Napędza je nowy, mocny, dwulitrowy silnik TDI o mocy 100 kW (136 KM), 120 kW (163 KM) lub 140 kW (190 KM). Zależnie od modelu, na kilometr jednostka emituje od 104 do 119 g CO2.
OkreÅ›lenie „ultra” oznacza wzorcowÄ…, zrównoważonÄ… mobilność z peÅ‚nymi możliwoÅ›ciami codziennego użytkowania. DziÄ™ki zużyciu paliwa w jeździe mieszanej od 3,9 do 4,6 l na 100 km, emisji dwutlenku wÄ™gla od 104 do 119 g na km, nowe Audi ultra należą do najbardziej efektywnych samochodów w swoich segmentach. JednoczeÅ›nie dynamika jazdy i komfort z których sÄ… znane, w żaden sposób nie zostaÅ‚y ograniczone.
Prof. dr Ulrich Hackenberg, czÅ‚onek zarzÄ…du Audi AG ds. rozwoju technicznego opisuje je w ten sposób: „Najnowsza technika TDI, najbardziej efektywne skrzynie biegów, sportowy ukÅ‚ad wydechowy. Kierowca tego prawie nie zauważa, ale odczuwa przy szybkim przyspieszaniu oraz – dziÄ™ki wyjÄ…tkowo niskiemu zużyciu – przy pÅ‚aceniu rachunku na stacji benzynowej. Nasze modele ultra majÄ… też wiele zalet w codziennym użytkowaniu – to coÅ›, co zawsze doceniajÄ… klienci.“
Rodziny modelowe A4, A5 i A6 wyposażono teraz w nowo zaprojektowany silnik 2.0 TDI – wzorcowe poÅ‚Ä…czenie efektywnoÅ›ci i siÅ‚y. Wysoki moment obrotowy (320 lub 400 Nm), także przy niskiej liczbie obrotów, daje sportowÄ… moc przy niewielkim zużyciu.
Dr Stefan Knirsch, kierownik ds. rozwoju silników w Audi mówi: „Innowacyjny, wysoce efektywny system SCR oczyszcza spaliny z tlenków azotu. DziÄ™ki temu oczywistym jest, że nowe modele ultra speÅ‚niajÄ… wymogi majÄ…cej obowiÄ…zywać w przyszÅ‚oÅ›ci normy emisji spalin Euro 6, zużywajÄ…c jednoczeÅ›nie mniej paliwa.“
Modele ultra wyposażane sÄ… seryjnie w manualnÄ… skrzyniÄ™ biegów, w której górne przeÅ‚ożenia nieco wydÅ‚użono. Opcjonalnie, w Audi A6 dostÄ™pna jest innowacyjna siedmiostopniowa przekÅ‚adnia S tronic, która obniża Å›rednie zużycie do 4,4 l na 100 km (4,6 litra w przypadku modelu Avant). Odpowiada to emisji 114 g CO2 na km (119 g w przypadku wersji Avant). Ta na nowo zaprojektowana, dwusprzÄ™gÅ‚owa, automatyczna skrzynia, wyraźnie daje odczuć jak szybko i komfortowo może przebiegać zmiana biegów. Zastosowano w niej szereg innowacji: zminimalizowane tarcie wewnÄ™trzne, wysoko efektywne zaopatrywanie w olej oraz wahadÅ‚o odÅ›rodkowe zapobiegajÄ…ce niepożądanym drganiom i umożliwiajÄ…ce jazdÄ™ na niskich obrotach, co przekÅ‚ada siÄ™ na niewielki haÅ‚as dobiegajÄ…cy z silnika. Harmonijnie zestopniowane biegi, w poÅ‚Ä…czeniu z dużą rozpiÄ™toÅ›ciÄ… przeÅ‚ożeÅ„, zapewniajÄ… komfortowÄ… jazdÄ™. Siedmiobiegowa przekÅ‚adnia S tronic, podobnie jak szeÅ›ciobiegowa skrzynia manualna, przekazuje siÅ‚y napÄ™dowe na koÅ‚a przedniej osi.
Efektywność nowych modeli ultra to również w dużej mierze zasÅ‚uga seryjnie montowanego systemu Start-Stop i systemu informacji kierowcy z programem efektywnej jazdy. W modelach A4 i A4 Avant, zużycie obniżajÄ… także modyfikacje detali aerodynamiki i niżej zawieszona karoseria.
Efektem poÅ‚Ä…czenia różnych zabiegów zwiÄ™kszajÄ…cych efektywność sÄ… niewielkie wartoÅ›ci zużycia paliwa i emisji CO2, od zaledwie 3,9 l/100 km (104 g/km) w Audi A4 Limousine (100 kW), przez 4,2 l/100 km (109 g/km) w Audi A4 Avant (100 kW) i w Audi A5 Coupé (120 kW) po 4,3 l/100 km (111 g/km) w Audi A5 Sportback (120 kW). Nieco później na rynku pojawi siÄ™ model A5 Sportback 2.0 TDI ultra o mocy 100 kW. Model A6 2.0 TDI ultra, bez jakiegokolwiek uszczuplenia wyposażenia, ma wyjÄ…tkowo niskÄ… wartość emisji CO2 – 114 g/km (117 g/km ze skrzyniÄ… manualnÄ…), a na 100 km zużywa Å›rednio 4,4 l paliwa (4,5 l ze skrzyniÄ… manualnÄ…). Jego siostrzany model Avant, niezależnie od zastosowanej w nim przekÅ‚adni, zadowala siÄ™ 4,6 litrami na 100 km (119 g/km).
Do palety ultra marki Audi należy także Audi A3 1.6 TDI ultra, które zadebiutowaÅ‚o jesieniÄ… 2013 jako pierwszy model ultra. Samochód ten zużywa Å›rednio jedynie 3,2 l paliwa na 100 km (85 g CO2 na km). Wszystkie wersje ultra można rozpoznać po dyskretnym emblemacie umieszczonym z tyÅ‚u pojazdu.