Z taÅ›m produkcyjnych fabryki Audi w Neckarsulm zjeżdża dziennie wiele różnych modeli: Audi A4 Limousine, Audi A5 Cabriolet, Audi A6, Audi A7, Audi A8, a z zakÅ‚adu w Böllinger Höfe dodatkowo Audi R8. Po wyjeździe z hali produkcyjnej, pracownicy parkujÄ… samochody w wyznaczonych miejscach fabrycznego placu parkingowego. Nabycie pewnoÅ›ci, że każdy egzemplarz Audi znajdzie stÄ…d drogÄ™ do nowego wÅ‚aÅ›ciciela, wymaga precyzyjnego planowania – od etapu produkcji, aż po moment wysyÅ‚ki z fabryki. Od niedawna, pracownicy fabryki w Neckasulm otrzymujÄ… w tym procesie „pomoc z góry”. MajÄ… do swej dyspozycji drona, który uÅ‚atwia i usprawnia lokalizacjÄ™ samochodów na placu.
BiorÄ…c pod uwagÄ™ fakt, że w Neckarsulm produkowanych jest tak wiele różnych modeli, fabryka ta jest jednÄ… z najbardziej zÅ‚ożonych w Grupie Volkswagen. To z kolei sprawia, że precyzyjne planowanie wysyÅ‚ek jest szczególnie trudne. „Szybka lokalizacja pojazdów to jeszcze wyższa jakość procesu i kolejny krok na drodze do produkcji cyfrowej. Dron zapewnia wsparcie z zupeÅ‚nie nowej perspektywy. OczywiÅ›cie naszymi doÅ›wiadczeniami w tym obszarze podzielimy siÄ™ z innymi fabrykami Audi oraz w ramach Grupy Volkswagen" - wyjaÅ›nia Steffen Conrad, kierownik projektu w zakresie zarzÄ…dzania innowacjami w zakÅ‚adzie Audi w Neckarsulm.
PodstawÄ… tego rozwiÄ…zania jest technika, z której od dÅ‚uższego czasu korzysta Audi: chip RFID (ang: radio frequency identification – identyfikacja przy pomocy fal radiowych) wraz z towarzyszÄ…cym mu numerem identyfikacyjnym pojazdu, który każde Audi otrzymuje już w procesie montażu nadwozia. Specjalnie opracowany heksakopter (dron z szeÅ›cioma Å›migÅ‚ami) przelatuje po ustalonych trasach, na wysokoÅ›ci okoÅ‚o dziesiÄ™ciu metrów, nad placem na którym stojÄ… przygotowane do wysyÅ‚ki pojazdy i okreÅ›la dokÅ‚adne poÅ‚ożenie zaparkowanych tam samochodów. Dron wykorzystuje czytnik RFID do odczytu numeru każdego pojazdu i zapisuje zidentyfikowanÄ… pozycjÄ™ GPS auta. Gdy tylko dron wylÄ…duje, dane sÄ… automatycznie, przez Wi-Fi, przesyÅ‚ane do bazy danych. Po zakoÅ„czeniu procedury lotu wynik jest wyÅ›wietlany na cyfrowej mapie.
Dron startuje, leci i lÄ…duje autonomicznie. Przeszkolony odpowiednio pracownik Audi rozpoczyna, a nastÄ™pnie monitoruje caÅ‚y lot na laptopie, albo na tablecie. W sytuacjach awaryjnych pracownik może oczywiÅ›cie przeÅ‚Ä…czyć siÄ™ na rÄ™czne sterowanie. Do obsÅ‚ugi tego przemysÅ‚owego drona zostaÅ‚o jak dotÄ…d przeszkolonych czterech pracowników. CzęściÄ… szkolenia jest też uzyskanie profesjonalnej licencji obsÅ‚ugi latajÄ…cych dronów.
Przed każdym lotem dron automatycznie odczytuje prognozę pogody nad terenem zakładu w Neckarsulm. Jeśli wiatr jest zbyt silny lub porywisty albo zapowiadane są opady deszczu, dron nie wystartuje. Ponadto, oprogramowanie przed każdym lotem sprawdza poziom baterii drona i jej temperaturę. Jeśli coś nie mieści się w określonych parametrach bezpieczeństwa, dron pozostaje na ziemi.
Pilotażowy projekt zostaÅ‚ teraz skierowany do testów seryjnych, w ramach których eksperci z Neckarsulm bÄ™dÄ… gromadzić dalsze doÅ›wiadczenia. Zapewne w przyszÅ‚oÅ›ci drony wykorzystywane bÄ™dÄ… do lokalizacji pojazdów również w innych fabrykach Audi.