Technologia nazwana Fully Assisted Parking Aid znajduje siÄ™ obecnie w fazie testów prototypu. System steruje ukÅ‚adem kierowniczym, skrzyniÄ… biegów oraz ruchem pojazdu do przodu i do tyÅ‚u, pozwalajÄ…c zaparkować samochód poprzez naciÅ›niÄ™cie jednego przycisku. W tym tygodniu Ford po raz pierwszy zademonstrowaÅ‚ dziennikarzom dziaÅ‚anie tej technologii w oÅ›rodku badawczym w Lommel w Belgii.
– Parkowanie w zatÅ‚oczonych miastach może być stresujÄ…ce i trudne, mówi Barb Samardzich, wiceprezes ds. rozwoju produktu, Ford of Europe. Chcemy, aby wykonywanie tego manewru byÅ‚o Å‚atwe, wydajne i precyzyjne, a to oznacza konieczność szukania nowych rozwiÄ…zaÅ„ i badania nowych możliwoÅ›ci.
Eksperci z należącej do Forda jednostki ds. badań i zaawansowanych technologii pracują obecnie nad unowocześnieniem systemu parkowania Fully Assisted Parking Aid opierając się na istniejących technologiach Forda, jak systemie wspomagającym parkowanie Active Park Assist i przekładni Ford Powershift.
PrzekÅ‚adnia Ford Powershift potrafi elektronicznie przeÅ‚Ä…czać biegi przeznaczone do jazdy do przodu oraz bieg wsteczny bez koniecznoÅ›ci wykonywania jakichkolwiek czynnoÅ›ci przez kierowcÄ™, natomiast system wspomagajÄ…cy parkowanie Active Park Assist wyszukuje miejsce parkingowe o odpowiednich wymiarach i kieruje w to miejsce samochód.
System Fully Assisted Parking Aid bÄ™dzie potrafiÅ‚ wykryć odpowiednie miejsce do zaparkowania równolegÅ‚ego, wykorzystujÄ…c w tym celu czujniki ultradźwiÄ™kowe. Aby aktywować ukÅ‚ad, kierowca bÄ™dzie musiaÅ‚ przeÅ‚Ä…czyć przekÅ‚adniÄ™ w poÅ‚ożenie neutralne, a nastÄ™pnie nacisnąć przycisk zdalnego sterowania, znajdujÄ…c siÄ™ wewnÄ…trz lub na zewnÄ…trz samochodu. System przejmie wówczas kontrolÄ™ nad ukÅ‚adem kierowniczym, ruchem pojazdu do przodu i do tyÅ‚u oraz ukÅ‚adem hamulcowym, automatycznie parkujÄ…c auto w wyznaczonym miejscu.
Nowy układ zlokalizuje miejsce parkingowe podczas jazdy z prędkością do 30 km/h, a podczas wykonywania manewru parkowania kierowca będzie musiał cały czas trzymać wciśnięty przycisk, przez co w każdej chwili będzie można dezaktywować system.
Opracowane przez Forda systemy wspomagajÄ…ce parkowanie potrafiÄ… wprowadzić samochód w miejsce parkingowe zaledwie o dwadzieÅ›cia procent dÅ‚uższe od caÅ‚kowitej dÅ‚ugoÅ›ci nadwozia auta, w zwiÄ…zku z czym w przyszÅ‚oÅ›ci zastosowanie ukÅ‚adu Fully Assisted Parking Aid na szerokÄ… skalÄ™ przyczyni siÄ™ do zwolnienia miejsc parkingowych, które normalnie byÅ‚yby zajÄ™te
w zwiÄ…zku z nieefektywnym parkowaniem.
Ford zaprezentowaÅ‚ niedawno Forda S-MAX ConceptoferujÄ…cego wiele nowoczesnych technologii, Å‚Ä…cznie z zaawansowanÄ… wersjÄ… systemu wspomagajÄ…cego parkowanie Active Park Assist z możliwoÅ›ciÄ… parkowania prostopadÅ‚ego. Taki system może również być wykorzystany przez ukÅ‚ad Fully Assisted Parking Aid, aby pomóc kierowcom zaparkować w ciasnych miejscach lub w garażach.
– Obecnie dysponujemy już technologiami, które umożliwiajÄ… nam stworzenie w peÅ‚ni zautomatyzowanego systemu parkowania, który wspomoże naszych klientów, powiedziaÅ‚ Paul Mascarenas, dyrektor ds. technologicznych firmy i wiceprezes ds. badaÅ„ i innowacji Ford of Europe. System Fully Assisted Parking Aid może również pomóc niepeÅ‚nosprawnym i starszym kierowcom, jak również osobom, dla których parkowanie tyÅ‚em w wÄ…skich uliczkach jest dużym problemem.