• Inżynierowie Forda testujÄ… Mustanga Mach-E, aby przekonać klientów do przesiadki na samochód elektryczny.
• ZespóÅ‚ Forda przeprowadziÅ‚ wiele prób, które miaÅ‚y na celu sprawdzenie Mustanga Mach-E w warunkach wykraczajÄ…cych poza typowe użytkowanie – od ryzykownych wizyt w myjniach samochodowych po szutrowe drogi.
• Testy, którym poddano zarówno wnÄ™trze, jak i nadwozie Mustanga Mach-E, sÄ… zbliżone do prób trwaÅ‚oÅ›ci, jakie przechodzÄ… najciężej pracujÄ…ce pick-upy Forda.
Ford wykorzystaÅ‚ 118-letniÄ… tradycjÄ™ w zakresie morderczego testowania wytrzymaÅ‚oÅ›ci pojazdów, aby zademonstrować, jak trwaÅ‚e mogÄ… być samochody elektryczne. ZespóÅ‚ inżynierów Forda poddaÅ‚ Mustanga Mach-E prawdziwym torturom – stosujÄ…c ekstremalne metody czyszczenia, myjnie samochodowe i opryskiwacze, roboty zwane poÅ›ladko-botami oraz kamieniste drogi z ostrym szutrem, stwarzajÄ…c warunki znacznie wykraczajÄ…ce poza typowÄ… eksploatacjÄ™.
„ZadaliÅ›my sobie wiele trudu, aby poddać Mustanga Mach-E wymagajÄ…cym testom i każąc mu znosić znacznie wiÄ™cej niż przechodzi typowy egzemplarz klienta. Chcemy mieć pewność, że samochód bÄ™dzie gotowy stawić czoÅ‚a trudnym warunkom drogowym” – powiedziaÅ‚a Donna Dickson, gÅ‚ówny inżynier programu Mustang Mach-E.
Myj do woli
OkoÅ‚o 13 procent¹ Europejczyków nie jest przekonanych, czy pojazdy elektryczne mogÄ… moknąć podczas jazdy w deszczu, a tym bardziej, czy mogÄ… przejechać przez myjniÄ™ samochodowÄ…. Ford poddaÅ‚ Mustanga Mach-E aż 60 brutalnym cyklom mycia w automatycznej myjni portalowej, wyposażonej w spryskiwacze, szczotki i suszarki - co odpowiada myciu co dwa tygodnie przez ponad dwa lata.
Aby sprawdzić szczelność i wykluczyć inne uszkodzenia, które mogÅ‚aby spowodować woda, zespóÅ‚ przepÅ‚ukaÅ‚ za pomocÄ… strumienia wody pod wysokim ciÅ›nieniem: ramy drzwi, listwy ozdobne, osÅ‚ony, emblematy, reflektory, lampy tylne oraz elementy klejone do nadwozia Mustanga Mach-E. Spryskiwacz rozpyla wodÄ™ o temperaturze 60 stopni Celsjusza z odlegÅ‚oÅ›ci okoÅ‚o 30 cm od karoserii pojazdu pod ciÅ›nieniem 115 atmosfer. Ten rodzaj mycia ciÅ›nieniowego może usunąć plamy oleju z nadwozia, gdy jest używany wraz z detergentami.
Testowane przez pośladko-boty
Ford wziÄ…Å‚ pod uwagÄ™ niemal wszystkie czynniki, na które klienci mogÄ… narażać samochodowe fotele – zwÅ‚aszcza ich poÅ›ladki. Inżynierowie Forda uwzglÄ™dnili różne obciążenia foteli, biorÄ…c pod uwagÄ™ wiele typów budowy ludzkiego ciaÅ‚a. ZespóÅ‚ dokonaÅ‚ tego poprzez zaprogramowanie robota uformowanego w ksztaÅ‚cie poÅ›ladków, nazwanego „poÅ›ladko-botem” (robutt), którego zadaniem jest symulowanie co najmniej 25 000 razy dziaÅ‚aÅ„ osoby wsiadajÄ…cej i wysiadajÄ…cej z Mustanga Mach-E.
Pod kÄ…tem odpornoÅ›ci na codzienne użytkowanie i nadmiernÄ… eksploatacjÄ™ przetestowano również materiaÅ‚, z którego wykonano siedzenia ActiveX. Badania obejmowaÅ‚y testy chemiczne, które miaÅ‚y na celu sprawdzenie, czy produkty takie jak pÅ‚yn do dezynfekcji rÄ…k nie niszczÄ… materiaÅ‚u, testy Å›cieralnoÅ›ci, dziÄ™ki którym uzyskano pewność, że wykoÅ„czenie nie zmienia wyglÄ…du po symulacji 10-letniego cyklu użytkowania, oceniono również odporność poszycia foteli na pÄ™kanie, poprzez powtórzenie 100 tys. razy odksztaÅ‚cenia i zaÅ‚amywania materiaÅ‚u.
Wytrzymałość na co dzień
PÄ™kniÄ™cie ekranu smartfona nigdy nie jest zabawne, ale pÄ™kniÄ™cie ekranu dotykowego, który odpowiada za tyle funkcji, jak ekran w Mustangu Mach-E, jest nie do przyjÄ™cia. Ekran dotykowy Mustanga Mach-E o przekÄ…tnej 15,5 cala wykorzystuje specjalnie nakÅ‚adane szkÅ‚o Dragontrail™, gwarantujÄ…ce jego trwaÅ‚ość. Ekran jest osadzony na wytrzymaÅ‚ej magnezowej obudowie, odpornej na wstrzÄ…sy i uderzenia.
„Ekran w Mustangu Mach-E ma zasadnicze znaczenie dla odczuwania przyjemnoÅ›ci z jazdy. Jest centralnym punktem wnÄ™trza i spojrzenia od razu kierujÄ… siÄ™ w jego stronÄ™” – powiedziaÅ‚a Dickson. „WiedzieliÅ›my, że musimy zrobić wiÄ™cej niż zazwyczaj, by upewnić siÄ™, że jest on wystarczajÄ…co trwaÅ‚y i wytrzyma codzienne kontakty z klientami – uderzajÄ…ce o niego torebki i torby, wskakujÄ…ce zwierzaki domowe, bawiÄ…ce siÄ™ nim dzieci itp. Zidentyfikowanie potencjalnych problemów i praca nad tym, by im zapobiec, wymaga gÅ‚Ä™bokiego zrozumienia potrzeb klientów.”
Nie pominiÄ™to żwirowych szlaków
Klienci Mustanga Mach-E powinni być pewni, że mogÄ… Å›miaÅ‚o zjechać z asfaltu na szutrowe drogi i nie wrócÄ… z lakierem w cÄ™tki.
Dlatego też inżynierowie Forda wysÅ‚ali Mustanga Mach-E w dÅ‚ugÄ… testowÄ… trasÄ™ po szutrach, aby po przejechaniu 300 mil ocenić uszkodzenia lakieru, spowodowane przez drobne kamienie i tÅ‚uczeÅ„. Ford wykorzystaÅ‚ do testów dwie różne frakcje żwiru, a zawodowi kierowcy z prÄ™dkoÅ›ciÄ… ok. 96 km/h pokonywali Mustangiem Mach-E kilometrowy odcinek rozsypanego na nawierzchni drobnego tÅ‚ucznia prawie 200 razy.
Po zakoÅ„czeniu pierwszego testu, zespóÅ‚ wymieniaÅ‚ żwir na jeszcze ostrzejszy i powtarzaÅ‚ próbÄ™ od nowa.
„Pojazdom elektrycznym nie powinno ograniczać siÄ™ możliwoÅ›ci poruszania siÄ™ wyÅ‚Ä…cznie do utwardzonych ulic w miastach i na przedmieÅ›ciach” - powiedziaÅ‚a Dickson. „PrzetestowaliÅ›my Mustanga Mach-E, z myÅ›lÄ… o klientach, którzy chcieliby Å›miaÅ‚o zjeżdżać w poszukiwaniu przygód na drogi szutrowe bez obaw o stan lakieru nadwozia”.
# # #
¹ Badanie byÅ‚o przeprowadzone przez globalnÄ… firmÄ™ badawczÄ… i analitycznÄ… PSB w czerwcu 2019 na grupie 3000 osób w Europie i USA, a także w Chinach w okresie od 6 czerwca do 14 czerwca 2019 r.