W obecnych czasach czujniki ciśnienia w oponach nie są niczym nadzwyczajnym, a ich obecność w samochodzie nie powinna już nikogo dziwić. Jednak włoska firma oponiarska Pirelli postanowiła pójść o jeden, a nawet dwa kroki dalej, opracowując oponę, która będzie w stanie nie tylko mierzyć swoje ciśnienie, ale również temperaturę, obciążenie oraz pionowe i poziome przyspieszenia jakim jest poddawana, a następnie przekazywać te informacje bezprzewodowo do komputera w samochodzie. Aby podołać temu wyzwaniu, firma oponiarska zaprosiła do współpracy dwóch włoskich producentów firmę Brembo (układy hamulcowe) i Magneti Marelli (układy wtryskowe i elektroniczne).
Nowo opracowywana opona składa się z piezoelektrycznego systemu generowania energii i układu scalonego, które zamontowane są na jej wewnętrznej stronie. Ruch obrotowy koła generuje energię elektryczną potrzebną systemowi do funkcjonowania, a to oznacza, że dopóki auto się porusza, opona jest w stanie zbierać wszystkie dane ze swoich czujników. Ponadto technologia bezprzewodowej identyfikacji opony, pozwala systemowi przechowywać jej rodzaj, datę i miejsce produkcji. Założeniem Cyber Tyre jest dostarczanie układowi ABS i systemom kontroli trakcji informacji, które pozwolą im działać w sposób jak najbardziej precyzyjny i skuteczny.
Największym zaawansowaniem cechuje się miernik pionowych i poziomych przyspieszeń działających na oponę, który dostarcza w czasie rzeczywistym pełnych danych dotyczących m.in. tego jak ustawione są koła, jakie jest ich wychylenie, uślizg, a także jakie jest ich wzajemne położenie wobec siebie. Tak bogaty zasób informacji dostarczany na bieżąco do systemu komputerowego w samochodzie, pozwala układowi ABS i systemom kontroli trakcji, działać zdecydowanie bardziej efektywnie w chwilach zagrożenia. Co więcej, informacje te pozwalają nawet zapobiegać niebezpieczeństwu zanim jeszcze ono wystąpi i zostanie zauważone przez kierowcę, a dodatkowo przygotować systemy kontroli trakcji na nadchodzące zagrożenie.
Kompletne koło z układem hamulcowym Brembo, oponą Pirelli oraz czujnikami i układami elektronicznymi Magneti Marelli ma zadebiutować na rynku najpierw jako Cyber Tire Lean, przeznaczona dla motocykli, w 2010 roku. Jej samochodowa wersja Cyber Tire ma pojawić się nieco później, bo na przełomie 2011 i 2012 roku. Wielką zaletą gotowego produktu będzie możliwość zastosowania go nie tylko w nowo opracowywanych pojazdach, ale również w tych z bieżącej produkcji.