Na to pytanie odpowiedziaÅ‚o sobie drogÄ… empirycznÄ… ponad stu użytkowników samochodów Texas Auto Center. Sceny przywodzÄ…ce na myÅ›l „Christine” Stephena Kinga przeÅ›ladowaÅ‚y kierowców – problemy z uruchamianiem aut, szalejÄ…ce alarmy, cichnÄ…ce dopiero po odciÄ™ciu zasilania i inne atrakcje. To, co od poczÄ…tku wydawaÅ‚o siÄ™ wadÄ… fabrycznÄ…, okazaÅ‚o siÄ™ efektem majstrowania w komputerach.
Omar Ramos-Lopez poczuÅ‚ siÄ™ urażony tym, że go zwolniono z Texas Auto Center. W ramach zemsty wÅ‚amaÅ‚ siÄ™ do oprogramowania sieciowego programu stworzonego na potrzeby finansowania zakupów, umożliwiajÄ…cego unieruchomienie aut w przypadku braku regularnych pÅ‚atnoÅ›ci. KonsekwencjÄ… jego poczynaÅ„, poza oczywistÄ… falÄ… skarg klientów i aresztem gÅ‚ównego bohatera, byÅ‚o nieumyÅ›lne zwrócenie uwagi na ważny aspekt postÄ™pujÄ…cego rozwoju technologicznego i naszego uzależnienia od elektroniki.
Przypadek Ramosa-Lopeza wywoÅ‚aÅ‚ nieco szumu, jednak jego dziaÅ‚ania nie spowodowaÅ‚y realnego zagrożenia. W 2010 roku badacze Uniwersytetu w Waszyngtonie i Kalifornijskiego Uniwersytetu z oddziaÅ‚em w San Diego udowodnili, że jest możliwe wÅ‚amanie siÄ™ do komputera samochodowego, w efekcie pozwalajÄ…ce na kontrolÄ™ wszystkiego: poczynajÄ…c od hamulców, przechodzÄ…c przez system ogrzewania, a na radiu koÅ„czÄ…c. CyberprzestÄ™pcy już dziÅ› mogÄ… zdalnie zlokalizować auto, otworzyć jego drzwi i zmodyfikować ustawienia pojzdu.
Badania uzupeÅ‚nili badacze z Uniwersytetu Rutgers oraz Uniwersytetu PoÅ‚udniowej Kalifornii, udowadniajÄ…c, że istniejÄ… inne furtki - możliwe jest przerwanie transmisji sygnaÅ‚ów emitowanych przez czujniki ciÅ›nienia w koÅ‚ach, co wprowadza system w procedurÄ™ umożliwiajÄ…cÄ… hakerom Å›ledzenie pozycji samochodu.
Samochody wyposażone w centrum zarzÄ…dzania z ekranem dotykowym, dajÄ…cym kontrolÄ™ nad pracÄ… systemów caÅ‚ego pojazdu już na pierwszy rzut oka hakera wydajÄ… siÄ™ najbardziej narażone i najÅ‚atwiej bÄ™dzie przejąć nad nimi kontrolÄ™. DostÄ™p do nowoczesnych aut byÅ‚ do niedawna na tyle utrudniony, że do komunikacji z systemem sÅ‚użyÅ‚a stacja diagnostyczna ze specjalnym sprzÄ™tem. Obecnie jednak coraz wiÄ™cej samochodów Å‚Ä…czy siÄ™ z Internetem, co automatycznie zwiÄ™ksza ryzyko ataku. A wirus można wprowadzić za poÅ›rednictwem smartfonu wÅ‚Ä…czonego w system, pendrive’a czy noÅ›nika muzyki. WÅ‚Ä…czenie w system operacyjny samochodu smartfonu daje też ogromne pole wÅ‚amywaczom, szukajÄ…cym dostÄ™pu poprzez najbardziej rozlegÅ‚Ä… sieć GSM. PociechÄ… może być fakt, że systemy montowane przez poszczególne marki różniÄ… siÄ™ miÄ™dzy sobÄ…, choć i w tej dziedzinie nastÄ™puje unifikacja.
„Tak dÅ‚ugo, jak obsÅ‚uga multimediów jest oddzielona od kontroli systemów w samochodzie, jesteÅ›my wzglÄ™dnie bezpieczni. Problem siÄ™ zacznie, gdy te funkcje zostanÄ… poÅ‚Ä…czone. Wtedy tylko kwestiÄ… czasu jest pojawienie siÄ™ hakera sprytnego na tyle, by to wykorzystać.” – mówi Cas Mollien z Bazic Blue. Zbliżamy siÄ™ coraz szybciej do tego momentu.
Ze wzglÄ™du na ryzyko i wnioski wynikajÄ…ce z różnych badaÅ„ na ten temat, inżynierowie projektujÄ…cy nowe samochody zmuszeni sÄ… do opracowywania równolegle strategii, która w razie potrzeby zapobiegnie niebezpiecznym sytuacjom. Nad odpowiedziÄ… pracujÄ… eksperci m.in. Kaspersky Lab.
O pierwszych udanych próbach przejÄ™cia danych z systemów operacyjnych nowoczesnych aut i skutkach ataków hakerskich na samochody piszemy wiÄ™cej w magazynie na tablety MOTO TABU.
Moto Tabu magazyn na iPady w Apple App Store:
https://itunes.apple.com/pl/app/moto-tabu/id952667852?l=pl&mt=8
Moto Tabu magazyn na tablety z Androidem w Google Play Store:
https://play.google.com/store/apps/details?id=moto.tabu2014