„Chcemy, by nasi klienci zawsze otrzymywali rzetelne informacje na temat zasiÄ™gu, który mogÄ… Å‚atwo osiÄ…gnąć podczas jazdy w swoim stylu. Dlatego nasz inteligentny system obliczeniowy uwzglÄ™dnia wszelkie ewentualnoÅ›ci – oszczÄ™dnoÅ›ci energii podczas jazdy w dzieÅ„, wakacyjny ruch samochodowy, gdy dużą część drogi pokonujemy „zderzak w zderzak”, czy też zimowÄ… pogodÄ™ i wymagania zwiÄ…zane z ogrzewaniem. Niezawodność i uczciwość w zakresie zasiÄ™gu to kluczowe warunki rozwiewajÄ…ce wÄ…tpliwoÅ›ci dotyczÄ…ce e-mobilnoÅ›ci i trwale Å‚agodzÄ…ce strach kierowców przed rozÅ‚adowaniem akumulatora przed dojazdem do celu. Pomaga w tym nasz wskaźnik zasiÄ™gu, dziÄ™ki któremu kierowcy mogÄ… być pewni, że dotrÄ… do celu zgodnie z planem” - mówi Christiane Zorn, szefowa marketingu produktów Audi.
Historia zużycia energii, temperatura zewnętrzna i inne parametry wpływają na rzeczywiste obliczenia zasięgu
Przewidywalne, niezawodne i dynamiczne: Modele z caÅ‚ej gamy Audi e-tron dajÄ… kierowcy możliwość wyboru pomiÄ™dzy dwiema różnymi opcjami obliczania zasiÄ™gu - z lub bez użycia asystenta planowania trasy „route plannera”, bÄ™dÄ…cego częściÄ… systemu Audi Multi Media Interface (Audi MMI). W tym drugim przypadku, bez wsparcia technicznego ze strony systemu nawigacji i „route plannera”, obliczenia pozostaÅ‚ego zasiÄ™gu opierajÄ… siÄ™ na ostatnich wartoÅ›ciach zużycia energii. System uwzglÄ™dnia również styl jazdy kierowcy – to czy jeździ wyjÄ…tkowo sportowo, czy ekonomicznie. Wyizolowane czynniki specjalne, takie jak energochÅ‚onne manewry wymijania, sÄ… uÅ›redniane, co zapewnia realistyczne obliczenia.
Oprócz danych dotyczÄ…cych zużycia energii przez napÄ™d i sieć pokÅ‚adowÄ…, czyli odpowiednio: przez punkt dystrybucji energii i przez elektryczny ukÅ‚ad nerwowy samochodu, w obliczeniach pozostaÅ‚ego zasiÄ™gu uwzglÄ™dnia siÄ™ również dane dotyczÄ…ce zarzÄ…dzania termicznego (ogrzewanie lub klimatyzacja) lub korzystania z dodatkowych funkcji zwiÄ™kszajÄ…cych komfort, takich jak podgrzewanie foteli lub kierownicy. Pod uwagÄ™ brane sÄ… również: wybrany tryb jazdy, indywidualna konfiguracja samochodu, obciążenie i warunki klimatyczne. Natomiast bez dodatkowych danych z systemu asystenta planowania trasy, wskaźnik zasiÄ™gu odzwierciedla jedynie zużycie energii w niedalekiej przeszÅ‚oÅ›ci i prognozuje je na przyszÅ‚ość.
Inteligentne algorytmy rozpoznajÄ… różnicÄ™ pomiÄ™dzy spokojnÄ… jazdÄ… po bocznych drogach, a sportowÄ… po krÄ™tych
W przypadku obliczania zasiÄ™gu na podstawie trasy, dane dotyczÄ…ce aktualnego zużycia energii sÄ… uzupeÅ‚niane o dodatkowe dane pochodzÄ…ce z systemu „route plannera”, który jest dostÄ™pny we wszystkich modelach e-tron. Oznacza to, że system uwzglÄ™dnia topografiÄ™ terenu na zaplanowanej trasie, a także, do celów obliczeniowych, dzieli jÄ… na odcinki. Do każdego etapu trasy przypisana jest nastÄ™pnie spodziewana prÄ™dkość jazdy. PodziaÅ‚ na maÅ‚e odcinki uÅ‚atwia bardzo precyzyjne obliczenia. Inne wykorzystywane parametry obejmujÄ… prawdopodobieÅ„stwo wystÄ™powania autostrad oraz spodziewane zatory w ruchu. Ruch miejski, korki, ograniczenia prÄ™dkoÅ›ci i przejazdy gÅ‚ównymi drogami przelotowymi - wszystkie te czynniki majÄ… istotny wpÅ‚yw na obliczenia. W przeciwieÅ„stwie do retrospektywnego wyÅ›wietlania zasiÄ™gu, obliczenia oparte na rzeczywistym przebiegu drogi sÄ… w stanie od momentu rozpoczÄ™cia podróży rozróżnić, czy jest to spokojna przejażdżka po wiejskich drogach ze Å›redniÄ… prÄ™dkoÅ›ciÄ… 80 km/h i letniÄ… temperaturÄ…, czy też podróż na urlop narciarski autostradami i krÄ™tymi drogami w mroźnym otoczeniu z wÅ‚Ä…czonym peÅ‚nym ogrzewaniem.
Zewnętrzne połączenie nie jest potrzebne: obliczenia bezpośrednio w samochodzie, w czasie liczonym w milisekundach
Najważniejsze elementy analizy danych obejmujÄ… dynamicznÄ… korektÄ™ pozostaÅ‚ego zasiÄ™gu, która uwzglÄ™dnia zarówno czynniki zewnÄ™trzne, jak i te zwiÄ…zane z pojazdem. Czynniki zewnÄ™trzne to dane o zatÅ‚oczeniu dróg zbierane w czasie rzeczywistym i bezpoÅ›rednio uwzglÄ™dniane w obliczeniach.
PrzykÅ‚ady czynników powiÄ…zanych z pojazdem to z kolei zmiany w sposobie użytkowania zwiÄ…zane z funkcjami zwiÄ™kszajÄ…cymi komfort lub nagÅ‚e zmiany w sposobie prowadzenia samochodu. JeÅ›li na przykÅ‚ad zostanie wÅ‚Ä…czone lub wyÅ‚Ä…czone ogrzewanie lub klimatyzacja, pozostaÅ‚y zasiÄ™g jest natychmiast przeliczany, co czÄ™sto skutkuje zmianami widocznymi na wskaźniku zasiÄ™gu. DziÄ™ki temu, kierowca może już na pierwszy rzut oka przekonać siÄ™, w jaki sposób jego zachowanie wpÅ‚ywa na zasiÄ™g. W modelach Audi e-tron to sam samochód dysponuje odpowiedniÄ… mocÄ… obliczeniowÄ…, zatem obliczanie danych trwa zaledwie kilka milisekund. Eliminuje to konieczność Å‚Ä…czenia siÄ™ z zewnÄ™trznym procesorem danych. W rezultacie system dziaÅ‚a autonomicznie i nie jest uzależniony od zasiÄ™gu sieci komórkowej.
Asystent planowania trasy – „route planner” w Audi e-tron to nowe oprogramowanie, które po raz pierwszy zastosowano w modelach elektrycznych z moduÅ‚owym zestawem narzÄ™dzi infotainment MIB generacji 2+. Najnowsza, trzecia generacja moduÅ‚owego zestawu narzÄ™dzi infotainment (MIB 3), montowana w samochodach marki Audi od roku 2020, zapewnia jeszcze wiÄ™kszÄ… funkcjonalność systemu asystenta e-tron route planner, dysponujÄ…cego dziesiÄ™ciokrotnie wiÄ™kszÄ… mocÄ… obliczeniowÄ…. CodziennÄ… użyteczność zaawansowanego systemu planowania trasy dodatkowo zwiÄ™ksza nowy algorytm: każdego dnia aktualizowane sÄ… dane dotyczÄ…ce punktów Å‚adowania i tras alternatywnych, zoptymalizowane pod kÄ…tem wymagaÅ„ pojazdów elektrycznych. To jeszcze wiÄ™ksze wsparcie dla kierowców. PrzykÅ‚ady codziennie aktualizowanych danych obejmujÄ… również szczegóÅ‚owe informacje, takie jak opcje pÅ‚atnoÅ›ci i uwierzytelniania, dokÅ‚adne dane operatora oraz wszelkie ograniczenia dostÄ™pu.
Zoptymalizowane czasowo planowanie trasy sprzyja Å‚adowaniu na stacjach wysokiej mocy
Audi dba o to, by zawsze istniaÅ‚a wiarygodna podstawa do planowania trasy z użyciem route plannera. Dlatego np. system wyszukuje najbardziej dogodne miejsca Å‚adowania na caÅ‚ej trasie. By zapewnić jak najkrótszy czas podróży, sugerowanych jest tylko tyle przystanków na Å‚adowanie, ile jest niezbÄ™dnych do bezpiecznego dotarcia do celu. JeÅ›li trasa lub zużycie energii ulegnÄ… zmianie, na przykÅ‚ad z powodu nieprzewidzianych korków lub użycia lub dezaktywacji funkcji komfortu, proponowane sÄ… ewentualne lub konieczne dodatkowe postoje na Å‚adowanie. Na przykÅ‚ad dwa krótkie postoje na Å‚adowanie na stacji Å‚adowania o wysokiej mocy mogÄ… zaoszczÄ™dzić czas w porównaniu z jednym dÅ‚ugim postojem na stacji Å‚adowania o mniejszej mocy. Przy obliczaniu idealnego caÅ‚kowitego czasu podróży brane sÄ… również pod uwagÄ™ alternatywne trasy z lepszÄ… infrastrukturÄ… Å‚adowania. Audi e-tron route planner preferuje stacje Å‚adowania o wysokiej mocy HPC (high power charging).