W sierpniu seria wy艣cigów WTCC przenosi si臋 z Europy do Ameryki Po艂udniowej, bowiem kolejna runda rozegrana zostanie w Argentynie. Ostatnia europejska rywalizacja odb臋dzie si臋 na torze Spa-Francorchamps, uznawanym za najpi臋kniejszy tego typu obiekt na 艣wiecie.
W tym roku Gabriele Tarquini z zespo艂u Castrol Honda obchodzi 29 rocznic臋 swego debiutu na torze Spa, gdzie wystartuje ju偶 po raz dwudziesty. Po raz pierwszy pojawi艂 si臋 tam w 1985 roku, kiedy to - jako 23-latek - uko艅czy艂 wy艣cig Formu艂y 3000 na czwartym miejscu, z nieznaczn膮 strat膮 do podium.
- Po przejechaniu kilku okr膮偶e艅 na Francorchamps poczu艂em si臋 jak w domu. To by艂o jak bardzo silne déjà vu – wspomina Gabriele Tarquini, który dopiero co wywalczy艂 sobie w pe艂ni zas艂u偶one drugie miejsce na torze w Moskwie. – Nawet na niektórych w艂oskich torach nie czu艂em si臋 tak pewnie, a przecie偶 to na nich wychowywa艂em si臋 jako kierowca. W 2007 roku tor Spa troch臋 si臋 zmieni艂, poniewa偶 zmodyfikowano szykan臋 Bus Stop, jednak wi臋kszo艣膰 trasy pozosta艂a taka sama. Ostatnio 艣ciga艂em si臋 tu w 2005 roku i bior膮c pod uwag臋 metamorfoz臋, jak膮 przesz艂y w tym czasie samochody, z pewno艣ci膮 b臋d臋 musia艂 poczeka膰 do ostatniego okr膮偶enia jazd próbnych, 偶eby znów poczu膰 si臋 „chez moi”!
Wieloletnie starty Tarquinigo w Formule 1 oraz licznych edycjach Spa 24 Hours znacznie pog艂臋bi艂y wiedz臋 52-letniego kierowcy na temat toru Spa. To w艂a艣nie do niego nale偶y rekord okr膮偶enia kwalifikacyjnego podczas Spa 24 Hours, który osi膮gn膮艂 w 1997 roku, prowadz膮c turystyczn膮 Hond臋 Accord.
- Pami臋tam jakby to by艂o wczoraj. Wieczorna sesja kwalifikacyjna zbli偶a艂a si臋 ju偶 do ko艅ca. Poniewa偶 na torze ruch by艂 niewielki, a temperatura idealna, zdecydowa艂em si臋 spróbowa膰 – wspomina Tarquini. – Po prostu pojecha艂em i wykr臋ci艂em czas 2.29,867, który dawa艂 mi wtedy pole position. 艢wiadkowie tego przejazdu powiedzieli mi pó藕niej, 偶e widok Accorda pokonuj膮cego zakr臋t Eau Rouge wywar艂 na nich ogromne wra偶enie.
W ramach Mistrzostw FIA WTCC Tarquini zadebiutowa艂 na torze Spa w 2005 roku, zajmuj膮c czwarte miejsce w pierwszym wy艣cigu.
Równie偶 Tiago Monteiro, kolega Tarquiniego z Castrol Honda World Touring Car Team, zna tor Spa z wyst臋pów na Mistrzostwach Francuskiej Formu艂y 3, oraz – podobnie jak Targuini – z udzia艂u w serii F3000 i Formu艂y 1.
Mehdi Bennani jest jedynym kierowc膮 ze stajni Hondy, który mia艂 szans臋 zapozna膰 si臋 z torem Spa po zmianach, gdy偶 w 2009 roku bra艂 udzia艂 w imprezie Spa 1000 km.
- Od tego czasu bardzo lubi臋 wraca膰 do Belgii – wyznaje maroka艅ski kierowca niezale偶nego zespo艂u Proteam Racing, który w Moskwie wywalczy艂 znakomite, trzecie miejsce. – Tor Spa-Francorchamps pozwala na bardzo dynamiczn膮 rywalizacj臋, ma wiele szybkich zakr臋tów i cz臋ste zmiany kierunku jazdy, a do tego potrzebne jest znakomite zawieszenie i du偶a pr臋dko艣膰 maksymalna. Jednak po dobrym wyst臋pie w Moskwie i po post臋pach, które poczynili艣my, jestem pewien, 偶e Civic nawi膮偶e wyrównan膮 walk臋 z innymi i znów b臋dziemy walczy膰 o podium!
W przeciwie艅stwie do swoich kolegów z fabrycznego teamu Hondy, Norbert Michelisz, w臋gierski kierowca z Zengo̎ Motorsport, w ogóle nie zna toru Spa, wi臋c b臋dzie to dla niego zupe艂nie nowe wyzwanie. W臋gier nie traci jednak pewno艣ci siebie, bowiem ju偶 w najbli偶szy weekend b臋dzie mia艂 szans臋 zapozna膰 si臋 7-kilometrow膮 tras膮, zlokalizowan膮 w艣ród przepi臋knych arde艅skich lasów.
Klasyfikacja kierowców: 1. José Maria Lopez (Argentyna) 209 ; 2. Yvan Muller (Francja) 168; 3. Sébastien Loeb (Francja) 161; 4. Tiago Monteiro (Portugalia) 105; 5. Gabriele Tarquini (W艂ochy) 96; 6. Tom Coronel (Holandia) 74; 7. Tom Chilton (Wielka Brytania) 73; 8. Gianni Morbidelli (W艂ochy) 64; 9. Norbert Michelisz (W臋gry) 62; 10. Mehdi Bennani (Maroko) 51; 11. Hugo Valente (Francja) 49; 12. MA Qing Hua (Chiny) 33; 13. Dusan Borkovic (Serbia) 15; 14. Rob Huff (Wielka Brytania) 13; 15. Mikhail Kozlovskiy (Rosja) 11; 16. Franz Engstler (Niemcy) 6; 17. John Filippi (W艂ochy) 4; 18. René Munnich (Niemcy) 3; 19. Pasquale Di Sabatino 2; James Thompson (Wielka Brytania) 2
Klasyfikcja producentów: 1. Citroën 502; 2. Honda 333; 3. 艁ADA 165
Klasyfikacja zespo艂ów niezale偶nych (Yokohama Team’s Trophy): 1. ROAL Motorsport 117; 2. Campos Racing 82; 3. Münnich Motorsport 78; 4. Zengo̎ Motorsport 66; 5. Proteam Racing 56; 6. Team Engstler 27