- Wszystkie dziaÅ‚ania opieramy na odpowiedzi na fundamentalne pytanie: co jest najlepsze dla naszych klientów? - powiedziaÅ‚ Jim Farley, prezes i dyrektor generalny Forda. - To wÅ‚aÅ›nie odpowiedź na potrzeby konsumentów jest siÅ‚Ä… napÄ™dowÄ… rozwoju firmy poprzez strategiÄ™ Ford+, która skupia siÄ™ na jakoÅ›ci, innowacji, rentownoÅ›ci i wzroÅ›cie we wszystkich naszych dziaÅ‚aniach. Dokonujemy mÄ…drych wyborów w zakresie alokacji kapitaÅ‚u i dokonujemy niezbÄ™dnych zmian.
Dlatego, jak podkreÅ›liÅ‚ Farley, firma stale dostosowuje swoje dziaÅ‚ania do zmieniajÄ…cych siÄ™ okolicznoÅ›ci. W trakcie ostatniego kwartaÅ‚u Ford doszedÅ‚ do wniosku, że rentowna i prowadzona na dużą skalÄ™ komercjalizacja zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy (ADAS – Advanced Driver Assistance Systems) na poziomie 4 (samochody autonomiczne) jest jednak bardziej odlegÅ‚a niż pierwotnie przewidywano. Natomiast firma dostrzega potencjaÅ‚ w mocniejszym zaangażowaniu w rozwój systemów ADAS na poziomie L2+ i L3, entuzjastycznie przyjÄ™tych przed klientów.
W zwiÄ…zku z powyższym Ford, w trzecim kwartale, podjÄ…Å‚ strategicznÄ… decyzjÄ™ o przesuniÄ™ciu wydatków kapitaÅ‚owych z zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy na poziomie L4 opracowywanych przez Argo AI, na wewnÄ™trznie opracowywane technologie na poziomie L2+/L3. Jak podkreÅ›la producent, Argo AI nie byÅ‚o w stanie pozyskać nowych inwestorów. To spowodowaÅ‚o odpis z tytuÅ‚u inwestycji w Argo AI w wysokoÅ›ci 2,7 mld USD (przed opodatkowaniem) i w efekcie stratÄ™ netto w trzecim kwartale w wysokoÅ›ci 827 mln USD.
Skorygowany zysk Forda przed odsetkami i podatkami wyniósÅ‚ 1,8 mld dolarów, czyli wiÄ™cej niż szacowane we wrzeÅ›niu 1,4 mld do 1,7 mld dolarów. Przychody kwartalne uksztaÅ‚towaÅ‚y siÄ™ natomiast na poziomie 39,4 mld dolarów, co oznacza wzrost o 10% w porównaniu z rokiem ubiegÅ‚ym.
Na wyniki finansowe wpÅ‚ynęły dwie kwestie sygnalizowane przez producenta już w poÅ‚owie wrzeÅ›nia. Po pierwsze - braki w zaopatrzeniu, które spowodowaÅ‚y, że pod koniec ubiegÅ‚ego miesiÄ…ca na placach Forda pozostawaÅ‚o okoÅ‚o 40 000 „pojazdów na koÅ‚ach” czyli tych oczekujÄ…cych na brakujÄ…ce, a niezbÄ™dne do ukoÅ„czenia samochodów części. A po drugie wyższe niż oczekiwano o okoÅ‚o 1 mld dolarów pÅ‚atnoÅ›ci dla dostawców. Mimo to koncern planuje ukoÅ„czyć pojazdy i sprzedać je dilerom jeszcze w czwartym kwartale br.
PrzepÅ‚ywy pieniężne z dziaÅ‚alnoÅ›ci operacyjnej firmy w trzecim kwartale wyniosÅ‚y 3,8 mld USD. Skorygowane wolne przepÅ‚ywy pieniężne osiÄ…gnęły natomiast poziom 3,6 mld USD, odzwierciedlajÄ…c mocnÄ… pozycjÄ™ gotówkowÄ… w branży motoryzacyjnej. Firma zakoÅ„czyÅ‚a kwartaÅ‚ z gotówkÄ… i pÅ‚ynnoÅ›ciÄ… w wysokoÅ›ci odpowiednio 32 mld USD i 49 mld USD.
Odzwierciedleniem dobrej sytuacji finansowej producenta jest zapowiedź wypÅ‚aty dywidendy w czwartym kwartale br. w wysokoÅ›ci 15 centów za akcjÄ™, co zatwierdziÅ‚a Rada Dyrektorów Forda 26 października br. Zostanie ona wypÅ‚acona 1 grudnia akcjonariuszom posiadajÄ…cym akcje na koniec 15 listopada br. Firma zadeklarowaÅ‚a również, że wznawia program wykupu wÅ‚asnych akcji. DziaÅ‚anie to ma na celu zrównoważenie tzw. efektu rozwadniajÄ…cego zwiÄ…zanego z pÅ‚atnoÅ›ciami w formie akcji. Dyrektorzy zatwierdzili wykupienie do 35 mln akcji na ten cel.
Warto podkreÅ›lić, że dziaÅ‚alność Forda w Europie byÅ‚a w trzecim kwartale rentowna, dziÄ™ki mniejszym ograniczeniom zwiÄ…zanym z Å‚aÅ„cuchami dostaw oraz wzrostowi hurtowych dostaw samochodów, które byÅ‚y o 23 % wiÄ™ksze niż w drugim kwartale.
Zmiana harmonogramu i priorytetów dla ADAS
W 2017 r. Ford zainwestowaÅ‚ w Argo AI i pojazdy autonomiczne. Firma przewidywaÅ‚a wówczas, że bÄ™dzie w stanie wprowadzić na rynek technologie ADAS poziomu 4 na szerokÄ… skalÄ™ do 2021 roku.
- Sytuacja jednak siÄ™ zmieniÅ‚a. DziÅ› mamy ogromnÄ… szansÄ™, aby oddać czas - najcenniejszy towar we wspóÅ‚czesnym Å›wiecie - milionom klientów podróżujÄ…cych swoimi samochodami – powiedziaÅ‚ Farley. - Dla Forda kluczowe jest opracowanie innowacyjnych i zróżnicowanych aplikacji poziomu L2+ i L3, które jednoczeÅ›nie uczyniÄ… transport jeszcze bezpieczniejszym. JesteÅ›my optymistycznie nastawieni do przyszÅ‚oÅ›ci technologii ADAS na poziomie L4, ale opÅ‚acalne, w peÅ‚ni autonomiczne pojazdy to wciąż daleka przyszÅ‚ość i niekoniecznie musimy tworzyć tÄ™ technologiÄ™ sami.
Jak podkreÅ›liÅ‚ Farley zaawansowane systemy wspomagania kierowcy z poziomu L2+/L3 już teraz zapewniajÄ… klientom realne korzyÅ›ci, rozszerzajÄ…c możliwoÅ›ci producenta w zakresie przychodów i zysków. ChcÄ…c przyspieszyć rozwój nowych technologii Ford zatrudni utalentowanych inżynierów z Argo AI w miarÄ™ likwidacji tej firmy.
Producent ogÅ‚osiÅ‚, że do tej pory ponad 83 000 wÅ‚aÅ›cicieli pojazdów wykupiÅ‚o abonament usÅ‚ugi Ford BlueCruise i Lincoln ActiveGlide i zarejestrowaÅ‚o Å‚Ä…cznie blisko 34 milionów km jazdy bez użycia rÄ…k w nieco ponad rok od uruchomienia (to odpowiada poziomowi L2 ADAS). Do 2028 roku firma spodziewa siÄ™ osiÄ…gnąć poziom ponad 30 milionów skomunikowanych pojazdów na drogach caÅ‚ego Å›wiata. Z punktu widzenia biznesowego każdy z nich stanowi potencjalnÄ… nowÄ… wartość dla klientów i abonamentowy dochód dla Forda z oprogramowania jako usÅ‚ugi.
Przyszłe perspektywy
Po zakoÅ„czeniu trzeciego kwartaÅ‚u br. koncern prognozuje, że caÅ‚oroczny EBIT wyniesie ok. 11,5 mld dolarów, a wiÄ™c o okoÅ‚o 15% wiÄ™cej niż w 2021 r. Taki wynik oznaczaÅ‚by również okoÅ‚o 10 % wzrost rok do roku w dostawach hurtowych, znacznie wyższe zyski w Ameryce PóÅ‚nocnej, zagregowanÄ… rentowność w pozostaÅ‚ych częściach Å›wiata, a także silny, ale niższy, EBT z Ford Credit.
Pozostałe prognozy obejmują:
- Brak dalszego pogorszenia w łańcuchach dostaw.
- UtrzymujÄ…cy siÄ™ silny popyt i skÅ‚adane zamówienia na najnowsze produkty Forda.
- UtrzymujÄ…cÄ… siÄ™ silnÄ… pozycjÄ™ cenowÄ….
- Wyższe koszty surowców i globalnej inflacji w wysokoÅ›ci ok. 9 miliardów dolarów.
- Silne, chociaż niższe wartości aukcji w Ford Credit oraz wyższe koszty pożyczek i utrzymującą się silną pozycję dolara.
Ponad to Ford podniósÅ‚ swój cel dla caÅ‚orocznych skorygowanych wolnych przepÅ‚ywów pieniężnych z 5,5 mld do 6,5 mld na 9,5 mld do 10 mld dolarów. PrognozÄ™ producent oparÅ‚ m.in. na skutecznoÅ›ci dziaÅ‚aÅ„ motoryzacyjnych firmy, w tym restrukturyzacji przedsiÄ™biorstw w regionach poza AmerykÄ… PóÅ‚nocnÄ…. Firma planuje przedstawić wyniki finansowe po czwartym kwartale bieżącego roku w czwartek 2 lutego 2023 r.