-
Elektryczna mobilność dla wszystkich: 520 km zasięgu według NEDC
-
Przyjemność z jazdy: osiągi samochodu sportowego przy ruszaniu z miejsca i wyprzedzaniu
-
Najlepsze opcje łączności: system multimedialny IntelliLinke i system Opel OnStar
W przypadku prawie 90 procent kierowców, którzy codziennie przemieszczajÄ… siÄ™ miÄ™dzy domem a miejscem pracy, litowo-jonowy akumulator o pojemnoÅ›ci 60 kWh i podporzÄ…dkowane efektywnoÅ›ci rozwiÄ…zania techniczne zastosowane w modelu Amperae pozwolÄ… na użytkowanie tego pojazdu jak każdego innego tradycyjnego samochodu, a nastÄ™pnie naÅ‚adować baterie.
Opel wprowadza AmperÄ™e najpierw w krajach, które dysponujÄ… już pewnÄ… infrastrukturÄ… dla samochodów elektrycznych lub które majÄ… ambicjÄ™ zostania liderami pod wzglÄ™dem popularnoÅ›ci takich pojazdów. Obecnie AmperÄ™e można kupić w Norwegii, na najbardziej dojrzaÅ‚ym rynku samochodów elektrycznych w Europie. Jeszcze w tym roku model trafi do salonów sprzedaży w Niemczech, Holandii i Szwajcarii.
Opel Ampera-e zmienia definicjÄ™ elektrycznej mobilnoÅ›ci dziÄ™ki zasiÄ™gowi na akumulatorze wynoszÄ…cym ponad 520 km (wg NEDC) — o 100 km wiÄ™cej niż najbliższy rywal w tym segmencie. O ile jednak wartość zmierzona wedÅ‚ug NEDC jest istotna dla porównaÅ„, o tyle w praktyce zasiÄ™g zależy od wielu różnych czynników, takich jak rodzaj nawierzchni, warunki pogodowe, styl jazdy lub dodatkowe obciążenie. Dlatego firma Opel testowaÅ‚a AmperÄ™e w warunkach zbliżonych do profilu prÄ™dkoÅ›ci okreÅ›lonego w WLTP (skrócona procedura testowa). Wyniki testów WLTP sÄ… bliższe rzeczywistym wartoÅ›ciom odnotowywanym przez użytkownika pojazdu. Również i w tym przypadku Opel Amperae wypadÅ‚ znakomicie: na podstawie przeprowadzonych testów inżynierowie szacujÄ…, że zasiÄ™g w cyklu mieszanym mierzony wedÅ‚ug standardu WLTP przekroczy 380 kilometrów. OczywiÅ›cie zasiÄ™g w codziennym użytkowaniu bÄ™dzie siÄ™ zmieniaÅ‚ w zależnoÅ›ci od stylu jazdy kierowcy oraz czynników zewnÄ™trznych. Jednakże najwiÄ™ksza przeszkoda w podjÄ™ciu decyzji o zakupie samochodu elektrycznego — obawa o wystarczajÄ…cy zasiÄ™g — zostaÅ‚a wyeliminowana. Ponadto przy wszystkich zaletach wynikajÄ…cych z futurystycznych rozwiÄ…zaÅ„ i proekologicznego elektrycznego napÄ™du Amperae oferuje także przyspieszenie mocnego, tradycyjnego samochodu sportowego.
Koncentracja na efektywnoÅ›ci i osiÄ…gach przejawia siÄ™ także w przemyÅ›lanym ksztaÅ‚cie nadwozia. Mimo kompaktowych wymiarów zewnÄ™trznych zbliżonych do Opla Corsy w Å›rodku Amperae okazuje siÄ™ bardziej przestronna od wiÄ™kszej Astry. PrzedziaÅ‚ pasażerski znajduje siÄ™ nad zamontowanym w podÅ‚odze akumulatorem. WynikajÄ…ca z tego wyższa pozycja foteli zapewnia podobne wrażenia, jak w przypadku jazdy pojazdami typu SUV, cieszÄ…cymi siÄ™ coraz wiÄ™kszÄ… popularnoÅ›ciÄ… wÅ›ród nabywców nowych samochodów.
„Jazda jednopedaÅ‚owa”: hamowanie pedaÅ‚em przyspieszenia
Opel Ampera-e ma jednak znacznie wiÄ™cej do zaoferowania: ten rewolucyjny samochód elektryczny pozwala na swobodne i niemal bezgÅ‚oÅ›ne przemieszczanie siÄ™, a jego akumulatory mogÄ… być Å‚adowane także w czasie jazdy. W tym celu kierowca musi jedynie zwolnić pedaÅ‚ przyspieszenia w normalnym trybie „Drive”. Ampera-e odzyskuje energiÄ™ automatycznie w trybie wybiegu i pozyskuje energiÄ™ z silnika elektrycznego, który peÅ‚ni również funkcjÄ™ generatora. SiÅ‚a hamowania silnika wzrasta, gdy kierowca wÅ‚Ä…cza tryb „Low”, co dodatkowo zwiÄ™ksza ilość odzyskiwanej energii. Ponadto za pomocÄ… umieszczonej za kierownicÄ… manetki kierowca może wÅ‚Ä…czyć tryb „Regeneration on Demand” („regeneracja na żądanie”) w celu maksymalnego zwiÄ™kszenia iloÅ›ci odzyskiwanej energii. Moment hamujÄ…cy silnika w trybie „Low/Regen on Demand” jest tak wysoki, że aby zmniejszyć prÄ™dkość nawet do peÅ‚nego zatrzymania pojazdu w normalnym ruchu, nie trzeba naciskać pedaÅ‚u hamulca. PrÄ™dkość Ampery-e można wiÄ™c kontrolować za pomocÄ… pedaÅ‚u przyspieszenia („jazda jednopedaÅ‚owa”). OczywiÅ›cie w sytuacji zagrożenia wciąż konieczne jest użycie pedaÅ‚u hamulca. WstÄ™pne symulacje wskazujÄ… na to, że dziÄ™ki opcji „jazdy jednopedaÅ‚owej”, umożliwiajÄ…cej odzyskiwanie energii w maksymalnym zakresie w czasie jazdy w intensywnym ruchu ulicznym wymagajÄ…cym czÄ™stego zatrzymywania siÄ™ i ruszania, kierowca może zwiÄ™kszyć zasiÄ™g samochodu nawet o pięć procent w porównaniu z trybem „Drive”.
Maksymalny moment obrotowy wynoszÄ…cy 360 Nm gwarantuje elektryzujÄ…cy temperament nowego Opla. Silnik elektryczny rozwija moc 150 kW/204 KM. Do ulubionych dyscyplin Opla Amperye należą start spod Å›wiateÅ‚ i wÅ‚Ä…czanie siÄ™ do ruchu na autostradzie. Kompaktowy samochód przyspiesza od 0 do 50 km/h w ciÄ…gu zaledwie 3,2 sekundy, a zwiÄ™kszenie prÄ™dkoÅ›ci z 80 do 120 km/h w Å›rednim zakresie obrotów zajmuje mu tylko 4,5 sekundy (dane wstÄ™pne), co ma szczególne znaczenie przy wyprzedzaniu. PrÄ™dkość maksymalna zostaÅ‚a elektronicznie ograniczona do 150 km/h z myÅ›lÄ… o zwiÄ™kszeniu zasiÄ™gu.
W peÅ‚ni gotowy do codziennego użytkowania: przestrzeÅ„ dla piÄ™ciu osób z bagażem
Ampera-e, samochód o dÅ‚ugoÅ›ci 4,16 m, imponuje jednak nie tylko przyspieszeniem. Komfortowo może w nim podróżować pięć osób, a pojemność bagażnika, wynoszÄ…ca 381 litrów, jest wiÄ™ksza niż samochodach o porównywalnych wymiarach zewnÄ™trznych. Tak przestronne wnÄ™trze to efekt sprytnego rozmieszczenia dziesiÄ™ciu moduÅ‚ów akumulatora. CaÅ‚y pakiet umieszczono na spodzie nadwozia, a jego ksztaÅ‚t dostosowano do konturów samochodu. To zapewnia optymalne wykorzystanie przestrzeni. Akumulator zÅ‚ożony z 288 ogniw litowo-jonowych o Å‚Ä…cznej pojemnoÅ›ci 60 kWh zostaÅ‚ opracowany wspólnie z firmÄ… LG Chem.
UmieszczajÄ…c akumulator pod podÅ‚ogÄ…, konstruktorzy Amperye opracowali nowÄ… strukturÄ™ nadwozia, która chroni źródÅ‚o energii, a jednoczeÅ›nie pozwala zmniejszyć masÄ™ pojazdu. Zastosowanie różnych gatunków wysokowytrzymaÅ‚ej stali oraz aluminium pozwoliÅ‚o ograniczyć masÄ™ bez uszczerbku dla bezpieczeÅ„stwa czy solidnoÅ›ci konstrukcji. OkoÅ‚o 81,5 procent elementów strukturalnych nadwozia Amperye jest wykonanych ze stali o podwyższonej wytrzymaÅ‚oÅ›ci lub zaawansowanej stali o podwyższonej wytrzymaÅ‚oÅ›ci. Dalsze obniżenie masy — o sześć procent w porównaniu z konwencjonalnÄ… stalÄ… — uzyskano poprzez zastosowanie aluminium w profilach zamkniÄ™tych, takich jak maska silnika, drzwi i klapa bagażnika.
Na przyjemność z pokonywania dalekich tras mogÄ… liczyć także pasażerowie Amperye. Jak zwykle w Oplu, przestronnemu wnÄ™trzu towarzyszÄ… optymalnie skonfigurowane opcje cyfrowej Å‚Ä…cznoÅ›ci. Unikatowy osobisty asystent Å‚Ä…cznoÅ›ci i usÅ‚ug system Opel OnStar wspóÅ‚pracuje z systemem multimedialnym przeznaczonym specjalnie do Amperye. System multimedialny IntelliLinke jest kompatybilny z interfejsami Apple CarPlay i Android Auto, które umożliwiajÄ… sterowanie takimi funkcjami, jak telefon i nawigacja, wysyÅ‚anie i odbieranie wiadomoÅ›ci tekstowych oraz odtwarzanie muzyki z serwisu Spotify za pomocÄ… dotykowego ekranu lub poleceÅ„ gÅ‚osowych. Amperae jest również wyposażona w nowy system nagÅ‚oÅ›nienia Bose z siedmioma wysokowydajnymi gÅ‚oÅ›nikami.
Informacja jest ważna na dzieÅ„ publikacji. SzczegóÅ‚owe informacje dotyczÄ…ce wprowadzenia do oferty opisanych modeli w poszczególnych krajach bÄ™dÄ… ogÅ‚oszone w terminie późniejszym. Niektóre wersje, elementy wyposażenia lub usÅ‚ugi mogÄ… być dostÄ™pne wyÅ‚Ä…cznie na wybranych rynkach lub za dodatkowÄ… opÅ‚atÄ….