MogliÅ›my to sprawdzić podczas jazd testowych zorganizowanych przez polski oddziaÅ‚ Forda na terenie oÅ›rodka szkoleniowego ODTJ Bednary. Organizatorzy wytyczyli trasÄ™, pozwalajÄ…cÄ… ocenić przyspieszenia obu modeli, a także ich zwrotność i przyczepność podczas dynamicznej jazdy. Tor przebiegajÄ…cy przez specjalnie przygotowanÄ… pÅ‚ytÄ™ lotniska obfitowaÅ‚ wiÄ™c zarówno w Å‚agodne Å‚uki, pozwalajÄ…ce na jazdÄ™ na "peÅ‚nym gazie", jak i ciasne zakrÄ™ty, wymagajÄ…ce mocnego "dohamowania" i szybkiej redukcji biegu. Nie zabrakÅ‚o też szykan i slalomu na Å›liskiej nawierzchni, gdzie sportowe Fordy prezentowaÅ‚y zalety dynamicznie zestrojonego zawieszenia.
Pierwsza na tor wyjechaÅ‚a Fiesta ST. Niewielkie auto ważące 1163 kilogramy dysponuje mocÄ… 182 KM, generowanÄ… przez turbodoÅ‚adowany silnik benzynowy o pojemnoÅ›ci 1,6 litra. Maksymalny moment obrotowy 240 Nm pojawia siÄ™ w zakresie od 1600 do 5000 obr./min. Samochód bardzo pewnie trzyma siÄ™ nawierzchni, a bezpoÅ›redni ukÅ‚ad kierowniczy w poÅ‚Ä…czeniu z krótko zestopniowanÄ… rÄ™cznÄ… skrzyniÄ… biegów daje doskonaÅ‚e podstawy do "wykrÄ™cania" rekordowych czasów okrążeÅ„ na profesjonalnych torach wyÅ›cigowych. Imponuje również Å›wietne wyważenie auta, przez co nadwozie nie wykazuje tendencji do nadsterownych zachowaÅ„ podczas szybkiej jazdy w Å‚uku. Rezultat? Duży uÅ›miech na twarzy kierowcy i satysfakcja z niezÅ‚ego czasu okrążenia.
Kolejny "zawodnik", który stanÄ…Å‚ na trasie przejazdu to Ford Focus ST. Model ten dysponuje 2-litrowym silnikiem o mocy 250 KM i momentem obrotowym 340 Nm uzyskiwanym przy 1750 obr./min. Dane techniczne jednostki napÄ™dowej mogÄ… sugerować, że Fiesta ST nie ma szans w starciu z kompaktem Forda, jednak Focus jest cięższy od swojego mniejszego brata o blisko 200 kilogramów. I to wÅ‚aÅ›nie ze wzglÄ™du na różnice w wadze mocarny Focus ST pokonaÅ‚ wyznaczonÄ… trasÄ™ dokÅ‚adnie w takim samym czasie, co Ford Fiesta ST, wykazujÄ…c przy tym równie pewne wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci jezdne.
Należy w tym miejscu podkreÅ›lić, że w obu przypadkach przejazdy odbywaÅ‚y siÄ™ przy wÅ‚Ä…czonym ukÅ‚adzie stabilizacji toru jazdy. Zarówno w Fordzie Fiesta ST, jaki i Fordzie Focus ST zostaÅ‚ on jednak tak skalibrowany, aby zapewnić kierowcy maksymalnÄ… frajdÄ™ z ekstremalnej jazdy przy zachowaniu wysokiego poziomu bezpieczeÅ„stwa. UkÅ‚ad interweniuje wiÄ™c tylko w krytycznych sytuacjach, pozwalajÄ…c w peÅ‚ni wykorzystać dynamiczny potencjaÅ‚ obu aut, przez co nie odczuliÅ›my koniecznoÅ›ci "zdjÄ™cia kagaÅ„ca" nawet na zamkniÄ™tym torze testowym.
Oprócz jazd testowych modelami Ford Focus ST i Ford Fiesta ST, organizatorzy przygotowali zajÄ™cia z doskonalenia techniki jazdy w ekstremalnych warunkach. W tym przypadku uczestnicy mieli do dyspozycji Fordy Focus wyposażone w silnik EcoBoost o pojemnoÅ›ci 1 litra. TechnikÄ™ sportowej jazdy można byÅ‚o z kolei "podszlifować" na torze gokartowym.