Firma ogÅ‚osiÅ‚a wprowadzenie planu Ford Smart Mobility, który za sprawÄ… innowacyjnych rozwiÄ…zaÅ„ wprowadzi nowe standardy w zakresie Å‚Ä…cznoÅ›ci, mobilnoÅ›ci, samochodów autonomicznych, satysfakcji klientów oraz przetwarzania dużych zbiorów danych. Ford poinformowaÅ‚ także o rozpoczÄ™ciu na caÅ‚ym Å›wiecie 25 eksperymentów z dziedziny mobilnoÅ›ci, a także o zamiarach przetestowania w tym roku zagadnieÅ„ zwiÄ…zanych z transportem, aby zaoferować klientom wyższÄ… jakość obsÅ‚ugi, bardziej wszechstronne i przyjazne użytkownikowi modele oraz nowy rodzaj wspóÅ‚pracy spoÅ‚ecznej, który przyniesie korzyÅ›ci wszystkim klientom.
„Podczas targów CES prezentujemy skomunikowane samochody oraz dzielimy siÄ™ naszymi planami dotyczÄ…cymi pojazdów autonomicznych, jednak nasza obecność w Las Vegas niesie ze sobÄ… wyższy cel,” powiedziaÅ‚ Mark Fields, prezes i dyrektor zarzÄ…dzajÄ…cy firmy Ford, który przemawiaÅ‚ podczas tegorocznej wystawy elektroniki użytkowej i nowych technologii.
„Wprowadzamy innowacje w każdym aspekcie naszych dziaÅ‚aÅ„ biznesowych, zarównow zakresie produktu, jak i mobilnoÅ›ci, aby zmienić obraz Å›wiata w sposób, w jaki 111 lat temu zrobiÅ‚ to Henry Ford.”
25 globalnych eksperymentów z zakresu mobilnoÅ›ci
Pierwszym punktem planu Ford Smart Mobility jest przeprowadzenie dwudziestu piÄ™ciu eksperymentów - dziewiÄ™ciu w Europie i Afryce, oÅ›miu w Ameryce PóÅ‚nocnej, siedmiu w Azji i jednego w Ameryce PoÅ‚udniowej. Każdy eksperyment zostaÅ‚ skonstruowany tak, aby przewidzieć przyszÅ‚e potrzeby i wymagania klientów dotyczÄ…ce transportu.
„Widzimy Å›wiat, w którym samochody ‘rozmawiajÄ…’ ze sobÄ…, kierowcy i pojazdy komunikujÄ… siÄ™ z infrastrukturÄ… miejskÄ… w celu rozÅ‚adowania zatorów ulicznych, a ludzie regularnie dzielÄ… siÄ™ samochodami lub innymi Å›rodkami transportu podczas swoich codziennych dojazdów do pracy,” powiedziaÅ‚ Fields. „Eksperymenty, które dziÅ› rozpoczynamy doprowadzÄ… do stworzenia nowego modelu transportu i mobilnoÅ›ci w ciÄ…gu kolejnych 10 lat oraz w dalszej perspektywie.”
Przeprowadzenie dwudziestu piÄ™ciu eksperymentów ma wyjść naprzeciw czterem najwiÄ™kszym globalnym trendom - gwaÅ‚townemu wzrostowi liczebnoÅ›ci populacji, rozrostowi klasy Å›redniej, problemom zwiÄ…zanym z jakoÅ›ciÄ… powietrza i zdrowiem publicznym oraz zmieniajÄ…cym siÄ™ nastawieniom i priorytetom klientów - które zagrażajÄ… przyjÄ™temu obecnie modelowi transportu i ograniczajÄ… osobistÄ… mobilność, w szczególnoÅ›ci na obszarach miejskich.
CzternaÅ›cie z dwudziestu piÄ™ciu eksperymentów to projekty badawcze prowadzone przez Forda, natomiast jedenaÅ›cie z nich wchodzi w skÅ‚ad opracowanej przez firmÄ™ serii Innovate Mobility Challenge Series.
Eksperymenty w Londynie
Londyn bÄ™dzie miejscem, w którym Ford wdroży kilka pilotażowych projektów majÄ…cych na celu przetestowanie różnych sposobów zmniejszania zatorów ulicznych w ruchu miejskim, w tym projekty zwiÄ…zane ze wspólnym użytkowaniem samochodów (car-sharing), a także z parkingami oraz usÅ‚ugami przewozu.
Ford ogÅ‚osiÅ‚ również rozszerzenie swojego programu car-sharing w Niemczech. PrzedsiÄ™wziÄ™cie realizowane przy wspóÅ‚udziale stowarzyszenia dilerów samochodów w Niemczech, firmy FHD GmbH oraz firmy DB Rent stojÄ…cej za programem wspólnego użytkowania samochodów Flinkster jest pierwszym narodowym projektem typu car-sharing realizowanym przy wsparciu producenta samochodów.
„W Fordzie jesteÅ›my otwarci na inteligentne sposoby usprawniania Å›wiata, co przyniesie pożytek wszystkim ludziom. Zmiana sposobu, w jaki myÅ›limy, wspóÅ‚pracujemy i zachowujemy siÄ™ jest konieczna, aby zapewnić nieograniczony rozwój spoÅ‚eczny i gospodarczy,” powiedziaÅ‚a Barb Samardzich, wiceprezes ds. operacyjnych, Ford of Europe. „Jest maÅ‚o prawdopodobne, żebyÅ›my znaleźli jedno uniwersalne rozwiÄ…zanie wszystkich problemów zwiÄ…zanych z mobilnoÅ›ciÄ…. Obecnie wchodzimy w fazÄ™ badaÅ„ - testujemy i dopracowujemy projekty, aby sprawdzić, co dziaÅ‚a, a także opracowujemy inteligentne sposoby zapewniania nieograniczonej mobilnoÅ›ci dla wszystkich osób.”
Eksperymenty prowadzone w Londynie:
• City Driving On-Demand: Stworzony po to, aby zrozumieć, czego potrzeba do wdrożenia bardziej elastycznego i zintegrowanego schematu car-sharing o wysokiej jakoÅ›ci, który speÅ‚ni oczekiwania klientów w dużych miastach. Obecnie, w pilotażowej fazie testowej programu, użytkownicy mogÄ… zarezerwować poprzez aplikacjÄ™ lub call center zeroemisyjnego Forda Focusa Electric lub wydajnego paliwowo i ekologicznie Forda FiestÄ™ 1,0 litra EcoBoost. Samochody sÄ… odblokowywane za poÅ›rednictwem aplikacji na smartfona lub karty czÅ‚onkowskiej i sÄ… dostÄ™pne dla klienta 24 godziny na dobÄ™, 7 dni w tygodniu. OpÅ‚aty ustalane sÄ… za minutÄ™ eksploatacji, a w cenie uwzglÄ™dnione jest paliwo, ubezpieczenie oraz opÅ‚ata za jazdÄ™ w centrum miasta (tzw. Congestion Charge).
• DataDriven Insurance: Ten eksperyment zakÅ‚ada monitorowanie poszczególnych pojazdów, aby zaoferować użytkownikom spersonalizowanÄ… stawkÄ™ ubezpieczeniowÄ… w celu obniżenia kosztów ubezpieczenia. Za poÅ›rednictwem aplikacji na smartfona użytkownik może zdalnie sprawdzić lokalizacjÄ™ swojego pojazdu, poziom paliwa w zbiorniku oraz inne parametry. Zebrane dane pomogÄ… również zidentyfikować miejsca, w których tworzÄ… siÄ™ zatory drogowe, dziÄ™ki czemu wÅ‚adze bÄ™dÄ… mogÅ‚y usprawnić ruch drogowy.
• Dynamic Social Shuttle: Nowa usÅ‚uga przewozu na żądanie w jednÄ… stronÄ™ do miejsca docelowego - bardziej wygodna od autobusu i taÅ„sza od taksówki. UsÅ‚uga nalicza pÅ‚atność na bieżąco, oferujÄ…c przy tym dużą wydajność i przystÄ™pne ceny.
• Painless Parking: UsÅ‚uga opracowana we wspóÅ‚pracy z lokalnymi wÅ‚adzami dziaÅ‚a za poÅ›rednictwem aplikacji na smartfona, która pozwala kierowcom odnaleźć wÅ‚aÅ›ciwe miejsce parkingowe w oparciu o osobiste preferencje, bieżącÄ… sytuacjÄ™ w miejscu docelowym oraz lokalizacjÄ™ GPS.
Z ankiety przeprowadzonej na zlecenie Forda wynika, że 56 procent europejczyków rozważyÅ‚oby wziÄ™cie udziaÅ‚u w programie typu car-sharing*. Badania dowodzÄ… również, że jeden samochód z programu car-sharing może zastÄ…pić na drodze nawet 13 innych aut, a zdaniem Komisji Europejskiej, zatory uliczne w krajach Unii Europejskiej kosztujÄ… okoÅ‚o 100 miliardów euro rocznie***.
Car-sharing w Niemczech
W pierwszych 12 miesiÄ…cach funkcjonowania, opracowany przez Forda program car-sharing rozrósÅ‚ siÄ™ w bardzo szybkim tempie, obejmujÄ…c 55 miast w Niemczech i ponad 1000 lokalizacji, w tym maÅ‚e miasta i wsie. Klienci rejestrujÄ… siÄ™ u dilera Forda, po czym mogÄ… zarezerwować samochód poprzez aplikacjÄ™ na smartfona, stronÄ™ internetowÄ… lub telefon. Oprócz samochodów Forda - poczÄ…wszy od modelu Ka, a skoÅ„czywszy na Transicie – klienci majÄ… również do wyboru 3600 aut z gamy Flinkster. W ostatnich miesiÄ…cach liczba zamówieÅ„ podwoiÅ‚a siÄ™ w porównaniu ze Å›redniÄ… liczbÄ… zamówieÅ„ w pierwszej poÅ‚owie roku.
Za poÅ›rednictwem serii Innovate Mobility Challenge Series, Ford zaprosiÅ‚ innowatorów i deweloperów z caÅ‚ego Å›wiata do zaproponowania konkretnych rozwiÄ…zaÅ„ problemów z zakresu mobilnoÅ›ci w Anglii, Portugalii, Ameryce PóÅ‚nocnej, Ameryce PoÅ‚udniowej, Afryce, Indiach, Chinach i Australii. W pierwszej edycji Traffic Tamer App Challenge zorganizowanej w Londynie wzięło udziaÅ‚ ponad 100 deweloperów. WygraÅ‚a aplikacja AppyParking umożliwiajÄ…ca kierowcom przeglÄ…danie map parkingów, uiszczanie opÅ‚at za jazdÄ™ w centrum miasta oraz odnajdywanie stacji Å‚adowania samochodów elektrycznych.
„Te projekty badawcze potwierdzajÄ… dążenie Forda do wprowadzania innowacji, które wykraczajÄ… poza samochody, które produkujemy,” powiedziaÅ‚a Erica Klampfl, manager ds. globalnej mobilnoÅ›ci, Ford Research and Advanced Engineering. „Prowadzimy badania nad relacjami, technologiami i nowymi modelami biznesu, dążąc do stworzenia bezpiecznego i przystÄ™pnego cenowo systemu transportu, który rozwiąże problem korków ulicznych, obniży emisjÄ™ i zredukuje czas dojazdu do pracy.”
Autonomiczne pojazdy Forda
Ford zaprezentowaÅ‚ również częściowo autonomiczne pojazdy, które już jeżdżą po drogach, a także w peÅ‚ni autonomiczne auta, które sÄ… nadal udoskonalane.
„Produkujemy i sprzedajemy częściowo autonomiczne pojazdy, które wykorzystujÄ… oprogramowanie i czujniki, aby w peÅ‚ni automatyczny sposób zająć prostopadÅ‚e lub równolegÅ‚e miejsce parkingowe, dostosować prÄ™dkość jazdy w zależnoÅ›ci od natężenia ruchu czy uruchomić hamulce w awaryjnych sytuacjach,” powiedziaÅ‚ Raj Nair, dyrektor ds. technologii Forda i wiceprezes grupy, Global Product Development. „W przyszÅ‚oÅ›ci na rynku pojawi siÄ™ też w peÅ‚ni autonomiczny samochód Forda, nad którym obecnie intensywnie pracujemy.”
WÅ›ród częściowo autonomicznych funkcji stosowanych w modelach Forda znajdujÄ… siÄ™ obecnie: system utrzymywania pojazdu na pasie ruchu, inteligentny tempomat, system Pre-Collision Assist z technologiÄ… wykrywania pieszych Pedestrian Detection, technologia Active Park Assist, system rozpoznawania znaków drogowych, kamera cofania, automatyczny przeÅ‚Ä…cznik Å›wiateÅ‚ drogowych oraz automatyczne wycieraczki – wkrótce do tych systemów doÅ‚Ä…czy technologia Traffic Jam Assist.
W peÅ‚ni autonomiczny pojazd badawczy Ford Fusion Hybrid przechodzi obecnie testy drogowe. Auto wykorzystuje częściowo autonomiczne technologie spotykane w seryjnych modelach Forda, a dodatkowo zawiera cztery czujniki typu LiDAR, które w czasie rzeczywistym generujÄ… trójwymiarowÄ… mapÄ™ otoczenia.
Samochód wykrywa obiekty wykorzystujÄ…c czujniki LiDAR i wykorzystuje zaawansowane algorytmy, które pozwalajÄ… przewidzieć tor ruchu innych pojazdów i pieszych.
„Nie chcemy tworzyć marketingowych sloganów i uczestniczyć w konkursie na pierwszy samochód autonomiczny dopuszczony do ruchu ulicznego,” powiedziaÅ‚ Fields. „Naszym priorytetem jest stworzenie autonomicznego pojazdu, który bÄ™dzie dostÄ™pny dla wielu ludzi i poprawi ich jakość życia.”
„Dawno temu Henry Ford nauczyÅ‚ nas, że doskonaÅ‚e produkty sÄ… wynikiem odpowiednich dziaÅ‚aÅ„ biznesowych, które przynoszÄ… zyski,” dodaÅ‚ Fields. „DoskonaÅ‚y biznes tworzy również lepszy Å›wiat. To wÅ‚aÅ›nie jest naszÄ… siÅ‚Ä… napÄ™dowÄ….”
* Ankieta przeprowadzona przez The Futures Company pomiędzy lipcem i sierpniem 2012;
w badaniu wzięło udziaÅ‚ 6 028 osób z szeÅ›ciu europejskich paÅ„stw – Danii, Francji, Niemiec, WÅ‚och, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii.
** E. Martin, S. Shaheen, J. Lidicker, “The Impact of Carsharing on Household Vehicle Holdings: Results from a North American Shared-Use Vehicle Survey.” Transportation Research Record, 2010.
*** “Clean Transport, Urban Transport,” ze strony Komisji Europejskiej dotyczÄ…cej mobilnoÅ›ci w mieÅ›cie i transportu: http://ec.europa.eu/transport/themes/urban/urban_mobility/index_en.htm