- Samochody marki Ford bÄ™dÄ… udostÄ™pniać informacje o mogÄ…cych nastÄ…pić incydentach zwiÄ…zanych z bezpieczeÅ„stwem na drogach, aby pomóc w ostrzeganiu użytkowników dróg – nie tylko kierowców Fordów, ale również pojazdów innych producentów.
Â
- System wczesnego informowania o niebezpieczeństwie na drodze ostrzega już innych kierowców Forda o incydentach mogących zagrozić bezpieczeństwu; obecnie odniesie z nich korzyści większa grupa użytkowników dróg.
Â
- Wzajemna umowa jest częścią wspieranego przez Komisję Europejską programu Data for Road Safety; partnerami są BMW, Volvo, Mercedes-Benz, TomTom, HERE Technologies oraz centra zarządzania ruchem w UE.
Â
System wczesnego informowania o niebezpieczeństwie na drodze, wprowadzony wraz z nowym Fordem Puma na początku 2020 roku, a obecnie dostępny w wyjeżdżających z fabryk modelach Forda, w tym w nowej Kudze, potrafi już ostrzegać kierowców o zagrożeniach w ruchu drogowym, które mogą czekać tuż za zakrętem. 1 Dzięki nowemu porozumieniu, pojazdy innych producentów będą teraz mogły identyfikować i udostępniać informacje o napotkanych zagrożeniach, przyczyniając się wspólnie do poprawy bezpieczeństwa na drogach.
Â
– Pojazdy skomunikowane pomagajÄ… kierowcom przewidywać zagrożenia, które mogÄ… czaić siÄ™ tuż za zakrÄ™tem – powiedziaÅ‚ Peter Geffers, szef dziaÅ‚u w Ford of Europe. – Ekosystemy wymiany danych o bezpieczeÅ„stwie drogowym sÄ… tym skuteczniejsze, im wiÄ™cej obejmujÄ… pojazdów i źródeÅ‚ telematycznych; rozszerzenie korzyÅ›ci pÅ‚ynÄ…cych z tej technologii na osoby nie jeżdżące samochodami marki Ford, jest znaczÄ…cym krokiem naprzód.
Â
Umowa w ramach wspieranego przez Komisję Europejską partnerstwa Data for Road Safety, została zawarta w następstwie 16-miesięcznego projektu pilotażowego, w trakcie którego wymieniono między różnymi pojazdami dziesiątki milionów komunikatów SRTI (Safety-Related Traffic Information), takich jak informacje o awariach pojazdów na trasie, śliskiej nawierzchni lub ograniczonej widoczności. Partnerami Forda są BMW, Mercedes-Benz i Volvo, których ekosystemy udostępniania danych są także otwarte dla nowych uczestników.
Â
Anonimowe dane z pojazdów, takie jak użycie świateł przeciwmgielnych, hamowanie awaryjne lub aktywacja poduszek powietrznych, są analizowane na pokładzie w celu określenia prawdopodobieństwa i lokalizacji potencjalnych zagrożeń. Komunikaty ostrzegawcze są wysyłane za pośrednictwem modemu FordPass Connect, do bezpiecznego serwera Forda, skąd dane są dystrybuowane do partnerów SRTI, którzy zestawiają komunikaty o zagrożeniach z różnych źródeł, a następnie udostępniają je pojazdom różnych marek.
Â
SygnaÅ‚y SRTI sÄ… natychmiast wysyÅ‚ane – również z wykorzystaniem sieci komórkowej – do pojazdów znajdujÄ…cych siÄ™ w pobliżu potencjalnego zagrożenia, gdzie kierowcy ostrzegani sÄ…Â komunikatami wyÅ›wietlanymi na desce rozdzielczej. Oprócz kierowców, informowane sÄ… sÅ‚użby ratunkowe, które otrzymujÄ… w ciÄ…gu kilku sekund dokÅ‚adne dane o lokalizacji zagrożenia, co znacznie przyspiesza pomoc.
Â
– Ekosystem Data for Road Safety to partnerstwo publiczno-prywatne, które w bardzo konkretny sposób udostÄ™pnia wzbogacone dane podnoszÄ…ce bezpieczeÅ„stwo na drogach, jest to wiÄ™c sytuacja korzystna dla caÅ‚ego spoÅ‚eczeÅ„stwa – powiedziaÅ‚ Joost Vantomme, przewodniczÄ…cy nowego ekosystemu SRTI. – UczestniczÄ…cy w projekcie producenci pojazdów chÄ™tnie podzielÄ… siÄ™ spÅ‚ywajÄ…cymi co dzieÅ„ danymi i wspólnie ze wszystkimi partnerami bÄ™dÄ… starali siÄ™ wnosić swój wkÅ‚ad w ekosystem danych SRTI.