Firmy GM i Honda planujÄ… wspóÅ‚pracować z udziaÅ‚owcami, aby rozwinąć infrastrukturÄ™ stacji tankowania wodoru, które odgrywajÄ… kluczowÄ… rolÄ™ w kwestii dÅ‚ugoterminowej rentownoÅ›ci pojazdów napÄ™dzanych ogniwami paliwowymi, a także popularnoÅ›ci takich aut wÅ›ród klientów.
GM i Honda to liderzy w zakresie opracowywania technologii ogniw paliwowych. WedÅ‚ug wskaźnika CEPGI (Clean Energy Patent Growth Index), GM i Honda zajmujÄ… odpowiednio pierwsze i drugie miejsce pod wzglÄ™dem liczby patentów dotyczÄ…cych ogniw paliwowych zgÅ‚oszonych w latach 2002-2012 (Å‚Ä…cznie ponad 1200).
„Niniejsza wspóÅ‚praca opiera siÄ™ na doÅ›wiadczeniu firm Honda i GM, jako liderów w dziedzinie opracowywania technologii wodorowych ogniw paliwowych”, powiedziaÅ‚ Dan Akerson, prezes GM i CEO. „JesteÅ›my przekonani, że to najlepszy sposób na rozwiniÄ™cie tej ważnej technologii, która może zmniejszyć nasze uzależnienie od ropy naftowej i doprowadzić do stworzenia zrównoważonej mobilnoÅ›ci”.
Takanobu Ito, prezydent i dyrektor zarzÄ…dzajÄ…cy Honda Motor Co., Ltd., powiedziaÅ‚: „WÅ›ród wszystkich bezemisyjnych technologii na szczególnÄ… uwagÄ™ zasÅ‚ugujÄ… pojazdy elektryczne zasilane ogniwami paliwowymi, które oferujÄ… zasiÄ™g i czas tankowania porównywalne z samochodami napÄ™dzanymi tradycyjnymi silnikami. Honda i GM dążą do rozpowszechnienia tej ekologicznej technologii, dlatego cieszÄ™ siÄ™, że podejmujemy wspóÅ‚pracÄ™, majÄ…cÄ… na celu poÅ‚Ä…czenie naszych doÅ›wiadczeÅ„ i stworzenie zaawansowanego systemu, który bÄ™dzie zarówno wydajny, jak i przystÄ™pny cenowo”.
W ramach realizowanego od 2007 roku programu testów drogowych Project Driveway, flota 119 samochodów GM zasilanych wodorem przejechaÅ‚a Å‚Ä…cznie blisko 3 miliony mil w rzeczywistych warunkach drogowych – to wiÄ™cej, niż pojazdy jakiegokolwiek innego producenta.
JapoÅ„ska firma rozpoczęła sprzedaż Hondy FCX na zasadach leasingu w 2002 roku, dostarczajÄ…c klientom w Stanach Zjednoczonych i Japonii 85 takich aut, w tym wiele egzemplarzy modelu FCX Clarity nowej generacji, który w 2009 roku zdobyÅ‚ nagrodÄ™ World Green Car. Honda dostarczyÅ‚a te samochody nabywcom z USA i zebraÅ‚a istotne dane dotyczÄ…ce ich eksploatacji w rzeczywistych warunkach drogowych.
W 2015 Honda planuje wprowadzić na rynek nastÄ™pcÄ™ modelu FCX Clarity, który poczÄ…tkowo pojawi siÄ™ w Japonii i Stanach Zjednoczonych, a nastÄ™pnie w Europie. Firma GM ogÅ‚osi plany dotyczÄ…ce produkcji ogniw paliwowych w późniejszym terminie.
Technologia ogniw paliwowych jest odpowiedziÄ… na wiele problemów zwiÄ…zanych z dzisiejszÄ… motoryzacjÄ…, takich jak uzależnienie od ropy naftowej, emisja spalin, wydajność, zasiÄ™g i czas tankowania. Pojazdy napÄ™dzane ogniwami paliwowymi sÄ… zasilane wodorem pozyskiwanym z odnawialnych źródeÅ‚, jak wiatr czy biomasa. Takie pojazdy wydzielajÄ… jedynie parÄ™ wodnÄ….
Co wiÄ™cej, zasiÄ™g samochodów zasilanych ogniwami paliwowymi wynosi nawet 640 kilometrów, a ich tankowanie trwa tylko trzy minuty. Ta nowoczesna technologia napÄ™dowa może być wykorzystywana w maÅ‚ych, Å›rednich i dużych pojazdach.