Finowie sÄ… obecnie wspóÅ‚liderami punktacji, a czoÅ‚owÄ… trójkÄ™ dzieli zaledwie trzypunktowa różnica. Przypomina to koÅ„cówkÄ™ sezonu 2009, kiedy to walka o tytuÅ‚ byÅ‚a podobnie wyrównana.
Hirvonen miaÅ‚ na starcie ostatniego rajdu jeden punkt przewagi, a losy pojedynku o tytuÅ‚ mistrza Å›wiata rozstrzygnęły siÄ™ na ostatnim odcinku specjalnym sezonu. 31-letni Fin startuje teraz w Rally de España (20 – 23 października) majÄ…c w pamiÄ™ci doÅ›wiadczenie ogromnej presji, pod którÄ… jechaÅ‚ przed dwoma laty. Dlatego jest dobrze przygotowany na to, co może zdarzyć siÄ™ w najbliższy weekend w Hiszpanii.
“ByÅ‚em w podobnej sytuacji w 2009 roku, gdy walczyliÅ›my o tytuÅ‚ do ostatniego OS-u. Tym razem na dwa rajdy przed koÅ„cem trójkÄ™ kierowców dzielÄ… zaledwie trzy punkty. Zapowiada siÄ™ wyjÄ…tkowo pasjonujÄ…cy weekend. DoÅ›wiadczenie zdobyte dwa lata temu bÄ™dzie bardzo pomocne. Nie zamierzam tym razem nic zmieniać, z wyjÄ…tkiem koÅ„cowego wyniku,” powiedziaÅ‚ Hirvonen, który wówczas przegraÅ‚ pojedynek różnicÄ… zaledwie jednego punktu.
Rally de España to najdÅ‚uższa i najbardziej urozmaicona spoÅ›ród tegorocznych rund Rajdowych Mistrzostw Åšwiata FIA. W ciÄ…gu trzech dni zaÅ‚ogi pokonajÄ… odcinki specjalne o Å‚Ä…cznej dÅ‚ugoÅ›ci 406 km. Tradycyjnie asfaltowy rajd rozgrywany na gÅ‚adkich, wijÄ…cych siÄ™ pÅ‚ynnie trasach w rejonie Tarragony w póÅ‚nocno wschodniej Hiszpanii zmieniÅ‚ swój charakter rok temu, stajÄ…c siÄ™ imprezÄ… o zmiennej nawierzchni i taki format zachowano także w tym roku.
Pierwszy etap odbÄ™dzie siÄ™ w piÄ…tek na odcinkach o nawierzchni szutrowej z krótkimi Å‚Ä…cznikami asfaltowymi, a Hirvonen, jak również druga zaÅ‚oga zespoÅ‚u Jari-Matti Latvala / Miikka Anttila pokonajÄ… trasÄ™ swoim Fordem Fiesta RS WRC w peÅ‚nej specyfikacji szutrowej. Po 16-godzinnym maratonie, zespóÅ‚ Ford Abu Dhabi przebuduje samochód na specyfikacjÄ™ asfaltowÄ… na dwa kolejne dni.
BazÄ… rajdu bÄ™dzie tradycyjnie kurort Salou poÅ‚ożony na poÅ‚udniowy zachód od Barcelony na wybrzeżu Costa Daurada. Asfaltowe odcinki przywoÅ‚ujÄ… na myÅ›l porównania z torem wyÅ›cigowym. Trasy OS-ów, przeważnie równe jak stóÅ‚ i szorstkie, szybko stajÄ… siÄ™ Å›liskie, ponieważ kierowcy tnÄ… zakrÄ™ty, aby „urwać” uÅ‚amki sekund i nanoszÄ… przy tym na drogÄ™ kamienie i żwir.
Hirvonen już oÅ›miokrotnie startowaÅ‚ w Rajdzie Hiszpanii, stajÄ…c na podium w latach 2005, 2008 i 2009. ZwyciÄ™stwo i trzecie miejsce w dwóch ostatnich tegorocznych rajdach odbudowaÅ‚o jego szanse na tytuÅ‚ mistrzowski, ale Fin wie, jak trudne zadanie przed nim stoi.
“Każdy zakrÄ™t trzeba bÄ™dzie przejechać z maksymalnÄ… szybkoÅ›ciÄ…, bo jedyna droga do tytuÅ‚u mistrzowskiego to dążenie do zwyciÄ™stwa w dwóch ostatnich rajdach,” powiedziaÅ‚. “Walczymy o wszystko, stawiajÄ…c wszystko na jednÄ… kartÄ™, bo żaden z nas nie może sobie już pozwolić na bezpiecznÄ… jazdÄ™. MuszÄ™ dobrze wypaść w Hiszpanii, aby mieć jak najlepszÄ… pozycjÄ™ wyjÅ›ciowÄ… przed ostatniÄ… rundÄ… na szutrach w Wielkiej Brytanii. WierzÄ™, że stać nas na dobry wynik.”
Podczas piÄ…tkowego, najdÅ‚uższego etapu o nawierzchni przeważnie szutrowej Hirvonen bÄ™dzie jechaÅ‚ jako drugi w porzÄ…dku startu za wspóÅ‚liderem punktacji Sébastienem Loebem, który bÄ™dzie musiaÅ‚ “czyÅ›cić” drogÄ™ z warstwy Å›liskiego, luźnego szutru, a jego rywale jadÄ…cy za nim bÄ™dÄ… mieli nieco Å‚atwiejsze zadanie.
“BÄ™dÄ™ miaÅ‚ przewagÄ™ nad Loebem, dziÄ™ki mojej pozycji w porzÄ…dku startu pierwszego dnia. Stoi zatem przede mnÄ… w piÄ…tek duża szansa i postaram siÄ™ jÄ… wykorzystać,” dodaÅ‚ Hirvonen.
Najlepszy wynik Latvali w siedmiu startach w Hiszpanii to czwarte miejsce w zeszÅ‚ym roku. 26-letni Fin chce utrzymać znakomite tempo, którym jechaÅ‚ na asfaltach poprzedniej rundy – Rajdu Francji, gdzie wygraÅ‚ Å‚Ä…cznie siedem odcinków specjalnych, w tym aż pięć z szeÅ›ciu ostatniego etapu.
“HiszpaÅ„skie asfalty sÄ… znakomite,” powiedziaÅ‚. “Trasy drugiego i trzeciego etapu prowadzÄ… po szerokich, gÅ‚adkich drogach, a przyczepność jest w miarÄ™ staÅ‚a. PodobaÅ‚y mi siÄ™ także zeszÅ‚oroczne OS-y szutrowe. SÄ… to Å›rednio szybkie trasy o twardej nawierzchni, a fragmenty asfaltowe nie byÅ‚y zbyt szybkie. Trzeba bÄ™dzie oszczÄ™dzać opony na sekcjach asfaltowych pierwszego dnia, bo Å‚atwo bÄ™dzie uszkodzić szutrowe ogumienie.”
Latvala wie, że podczas piÄ…tkowego maratonu trzeba bÄ™dzie dbać o wydajność energetycznÄ… organizmu. “Odpowiednia dieta i przyjmowanie pÅ‚ynów sÄ… zawsze ważne, ale tutaj w szczególnoÅ›ci. Po Å›niadaniu nie bÄ™dzie okazji, aby coÅ› zjeść aż do popoÅ‚udniowego serwisu. Podczas tak dÅ‚ugiego dnia spalimy mnóstwo energii, dlatego pomiÄ™dzy odcinkami bÄ™dziemy spożywać batony energetyczne, aby utrzymać sprawność i wydolność organizmu na najwyższym poziomie,” powiedziaÅ‚.
Khalid Al Qassimi i Michael Orr pojadÄ… trzecim Fordem Fiesta RS WRC. Kierowca z Abu Dhabi chce co najmniej powtórzyć ubiegÅ‚oroczny wynik w Hiszpanii, gdy zajÄ…Å‚ siódme miejsce.
“Jestem coraz szybszy na asfaltach. Sześć punktów zdobytych w Hiszpanii przed rokiem byÅ‚ to mój najlepszy rezultat w sezonie. Moim celem na najbliższy weekend jest dogonić w klasyfikacji Federico VillagrÄ™ i osiÄ…gnąć najlepszy wynik w klasyfikacji sezonu w karierze. Aby to osiÄ…gnąć, potrzebujÄ™ dobrego rezultatu w Hiszpanii i wierzÄ™, że stać mnie na to,” powiedziaÅ‚ Al Qassimi.
Najnowsze wiadomości
* ZaÅ‚ogi zespoÅ‚u Ford Abu Dhabi bÄ™dÄ… korzystać podczas Rajdu Hiszpanii z opon w trzech różnych specyfikacjach, dostarczonych przez firmÄ™ Michelin. Podczas pierwszego etapu do dyspozycji bÄ™dzie tylko ogumienie szutrowe Latitude Cross w wersji twardej. W trakcie dwóch kolejnych, asfaltowych etapów bÄ™dÄ… dostÄ™pne opony typu Pilot Sport w wersji wykonanej z mieszanki twardej i miÄ™kkiej. Każda zaÅ‚oga otrzyma przydziaÅ‚ opon w obu wersjach asfaltowych, a wybór podczas rajdu bÄ™dzie zależny od pogody i rodzaju nawierzchni. Niedozwolone jest rÄ™czne nacinanie opon, a każdy samochód może przewozić dwa koÅ‚a zapasowe.
* Obok trzech zaÅ‚óg fabrycznych, do rajdu zgÅ‚oszono sześć kolejnych samochodów Ford Fiesta RS WRC. Matthew Wilson / Scott Martin i Mads Østberg / Jonas Andersson bÄ™dÄ… walczyć o punkty dla zespoÅ‚u M-Sport Stobart Ford, który zgÅ‚osiÅ‚ także zaÅ‚ogÄ™ Henning Solberg / Ilka Minor. W Rajdzie Hiszpanii powraca do walki Munchi’s Ford World Rally Team z zaÅ‚ogÄ… Federico Villagra / Diego Curletto, oglÄ…danÄ… ostatnio w Rajdzie Grecji. Ponadto wystartujÄ… Ken Block / Alex Gelsomino w barwach zespoÅ‚u Monster World Rally Team i Dennis Kuipers / Frederic Miclotte FERM Power Tools World Rally Team. Obie zaÅ‚ogi odnotowaÅ‚y w poprzedniej rundzie we Francji swoje najlepsze wyniki w karierze.
* Rajd Hiszpanii bÄ™dzie ostatniÄ… rundÄ… serialu S-WRC. W tej klasyfikacji zgÅ‚oszono pięć zaÅ‚óg w samochodach Ford Fiesta S2000, wÅ›ród których bÄ™dÄ… Ott Tänak / Kuldar Sikk, zajmujÄ…cy drugie miejsce w mistrzostwach ze stratÄ… zaledwie trzech punktów do lidera.
Trasa Rajdu
Trasa rajdu zostaÅ‚a znaczÄ…co zmieniona w stosunku do ubiegÅ‚orocznej, ale pozostaÅ‚a część infrastruktury rajdu pozostaje bez poważniejszych zmian już siódmy rok z rzÄ™du. BazÄ… rajdu ponownie bÄ™dzie park tematyczny Port Aventura w Salou, godzinÄ™ jazdy samochodem od Barcelony, a OS-y wytyczono w rejonie Tarragony. Po ceremonii startu w Salou na wybrzeżu Morza Åšródziemnego w czwartek wieczorem, kierowcy bÄ™dÄ… mieli do pokonania każdego dnia dwukrotnie pÄ™tle zÅ‚ożone z trzech OS-ów. Trasa piÄ…tkowego etapu o prawdziwie maratoÅ„skim charakterze o dÅ‚ugoÅ›ci ponad 750 km, trwajÄ…cego 16 godzin prowadzi na zachód od bazy rajdu. Jeden z szutrowych odcinków jest nowy, a dwa majÄ… nawierzchniÄ™ mieszanÄ…. Ostatni OS bÄ™dzie pokonywany nocÄ…. Odcinki drugiego dnia zaplanowano w tym samym regionie. Na poczÄ…tek każdej pÄ™tli zaÅ‚ogi bÄ™dÄ… pokonywać prawdziwy maraton – OS El Priorat, w wersji wydÅ‚użonej w porównaniu z zeszÅ‚ym rokiem do 45,97 km. BÄ™dzie to drugi pod wzglÄ™dem dÅ‚ugoÅ›ci odcinek sezonu. Ponadto zaplanowano dwa nowe OS-y. Trzeci etap to trasa nieco bliżej Salou na drogach znanych z poprzednich edycji rajdu, a na ostatniej próbie typu Power Stage transmitowanej na żywo przez telewizjÄ™, trzej czoÅ‚owi kierowcy powalczÄ… o punkty bonusowe. Rajd bÄ™dzie liczyÅ‚ 18 OS-ów o Å‚Ä…cznej dÅ‚ugoÅ›ci 406,52 km. CaÅ‚kowita dÅ‚ugość trasy rajdu to 1589,9 km.
Dodatkowe informacje w zakładce MEDIA