„W ciÄ…gu jednego dnia elektrycznym SUV-em Volkswagena można pokonać ok. 1,5 tys. km po autostradach, Å‚adujÄ…c auto co 2-4 godziny jazdy przez 25-35 minut. Trzeba wziąć pod uwagÄ™, że Å›rednia prÄ™dkość na zakorkowanych drogach Europy Zachodniej jest zwykle istotnie niższa niż w Polsce” – wyjaÅ›nia BartÅ‚omiej Derski.
Coraz częściej stacje Å‚adowania – zwÅ‚aszcza te o dużych mocach (100-350 kW), które umożliwiajÄ… naÅ‚adowanie najnowszych samochodów elektrycznych na 200 km dalszej jazdy w ciÄ…gu 15-25 min (w zależnoÅ›ci od mocy Å‚adowania) – sÄ… stawiane na stacjach benzynowych bezpoÅ›rednio przy autostradzie. NajwiÄ™ksze europejskie sieci Å‚adowania, takie jak Ionity, Allego czy Fastned, udostÄ™pniajÄ… w takich miejscach po 3-6 Å‚adowarek. „W tym roku po raz pierwszy widzieliÅ›my przy nich duży ruch i jednoczeÅ›nie Å‚adujÄ…ce siÄ™ np. cztery samochody elektryczne, ale nigdzie na trasie nie musieliÅ›my czekać w kolejce” – mówi BartÅ‚omiej Derski.
Wyzwaniem wciąż jest dostÄ™p do stacji budowanych w Europie przez wielu różnych operatorów. Każdy z nich ma swój wÅ‚asny system pÅ‚atnoÅ›ci poprzez aplikacjÄ™ lub kartÄ™ zbliżeniowÄ… RFID. Ogromny zasiÄ™g w Europie, zwÅ‚aszcza Zachodniej, oferuje polska aplikacja Nexity. „Podróż przez EuropÄ™ ÅšrodkowÄ…, np. z Polski do Chorwacji, umożliwia już sama karta GreenWay. GdybyÅ›my mieli do przemierzenia tylko taki odcinek, to rzeczywiÅ›cie jedna karta lub aplikacja mogÅ‚aby być już wystarczajÄ…ca. PodróżujÄ…c po caÅ‚ej Europie nadal warto mieć jednak 2-3 różne karty” – wylicza dziennikarz.
W przeciwieÅ„stwie do cen litra benzyny czy oleju napÄ™dowego, które w Europie różniÄ… siÄ™ o 40-50%, cena dostarczenia 1 kilowatogodziny energii elektrycznej może różnić siÄ™ nawet kilkudziesiÄ™ciokrotnie. „Przy tak dÅ‚ugiej trasie warto rozważyć wykupienie abonamentu. MajÄ…c taki abonament w usÅ‚ugach We Charge Volkswagena i GreenWay, za Å‚adowanie na najszybszych stacjach pÅ‚aciliÅ›my 1,39 lub 1,49 zÅ‚/kWh. Za Å‚adowanie w części hoteli nie pÅ‚aciliÅ›my nic, a w pozostaÅ‚ych od 3 do 9 euro bez wzglÄ™du na ilość pobranej energii, Å›rednio wychodziÅ‚o ok. 30 gr/kWh. Na caÅ‚ej trasie Å›redni koszt energii wyniósÅ‚ 25 zÅ‚/100 km, a wiÄ™c o poÅ‚owÄ™ taniej niż koszt paliwa od porównywalnego samochodu spalinowego” – wylicza BartÅ‚omiej Derski.