Ford testuje system skomunikowanych sygnalizatorów Å›wietlnych, które mogÅ‚yby automatycznie wÅ‚Ä…czać zielone Å›wiatÅ‚o, otwierajÄ…c przejazd dla ambulansów, straży pożarnej i pojazdów policyjnych. ² DziÄ™ki takim rozwiÄ…zaniom zmniejsza siÄ™ również ryzyko wypadków, powodowanych przez jadÄ…ce na sygnale pojazdy uprzywilejowane, które muszÄ… czÄ™sto przejeżdżać przez skrzyżowania na czerwonym Å›wietle. ³
„Bez wzglÄ™du na to, czy kierowca prowadzi wóz strażacki do pożaru, czy karetkÄ™ pogotowia ratunkowego jadÄ…cÄ… do wypadku, zawsze chciaÅ‚by uniknąć jednej sytuacji – utkniÄ™cia wÅ›ród innych pojazdów, czekajÄ…cych na zmianÄ™ Å›wiateÅ‚" – powiedziaÅ‚ Martin Sommer, inżynier ds. badaÅ„ i rozwoju w Dziale Technologii Zautomatyzowanej Jazdy w Ford of Europe.
Gdyby sygnalizacja Å›wietlna przekazywaÅ‚a samochodom zbliżajÄ…cym siÄ™ do skrzyżowania informacje o czasie przejazdu do najbliższego zielonego Å›wiatÅ‚a, możliwe byÅ‚oby również zmniejszenie korków.
Testy byÅ‚y częściÄ… szerszego projektu, który obejmowaÅ‚ próby integracji funkcji skomunikowanych pojazdów autonomicznych oraz poÅ‚Ä…czonej z sieciÄ… infrastruktury na autostradach oraz obszarach miejskich i wiejskich. Badania sÄ… przykÅ‚adem zaangażowania firmy Ford w rozwijanie systemów opartych na Å‚Ä…cznoÅ›ci i wprowadzanie innowacji podnoszÄ…cych satysfakcjÄ™ kierowców.
Jak to funkcjonuje
Ford wykorzystaÅ‚ do testów drogÄ™ w Akwizgranie w Niemczech z kaskadÄ… oÅ›miu kolejnych skrzyżowaÅ„ z sygnalizacjÄ… Å›wietlnÄ… oraz dwa odcinki z trzema kolejnymi Å›wiatÅ‚ami tuż za miastem, przygotowane przez partnerów projektu.
RolÄ™ ambulansu lub samochodu osobowego w różnych scenariuszach testowych peÅ‚niÅ‚ Ford Kuga Plug-In Hybrid, wyposażony w pokÅ‚adowy moduÅ‚ komunikacji z infrastrukturÄ… i w prototypowe urzÄ…dzenie szybkiego sterowania, sÅ‚użące do uruchomienia i pracy prototypowego oprogramowania w pojeździe.
Podczas symulacji przejazdu samochodu uprzywilejowanego w akcji, testowa Kuga wysyłała do sygnalizatora świetlnego nakaz zmiany światła na zielone. Gdy pojazd opuszczał skrzyżowanie, sygnalizacja wracała do normalnego działania.
Podczas prób dziaÅ‚ania w codziennym ruchu, pojazd testowy otrzymywaÅ‚ informacje o czasie, w którym najbliższa sygnalizacja Å›wietlna wÅ‚Ä…czy Å›wiatÅ‚o zielone, a nastÄ™pnie czerwone. NastÄ™pnie adaptacyjny tempomat Forda dostosowaÅ‚ prÄ™dkość pojazdu, aby skorzystać z „zielonej fali” bez zatrzymywania. ⁴
Gdy na najbliższym sygnalizatorze światło było czerwone, prędkość pojazdu była zmniejszana na długo przed skrzyżowaniem, aby dojechać do niego w momencie, gdy światło zmieniało się na zielone, np. z 50 km/h do 30 km/h.
W przypadku pojazdów, które dojeżdżajÄ… w momencie wÅ‚Ä…czania czerwonego Å›wiatÅ‚a, system może przyczynić siÄ™ do zminimalizowania ostrego hamowania i czasu postoju. Samochód otrzymywaÅ‚ informacjÄ™ o stanie sygnalizacji Å›wietlnej na dÅ‚ugo przed skrzyżowaniem i zwalniaÅ‚ wczeÅ›niej, co wpÅ‚ywa na ograniczanie korków.
Za komunikacjÄ™ miÄ™dzy samochodami i sygnalizacjÄ… Å›wietlnÄ… odpowiada system C-V2X (Cellular Vehicle-to-Everything), czyli ujednolicona platforma komunikujÄ…ca pojazdy z infrastrukturÄ… drogowÄ…, z innymi pojazdami i innymi użytkownikami dróg.
„Wymiana danych pomiÄ™dzy samochodami, pojazdami uprzywilejowanymi i sygnalizacjÄ… Å›wietlnÄ… w czasie rzeczywistym przy użyciu najnowszej technologii telefonii komórkowej sprawia, że ruch drogowy staje siÄ™ bezpieczniejszy i bardziej efektywny” - powiedziaÅ‚ Michael Reinartz, dyrektor d.s. usÅ‚ug dla klientów i innowacji w Vodafone Germany. „Inteligentne sterowanie sygnalizacjÄ… Å›wietlnÄ… pomaga ocalić życie, gdy liczy siÄ™ każda sekunda, a także skraca niepotrzebny czas oczekiwania i zmniejsza emisjÄ™ CO2.”
Inżynierowie Forda testowali ten system w ramach projektu Korytarz Nowej MobilnoÅ›ci Akwizgran-Düsseldorf (ACCorD), finansowanego przez niemieckie Federalne Ministerstwo Cyfryzacji i Transportu i wspieranego przez Uniwersytet RWTH w Akwizgranie, Vodafone, Straßen.NRW (zarzÄ…d dróg Nadrenii PóÅ‚nocnej-Westfalii) oraz miasto Akwizgran. Projekt trwaÅ‚ od stycznia 2020 r. do marca bieżącego roku.
¹ Eksperci uważajÄ…, że szanse na przeżycie ofiar wypadków drogowych można zwiÄ™kszyć nawet o 40 procent, jeÅ›li otrzymajÄ… one pomoc zaledwie o cztery minuty szybciej. https://ffkirnberg.files.wordpress.com/2011/11/rettungsgasse1.pdf
² Omawiany system komunikacji z pojazdem jest opracowywany wyÅ‚Ä…cznie dla celów testowych i nie zostaÅ‚ jeszcze skomercjalizowany.
³ W 2017 r. karetki pogotowia ratunkowego w Londynie wyjeżdżaÅ‚y do szeÅ›ciu wypadków dziennie i 2 265 w ciÄ…gu roku. W 2016 r. liczba ta wynosiÅ‚a 2 297.
https://www.mylondon.news/news/health/number-accidents-involving-ambulances-london-15615134
Jak pokazujÄ… wyniki analiz, w Niemczech do 39% wypadków z udziaÅ‚em karetek pogotowia miaÅ‚o miejsce, gdy w ambulans przejeżdżaÅ‚ przez skrzyżowanie z sygnalizacjÄ… na czerwonym Å›wietle.
https://publichealth.jmir.org/2021/11/e25897/
⁴ Systemy asystenckie wspomagania sÄ… uzupeÅ‚nieniem uwagi kierowcy ale nie zastÄ™pujÄ… oceny sytuacji i koniecznoÅ›ci kontrolowania przez niego pojazdu.