-
Środki do dezynfekcji rąk na bazie etanolu są ważnym narzędziem w ochronie przed COVID-19, ale mogą wpływać na przedwczesne starzenie się wnętrza samochodu.
-
Powszechne stosowanie Å›rodków dezynfekcji rÄ…k podczas pandemii spowodowaÅ‚o gwaÅ‚towny wzrost ich sprzedaży; rynki takie jak WÅ‚ochy odnotowaÅ‚y 18-krotny wzrost w porównaniu z analogicznym okresem ubiegÅ‚ego roku.
-
Ford, testując materiały w ekstremalnych warunkach, chce dać klientom pewność, że ich pojazdy dłużej będą wyglądać jak nowe, a wnętrza wytrzymają nowe wyzwania.
Substancje chemiczne, jak etanol, wystÄ™pujÄ…cy w niektórych Å›rodkach dezynfekcyjnych może reagować na powierzchniach, powodujÄ…c ich przedwczesne zużycie, jeżeli nie sÄ… chronione specjalnymi zabezpieczeniami.
Inżynierowie Forda od dawna testujÄ… wpÅ‚yw nowych produktów na materiaÅ‚y używane w pojazdach produkowanych przez koncern. Na podstawie wyników badaÅ„, skÅ‚ad chemiczny powÅ‚ok ochronnych można zmieniać tak, by wnÄ™trza pozostaÅ‚y efektowne bez wzglÄ™du na intensywność eksploatacji. Testami objÄ™te sÄ… również akcesoria do przechowywania, sprzedawane przez DziaÅ‚ ObsÅ‚ugi Klienta Forda, takie jak wykÅ‚adziny bagażnika i plastikowe osÅ‚ony wnÄ™trza.
– Åšrodki dezynfekcyjne do rÄ…k to produkty, które byÅ‚y coraz częściej stosowane od kilku lat, dlatego od dÅ‚uższego czasu sÄ… poddawane naszym testom – mówi Mark Montgomery, starszy inżynier materiaÅ‚owy w Centrum Technologii MateriaÅ‚ów Ford Europe w Dunton w Wielkiej Brytanii. – Nawet najbardziej na pozór nieszkodliwy produkt, może być przyczynÄ… problemów, jeÅ›li ma czÄ™sty kontakt z powierzchniÄ…, ale takie rzeczy, jak Å›rodki dezynfekujÄ…ce do rÄ…k, balsamy do opalania i Å›rodki odstraszajÄ…ce owady mogÄ… być szczególnie szkodliwe.
Stosowanie Å›rodków do dezynfekcyjnych staÅ‚o siÄ™ bardzo popularne po wybuchu pandemii COVID-19, na przykÅ‚ad we WÅ‚oszech odnotowano nawet 18-krotny wzrost sprzedaży Å›rodka do dezynfekcji rÄ…k w porównaniu z analogicznym okresem ubiegÅ‚ego roku. Niektóre najnowsze prognozy mówiÄ…, że globalny rynek Å›rodków dezynfekcyjnych do rÄ…k wzroÅ›nie w tym roku prawie dwa i póÅ‚ raza w porównaniu do roku 2019.
Chociaż Å›rodek dezynfekcyjny niszczy bakterie i wirusy na dÅ‚oniach, nie musi niszczyć elementów wnÄ™trza Forda, nie chroni też przed zarazkami znajdujÄ…cymi siÄ™ w caÅ‚ym wnÄ™trzu, zwÅ‚aszcza jeÅ›li jadÄ… w nim inni pasażerowie. Podczas czyszczenia należy unikać używania produktów zawierajÄ…cych wybielacz lub wodÄ™ utlenionÄ…, czy perhydrol, a także produktów na bazie amoniaku, które mogÄ… uszkodzić powÅ‚oki przeciwodblaskowe i powÅ‚oki chroniÄ…ce przed tÅ‚ustymi Å›ladami naszych palców. Skutecznym sposobem na wyeliminowanie zagrożeÅ„ mogÄ… być też domowe pÅ‚yny dezynfekujÄ…ce.
– Należy zwrócić szczególnÄ… uwagÄ™ na czÄ™sto dotykane obszary, takie jak kierownica, uchwyty, drążek zmiany biegów, wszelkie przyciski lub ekrany dotykowe, dźwignie wycieraczek i kierunkowskazów, podÅ‚okietniki i regulacja siedzeÅ„ – mówi Jenny Dodman, dyrektor do spraw medycznych Forda w Wielkiej Brytanii. – Wysoko na liÅ›cie detali podlegajÄ…cych dezynfekcji powinny również znajdować siÄ™ pasy bezpieczeÅ„stwa. Pas bezpieczeÅ„stwa znajduje siÄ™ tak blisko, że prawdopodobnie nie raz przyjÄ…Å‚ na siebie to, co pasażerowie wykichali, lub wykasÅ‚ali.
ZespoÅ‚y Forda w Dunton w Wielkiej Brytanii i w Kolonii w Niemczech przeprowadzajÄ… testy próbek materiaÅ‚ów w temperaturach siÄ™gajÄ…cych w niektórych przypadkach 74°C, jakie może osiÄ…gnąć wnÄ™trze samochodu, zaparkowanego w upalny dzieÅ„ przy plaży. W innych testach symulujÄ… dÅ‚ugotrwaÅ‚Ä… ekspozycjÄ™ na sÅ‚oÅ„cu, z próbkami bombardowanymi Å›wiatÅ‚em ultrafioletowym, nawet przez 1152 godziny (48 dni).
SprawdzajÄ… również wytrzymaÅ‚ość tworzyw sztucznych w niskich temperaturach, siÄ™gajÄ…cych –30°C, w których stajÄ… siÄ™ najbardziej kruche, wielokrotnie odbijajÄ…c na nich ciężkÄ… gumowÄ… piÅ‚kÄ™, aby upewnić siÄ™, że plastik nie pÄ™ka.