DziÄ™ki temu nie jest widoczny w gÅ‚ównym polu widzenia kierowcy i pod pewnym kÄ…tem można go dostrzec również z zewnÄ…trz. Co najważniejsze, za sprawÄ… różnych kolorów i animacji Å›wietlnych, ID. Light pokazuje sygnaÅ‚y, które kierowca i pasażer odbierajÄ… intuicyjnie, co sprawia, że mogÄ… jeszcze lepiej skoncentrować siÄ™ na drodze i ruchu.
„ZależaÅ‚o nam na stworzeniu nowego rodzaju komunikacji miÄ™dzy samochodem a czÅ‚owiekiem” – mówi Mathias Kuhn, szef dziaÅ‚u User Interface Design w Volkswagenie. „Ważne byÅ‚o opracowanie minimalistycznej, specjalnej formy interakcji, która bÄ™dzie zarówno Å‚atwa do zrozumienia, jak i emocjonalna”. Ta interakcja miÄ™dzy czÅ‚owiekiem a „maszynÄ…” rozpoczyna siÄ™, gdy tylko kierowca wsiÄ…dzie do ID.3 lub ID.4.
ID. Light wysyła następujące sygnały:
- biaÅ‚o-niebieskÄ… animacjÄ™ „powitalnÄ…”, która informuje, że pojazd jest gotowydo jazdy. W odwrotnej kolejnoÅ›ci kolorystycznej animacja ta jest wyÅ›wietlana, gdy kierowca opuszcza pojazd.
- jeÅ›li wÅ‚Ä…czona jest nawigacja, ID. Light pokazuje kierunek skrÄ™tu za pomocÄ… animowanej niebieskiej lini – na przykÅ‚ad przesuwajÄ…cej siÄ™ w lewo podczas skrÄ™tu w lewo.
- w zależności od tego, czy kierowca lub pasażer aktywuje system sterowania głosowego, ID. Light odpowiada białym światłem przed kierowcą lub pasażerem.
- przychodzące połączenia telefoniczne są sygnalizowane delikatnym zielonym światłem w środkowej części świetlnego pasa.
- w razie konieczności awaryjnego hamowania, ID. Light świeci w kolorze jaskrawoczerwonym.
- gdy ID.3 lub ID.4 jest podłączony do ładowania, ID. Light pulsuje zielonym światłem i informuje o stanie naładowania akumulatora. Światło jest widoczne także z zewnątrz.
W nowoczesnych samochodach, wraz z coraz wiÄ™kszÄ… liczbÄ… systemów wspomagajÄ…cych i ekranów, u kierowcy wzrasta niebezpieczeÅ„stwo utraty koncentracji. „Na przykÅ‚ad, gdy kierowca sÅ‚yszy komunikat systemu nawigacyjnego, dotyczÄ…cy kierunku skrÄ™tu, musi przetworzyć tÄ™ informacjÄ™, aby przypisać jej wÅ‚aÅ›ciwy kierunek. Dlatego ważne byÅ‚o znalezienie nowego sposobu intuicyjnej komunikacji z kierowcÄ… i zminimalizowanie ryzyka rozproszenia uwagi” – wyjaÅ›nia dr Stefan Franke, który przez cztery lata byÅ‚ odpowiedzialny za rozwój systemu ID. Light.
DziaÅ‚y badawczo-rozwojowe poÅ›wiÄ™ciÅ‚y wiele godzin na opracowanie systemu, który sprostaÅ‚by temu wyzwaniu i byÅ‚by zarówno prosty, jak i elegancki. UdaÅ‚o siÄ™, nie tylko dlatego, że ID. Light nie wyÅ›wietla jednoczeÅ›nie dwóch „komunikatów”. System jest zaprogramowany do wyÅ›wietlania tylko najważniejszych informacji w danym momencie. Åšwietlny pas, umieszczony u doÅ‚u przedniej szyby, nie jest widoczny w gÅ‚ównym polu widzenia kierowcy, ale umożliwia mu odbieranie sygnaÅ‚ów bez koniecznoÅ›ci odrywania wzroku od drogi.
Wszystkie kolory i animacje zostaÅ‚y starannie skomponowane i sÄ… przekazywane w wizualnym jÄ™zyku, który jest przyjazny, uniwersalny i Å‚atwy do zrozumienia. „ChcieliÅ›my stworzyć asystenta, towarzysza podróży, który prezentuje wszystkie niezbÄ™dne informacje we wÅ‚aÅ›ciwym czasie w taki sposób, aby kierowca mógÅ‚ je intuicyjnie zrozumieć” – mówi Sascha Ziebart, kierownik projektu. „Kierowca nie ma wrażenia, że komunikuje siÄ™ z nim „maszyna”, ale raczej, że samochód towarzyszy mu we wszystkich sytuacjach i wspomaga go podczas jazdy”.
„W oparciu o opinie klientów i nowe technologie możemy ostrożnie rozszerzać zakres funkcji i liczbÄ™ symboli wizualnych” – mówi Thorb Baumgarten, specjalista Human Factors w Volkswagenie. „ID. Light, jako system komunikacji miÄ™dzy samochodem a kierowcÄ…, może stać siÄ™ wzorem dla wielu przyszÅ‚ych innowacji w tej dziedzinie”.