-
Civic - funkcjonalny pojazd kompaktowy, solidna baza dla nowego modelu
-
Wyraziste dziedzictwo europejskich kombi firmy Honda
-
Grupa docelowa
-
Pojazd opracowany, zaprojektowany oraz montowany w Europie na potrzeby europejskiego rynku
Civic – solidna baza dla nowego modelu
Honda Civic Tourer 2014 została opracowana i zaprojektowana w Europie, co umożliwiło europejskiemu zespołowi rozwojowo-badawczemu Hondy wdrożenie twórczego i nowoczesnego procesu projektowania. Samochód powstał z myślą o wymaganiach klientów ze Starego Kontynentu i został przystosowany do europejskich warunków drogowych. Honda Civic to kwintesencja funkcjonalnego pojazdu kompaktowego, trudno więc o lepszą bazę konstrukcyjną niż 5-drzwiowa wersja tego modelu.
W latach 70 i 80-tych ubiegłego stulecia Honda Civic imponowała przestronnym i niezwykle funkcjonalnym wnętrzem oraz zwartą, elegancką stylistyką nadwozia, która podkreślała dynamiczny charakter pojazdu.
Mimo czterech dekad ewolucji, model nadal stanowi udane połączenie rasowej stylistyki i wyjątkowej funkcjonalności. Czysty w swej formie, dynamiczny i wyrazisty design obecnej 5-drzwiowej generacji modelu Civic uwzględnia takie rozwiązania, jak centralne umiejscowienie zbiornika paliwa pod przednimi fotelami. Dzięki temu kabina Hondy oferuje nie tylko najwięcej przestrzeni, ale także innowacyjny system składania siedzeń „Magic Seats”. Rozwiązanie to znalazło również zastosowanie w nowej wersji Civic Tourer.
„Honda Civic Tourer to najbardziej kompaktowe kombi w segmencie C, bowiem wersja ta jest jedynie o 235 mm dłuższa od 5-drzwiowej odmiany modelu Civic. Mimo iż Civic Tourer pozostaje również najniższym kombi w tym segmencie, oferuje najbardziej pojemny bagażnik.” Patrik Ponec, kierownik projektu i planista ds. modelu Civic Tourer
Wyraziste dziedzictwo europejskich kombi firmy Honda
Zespół pracujący nad projektem Hondy Civic Tourer wykorzystywał wieloletnie doświadczenia firmy w tworzeniu kombi, z których pierwszym był oczywiście model Aerodeck, konstrukcyjnie bazujący na trzydrzwiowej wersji Hondy Accord, który zadebiutował w 1986 roku. W 1991 roku na rynku UE pojawiła się wersja Accord Wagon, a po niej kolejne odmiany kombi modelu Accord, aż do modelu Accord Tourer z 2002 roku.
Pierwsza Honda Civic Aerodeck pojawiła się w 1998 roku, jako pierwszy model firmy przeznaczony wyłącznie na rynek europejski oraz trzeci pojazd produkowany w angielskich zakładach Hondy w Swindon. W nawiązaniu do historii modeli kombi z logo Hondy na masce, zespół konstruktorów szukał idealnego połączenia funkcjonalności, interesującej stylistyki oraz ponadprzeciętnych osiągów. Inżynierowie byli przekonani, że mimo swego praktycznego charakteru, modele kombi nie cieszą się zbytnią popularnością ze względu na swój nieciekawy wygląd. Wersje te stanowiły wówczas 16% wszystkich sprzedanych pojazdów z segmentu C w Europie, jednak ich popularność stale rosła.
Honda Civic Aerodeck oferowała nowy poziom funkcjonalności, jednak nie kosztem przyjemności z jazdy, wygody podróżowania czy jakości wykończenia.
Bogata historia i wyjątkowe dziedzictwo modeli kombi pozwoliły dziś konstruktorom firmy stworzyć samochód, który z nawiązką spełni wymagania klientów, oferując najbardziej przestronne wnętrze w swoim segmencie.
„Jako kierownik ds. projektu wnętrza modelu Civic Aerodeck bardzo dobrze pamiętam ten okres mojej kariery i mogę powiedzieć, że generalna koncepcja modelu Civic Tourer oparta jest na podobnych zasadach. Chcieliśmy stworzyć kombi wyróżniające się stylistyką, funkcjonalnością oraz zaawansowaną techniką. Model ten stanowił unikalną ofertę i zajmował pozycję kluczowego gracza na europejskim rynku. Podobnie rzecz się ma dzisiaj z nowym modelem Civic Tourer.” Adrian Killham, kierownik projektu Civic Tourer
Stworzony w Europie z przeznaczeniem na tutejszy rynek
Podobnie jak Honda Aerodeck oraz obecna generacja modelu Civic, nowy Civic Tourer produkowany będzie w otwartej w 1985 roku, brytyjskiej fabryce Hondy – Honda of the UK Manufacturing Ltd. (HUM) w Swindon. Stanowi ona ważne ogniwo sieci produkcyjnej koncernu, czego potwierdzeniem są liczne nagrody i wyróżnienia przyznawane pojazdom produkowanym tam głównie na europejski rynek.
Zajmująca powierzchnię 1,5 miliona metrów kwadratowych fabryka HUM to zakład produkcyjny, w którym oprócz finalnego produktu, wytwarzane są jego kluczowe komponenty. Przed powstaniem kompletnego pojazdu, wykonuje się tam m. in. odlewy podzespołów, montowany jest silnik, wytłaczane, łączone i lakierowanie są elementy nadwozia. W fabryce tej produkuje się również silnik 1.6 i-DTEC do modelu Civic Tourer, przeznaczony wyłącznie na rynek europejski. Budowa dedykowanej linii produkcyjnej dowodzi jak ogromne znaczenie dla europejskich planów Hondy ma ta nowa wysokoprężna jednostka napędowa. Na nowej linii produkcyjnej może powstawać nawet do 500 silników Diesla dziennie, bowiem pracuje ona w systemie dwuzmianowym, umożliwiając powstanie nowej jednostki napędowej 1.6 i-DTEC lub 2.2 i-DTEC co 138 sekund.
Grupa docelowa
Civic Tourer to odpowiedź Hondy na zmiany na europejskim rynku. Ostatnimi laty sektor kombi segmentu C ustabilizował się, a w przyszłości prognozuje się jego wzrost. Przed rozpoczęciem prac nad modelem Civic Tourer, przeprowadzono wnikliwe badania potrzeb klientów zainteresowanych zakupem pojazdu z nadwoziem kombi. Wyniki badań pozwoliły wyodrębnić dwie zasadnicze grupy potencjalnych nabywców – rodziny z młodszymi dziećmi, użytkujące dotychczas modele z niższych segmentów oraz rodziców dzieci pełnoletnich, którzy po ich wyprowadzce poszukują mniejszego samochodu niż użytkowany dotychczas.
Wybierając samochód, obie grupy klientów zwracały uwagę na:
-
wielkość bagażnika
-
praktyczne rozwiązania ułatwiające przewóz różnego rodzaju bagaży
-
przestronne i wygodne wnętrze zarówno dla kierowcy jak i pasażerów
-
łatwość manewrowania
-
dobre osiągi i niskie zużycie paliwa
Ponadto osoby planujące „przesiadkę” z modeli segmentu D oczekiwały wysokiego poziomu wyposażenia i wygody.
DYNAMICZNY PROJEKT I STYLISTYKA
-
Oryginalna interpretacja stylistyki 5-drzwiowej wersji modelu Civic
-
Sportowa stylistyka
-
Opływowe, aerodynamiczne kształty
Stylistycznie Honda Civic Tourer 2014 posiada wiele cech wspólnych z 5-drzwiową wersją modelu Civic. Widać to w aerodynamicznych liniach starannie dopracowanego nadwozia, które odpowiada za dynamiczny i elegancki wygląd pojazdu. Obie wersje łączy stylistyka przedniej części nadwozia – takiej jak w pięciodrzwiowej wersji modelu Civic po face liftingu na rok 2014 (m.in. odświeżona stylistyka przedniego zderzaka). Honda Civic Tourer zachowuje również elegancki klimat wnętrza wersji 5-drzwiowej, zintegrowane tylne klamki, ciemne osłony rantów nadkoli oraz nowe, srebrno-czarne, 17-calowe felgi ze stopu metali lekkich.
Mimo pokrewieństwa z wersją pięciodrzwiową, Honda Civic Tourer posiada własną tożsamość stylistyczną. Mowa tu między innymi o wyrazistej linii rozciągniętej miedzy przednim i tylnym słupkiem, która tworzy płynny, dynamiczny zarys dachu.
Projektanci wiele uwagi poświęcili nowatorskiej stylizacji tylnej części pojazdu, pracując nad rozwiązaniem zapewniającym design na najwyższym poziomie. Powierzchnię przeszklenia rozciągnięto na płaszczyznę ostatniego słupka oraz podniesiono linię okna w tylnych drzwiach (o 17mm w porównaniu z wersją 5-drzwiową), co pozwoliło stworzyć śmiały, a zarazem elegancki kontur bocznej części nadwozia.
„Już na pierwszy rzut oka widać, że Civic Tourer wyglądem nie przypomina typowego kombi, bowiem debiutujące ostatnio modele charakteryzuje bardzo podobna stylistyka, z którą Civic Tourer ma niewiele wspólnego.” Adrian Killham, kierownik projektu Civic Tourer
Dopracowane, dynamiczne nadwozie skrywa bardzo przestronne i niezwykle funkcjonalne wnętrze. Kabina Hondy Civic Tourer stanowi zgrabne połączenie sportowego stylu oraz elegancji i uwzględnia modyfikacje wprowadzone w zmodyfikowanej ostatnio, 5-drzwiowej wersji modelu, tzn. białe przeszycia m.in. na kole kierownicy i fotelach, eleganckie czarne przełączniki w panelu audio i kierownicy oraz nowe, plastikowe, chromowane obwódki otworów wentylacyjnych.
Opracowanie idealnych właściwości aerodynamicznych było dla zespołu inżynierskiego równie istotne co stworzenie indywidualnej tożsamości stylistycznej modelu Civic Tourer. Dobre właściwości aerodynamiczne to jedno z kluczowych założeń konstrukcyjnych wersji 5-drzwiowej, a w modelu Civic Tourer inżynierom udało się jeszcze obniżyć współczynnik oporu powietrza. Cel ten osiągnięto miedzy innymi przy wykorzystaniu tylnego spojlera oraz spojlerów bocznych, dzięki czemu Honda Civic Tourer emituje do atmosfery zaledwie 99 g CO2 na kilometr*.
„W moim odczuciu, najlepszą cechą tego modelu jest synergia funkcjonalności, wszechstronności oraz dynamiki.” Adrian Killham, kierownik projektu Civic Tourer
NAJBARDZIEJ PRZESTRONNE I FUNKCJONALNE WNĘTRZE W SEGMENCIE
-
Wyjątkowa funkcjonalność i wszechstronność
-
Najbardziej pojemny bagażnik w segmencie
-
Schowek pod podłogą przedziału bagażowego
-
System „Magic Seats”
Dopracowane, dynamiczne nadwozie Hondy Civic Tourer skrywa bardzo przestronne i niezwykle funkcjonalne wnętrze.
Honda Civic Tourer to najbardziej kompaktowe kombi w segmencie C, bowiem wersja ta jest jedynie o 235 mm dłuższa od 5-drzwiowej odmiany modelu Civic. Mimo tego, Civic Tourer oferuje najbardziej pojemny bagażnik w swojej klasie. Przy podniesionych oparciach przedział bagażowy pomieści 624 litrów ładunku (pomiar do wysokości rolety bagażnika), co pozwala na transport trzech dużych walizek przy zaciągniętej rolecie. Po złożeniu siedzeń, pojemność przedziału bagażowego wzrasta do 1668 litrów (pomiar do linii dachu).
Szerokie, niskie nadwozie Hondy Civic Tourer skrywa jedną z najbardziej przestronnych kabin w segmencie C (1431 mm między przednimi fotelami na wysokości ramion oraz 795 mm między oparciem fotela kierowcy a siedziskiem tylnego fotela). Nadwozia obu wersji nadwoziowych - Tourer i 5-drzwiowej - zachowują identyczną wysokość i szerokość, ale dzięki nieco podwyższonej linii dachu, ta pierwsza oferuje więcej przestrzeni nad głowami pasażerów zasiadających w tylnych rzędzie foteli.
|
CIVIC TOURER
|
Civic (5 drzwi)
|
Wymiary dł. x szer. x wys. (mm)
|
4535/1770/1480*
|
4300/1770/1470
|
Pojemność bagażnika
|
Oparcia podniesione, pomiar do wysokości rolety bagażnika (litry)
|
624*
|
477
|
oparcia złożone, pomiar do linii dachu (litry)
|
1668*
|
1378
|
Wysokość progu załadunkowego (mm)
|
565*
|
702
|
*Dane wewnętrzne firmy Honda
Na wzór wersji 5-drzwiowej, zbiornik paliwa w modelu Civic Tourer umieszczono centralnie pod przednimi fotelami, dzięki czemu wnętrze jest niezwykle przestronne i umożliwia zastosowanie systemu „Magic Seats”.
Innowacyjne tylne siedzenia "Magic Seats" w nowej Hondzie Civic Tourer składają się na wiele sposobów, pozwalając użytkownikowi dopasować przestrzeń w kabinie pasażerskiej do swoich indywidualnych potrzeb. Oparcia tylnej kanapy można łatwo złożyć jednym ruchem, tworząc płaską powierzchnię bagażową, której podłoga została w tym celu nieco podwyższona. Siedziska tylnych foteli mogą zostać również uniesione, co umożliwia transport wysokich przedmiotów. Ponadto, dzięki funkcji składania oparcia tylnej kanapy w proporcjach 60:40, istnieje wiele konfiguracji przewozu osób i bagaży oraz wykorzystania przedziału bagażowego, jeśli na przykład dostęp od strony klapy bagażnika jest utrudniony.
Honda Civic Tourer posiada wiele praktycznych rozwiązań, które znacznie poprawiają wygodę użytkowania oraz funkcjonalność modelu. Jako osłonę przedziału bagażowego zastosowano tradycyjną roletę, którą można zdemontować podczas transportu większych ładunków.
„Pod podłogą bagażnika, przy zderzaku, udało się wygospodarować specjalną wnękę, którą można wykorzystać do przewozu zdemontowanej rolety lub jako kolejny schowek, np. na parasol.” Adrian Killham, kierownik projektu Civic Tourer
Pod podłogą bagażnika Hondy Civic Tourer znajduje się znany z wersji 5-drzwiowej, dwupoziomowy schowek, jednak podłogę w kombi poprowadzono wyżej, dzięki czemu ma on teraz nie 75 ale 117 litrów pojemności. Po podniesieniu pokrywy schowka, w bagażniku zmieszczą się dwie skrzynie transportowe lub, po umieszczeniu pokrywy w najniższym położeniu, przedmioty o wysokości do 1 metra.
Ponadto próg bagażnika obniżono do wysokości podłogi (565 mm), co znacznie ułatwia załadunek i rozładunek bagażu.
Dane techniczne bagażnika wersji kombi (mm)
|
Civic Tourer
|
Ford Focus
|
Opel Astra
|
VW Golf
|
Skoda Octavia
|
Toyota Auris
|
Wysokość progu
|
565
|
590
|
625
|
642
|
640
|
611
|
Maksymalna wysokość otworu bagażnika
|
744
|
761
|
737
|
674
|
690
|
708
|
Maksymalna szerokość otworu bagażnika
|
1032
|
1089
|
1020
|
1030
|
1035
|
958
|
Maksymalna szerokość przewożonego ładunku
|
1449
|
1160
|
1034
|
1270
|
1545
|
1460
|
Pojazd jest standardowo wyposażony w relingi dachowe, do których w prosty sposób można przymocować bagażnik lub boks dachowy.
WŁAŚCIWOŚCI JEZDNE, KOMFORT I PROWADZENIE
-
Pierwszy seryjny model z systemem adaptacyjnych amortyzatorów tylnego zawieszenia
-
Testy w rzeczywistych warunkach drogowych
-
„Dojrzała dynamika”
-
Stabilna jazda z dużymi prędkościami
System adaptacyjnych amortyzatorów tylnego zawieszenia to rozwiązanie, które nigdy wcześniej nie było stosowane w seryjnym modelu Hondy. System automatycznie dostosowuje siłę tłumienia tylnych amortyzatorów do warunków jazdy, co poprawia stabilność i komfort niezależnie od obciążenia pojazdu oraz warunków drogowych. System może pracować w trzech trybach – komfortowym, standardowym i dynamicznym, zapewniając świetne właściwości jezdne zarówno na autostradzie jak i na krętej, górskiej drodze.
Amortyzatory wyposażone są w zawory elektromagnetyczne, które sterują przepływem oleju, tym samym regulując siłę tłumienia. Aby uzyskać optymalną charakterystykę tłumienia i komfort jazdy, jednostka sterująca ECU wykonuje obliczenia ruchu nadwozia oparte na sygnałach ze zintegrowanego czujnika rejestrującego odchylenia w trzech płaszczyznach. Jednostka sterująca ECU wykorzystuje informacje dostarczone poprzez magistralę CAN-BUS, a następnie, po analizie danych, odpowiednio koryguje charakterystykę tłumienia.
Jeśli wybrany zostanie tryb Comfort, wyjściowe ustawienie charakterystyki tłumienia sprawiają, że układ zawieszenia pracuje bardziej miękko. Po wybraniu opcji Dynamic, amortyzatory utwardzają się, co zachęca do bardziej dynamicznej jazdy. Niezależnie od wybranego trybu, system adaptacyjnych amortyzatorów tylnego zawieszenia zawsze dostosowuje siłę tłumienia do stylu jazdy kierowcy oraz warunków jazdy.
System adaptacyjnych amortyzatorów tylnego zawieszenia, który zadebiutuje w pojeździe seryjnym, przygotowany był specjalnie z myślą o klientach modelu Civic Tourer. Mimo iż jest to jedno z najnowocześniejszych tego typu rozwiązań w segmencie C, ma ono być szeroko dostępne.
„Wielu klientów z pewnością doceni wyraźną poprawę jakości i komfortu prowadzenia dzięki zastosowaniu tak zaawansowanych rozwiązań technicznych w zawieszeniu.” Adrian Killham, kierownik projektu Civic Tourer
Ponieważ Honda Civic Tourer powstała z myślą o klientach ze Starego Kontynentu, model poddano rygorystycznym testom w różnorodnych i często bardzo trudnych europejskich warunkach jazdy. Głównym celem inżynierów było opracowanie przewidywalnej, komfortowej i bezpiecznej charakterystyki prowadzenia, którą określono mianem „Dojrzałej dynamiki”.
„Mieliśmy jasno określony cel, którym było opracowanie „dojrzałej dynamiki” zapewniającej pewną, przewidywalną, komfortową i bezpieczną charakterystykę prowadzenia. Chcieliśmy aby układ zawieszenia idealnie wybierał wszelkie nierówności.”
John Hargreaves, kierownik projektu podwozia modelu Civic Tourer
Konstrukcję przedniego zawieszenia kół (opartą na kolumnach McPhersona) oraz tylną belkę skrętną, Honda Civic Tourer dzieli z 5-drzwiową wersją modelu Civic. Modyfikacji poddano tu jednak charakterystykę tłumienia przednich amortyzatorów, co pozwoliło poprawić komfort jazdy.
Pod kątem nowego modelu zmodyfikowano również charakterystykę pracy układu kierowniczego ze wspomaganiem elektrycznym (EPS), dzięki czemu samochód prowadzi się równie przewidywalnie zarówno na krętej, wąskiej drodze, jak i na autostradzie, dając kierowcy poczucie pewności i bezpieczeństwa.
Bardzo wiele uwagi poświęcono również wypracowaniu wysokiego poziomu stabilności podczas jazdy z dużą prędkością, co znacznie poprawia poczucie bezpieczeństwa. Kluczem do sukcesu okazało się tu zwiększenie sztywności nadwozia, co osiągnięto poprzez dodanie nowych, tylnych słupków oraz dopracowanie takich elementów tylnej części nadwozia, jak pokrywa bagażnika, boczne spojlery tylnego okna czy niewidocznego z zewnątrz, dolnego panelu podwozia.
„Część elementów pojazdu poddano modyfikacjom, dzięki czemu nawet podczas jazdy z bardzo dużą prędkością przód i tył pojazdu zachowuje się stabilnie i przewidywalnie.” John Hargreaves.
WYDAJNE UKŁADY NAPĘDOWE
-
Nowa generacja układów napędowych o niskim poziome emisji CO2 (od 99g/km)*
-
Do wyboru silnik 1.6 i-DTEC lub 1.8 i-VTEC
-
Technologie poprawiające wydajność – system automatycznego zatrzymywania silnika na postoju (Idle Stop) standardowo montowany w wersji z przekładnią manualną
Decydując się za nakup Hondy Civic Tourer, klienci mogą wybrać wersję wyposażoną w nowy silnik wysokoprężny 1.6 i-DTEC lub benzynową jednostkę 1.8 i-VTEC.
1.6 i-DTEC – najlżejszy silnik Diesla w swojej klasie
Nowy silnik wysokoprężny 1.6 i-DTEC to pierwsza w Europie jednostka z serii Earth Dreams Technology. Głównym założeniem konstrukcyjnym nowej generacji jednostek Earth Dreams Technology jest osiągnięcie imponującego kompromisu pomiędzy zapotrzebowaniem na paliwo i osiągami, co z pewnością ma miejsce w przypadku modelu Civic Tourer. Najlżejszy silnik w tej klasie generuje do 300 Nm momentu obrotowego oraz emituje poniżej 99g CO2 na kilometr*.
Dzięki zastosowaniu aluminiowej głowicy cylindrów oraz otwartego, aluminiowego bloku cylindrów udało się zredukować masę całkowitą o 47 kilogramów w stosunku do jednostki 2.2 i-DTEC. Poszczególne komponenty silnika zostały zoptymalizowane w celu uzyskania niewielkich rozmiarów oraz niskiej wagi. W dalszym obniżeniu masy jednostki pomogły też zaawansowane technologie produkcyjne. W porównaniu z silnikiem 2.2 i-DTEC zmniejszono grubość ścian cylindra z 9 do 8 mm, co w przypadku jednostki wysokoprężnej jest zabiegiem zupełnie wyjątkowym. Dodatkowo, w silniku o pojemności 1,6 litra inżynierowie zastosowali lżejsze tłoki i korbowody. Jednostka ta jest również oferowana w najnowszej Hondzie CR-V oraz w modelu Civic w wersji 5-drzwiowej.
1.8 i-VTEC – sprawdzona jednostka benzynowa
Hondę Civic Tourer będzie można zamówić z silnikiem 1.8 i-VTEC w wersji z przekładnią manualną lub automatyczną. Jednostka ta emituje do atmosfery od 148 g* CO2 na kilometr i wykorzystuje system zmiennych faz rozrządu VTEC. Motor ten projektowano jako część niezawodnego, taniego w obsłudze serwisowej układu napędowego. Rozruch silnika jest szybki i pewny, zmiany biegów łagodne, a kontrolowanie mocy łatwe i przewidywalne. Przyspieszanie i hamowanie silnikiem odbywa się płynnie, zarówno w ruchu miejskim, jak i na podmiejskiej drodze. To samo ma miejsce w czasie jazdy autostradowej.
System automatycznego zatrzymywania silnika na postoju (Idle Stop) standardowo montowany w wersji z przekładnią manualną
Nowa Honda Civic Tourer wykorzystuje unikalny system Eco Assist, który pomaga kierowcy oszczędzać paliwo, działając w oparciu o założenie, iż że różnice w stylu jazdy powodują odchylenia zużycia paliwa sięgające 15%. Asystent Eco wykorzystuje podświetlenie tła prędkościomierza, aby poinformować kierowcę, jak aktualny styl jazdy przekłada się na poziom zużycia paliwa przez samochód. Przy spokojnej jeździe prędkościomierz podświetlany jest na kolor zielony. Natomiast zmiany koloru na biało-zielony będą pojawiały się w czasie delikatnego przyspieszania lub hamowania, sygnalizując niewielkie przekroczenie optymalnego zakresu pracy. Białe podświetlenie pojawi się w czasie dynamicznego przyspieszania i hamowania. Dodatkowo system wzbogacono o ekonomiczny tryb jazdy ECON.
Po jego aktywacji sterowanie przepustnicą będzie odbywało się w taki sposób, by zmiany momentu obrotowego silnika następowały łagodniej, a pojazd zużywał mniej paliwa.
Aby dodatkowo ograniczyć zużycie paliwa w modelu Civic Tourer, wersje z przekładnią manualną są standardowo wyposażane w system automatycznego zatrzymywania silnika na postoju (Idle Stop). Dzięki jego dyskretnej pracy, w układzie napędowym z silnikiem wysokoprężnym możliwa jest redukcja emisji CO2 o 5 g/km. Gdy kierowca zatrzyma pojazd, wybierze bieg jałowy i zwolni pedał sprzęgła, Idle Stop automatycznie zatrzyma silnik, a gdy pedał sprzęgła zostanie naciśnięty w celu wybrania przełożenia, system automatycznie uruchomi jednostkę napędową. O pracy systemu Idle Stop informuje lampka na desce rozdzielczej, a do jego dezaktywacji służy specjalny przycisk.
SILNIK
|
1.6 i-DTEC
(manual) Comfort
|
1.8 i-VTEC (manual)
Comfort
|
1.8 i-VTEC (automat)
Comfort
|
|
4 zawory na cylinder
|
Średnica cylindra x skok tłoka
|
mm
|
76 x 88
|
81 x 87,3
|
Pojemność skokowa
|
cm3
|
1597
|
1798
|
Stopień sprężania
|
16
|
10,6
|
Moc maksymalna (silnik)
|
kW/KM
|
88 / 120
|
104 / 142
|
przy obr./min.
|
4000
|
6500
174
4300
|
Maks. moment obrotowy (silnik)
|
Nm
|
300
|
przy obr./min.
|
2000
|
Paliwo
|
olej napędowy
|
benzyna bezołowiowa 95
|
Prędkość maksymalna (km/h)
|
195
|
210
|
205
|
Przyspieszenie od 0 do100 km/h
|
10,1
|
9,2
|
10,9
|
Zużycie paliwa
Cykl miejski (l/100km)
|
4,2
|
7,7
|
8,9
|
Cykl pozamiejski (l/100km)
|
3,6
|
5,3
|
5,2
|
Cykl mieszany (l/100km)
|
3,8
|
6,2
|
6,5
|
Emisja CO2 (g/km)
|
99
|
146
|
153
|
WYSOKI POZIOM BEZPIECZEŃSTWA
-
Filozofia „Safety for Everyone”
-
Najwyższy poziom bezpieczeństwa na co dzień
-
Nowe rozwiązania: zaawansowane systemy bezpieczeństwa aktywnego
-
Inne rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa aktywnego i biernego
Filozofia „Safety for Everyone”
Zaangażowanie Hondy w poprawę poziomu bezpieczeństwa odzwierciedla filozofia „Safety for Everyone”, której celem jest zapewnienie wysokiego poziomu ochrony kierowcy, pasażerów, pieszych oraz innych użytkowników dróg. Honda stosuje najnowsze rozwiązania z dziedziny bezpieczeństwa aktywnego i biernego aby skutecznie zapobiegać wypadkom drogowym lub co najmniej ograniczyć ich skutki.
Honda Civic Tourer została wyposażona w ten sam pakiet rozwiązań i systemów bezpieczeństwa co 5-drzwiowa wersja modelu Civic, dzięki czemu model ten spełnia wymagania potrzebne do uzyskania 5 gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP.
Najwyższy poziom bezpieczeństwa na co dzień
Podobnie jak w przypadku innych modeli marki Honda, bezpieczeństwo było jednym z kluczowych kryteriów podczas tworzenia koncepcji modelu Civic Tourer. Szczególnie wiele uwagi poświęcono integracji najnowocześniejszych systemów bezpieczeństwa aktywnego (Advanced Driving Assist Systems). W rezultacie Honda Civic Tourer korzysta z dobrodziejstw najnowocześniejszych rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa aktywnego, które zapewniają najwyższy poziom ochrony podczas codziennej eksploatacji pojazdu. Rozwiązania te mają być przystępne cenowo i szeroko dostępne dla klientów z segmentu C.
Systemy bezpieczeństwa są aktywne niezależnie od tego czy użytkownik podwozi akurat dzieci do szkoły, przeciska się przez zatłoczone ulice centrum miasta czy pędzi po autostradzie. Ich zadaniem jest zapobieganie kolizjom, a jeśli okaże się to niewykonalne, ograniczanie ich skutków.
Nowe rozwiązania: zaawansowane systemy bezpieczeństwa aktywnego
Nowoczesne systemy bezpieczeństwa firmy Honda wykorzystują zaawansowane urządzenia, takie jak kamera, radar czy lidar (radar laserowy). Na pokładzie Hondy Civic Tourer znalazło się miejsce zarówno dla tych jak i wielu innych rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa aktywnego, dzięki czemu pojazd oferuje bardzo wysoki poziom ochrony kierowcy i pasażerów w każdych warunkach drogowych.
System aktywnego hamowania w ruchu miejskim (City-Brake Active system)**
System, który ma zapobiegać lub łagodzić skutki kolizji przy małych prędkościach, wykorzystuje czujnik laserowy skanujący drogę przed pojazdem. W razie wykrycia bezpośredniego zagrożenia kolizją, system CBAS automatycznie przyhamowuje pojazd. System aktywnego hamowania w ruchu miejskim działa przy niskich prędkościach jazdy (do 32 km/h) i potrafi wykrywać samochody osobowe lub ciężarowe.
Gdy system aktywnego hamowania w ruchu miejskim wykryje zagrożenie kolizją, informuje o tym kierowcę przy pomocy ostrzegawczych sygnałów dźwiękowych i wizualnych.
Jeśli system wykryje ryzyko kolizji, automatycznie wykona hamowanie wstępne, a następnie uruchomi hamulce samochodu wykorzystując pełną wydajność układu hamulcowego. Kierowca może dezaktywować system tylko podczas postoju. System aktywuje się automatycznie po każdorazowym włączeniu zapłonu.
System ostrzegania przed kolizją (Forward Collision Warning)
Przy pomocy wielofunkcyjnej kamery system wykrywa ryzyko najechania na pojazd (samochód osobowy lub ciężarowy) znajdujący się bezpośrednio przed Hondą Civic Tourer. System jest aktywny przy prędkości od 15 km/h, a po wykryciu zagrożenia wysyła ostrzegawcze sygnały wizualne i dźwiękowe. Kierowca ma możliwość ustalenia zadanej odległości o pojazdu poprzedzającego oraz może w każdej chwili dezaktywować system.
System automatycznych świateł drogowych (High-Beam Support System)
System działa przy prędkości powyżej 40km/h, automatycznie włączając lub wyłączając światła drogowe zależnie od ruchu na drodze. System potrafi wykryć samochody osobowe, ciężarówki oraz jednoślady poruszające się w tym samym lub przeciwnym kierunku co Honda Civic Tourer, uwzględniając przy tym stopień doświetlenia drogi. System można w każdej chwili dezaktywować.
System ostrzegania o zjeżdżaniu z pasa ruchu (Lane Departure Warning)
System LDW wykorzystuje wielofunkcyjną kamerę do śledzenia poziomych oznaczeń pasów ruchu na drodze. Jeśli pojazd zacznie opuszczać swój pas ruchu bez włączonego kierunkowskazu, system poinformuje o tym kierowcę przy pomocy dźwiękowych i wizualnych sygnałów ostrzegawczych. System działa przy prędkości powyżej 64km/h na odcinkach dróg o minimalnym promieniu skrętu wynoszącym 250 metrów. System można w każdej chwili dezaktywować.
System rozpoznawania znaków drogowych (Traffic Sign Recognition System)
Podczas jazdy do przodu system TSR wykorzystuje wielofunkcyjną kamerę do wykrywania znaków drogowych, które - po ich minięciu - prezentowane są na wielofunkcyjnym wyświetlaczu i-MID.
System potrafi wykrywać okrągłe znaki ograniczające prędkość oraz dotyczące zakazu wyprzedzania innych pojazdów. Możliwe jest również wyświetlenie dwóch znaków drogowych obok siebie. Po prawej stronie wyświetlane są zawsze ograniczenia prędkości, a po lewej znaki związane z zakazem wyprzedzania lub ograniczeniem prędkości przekazujące dodatkową informację, np. o warunkach pogodowych w jakich obowiązuje dane ograniczenie prędkości.
System TSR potrafi również wykryć, czy ustawiony przy drodze znak odnosi się do pojazdów osobowych, dzięki czemu wyświetlane są tylko właściwe znaki. Oznacza to, iż system pomija ograniczenia prędkości dla pojazdów ciężarowych. Komunikaty systemu TSR zawsze dostępne są na odpowiedniej stronie wielofunkcyjnego wyświetlacza i-Mid lub mogą być prezentowane pod standardowym ekranem zespołu zegarów.
System monitorowania martwego pola widzenia w lusterkach (Blind Spot Information)
System BSI aktywuje się przy prędkości powyżej 20 km/h i przy pomocy wiązki radarowej automatycznie monitoruje martwe pole widzenia kierowcy, ostrzegając go przed potencjalnym zagrożeniem. System potrafi wykryć samochody osobowe oraz ciężarowe i wspomaga kierującego podczas wyprzedzania, włączania się do ruchu i zmiany pasa.
Jeśli w martwym polu kierowcy znajdzie się inny pojazd, system przekazuje taką informację kierującemu przy pomocy ostrzegawczego sygnału wizualnego wyświetlanego w lusterku zewnętrznym. Ostrzeżenie wysyłane jest do chwili zniknięcia pojazdu z martwego pola. Jeśli w martwym polu został wykryty pojazd, a kierowca Hondy Civic Tourer włączy kierunkowskaz sygnalizując zamiar zmiany pasa ruchu skrętu, system wyśle kierującemu migający sygnał ostrzegawczy oraz dodatkowy sygnał dźwiękowy, informując go o potencjalnym ryzyku kolizji.
System można w dezaktywować po uprzednim zatrzymaniu pojazdu.
System ostrzegania o zbliżającym się pojeździe podczas cofania (Cross Traffic Monitor)
System CTM wykorzystuje tylne czujniki radarowe do wykrywania nadjeżdżających pojazdów podczas cofania. Kierunek, z którego nadjeżdża inny pojazd, wyświetlany jest na ekranie tylnej kamery cofania lub - przy pomocy strzałek - na wielofunkcyjnym wyświetlaczu i-MID wraz z ostrzegawczymi sygnałami dźwiękowymi. System, który potrafi wykryć samochody osobowe i ciężarowe poruszające się z prędkością nieprzekraczającą 25 km/h można dezaktywować po uprzednim zatrzymaniu pojazdu.
Tempomat adaptacyjny (ACC)**
Tempomat adaptacyjny ACC pozwala zaprogramować prędkość jazdy oraz odległość pomiędzy Hondą Civic Tourer, a pojazdem ją poprzedzającym. Jeśli zadany dystans się zmniejszy, system automatycznie wytraci prędkość. Jeśli konieczne będzie bardziej gwałtowne hamowanie, system wyśle ostrzegawcze sygnały wizualne i dźwiękowe aby wywołać odpowiednią reakcję kierowcy.
System ograniczający skutki kolizji (CMBS)**
System CMBS monitoruje odległość od pojazdu poprzedzającego (osobowego lub ciężarowego) i ostrzega kierowcę o zagrożeniu kolizją, a także zmniejsza prędkość zderzenia, gdy kolizji nie da się już uniknąć.
* Dostępne zależnie od opcji i wyposażania
** System aktywnego hamowania w ruchu miejskim oraz system ograniczający skutki kolizji (CMBS) / Adaptacyjny tempomat (ACC) są dostępne wymiennie, zależnie od wersji wyposażenia pojazdu
INNE ROZWIĄZANIA Z ZAKRESU BEZPIECZEŃSTWA
Honda Civic Tourer korzysta z szerokiej gamy systemów bezpieczeństwa dostępnych w 5-drzwiowej wersji modelu Civic, takich jak:
System kontroli stabilności jazdy (VSA)
System VSA został zaprojektowany, aby pomóc kierowcy w utrzymaniu kontroli nad samochodem w ostrych zakrętach, w czasie przyspieszania i przy wykonywaniu gwałtownych manewrów, poprzez przyhamowywanie odpowiednich kół oraz sterowanie mocą silnika.
Układ zapobiegający blokowaniu kół przy hamowaniu (ABS) oraz system ostrzegania o awaryjnym hamowaniu (ESS)
Honda Civic Tourer wyposażona jest w układ ABS obsługiwany przez zintegrowany modulator VSA, który zarządza również pracą systemu elektronicznego rozdziału sił hamowania (EBD) pozwalającego dostosować siły hamowania kół przedniej i tylnej osi tak, aby zatrzymywanie samochodu przebiegało z maksymalną stabilnością i skutecznością.
Pojazd wyposażono również w system ostrzegania o awaryjnym hamowaniu (ESS), który w momencie zdecydowanego i gwałtownego hamowania automatycznie włącza światła awaryjne (kierunkowskazy), które zaczynają migać z dużą częstotliwością, ostrzegając pojazdy jadące z tyłu o niebezpieczeństwie. Działanie to ma na celu ograniczenie ryzyka kolizji.
Struktura nadwozia typu ACE (Advanced Compatibility Engineering)
Zaprojektowana w ośrodku rozwojowo-badawczym Hondy w Tochigi, struktura nadwozia Advanced Compatibility Engineering (ACE) jest już dobrze znanym elementem poprawiającym bezpieczeństwo bierne pojazdów Hondy. Struktura ACE zapewnia pasażerom maksymalne bezpieczeństwo w razie wypadku w rzeczywistych warunkach drogowych. Wielokątna struktura przedniej części nadwozia została zaprojektowana tak, aby zapobiec deformacji kabiny, rozpraszając energię zderzenia z dala od przedziału pasażerskiego poprzez liczne elementy przyjmujące na siebie siłę uderzenia. Struktura ACE redukuje jednocześnie ryzyko pionowego i poprzecznego niewspółosiowego ustawienia samochodów biorących udział w zderzeniu, co jest szczególnie istotne w przypadku czołowego zderzenia pojazdów o różnej wysokości, masie i sztywności nadwozia.
Struktura nadwozia ACE zapewnia wyraźną poprawę bezpieczeństwa pasażerów w przypadku kolizji czołowej. Tworzy ją sieć połączonych elementów strukturalnych, które równomiernie rozpraszają siły uderzenia na całej powierzchni przedniej części pojazdu. Taki układ pozwala zminimalizować ryzyko deformacji kabiny pasażerskiej, a także pomaga ograniczyć siły działające na drugi pojazd biorący udział w zderzeniu.
Ochrona pieszych
W nowej Hondzie Civic Tourer zastosowano również wiele rozwiązań konstrukcyjnych mających na celu ochronę pieszych. Badania dowodzą, iż zastosowanie tych rozwiązań w znaczący sposób zwiększa szanse pieszego na przeżycie wypadku. Do elementów tych należą osie ramion wycieraczek łamiące się w razie kolizji z pieszym, mocowania błotników przednich absorbujące energię uderzenia, łatwo odkształcalna konstrukcja zawiasów maski silnika oraz pusta przestrzeń bezpośrednio pod powierzchnią maski silnika, co umożliwia jej łatwą deformację.
Pasy bezpieczeństwa
Honda Civic Tourer posiada trzypunktowe pasy bezpieczeństwa przy wszystkich pięciu fotelach – te z przodu są dodatkowo wyposażone w dwustopniowe napinacze z ogranicznikami siły napięcia. Mocowania ISOFIX umieszczone na tylnych siedzeniach pozwalają poprawnie zainstalować fotelik dziecięcy.
Ponadto Honda Civic Tourer posiada również innowacyjny system przypominający o konieczności zapięcia pasów bezpieczeństwa przez wszystkich pasażerów. Po uruchomieniu silnika, czujnik obciążenia przedniego fotela wykrywa czy siedzi tam pasażer. Jeśli kierowca lub pasażer nie zapięli jeszcze pasów bezpieczeństwa, na wyświetlaczu zespołu zegarów pojawia się sygnał o niezapiętych pasach oraz włącza się przypominający sygnał dźwiękowy.
Standardem we wszystkich wersjach są czołowe i boczne poduszki powietrzne oraz pełnowymiarowe kurtyny powietrzne.
AKCESORIA
-
Szeroki wybór zestawów akcesoryjnych lub indywidualnych opcji pozwalających dostosować zakupiony pojazd do własnych potrzeb i upodobań
-
Nawigacja z ekranem dotykowym
-
Praktyczne opcje i rozwiązania zwiększające funkcjonalność
Nabywca Hondy Civic Tourer może wybrać jeden z zestawów akcesoryjnych lub licznych opcji indywidualnych, które pozwalają dostosować zakupiony pojazd do własnych potrzeb i upodobań.
ZESTAWY AKCESORYJNE
Zestaw sportowy
Bardziej dynamiczny wygląd nadwozia gwarantują przednie, boczne i tylne nakładki sportowe wykończone strukturą imitującą włókno węglowe oraz opcjonalne 18-calowe felgi Hydrogen wykonane ze stopu metali lekkich.
Zestaw transportowy
Idealna oferta dla osób często przewożących bagaże lub specjalistyczny sprzęt. W skład zestawu wchodzi między innymi siatka oddzielająca ładunek, dedykowane elementy dekoracyjne przedziału bagażowego, boczna siatka do segregacji ładunku oraz taca bagażnika z przegrodami. Zestaw transportowy dodatkowo poprawia funkcjonalność największego w tej klasie bagażnika Hondy Civic Tourer.
Zestaw komfortowy
Pakiet dedykowanych akcesoriów zaprojektowanych z myślą o ochronie pojazdu przed negatywnym wpływem czynników atmosferycznych oraz skutkami ogólnego zużycia. W skład pakietu wchodzą listwy progowe, chlapacze oraz boczne listwy ochronne w kolorze nadwozia, chroniące przed otarciami, błotem i piaskiem, a także opcjonalne 17-calowe felgi Cobalt ze stopu metali lekkich.
Zestaw aerodynamiczny
Elementy wzbogacające dynamiczną stylistykę pojazdu, takie jak przedni zderzak Aero, tylny fartuch idealnie uzupełniający stylizację przedniego zderzaka oraz dostępne w opcji, pięcioramienne, aluminiowe felgi Argon o przekątnej 17 lub 18 cali.
Zestaw stylistyczny
Szeroki wachlarz stylowych detali dodających Hondzie Civic Tourer indywidualnego charakteru, takich jak ozdobna listwa klapy bagażnika, sportowa pokrywa wlewu paliwa, ozdobne obudowy lusterek zewnętrznych i wlotów powietrza oraz sportowa osłona chłodnicy (wszystko pokryte metalizowanym lakierem matowym). W opcji dostępne są również 18-calowe felgi Krypton wykonane ze stopu metali lekkich.
AKCESORIA INDYWIDUALNE
Nawigacja z ekranem dotykowym
Nabywca Hondy Civic Tourer może zamówić wybrany egzemplarz z opcjonalną nawigacją Honda SD, ekranem dotykowym WVGA o przekątnej 6,1 cala, obsługą komend głosowych i menu dostępnym w 12 językach. System nawigacji precyzyjnie określa pozycję pojazdu, a oferowane mapy obejmują terytorium 34 państw Unii Europejskiej i mogą być aktualizowane przy pomocy karty SD. System oferuje również funkcję bezprzewodowej obsługi telefonu Bluetooth HFT z wbudowanym mikrofonem i opcją strumieniowania audio.
Ponadto w opcji dostępne są również tylne i przednie czujniki parkowania.
Felgi ze stopu metali lekkich
Nabywca Hondy Civic Tourer może wybierać wśród pięciu modeli felg ze stopu metali lekkich:
-
‘Argon’ – 17 lub 18-calowe matowe obręcze z czarnymi elementami dekoracyjnymi
-
‘Cobalt’ – 17-calowe chromowane obręcze
-
‘Radium’ – 17-calowe obręcze ze srebrnymi elementami dekoracyjnymi
-
‘Hydrogen’ – 18-calowe obręcze ze srebrnymi elementami dekoracyjnymi oraz centralną osłoną
wykonaną w konwencji elementów z włókna węglowego
Praktyczne akcesoria
Chcąc zwiększyć funkcjonalność zakupionego egzemplarza Hondy Civic Tourer, nabywca może zamówić szereg praktycznych akcesoriów opcjonalnych, takich jak stały lub demontowalny hak holowniczy dopasowany do stylistyki pojazdu oraz umożliwiający bezpieczne wykorzystanie jego pełnych możliwości holowniczych. Dzięki zaprojektowaniu urządzenia do zastosowania w modelu Civic Tourer, po odłączeniu haka, jego elementy nośne są całkowicie niewidoczne.
Ponadto dzięki poprzeczkom dachowym i różnym uchwytom, na dachu możliwy jest bezpieczny transport sprzętu sportowego i bagażu – od nart i rowerów po dodatkowy ładunek. Rozwiązanie to pozwala wygospodarować więcej przestrzeni w kabinie i podróżować w bardziej komfortowych warunkach. Natomiast dzięki łatwej w montażu, ochronnej przegrodzie dla psa wykonanej ze wzmocnionej stali, w bagażniku będzie można bezpiecznie przewieźć ulubionego zwierzaka oraz torby podróżne.
Dodatkowym elementem stylizacyjnym nadwozia może być listwa dekoracyjna klapy bagażnika w kolorze czarnym lub w matowym odcieniu metalizowanej szarości, umieszczona pod tylnym oknem i częściowo maskująca pokrywę bagażnika.
Więcej informacji można uzyskać po adresem www.honda-accessories.eu
Pobierz aplikację Civic Tourer Accessories:
Dostępna w App Store oraz Google play
DANE TECHNICZNE
SILNIK
|
1.6 i-DTEC
(manual) Comfort
|
1.8 i-VTEC (manual)
Comfort
|
1.8 i-VTEC (automat)
Comfort
|
|
4 zawory na cylinder
|
Średnica cylindra x skok tłoka
|
mm
|
76 x 88
|
81 x 87,3
|
Pojemność skokowa
|
cm3
|
1597
|
1798
|
Stopień sprężania
|
16
|
10,6
|
Moc maksymalna (silnik)
|
kW/KM
|
88 / 120
|
104 / 142
|
przy obr./min.
|
4000
|
6500
174
4300
|
Maks. moment obrotowy (silnik)
|
Nm
|
300
|
przy obr./min.
|
2000
|
Paliwo
|
olej napędowy
|
benzyna bezołowiowa 95
|
Prędkość maksymalna (km/h)
|
195
|
210
|
205
|
Przyspieszenie od 0 do100 km/h
|
10,1
|
9,2
|
10,9
|
Zużycie paliwa
Cykl miejski (l/100km)
|
4,2
|
7,7
|
8,9
|
Cykl pozamiejski (l/100km)
|
3,6
|
5,3
|
5,2
|
Cykl mieszany (l/100km)
|
3,8
|
6,2
|
6,5
|
Emisja CO2 (g/km)
|
99
|
146
|
153
|
PRZENIESIENIE NAPĘDU
|
|
Przekładnia
|
Manualna
|
Manualna
|
Automatyczna
|
Przełożenia
|
1
|
3,642
|
3,142
|
2,666
|
|
2
|
1,884
|
1,869
|
1,534
|
|
3
|
1,179
|
1,303
|
1,066
|
|
4
|
0,869
|
1,054
|
0,76
|
|
5
|
0,705
|
0,853
|
0,551
|
|
6
|
0,592
|
0,727
|
-
|
|
Wsteczny
|
3,673
|
3,307
|
1,956
|
Przełożenie główne
|
3,571
|
5,333
|
4,437
|
Długość całkowita
|
mm
|
4535
|
Szerokość całkowita
|
mm
|
1770
|
Wysokość całkowita (z anteną)
|
mm
|
1480
|
Rozstaw osi
|
mm
|
2595
|
Prześwit
|
mm
|
145
|
Pojemność bagażnika przy podniesionych tylnych oparciach (w litrach, standard VDA)
|
l
|
624*
|
Pojemność bagażnika przy złożonych tylnych oparciach – pomiar do linii okien (w litrach, standard VDA)
|
l
|
1116*
|
Maksymalna pojemność bagażnika przy złożonych tylnych oparciach – pomiar do linii dachu (w litrach, standard VDA)
|
l
|
1668*
|
|
|
Masa własna
|
kg
|
1337-1430
|
1280-1340
|
1313-1380
|
Maksymalna dopuszczalna masa całkowita
|
kg
|
1890
|
1790
|
1830
|
Maksymalna dopuszczalna masa przyczepy z hamulcem/bez hamulca
|
kg
|
1400/500
|
1400/500
|
1000/500
|
Pojemność zbiornika paliwa
|
l
|
50
|
* pojemność VDA (od poziomu podłogi do linii okien)
Wewnętrzne dane techniczne firmy Honda – mogą być różne zależnie od rynku zbytu