Kia, znana z atrakcyjnych pod wzglÄ™dem designu modeli, dziÄ™ki tegorocznym wyróżnieniom kontynuuje niezwykÅ‚Ä… seriÄ™ sukcesów w obydwu konkursach. Pierwszym samochodem koreaÅ„skiej marki, który w 2009 roku otrzymaÅ‚ nagrodÄ™ Red Dot byÅ‚a Kia Soul. Od tego czasu w sumie aż 26 modeli marki Kia uhonorowano „czerwonÄ… kropkÄ…”. W konkursie iF Kia triumfowaÅ‚a po raz pierwszy w 2010 roku. Sukces nowego Sorento oznacza, że liczba nagrodzonych modeli w tym konkursie wzrosÅ‚a do 21.
Nowe Sorento, krótko po premierze w ubiegÅ‚ym roku, nagrodzono za design w plebiscycie „Samochód roku 2020 z napÄ™dem na cztery koÅ‚a” organizowanym przez magazyn Auto Bild Allrad. ChwilÄ™ później flagowy SUV marki Kia otrzymaÅ‚ najważniejszÄ… nagrodÄ™ przyznawanÄ… przez wydawnictwo motoryzacyjne w Niemczech, a mianowicie „ZÅ‚otÄ… KierownicÄ™ 2020” w klasie „dużych SUV-ów”. W marcu tego roku nowe Sorento zdobyÅ‚o tytuÅ‚ „Najlepszego dużego SUV-a” w konkursie „Women’s World Car of the Year 2021”.
Nowa generacja flagowego SUV-a powstaÅ‚a we wspóÅ‚pracy oÅ›rodków designu marki Kia na Å›wiecie. Karim Habib, szef Kia Global Design Center, mówi: „ProjektujÄ…c nowe Sorento zależaÅ‚o nam na tym, aby jednoczeÅ›nie unowoczeÅ›nić estetykÄ™ znanÄ… z poprzednich generacji tego modelu oraz zastosować bardziej wyrafinowany i elegancki design. Faktem jest, że koncepcja o nazwie „wyrafinowana Å›miaÅ‚ość” zdominowaÅ‚a caÅ‚y proces projektowania, dziÄ™ki czemu nowe Sorento prezentuje siÄ™ dojrzale i jest bardzo dobrze zbalansowane. Cieszymy siÄ™, że nasza praca ponownie zostaÅ‚a doceniona przez organizatorów prestiżowych konkursów, jak Red Dot oraz iF”.
Red Dot oraz iF: Dwie najważniejsze nagrody za wzornictwo na świecie
Red Dot Design Award oraz iF Design Award to jedne z najwiÄ™kszych i najważniejszych konkursów na najlepszy design na Å›wiecie. Nagroda Red Dot jest przyznawana corocznie przez Design Zentrum Nordrhein-Westfalen w trzech kategoriach: design produktu, design marki i komunikacji oraz koncepcja designu. W najstarszej kategorii „Red Dot Award: Product Design”, której historia siÄ™ga 1955 roku, w tegorocznej edycji konkursu producenci i styliÅ›ci z 60 krajów zgÅ‚osili do niego aż 7800 produktów. ZostaÅ‚y one ocenione przez miÄ™dzynarodowe jury skÅ‚adajÄ…ce siÄ™ z niemal 50 niezależnych stylistów, profesorów designu oraz renomowanych dziennikarzy z różnych branż. Oprócz estetyki w kategorii „design produktu” ocenia siÄ™ również takie kryteria, jak innowacyjność, funkcjonalność, ergonomia, jakość i ekologia.
Konkurs iF Design Award jest organizowany od 1954 roku przez iF International Forum Design GmbH w Hanowerze, która jest jednÄ… z wiodÄ…cych w dziedzinie designu niezależnych instytucji na Å›wiecie. W tym roku do konkursu nadesÅ‚ano ponad 9500 zgÅ‚oszeÅ„ przez uczestników z 52 krajów. Tegoroczna edycja przyniosÅ‚a kilka nowoÅ›ci – cyfrowÄ… rundÄ™ wstÄ™pnÄ…, z której poÅ‚owa zgÅ‚oszeÅ„ przechodzi do rundy finaÅ‚owej, przejrzystÄ… ocenÄ™ we wszystkich kategoriach, wÅ‚Ä…cznie z nowymi, jak „User Experience” (UX) oraz „User Interface” (UI). PozostaÅ‚e kategorie w konkursie iF Design Award to „Product”, „Communication”, „Packaging and Service Design”, „Architecture”, „Interior Design” oraz „Professional Concepts”. W tym roku jury konkursu iF skÅ‚adaÅ‚o siÄ™ z 98 niezależnych ekspertów w dziedzinie designu z różnych stron Å›wiata. ListÄ™ nagrodzonych produktów można znaleźć w „iF World Design Guide” (ifworlddesignguide.com) oraz w „iF Design App”.