Rajd Dakar to najtrudniejszy i najpopularniejszy rajd terenowy na Å›wiecie. Od kilkudziesiÄ™ciu lat impreza przyciÄ…ga setki Å›miaÅ‚ków chcÄ…cych spróbować swoich siÅ‚ w rywalizacji z innymi kierowcami, wÅ‚asnymi sÅ‚aboÅ›ciami, niedostÄ™pnym terenem i nie zawsze posÅ‚usznym sprzÄ™tem. W tym roku na liÅ›cie startowej znalazÅ‚o siÄ™ aż 515 amatorów paliwa i adrenaliny. Za zawodnikami wiernie podążajÄ… miliony kibiców obserwujÄ…cy zmagania osobiÅ›cie albo za poÅ›rednictwem mediów. Ale Rajd Dakar to nie tylko zawodnicy i kibice. To również wielkie zaplecze logistyczne. W tym roku imprezÄ™ zabezpiecza 20 tys. policjantów i żoÅ‚nierzy. Codziennie w obozowisku zajmujÄ…cym powierzchniÄ™ 12 000 metrów kwadratowych meldujÄ… siÄ™ prawie trzy tysiÄ…ce osób! Kierowcy, piloci, mechanicy, dziennikarze, medycy, pracownicy zaplecza technicznego – oni wszyscy potrzebujÄ… dostÄ™pu do energii elektrycznej.
Zapewnieniem dostÄ™pu do tego deficytowego w odlegÅ‚ych, niedostÄ™pnych zakÄ…tkach Å›wiata zasobu zajęła siÄ™ firma Himoinsa. HiszpaÅ„ski producent podpisaÅ‚ oficjalne porozumienie z Amaury Sport Organisation, organizatorem imprezy, i staÅ‚ siÄ™ jednym z partnerów 40. edycji Rajdu Dakar. Himoinsa dostarczyÅ‚a do Ameryki PoÅ‚udniowej osiem agregatów prÄ…dotwórczych. ZostaÅ‚y one przydzielone trzem zespoÅ‚om, które podążajÄ…c trasÄ… rajdu, zapewniajÄ… dostÄ™p do energii elektrycznej wszÄ™dzie tam, gdzie jest ona potrzebna. By zachować jak najwiÄ™kszÄ… pewność dostaw prÄ…du i umożliwić przygotowanie zaplecza technicznego przed przybyciem zawodników, specjaliÅ›ci dostarczajÄ… urzÄ…dzenia do dwóch obozowisk, do których kolejno majÄ… dotrzeć uczestnicy rajdu.
Do tak wytężonej pracy zmuszono generatory HPCW-500 D5-6 Power Cube z silnikami Diesla FPT C13TE7 i prÄ…dnicami Cramaco. UrzÄ…dzenia sÄ… przystosowane do wytwarzania prÄ…du o różnych czÄ™stotliwoÅ›ciach – 60Hz, gdyż taka używana jest w Peru, i 50Hz, z której korzysta siÄ™ w Argentynie i Boliwii. Każde z nich jest w stanie wytworzyć moc od 503 kVA od 524 kVA, w zależnoÅ›ci od czÄ™stotliwoÅ›ci. Agregaty sÄ… przystosowane do pracy w systemie równolegÅ‚ym i wyposażone w 875-litrowe zbiorniki paliwa, które w razie koniecznoÅ›ci wspomogÄ… dodatkowe, zewnÄ™trzne zasobniki.
„Himoinsa jest nie od dziÅ› zwiÄ…zana z Rajdem Dakar i AmerykÄ… PoÅ‚udniowÄ…. Od lat wspieramy zawodników startujÄ…cych w najtrudniejszym rajdzie Å›wiata, a rynek poÅ‚udniowoamerykaÅ„ski jest dla nas niezwykle ważny i dobrze nam znany. Na caÅ‚ym Å›wiecie nasze agregaty sÄ… wykorzystywane przez lotniska, szpitale i inne instytucje. SprzÄ™t z logo Himoinsa znajdziemy również za kulisami najwiÄ™kszych wydarzeÅ„ kulturalnych i motoryzacyjnych, organizowanych na caÅ‚ym globie, w tym również w Polsce. Zaangażowanie w 40. edycjÄ™ Rajdu Dakar w roli partnera dostarczajÄ…cego pewne źródÅ‚o energii elektrycznej byÅ‚o wiÄ™c dla nas czymÅ› naturalnym. Na potrzeby tej niesamowitej rywalizacji wybraliÅ›my agregaty HPCW-500 D5-6 Power Cube. To sprzÄ™t o kompaktowych rozmiarach, które uÅ‚atwiajÄ… jego transport i sprawnÄ… obsÅ‚ugÄ™. Podobnie jak pozostaÅ‚e nasze agregaty, jest przystosowany do pracy w każdych warunkach atmosferycznych, w temperaturach od -40 do 40 stopni Celsjusza” – mówi Marcin Miziak, dyrektor Himoinsa Polska.
Dostarczenie zaplecza sprzÄ™towego to nie jedyna forma zaangażowania Himoinsy w najtrudniejszy rajd Å›wiata. Od 2005 roku przez kolejnych osiem lat hiszpaÅ„ska firma sponsorowaÅ‚a zawodnika Miguela Puertasa, a w 2014 pod skrzydÅ‚ami producenta utworzono peÅ‚noprawny rajdowy zespóÅ‚ motocyklistów. W ubiegÅ‚ym roku Gerard Farrés, motocyklista z zespoÅ‚u Himoinsa Racing Team, zdobyÅ‚ trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej najtrudniejszego rajdu Å›wiata. W 40. edycji Rajdu Dakar hiszpaÅ„skÄ… ekipÄ™ reprezentujÄ… motocykliÅ›ci Gerard Farrés, Iván Cervantes, Dani Oliveras, Rosa Romero i Marc Solà.