JapoÅ„ska sportowa limuzyna to wóz dla tych, którzy nie mniej niż luksus ceniÄ… sobie mocne wrażenia z jazdy. Do napÄ™du nowego Lexusa LS 500 F Sport po raz pierwszy zastosowano doÅ‚adowany silnik – jest nim 3,5-litrowa jednostka V6 twin turbo o mocy 422 KM i maksymalnym momencie obrotowym 600 Nm, wspóÅ‚pracujÄ…ca z dziesiÄ™ciostopniowÄ… automatycznÄ… skrzyniÄ… biegów. Zastosowano w nim zawieszenie pneumatyczne, skrÄ™tne tylne koÅ‚a, aktywne stabilizatory oraz 20-calowe obrÄ™cze. Lexus LS 500 w wersji F Sport waży 2229 kg.
Równie intensywne emocje zapewnia prowadzenie Mercedesa S560 AMG. Ważące 2123 kg auto napÄ™dza czterolitrowy silnik V8 z podwójnym turbodoÅ‚adowaniem, rozwijajÄ…cy moc 469 KM i maksymalny moment obrotowy 700 NM, z którym wspóÅ‚pracuje dziewiÄ™ciobiegowy automat. Za kontakt 19-calowych kóÅ‚ z podÅ‚ożem odpowiada pneumatyczne zawieszenie Airmatic.
Testy przeprowadzone przez AMCI wykazaÅ‚y, że moc i moment obrotowy nie zawsze wystarczajÄ…, by uzyskać lepsze wyniki. MajÄ…c sÅ‚abszy silnik i wiÄ™kszÄ… masÄ™, Lexus LS 500 F Sport uzyskaÅ‚ o ok. 2 mph wiÄ™kszÄ… prÄ™dkość w slalomie zarówno na suchej, jak i na mokrej nawierzchni. W teÅ›cie przeciążenia Lexus LS 500 odznaczaÅ‚ siÄ™ nieco lepszÄ… przyczepnoÅ›ciÄ… na suchym i mokrym zakrÄ™cie o 180 stopni, uzyskujÄ…c wiÄ™ksze przeciążenia. W tej sytuacji nie dziwi fakt, że japoÅ„ska sportowa limuzyna lepiej radziÅ‚a sobie również w teÅ›cie omijania przeszkody. Lexus byÅ‚ także lepszy w testach hamowania, pokonujÄ…c AMG o ponad 3 m na suchej nawierzchni przy hamowaniu od 80 do 0 mph i o niemal 3 m przy hamowaniu od 60 do 0 mph na mokrym podÅ‚ożu.
ŹródÅ‚a przewagi Lexusa LS 500 wyjaÅ›nia angielski kierowca wyÅ›cigowy Justin Bell, mistrz FIA GT2 z 1997 roku i zwyciÄ™zca wyÅ›cigu Le Mans 24h w klasie GT2 w 1998 roku. Bell przetestowaÅ‚ oba samochody, powtarzajÄ…c scenariusze prób Centrum AMCI. Kierowca tÅ‚umaczy, że flagowa limuzyna Lexusa zachowuje lepszÄ… stabilność i przyczepność miÄ™dzy innymi dziÄ™ki skuteczniejszemu aktywnemu zawieszeniu, zaÅ› lepszemu zachowaniu w zakrÄ™tach sprzyja dodatkowo mechanizm skrÄ™tnych tylnych kóÅ‚, przez co LS 500 doskonale wykonuje polecenia kierowcy.
Lexus ma jeszcze jednÄ… istotnÄ… zaletÄ™ w stosunku do Mercedesa – testowana wersja niemieckiego auta kosztuje 114 395 USD, zaÅ› poddanego próbom Lexusa LS 500 F Sport można kupić za 99 460 dolarów.
Badanie porównawcze zostaÅ‚o wykonane na zamówienie Lexusa przez Centrum AMCI Testing, najwiÄ™kszy niezależny oÅ›rodek testowy w USA. AMCI Testing to także jeden z najbardziej wszechstronnych amerykaÅ„skich obiektów badajÄ…cych samochody w różnych warunkach drogowych, który przeprowadza setki testów samochodów rocznie. Firma AMCI szczyci siÄ™ tym, że prowadzÄ…c testy od niemal 30 lat nigdy nie musiaÅ‚a prostować opublikowanych informacji.