Korzenie Lexusa LS siÄ™gajÄ… roku 1983, gdy w koncernie Toyota pojawiÅ‚ siÄ™ pomysÅ‚ stworzenia samochodu idealnego, wykorzystujÄ…cego najbardziej wyrafinowane innowacje techniczne dla zapewnienia maksymalnego komfortu i bezpieczeÅ„stwa jazdy, a jednoczeÅ›nie dajÄ…cego satysfakcjÄ™ z prowadzenia – i posiadania. W przedsiÄ™wziÄ™cie zaangażowano 60 projektantów i 1400 konstruktorów pracujÄ…cych w 24 zespoÅ‚ach, a także 2300 techników i 200 pracowników pomocniczych.
Podczas konstruowania przeznaczonego dla nowego samochodu czterolitrowego silnika V8 przetestowano 873 prototypy. Efektem ambitnego projektu staÅ‚a siÄ™ dynamiczna jednostka o wyjÄ…tkowej kulturze pracy. Wibracje towarzyszÄ…ce pracy silnika ograniczono do minimum dziÄ™ki idealnemu wyważeniu podzespoÅ‚ów i obniżeniu tolerancji wykonania elementów o 50%. Praktycznie caÅ‚kowite wyeliminowanie drgaÅ„ ukÅ‚adu napÄ™dowego uzyskano przez zamontowanie silnika na poduszkach hydraulicznych pod niewielkim kÄ…tem, umożliwiajÄ…ce poprowadzenie waÅ‚u napÄ™dowego w linii prostej do tylnego mostu. Efekt tych zabiegów najlepiej ilustrowaÅ‚ kultowy film z piramidÄ… kieliszków ustawionych na masce Lexusa LS, utrzymujÄ…cÄ… siÄ™ bez ruchu w caÅ‚ym zakresie obrotów.
AutomatycznÄ… skrzyniÄ™ biegów wyposażono w oddzielny komputer, komunikujÄ…cy siÄ™ z elektronicznym sterownikiem silnika w celu zapewnienia ich optymalnej wspóÅ‚pracy i doskonale pÅ‚ynnej zmiany przeÅ‚ożeÅ„.
Pojazd otrzymaÅ‚ wyrafinowane, wielowahaczowe zawieszenie wszystkich kóÅ‚ z dodatkowymi elementami tÅ‚umiÄ…cymi i opcjonalny ukÅ‚ad pneumatyczny sterowany mikroprocesorem.
Rewolucyjne byÅ‚o również nadwozie o sztywnoÅ›ci póÅ‚tora raza wiÄ™kszej, niż w porównywalnych samochodach, przy którego produkcji po raz pierwszy zastosowano spawanie laserowe. Do jego budowy zastosowano szlachetne materiaÅ‚y, takie jak stal nierdzewna, a nowatorskie technologie pozwoliÅ‚y umieÅ›cić miÄ™dzy warstwami blachy dodatkowe wygÅ‚uszenia.
Wiele uwagi poÅ›wiÄ™cono bezpieczeÅ„stwu czynnemu i biernemu. ZnalazÅ‚o to odzwierciedlenie zarówno w konstrukcji nadwozia i podwozia, jak i kabiny. Podczas crash-testów przebadano sto prototypów.
W proces produkcyjny wÅ‚Ä…czono 300 dodatkowych procedur kontrolnych – oprócz stosowanych przy produkcji innych modeli Toyoty. W efekcie nowa fabryka Lexusa w mieÅ›cie Tahara uzyskaÅ‚a pierwsze miejsce w Å›wiecie pod wzglÄ™dem niezawodnoÅ›ci produktów.
Wszystko to sprawiÅ‚o, że wkrótce po premierze w 1989 roku Lexus LS 400 staÅ‚ siÄ™ symbolem japoÅ„skiej doskonaÅ‚oÅ›ci w nadzwyczaj wymagajÄ…cym segmencie samochodów luksusowych.
OdnoszÄ…c ogromny sukces, Lexus sam stanÄ…Å‚ przed nie lada wyzwaniem podczas tworzenia modelu LS drugiej generacji. Trzeba byÅ‚o zaspokoić rozbudzone oczekiwania klientów, dajÄ…c im samochód jeszcze wygodniejszy i dajÄ…cy wiÄ™cej zadowolenia z jazdy, a przy tym nawiÄ…zujÄ…cy do pierwowzoru. W rezultacie nowy samochód wprowadzony w 1994 roku zewnÄ™trznie bardzo przypominaÅ‚ poprzednika, choć 90 procent elementów przeprojektowano lub zaprojektowano od nowa. Przy jeszcze wiÄ™kszej sztywnoÅ›ci nadwozia i rozstawie osi wiÄ™kszym o 35 mm pojazd byÅ‚ o 95 kg lżejszy od pierwszej generacji, co w poÅ‚Ä…czeniu z usprawnieniami silnika przeÅ‚ożyÅ‚o siÄ™ na lepszÄ… dynamikÄ™ i mniejsze zużycie paliwa. PrzyczyniÅ‚a siÄ™ do tego również aerodynamiczna optymalizacja nadwozia, obniżajÄ…ca wspóÅ‚czynnik oporu powietrza Cx do rekordowej w segmencie wartoÅ›ci 0,28.
Dużą uwagÄ™ przywiÄ…zano do zwiÄ™kszenia komfortu kabiny. Ulepszono konstrukcjÄ™ foteli, usprawniono klimatyzacjÄ™ wnÄ™trza, system audio wzbogacono o pierwszy w Å›wiecie zmieniacz na 6 pÅ‚yt CD. Dodano też poduszkÄ™ powietrznÄ… pasażera i wzmocnienia boczne w drzwiach, wyprzedzajÄ…c wymagania przepisów o dwa lata, a później również boczne poduszki powietrzne.
W połowie okresu produkcji drugiej generacji Lexus LS zyskał silnik z pierwszym w jednostkach V8 mechanizmem zmiennych faz rozrządu VVT-i.
Podczas premiery trzeciej generacji modelu LS w roku 2000 na salonie motoryzacyjnym w Genewie Lexus zapowiedziaÅ‚, że nowy samochód bÄ™dzie jeszcze szybszy, cichszy i bardziej komfortowy od poprzedników – i sÅ‚owa dotrzymaÅ‚. MaÅ‚o tego, Lexus LS 430 okazaÅ‚ siÄ™ istotnie najcichszym i najdoskonalszym aerodynamicznie pojazdem w swojej klasie.
Nowy silnik V8 o pojemnoÅ›ci skokowej zwiÄ™kszonej do 4,3 l miaÅ‚ wiÄ™kszÄ… moc (290 KM), a przy lepszej dynamice wyróżniaÅ‚ siÄ™ mniejszym zużyciem paliwa i emisjÄ… CO2 speÅ‚niajÄ…cÄ… przyszÅ‚Ä… normÄ™ Euro IV.
Nadwozie o wspóÅ‚czesnych ksztaÅ‚tach zostaÅ‚o starannie przebadane w tunelu aerodynamicznym (tym samym, w którym testowano sÅ‚awny superszybki pociÄ…g Shinkansen), co pozwoliÅ‚o obniżyć wspóÅ‚czynnik oporu do 0,26.
Pasażerowie tylnych siedzeÅ„ zyskali wiÄ™cej miejsca dziÄ™ki zwiÄ™kszeniu rozstawu osi o 75 mm. Nowe fotele wyposażono w pamięć ustawieÅ„ i perforowanÄ… tapicerkÄ™ z systemem klimatyzacji, a także... masażu wibracyjnego. UkÅ‚ad klimatyzacji wzbogacono o mechanizm automatycznego zamykania obiegu powietrza po wykryciu szkodliwych substancji na zewnÄ…trz pojazdu. WnÄ™trze zyskaÅ‚o także radykalnie bardziej wysmakowany wystrój.
Rewolucyjną nowością w nowym LX było wprowadzenie pierwszego w świecie systemu przeciwzderzeniowego PCS, pomagającego uniknąć kolizji lub ograniczyć ich skutki.
ZapowiedziÄ… czwartej generacji Lexusa LS byÅ‚ przedstawiony w 2005 roku na Tokyo Motor Show koncepcyjny Lexus LF-Sh z napÄ™dem hybrydowym. Efekt prac nad nowym samochodem, prowadzonych od 2001 roku, zaprezentowano na 2006 North American International Auto Show. WysiÅ‚ek wÅ‚ożony w zaprojektowanie pojazdu od podstaw w ramach najdroższego w historii koncernu projektu opÅ‚aciÅ‚ siÄ™ – Lexus LS zostaÅ‚ wybrany przez dziennikarzy motoryzacyjnych Samochodem Roku 2007.
Po raz pierwszy w historii modelu zaoferowano klientom caÅ‚Ä… gamÄ™ wariantów. Do modelu podstawowego doÅ‚Ä…czyÅ‚ wkrótce LS 600h z napÄ™dem hybrydowym – pierwsza hybryda w segmencie samochodów luksusowych – potem wariant LS 460 z napÄ™dem na cztery koÅ‚a, a nastÄ™pnie wydÅ‚użony o 12 cm LS 600hL.
Dla Lexusa LS 460 skonstruowano zupełnie nowy, lekki silnik V8 o pojemności 4,6 l z komputerowo sterowanym mechanizmem zmiennych faz rozrządu VVT-iE. Pozwoliło to osiągnąć o 35 procent większą moc i o 30 procent większy moment obrotowy od poprzedniej jednostki 4,3 l przy mniejszym zużyciu paliwa i mniejszej emisji niepożądanych substancji.
W ukÅ‚adzie przeniesienia napÄ™du zastosowano pierwszÄ… w Å›wiecie oÅ›miobiegowÄ… przekÅ‚adniÄ™ automatycznÄ…, wyróżniajÄ…cÄ… siÄ™ bardzo cichÄ… pracÄ…. Poziom haÅ‚asu stwierdzony podczas testów kompletnego ukÅ‚adu napÄ™dowego nie przekraczaÅ‚ 10 decybeli, czyli gÅ‚oÅ›noÅ›ci normalnego oddechu.
W konstrukcji nadwozia zastosowano aż 40 procent wysokowytrzymaÅ‚ej stali, zapewniajÄ…cej wysokÄ… sztywność przy maÅ‚ej masie, zaÅ› ze stopów aluminium wykonano maskÄ™, elementy nadwozia znajdujÄ…ce siÄ™ w strefach zgniotu czy elementy podwozia.
Rewolucyjne zmiany wprowadzono w elektronice, wyposażajÄ…c samochód w inteligentnÄ… sieć integrujÄ…cÄ… wszystkie systemy zarzÄ…dzane elektronicznie – od silnika, skrzyni biegów i aktywnego zawieszenia, przez hamulce i wspomaganie kierownicy, po zwiÄ™kszajÄ…ce bezpieczeÅ„stwo jazdy czujniki udoskonalonego systemu PCS, w tym radar i kamery.
Lexus LS czwartej generacji zostaÅ‚ poddany delikatnemu face liftingowi w roku 2010, a potem gruntownemu w roku 2012, otrzymujÄ…c charakterystycznÄ… dla wspóÅ‚czesnych Lexusów osÅ‚onÄ™ chÅ‚odnicy. Wtedy też wprowadzono fabrycznie tuningowanÄ… wersjÄ™ F Sport.