Odpowiedzi udziela gÅ‚ówna inżynier projektu UX Chika Kako: „ChciaÅ‚am, aby UX miaÅ‚ zalety konwencjonalnego crossovera – takie, jak wyżej umieszczone siedzenia i lepsza widoczność z kabiny – a jednoczeÅ›nie dynamikÄ™ i zwinność hatchbacka”.
WyznaczajÄ…c nowy punkt odniesienia w dziedzinie wÅ‚asnoÅ›ci jezdnych crossoverów, inżynierowie Lexusa stworzyli dla nowego UX kilka pionierskich innowacji aerodynamicznych:
• Wyrafinowany ksztaÅ‚t tylnych Å›wiateÅ‚ zwiÄ™ksza stabilność przy bocznym wietrze
• Uskoki na osÅ‚onach krawÄ™dzi wnÄ™k kóÅ‚ poprawiajÄ… wÅ‚asnoÅ›ci jezdne
• Aerodynamicznie dopracowane koÅ‚a zapewniajÄ… lepsze chÅ‚odzenie hamulców i zmniejszajÄ… opory powietrza
ZespóÅ‚ Kako, zainspirowany sÅ‚owami Akio Toyody, że „każdy Lexus powinien dawać radość z jazdy”, przede wszystkim stworzyÅ‚ niezwykle sztywnÄ… platformÄ™ – koniecznÄ… dla zapewnienia najlepszych w swojej klasie wÅ‚asnoÅ›ci jezdnych – z panelami nadwozia wykonanymi z aluminium i kompozytów dla zmniejszenia ciężaru i obniżenia poÅ‚ożenia Å›rodka masy.
Ale to był dopiero początek...
Zaawansowana aerodynamika Lexusa
Dążąc do uzyskania przeÅ‚omowych wÅ‚asnoÅ›ci jezdnych, Chika Kako skorzystaÅ‚a z ogromnego doÅ›wiadczenia aerodynamików Lexusa, odpowiedzialnych za charakterystyki najznakomitszych modeli takich jak supersamochód Lexus LFA czy auta z wyczynowej linii Lexus F. Efektem tej wspóÅ‚pracy staÅ‚y siÄ™ trzy innowacje:
1. StabilizujÄ…ce aerodynamicznie tylne lampy zespolone
KsztaÅ‚t tylnych lamp zespolonych nowego UX jest nie tylko efektowny wizualnie, ale i bardzo wyrafinowany pod wzglÄ™dem aerodynamicznym. ZnajdujÄ…ce siÄ™ na kloszach pÅ‚etewki powodujÄ… obniżenie zmian ciÅ›nienia o okoÅ‚o 16%, przyczyniajÄ…c siÄ™ do zapewnienia doskonaÅ‚ej stabilnoÅ›ci tyÅ‚u w zakrÄ™tach oraz przy bocznym wietrze. Szczególnej elegancji tyÅ‚owi auta przydaje ciÄ…gÅ‚a linia Å›wiatÅ‚a zÅ‚ożona ze 120 diod LED, zwężajÄ…ca siÄ™ delikatnie ku Å›rodkowi, gdzie osiÄ…ga szerokość jedynie 3 mm.
2. Aerodynamiczne osÅ‚ony krawÄ™dzi wnÄ™k kóÅ‚
Przeznaczeniem osÅ‚on krawÄ™dzi wnÄ™k w crossoverach jest zwykle chronienie nadwozia przed żwirem wyrzucanym przez opony. W nowym UX Lexus nadaÅ‚ im drugÄ… funkcjÄ™: „Na górnej krawÄ™dzi osÅ‚on umieÅ›ciliÅ›my uskok, który ogranicza pionowe wahania nadwozia w zakrÄ™tach, zwiÄ™kszajÄ…c stabilność i precyzjÄ™ prowadzenia” – wyjaÅ›nia Kako.
3. 17-calowe, aerodynamicznie wentylowane koła
WykoÅ„czone w kolorze metalicznego srebra 17-calowe, aerodynamicznie wentylowane koÅ‚a wyposażone sÄ… w klapki na krawÄ™dziach ramion. To nowatorskie rozwiÄ…zanie, wprowadzone przez Lexusa po raz pierwszy w Å›wiecie, oparte jest na tzw. klapce Gurneya, stosowanej na tylnych skrzydÅ‚ach bolidów FormuÅ‚y 1 dla zwiÄ™kszenia siÅ‚y docisku przez modyfikacjÄ™ opÅ‚ywu powietrza. Zapewnia ono lepsze chÅ‚odzenie hamulców, zwiÄ™kszajÄ…c ich skuteczność, a także zmniejsza zawirowania po bokach pojazdu.
Testowany w jednym z największych tuneli aerodynamicznych świata
– „Naszym atutem byÅ‚ fakt, że Lexus dysponuje jednym z najwiÄ™kszych i najbardziej zaawansowanych w Å›wiecie oÅ›rodków badaÅ„ aerodynamicznych. Uruchomiony w marcu 2013 roku tunel aerodynamiczny ma komorÄ™ o wysokoÅ›ci 22 metrów i pÄ™tlÄ™ o dÅ‚ugoÅ›ci 260 metrów” – mówi Kako – Jego gÅ‚ównym zadaniem jest wytworzenie laminarnego przepÅ‚ywu powietrza, w którym umieszcza siÄ™ samochód. Takie badania sÄ… niezwykle ważne, bo w przypadku pojazdu takiego jak nowy Lexus UX przy prÄ™dkoÅ›ci 100 km/h opór aerodynamiczny stanowi aż 70% siÅ‚, które musi pokonać jednostka napÄ™dowa”.
Oprócz wspomnianych wczeÅ›niej innowacji, dla zmniejszenia oporów aerodynamicznych UX – a w konsekwencji obniżenia zużycia paliwa, zawirowaÅ„ i szumu powietrza – inżynierowie Lexusa zaopatrzyli samochód w pÅ‚askÄ… osÅ‚onÄ™ spodu i aerodynamiczne lusterka boczne, podobne do zastosowanych we flagowym coupé LC.
Dostrojony przez doÅ›wiadczalnych kierowców „Takumi”
Po zakoÅ„czeniu prób w tunelu aerodynamicznym i na torze, nowy UX zostaÅ‚ przekazany w rÄ™ce doÅ›wiadczalnych kierowców Lexusa, którzy dostrajajÄ… samochody, podobnie jak wirtuoz stroi swój instrument. PokonujÄ…c tysiÄ…ce kilometrów w najróżniejszych warunkach proponowali poprawki, doprowadzajÄ…c do uzyskania doskonaÅ‚ej harmonii miÄ™dzy pojazdem i drogÄ….
– „Teraz, gdy rozpoczęło siÄ™ przyjmowanie zamówieÅ„, a pierwsze samochody trafiÄ… do salonów na poczÄ…tku przyszÅ‚ego roku, czÄ™sto myÅ›lÄ™ o posiadaczach nowego UX. Mam wielkÄ… nadziejÄ™, że bÄ™dÄ… zadowoleni ze swoich nowych Lexusów. Satysfakcja bÄ™dzie dla mnie najwiÄ™kszÄ… nagrodÄ…” – mówi z uÅ›miechem gÅ‚ówna inżynier Chika Kako.