Takanori Tsubaki: Główny Projektant
„Wierzę, że wizja projektantów poszukujących wewnątrz siebie autentycznej inspiracji, a nie kierowanych odgórnie przez innych, stale rozwija Mazda Design”
Takanori Tsubaki jest dobrze przygotowany do dyskusji na temat zmian konstrukcyjnych najnowszej CX-5, ponieważ był prowadzącym projektantem drugiej generacji modelu, debiutującej w 2017 roku. Obecnie, jako główny projektant mówi, że jest szczególnie dumny z tego, że projekt nadwozia samochodu pozostał zgodny z najnowszymi zasadami projektowania Kodo. Jest na tyle mocny, że udało się go wdrożyć do produkcji i zrealizować cele projektowe, takie jak podkreślenie silnych cech modelu typu SUV i zaznaczenie wyjątkowego charakteru trzech nowych poziomów wykończenia CX-5.
Projektowanie samochodów było dla Tsubakiego naturalną ścieżką kariery. Uwielbia rysować i zawsze pociągały go samochody sportowe, a zaczął pracować dla Mazdy, gdy zobaczył modele MX-5 i RX-7. Dla Tsubakiego to była firma, która mogła projektować auta, jakie on sam zawsze podziwiał.
Gdy Tsubaki omawia swoje inspiracje projektowe i to, co pomogło mu stworzyć bardziej sugestywny, a zarazem prostszy design najnowszej wersji CX-5, wspomina swoją pracę w Europie. Fascynowały go skandynawskie wzornictwo, takie jak duńskie meble oraz szwedzkie i fińskie wyroby ze szkła. Zauważa, że takie rzemiosło ma te same cechy funkcjonalności, niezwykłej prostoty i piękna formy, które można odnaleźć w japońskim rzemiośle. Rozumie, że jest to uniwersalna dla całego świata wartość piękna.
„Każdy z projektantów szuka w sobie autentycznej inspiracji, zamiast polegać na wskazówkach od innych” - mówi. Ale podkreśla również wspólne cele projektowe, w tym dotyczące przyjęcia minimalistycznej koncepcji, która jest ważnym aspektem stylistyki Kodo. „Operowanie światłem i cieniem jest powszechne w sztuce japońskiej, jak na przykład w malarstwie tuszem, które wyraża kontrastową gęstość cieni bez uciekania się do liniowej optyki. Myślę, że można to wyczuć w liniach CX-5. Tym razem zawarliśmy naszą minimalistyczną estetykę w całym nadwoziu samochodu, co jest nowym wyrazem designu w duchu Kodo.”
Aira Matsumoto: Projektantka Kolorów/Materiałów
„Umiejętność znalezienia precyzyjnej równowagi pomiędzy materiałami w danej przestrzeni wywodzi się z istoty ducha tradycyjnego rzemiosła.”
Aira Matsumoto zdecydowała się zostać projektantką, aby rozwiązywać problemy. Dołączyła do Mazdy, gdy zobaczyła koncepcyjny model RX-Vision na targach motoryzacyjnych w Tokio i poczuła się głęboko poruszona dążeniem firmy do uzyskania stylistyki, kolorystyki i faktury materiałów na poziomie zazwyczaj niespotykanym w produktach przemysłowych. „Projektowanie dało mi satysfakcjonującą rolę, w której moje wysiłki są doceniane przez klientów.”
Model CX-5 cieszy się dużą popularnością dzięki dopracowanej stylistyce. Jako projektantka kolorów, Matsumoto „pragnęła podkreślić jego atrakcyjność poprzez drobne zmiany w najnowszej wersji i zwiększenie spójności pomiędzy projektem wnętrza a wyglądem zewnętrznym.” W przypadku wersji specjalnej Newground, poprzez zrównoważenie nowego limonkowego akcentu kolorystycznego z prostotą i wyrazistością obecnego wystroju wnętrza, Matsumoto pracowała nad stworzeniem pakietu zmian, który dawałby poczucie nowoczesności, zachowując jednocześnie znane cechy Mazdy.
Matsumoto podkreśla, że nowe pomysły projektowe często biorą się z pozornie niepowiązanych przedmiotów codziennego użytku i zdradza, że natchnieniem dla projektu CX-5 była odzież sportowa i buty sportowe, a nowy kolor nadwozia - Zircon Sand Metallic - został zainspirowany piaskiem krzemionkowym z formy odlewniczej.
„Japoński duch rzemiosła inspiruje nas zarówno do znalezienia równowagi między materiałami w danej przestrzeni, jak i do uwzględnienia takich elementów, jak wysokość letniego słońca czy wrażenie pochmurnego dnia podczas rzemieślniczego wytwarzania elementów, z których powstają samochody."
Takafumi Shimada: Modelarz
„Aby osiągnąć spójny efekt projektowy, uwzględniliśmy w naszym modelowaniu subtelności wywołane zmianami światła.”
Takafumi Shimada zajmuje się modelowaniem nadwozia w glinie od momentu wprowadzenia na rynek pierwszej Mazdy CX-5, czyli od ponad dekady. Podczas projektowania najnowszej wersji modelu dążył do wyeliminowania zbędnych linii, a także uchwycenia ruchu na fakturze powierzchni zewnętrznej oraz zmian intensywności światła i cienia, tworząc coś, co sam nazywa „bardziej zaawansowaną i głębszą trójwymiarową ekspresją, ale bez poświęcenia szczegółów." W efekcie końcowym projekt Mazdy CX-5 2022 nabrał połysku przy zachowaniu mocy wynikającej z masywności. Minimalistyczna filozofia Mazdy inspiruje do niespotykanego wcześniej poziomu modelowania, dzięki czemu powierzchnia nadwozia jest precyzyjnie dopracowana z mikrometrową precyzją.
Shimada został modelarzem, ponieważ od dzieciństwa interesował się samochodami i stylizacją, a inspirację czerpie z wypraw rowerowych, które pozwalają mu docenić japońskie poczucie „piękna i ukrytej energii światła i cienia”, a także z ekspresji historycznych posągów, przedstawionej za pomocą subtelnych zmian światła. Shimada mówi, że swoje niecodzienne spostrzeżenia i odkrycia wykorzystuje w projektowaniu samochodów.
Modelarz wierzy, że tylko ludzkie ręce mogą osiągnąć prawdziwą, uświęconą tradycją doskonałość japońskiego modelarstwa precyzyjnego. Mazda promuje postawę nieustannego doskonalenia, która zachęca modelarzy do ciągłego stawiania sobie nowych wyzwań, aby się rozwijać. „Wraz z ewolucją modelu CX-5 stawiałem sobie coraz trudniejsze zadania. Chcę nadal się temu poświęcać, gdyż wiem, że prowadzi to do mojego rozwoju osobistego, jak i do rozwoju ducha projektowania Kodo. Uważam, że zaawansowane modelowanie nadaje poczucie napięcia, nawet w miękkiej powierzchni.”
Akitomo Hara: Projektant Wnętrz
„Naturalnie, chcę tworzyć rzeczy, które są zarówno łatwe w użyciu jak i piękne. Wierzę, że moim zadaniem jest uszczęśliwianie ludzi".
Akitomo Hara pamięta z okresu swojego dzieciństwa to wyjątkowe uczucie podróżowania do różnych miejsc. Ale szczególnie upodobał sobie wolność wyboru i celu podróży, jaką daje jazda samochodem. „Dołączyłem do zespołu Mazdy, ponieważ było to najlepsze miejsce do tworzenia samochodów, którymi sam chciałem jeździć” - mówi.
Hara nadzorował przeprojektowanie i produkcję materiałów na potrzeby przestrzeni bagażowej i schowków we wnętrzu najnowszej wersji CX-5. Pierwsza generacja tego samochodu miała sporą pojemność bagażnika, a kolejna postawiła na poprawę faktury materiałów. O najnowszej wersji Hara mówi: „starałem się jeszcze bardziej rozwinąć koncepcję Mazdy, dotyczącą pojemności przestrzeni, połączonej z wygodą dostępu
i pięknym wyglądem. Jestem bardzo podekscytowany efektem końcowym.” Ulepszenia obejmują wygospodarowanie znacznie przestrzeni pod podłogą bagażnika i płaską podłogę po złożeniu siedzeń, która jest idealna do przewożenia przedmiotów o dużych gabarytach. „Znacznie poprawiliśmy funkcjonalność przedziału bagażowego. Rzadko się zdarza, aby w modelu poddawanemu modernizacji wprowadzać tak daleko idące ulepszenia. Ta praca jest w rzeczywistości trudniejsza niż tworzenie nowego projektu od podstaw.” - wyjaśnia.
Dorastanie w ponad 100-letnim japońskim domu pomogło Harze docenić ponadczasowe, ręcznie wykonane piękno. Jego celem jest tworzenie samochodów, które są zarówno przyjazne, jak i trwałe. Jako projektant wnętrz, Hara czerpie inspirację podczas obserwacji przestrzeni architektonicznych lub jazdy pociągami, a szkicowanie ich pozwala mu zidentyfikować ważne elementy projektu. Uważa, że popularność CX-5 wynika z jej „autentyczności, prostoty i bezpretensjonalności”, zaznaczając, że jego celem jest zawsze połączenie piękna i funkcjonalności. „To ideał, przy którym się wychowałem.”
Yasuyuki Murata: Projektant Modeli Cyfrowych
„Czuję się szczególnie wyróżniony, że mogę pracować z projektantami i modelarzami, którzy reagują na moje pomysły wspierającymi i zachęcającymi wskazówkami oraz informacjami zwrotnymi.”
Yasuyuki Murata opisuje, że rozpoczął karierę modelarza w firmie Mazda po tym, jak „zachwycił go widok Mazdy MX-5 na rogu ulicy”. Obecnie jest szefem działu modelowania cyfrowego dla projektu nadwozia CX-5, odpowiedzialnym za cały proces od kształtowania nadwozia, przez analizowanie szkiców, po tworzenie pliku z danymi. Równoważąc ideały i wymagania techniczne z dążeniem do osiągnięcia piękna w projektowaniu, pracował nad stworzeniem projektu, który „podkreślałby wrażenie masywności, a jednocześnie wyrażał siłę i wytrzymałość SUV-a.”
Zapytany o to, skąd czerpie inspirację, Murata wymienia wiele źródeł, mówiąc, że codziennie rozmawia z modelarzami i innymi projektantami, chodzi do muzeów, przegląda szkice, modele i dane, a nawet znajduje inspirację w codziennych, pozornie banalnych rozmowach. „Podczas tworzenia samochodu czuję obecność japońskiego ducha rzemiosła, w każdym najmniejszym detalu. W Mazdzie panuje duch współpracy, polegający na dopracowywaniu i ulepszaniu rzeczy. W środowisku, które stworzyła Mazda, nieustannie staramy się udoskonalać rzeczy i czynić je jeszcze lepszymi niż dotychczas."