Samochód rajdowy zespołu TMR Australia przekroczył linię mety po przejechaniu w bardzo wymagających warunkach 3529 kilometrów w czasie 57 godzin, 49 minut i 14 sekund. Samochód zajął 19. miejsce w klasyfikacji generalnej, wygrywając w swojej klasie.
Mitsubishi Outlander PHEV miał na trasie dwa wypadki, pierwszy na etapie 4. (24 września), drugi na etapie 6. (26 września), co pokrzyżowało plany dotyczące miejsca w klasyfikacji rajdu, ale nie miało wpływu na techniczną ocenę zachowania samochodu w warunkach rajdowych. Pojazd zademonstrował znakomite własności terenowe na pustyniach Zachodniej Australii. Mitsubishi Outlander PHEV zawdzięcza swój terenowy potencjał układowi napędowemu Twin Motor 4WD oraz systemowi aktywnej kontroli napędu czterech kół Super All-Wheel Control, które firma Mitsubishi opracowała i zintegrowała, tworząc swój własny system Plug-in Hybrid EV. Tak zbudowany samochód terenowy z łatwością pokonywał przeszkody na trudnej trasie długodystansowego rajdu terenowego.
1: Mitsubishi Ralliart Australia jest prywatnym zespołem działającym w Australii.
2: Termin "Australasian" oznacza rejon geograficzny, do którego zalicza się Australię, Nową Zelandię, Papuę Nową Gwineę i sąsiadujące wyspy na Oceanie Spokojnym.
Samochód w wersji rajdowej
Mitsubishi Outlander PHEVzostał przygotowany zgodnie z przepisami dla klasy A1.6 obejmującej produkcyjne samochody hybrydowe. Specyfikacje FIA zezwalają tylko na drobne modyfikacje zwiększające wytrzymałość i poziom bezpieczeństwa. Obejmują one instalację klatki bezpieczeństwa, zbiornik paliwa wzmocniony dla poprawy bezpieczeństwa, użycie sportowego zawieszenia, opon, klocków hamulcowych oraz instalację osłon podwozia. W samochodzie użyto seryjnie produkowanego systemu elektrycznego napędu hybrydowego z zewnętrznym ładowaniem (plug-in hybrid EV) oraz aktywnej kontroli napędu czterech kół S-AWC.
Podsumowanie startu i wyników
Mitsubishi Outlander PHEV, który w Australii sprzedawany jest zaledwie od kwietnia 2014 roku, wzbudził duże zainteresowanie w czasie ceremonii otwarcia rajdu odbywającej się w piątek, 19 września. Był jedynym uczestniczący w tym rajdzie samochodem hybrydowym z ładowaniem zewnętrznym. W prologu przeprowadzanym następnego dnia samochód zajął mocne 15. miejsce wśród 26 pojazdów zakwalifikowanych do grupy samochodów. Kolejnego dnia, 21 września, gdy rajd rozpoczął się na dobre, Outlander PHEV pokazał możliwości, jakie daje mu układ napędowy Twin Motor 4WD na nieutwardzonych nawierzchniach dróg, a poruszając się po równej drodze na bieżąco ładował akumulator trakcyjny przy użyciu systemu odzysku energii. Outlander PHEV zakończył 1. etap na 17. miejscu w klasyfikacji generalnej. Etap ten składał się z szybkich odcinków, jazdy po bardzo wyboistych drogach, a także w terenie piaszczystym o charakterze pustynnym. W dniu 22 września rozegrano 2. etap, który Outlander PHEV ukończył na 16. miejscu w klasyfikacji generalnej, a następnego dnia, po 3. etapie zajmował już 13. miejsce, mimo strat czasu wywołanych trzykrotnym przebiciem opon. Kolejny etap rozgrywany 24 września samochód zakończył z rozbitą na wybojach odcinka specjalnego przekładnią kierowniczą. Samochód nie mógł uczestniczyć w etapie 5., za co załoga otrzymała karę 16 godzin 50 minut, co z kolei spowodowało spadek na 17. miejsce w klasyfikacji generalnej. Kolejnego dnia, w czasie 6. etapu, przy wyprzedzeniu wolniejszego rywala poważnemu uszkodzeniu uległo zawieszenie po lewej stronie samochodu. Spowodowało to konieczność dokonania naprawy, za którą organizator ukarał załogę doliczeniem 16 godzin 42 minut, co zepchnęło Outlandera PHEV na 20. miejsce. Ostatniego dnia rajdu Outlander PHEV szybko odrabiał straty i zakończył 7. etap z drugim najlepszym czasem, kończąc imprezę na 19. pozycji w klasyfikacji generalnej.
Yoshihiko Ototake, dyrektor techniczny MMC
„Udowodniliśmy już wcześniej, podczas startów w dwóch ostatnich rajdach Asia Cross Country Rally, mjak niezawodny i trwały jest system napędu hybrydowego Mitsubishi Plug-in Hybrid EV, ale w celu zebrania większej ilości danych w różnorodnych warunkach, zdecydowaliśmy się wesprzeć udział zespołu Mitsubishi Ralliart w tegorocznym rajdzie Australasian Safari. Australasian Safari odbywa się w niezwykle wymagającym środowisku drogowym, z bardzo długimi odcinkami specjalnymi, które są rozgrywane głównie na trudnych nawierzchniach żwirowych, a także w terenach skalistych i w głębokim piasku. Takich warunków nie mieliśmy na trasie Asia Cross Country Rally, a w dodatku warunki te okazały się bardziej ekstremalne, niż sobie wyobrażaliśmy. Nasz kierowca Outlandera PHEV rozbił przekładnię kierowniczą na 4. etapie i zawieszenie z lewej strony na .6 etapie, ale auto powróciła do rywalizacji i przekroczył linię mety bez dalszych kłopotów. W ten sposób z powodzeniem potwierdziła się też wysoka niezawodność i trwałość systemu napędu hybrydowego Mitsubishi Plug-in Hybrid EV, który w czasie całego rajdu sprawował się bezproblemowo. Jestem też bardzo zadowolony, że potwierdziły się możliwości systemów Twin Motor 4WD i S-AWC, które pomógł samochodowi pokonać piaszczyste pustynie, gdzie grzęzło i utknęło wiele pickupów i SUV-ów z napędem wszystkich kół. Teraz nie mogę się doczekać wykorzystania różnorodnych danych zebranych w trakcie Safari w naszych przyszłych samochodach elektrycznych.