JeÅ›li na tym samym pasie ruchu wykryty zostanie pojazd, przeszkoda lub pieszy, w pierwszej fazie dziaÅ‚ania system „Obstacle Avoidance” wyÅ›le kierowcy ostrzeżenie. JeÅ›li zostanie ono zignorowane, system automatycznie pokieruje lub wyhamuje pojazd aby zapobiec kolizji. W tym tygodniu w belgijskim Lommel odbyÅ‚a siÄ™ pierwsza prezentacja nowej technologii. MateriaÅ‚ filmowy z pokazu można obejrzeć tutaj.
Firma Ford wyposażyÅ‚a Forda Focus w system „Obstacle Avoidance” w ramach europejskiego projektu badawczego interactIVe (Accident Avoidance by Active Intervention of Intelligent Vehicles), któremu przewodniczy. Projekt zakÅ‚ada wspóÅ‚pracÄ™ 29 partnerów, której celem jest dalszy rozwój systemów bezpieczeÅ„stwa czynnego aktywujÄ…cych siÄ™ w chwilach bezpoÅ›redniego zagrożenia kolizjÄ…*.
– Jest wiele sytuacji, w których technologia ta może przynieść wymierne korzyÅ›ci zarówno kierowcy pojazdu w niÄ… wyposażonego jak i innym użytkownikom drogi, przekonuje Barb Samardzich, wiceprezes ds. rozwoju produktu, Ford of Europe. Projekt badawczy nad technologiÄ… „Obstacle Avoidance” daje bardzo ciekawy wglÄ…d w systemy bezpieczeÅ„stwa przyszÅ‚oÅ›ci, które w znacznym stopniu zredukujÄ… ryzyko tego typu kolizji.
System „Obstacle Avoidance”, w którego skÅ‚ad wchodzÄ… trzy radary, zestaw czujników ultradźwiÄ™kowych oraz kamera, skanuje drogÄ™ do 200 metrów przed pojazdem. JeÅ›li wykryje na drodze pojazdu obiekt, który stoi lub porusza siÄ™ wolniej, wysyÅ‚a kierowcy ostrzeżenie wizualne i dźwiÄ™kowe. Przy braku reakcji ze strony kierujÄ…cego, system „Obstacle Avoidance” automatycznie wyhamuje pojazd, oceni ilość dostÄ™pnego miejsca po obu stronach przeszkody i automatycznie jÄ… ominie, przejmujÄ…c kontrolÄ™ nad ukÅ‚adem kierowniczym wyposażonym w wspomaganie elektryczne.
Technologia zostaÅ‚a przetestowana przy prÄ™dkoÅ›ciach przekraczajÄ…cych 60 km/h. Jak pokazujÄ… analizy powypadkowe, ponad dwie trzecie kierowców biorÄ…cych udziaÅ‚ w najechaniu w ogóle nie reaguje na zagrożenie, nawet nie podejmujÄ…c prób ominiÄ™cia najechanego pojazdu**.
– PrezentujÄ…c technologiÄ™ „Obstacle Avoidance” w pojeździe testowym w ramach projektu interactIVe, firma Ford wykorzystuje istniejÄ…ce systemy bezpieczeÅ„stwa, aby pokazać w jakim kierunku naszym zdaniem w przyszÅ‚oÅ›ci przebiegaÅ‚ bÄ™dzie rozwój tego typu technologii, wyjaÅ›nia Samardzich.
W Lommel można również zobaczyć nowego Forda S-MAX Concept, który wyposażono w inteligentny system bezpieczeÅ„stwa Ford Intelligent Protection System z funkcjÄ… zapobiegania kolizji, wykrywajÄ…cÄ… pieszych i automatycznie wyhamowujÄ…cÄ… pojazd w sytuacji zagrożenia.
Firma Ford wyposaża już swoje modele w system zapobiegania kolizjom przy maÅ‚ych prÄ™dkoÅ›ciach ( Active City Stop), który wykorzystuje system czujników do monitorowania sytuacji drogowej przed pojazdem i zapobiega kolizjom przy prÄ™dkoÅ›ciach do 15 km/h oraz ogranicza skutki zderzenia przy prÄ™dkoÅ›ciach do 30 km/h. Natomiast system utrzymywania pojazdu na pasie ruchu ( Lane Keeping Aid) posiada kamerÄ™, która kontroluje poÅ‚ożenie pojazdu wzglÄ™dem linii na jezdni i wibracjami na kierownicy ostrzega kierowcÄ™ o niezamierzonej zmianie pasa ruchu.
* interactIVe (Accident Avoidance by Active Intervention of Intelligent Vehicles) to europejski projekt badawczy uruchomiony w 2010 roku w centrum badawczym firmy Ford w niemieckim Aachen. Konsorcjum, któremu przewodzi firma Ford, skupia 29 partnerów – 7 producentów z branży motoryzacyjnej, 14 instytutów badawczych oraz trzy inne podmioty posiadajÄ…ce w nim udziaÅ‚y.
Jazdy próbne nowÄ… FiestÄ… i B-Maxem.
** Niemieckie testy powypadkowe GIDAS (ang. German In-Depth Accident Study).