Wydajność w skrajnych warunkach
Każdy testowany pojazd jest najpierw poddawany przez 10 godzin procesowi aklimatyzacji w komorze klimatycznej w temperaturze -40⁰C. NastÄ™pnie w pomieszczeniu rozpylana jest woda, która zamienia siÄ™ w lód. – Pozwala to nam zobaczyć, ile czasu zajmie modelom hybrydowym i elektrycznym rozmrożenie caÅ‚kowicie zlodowaciaÅ‚ej przedniej szyby – stwierdza Vicente Sancho, inżynier SEAT-a. W tym celu specjaliÅ›ci przedsiÄ™biorstwa uruchamiajÄ… w samochodzie klimatyzacjÄ™, która jest w stanie usunąć warstwy lodu w przeciÄ…gu 20 minut. ZespóÅ‚ ekspertów potwierdza, czy wszystkie pozostaÅ‚e części auta dziaÅ‚ajÄ… prawidÅ‚owo i czy pojazd jest w peÅ‚ni zdolny do dalszego użytku.
Samochód nastÄ™pnie wjeżdża do drugiego pomieszczenia, w którym temperatura powietrza zwiÄ™kszana jest do +60⁰C. DziÄ™ki dużym wentylatorom i panelom grzewczym generowana jest energia, jakÄ… można odczuć w pustynnym sÅ‚oÅ„cu.
– Ten rodzaj testu jest niezbÄ™dny, aby sprawdzić wytrzymaÅ‚ość wszystkich części pojazdu w ekstremalnym upale. Nie trzeba mieszkać na Å›rodku pustyni, by samochód musiaÅ‚ znosić temperatury powyżej 50⁰C. Ważna jest też weryfikacja, czy pojazd jest dostatecznie wytrzymaÅ‚y na dziaÅ‚anie ultrafioletowego promieniowania sÅ‚onecznego. Zależy nam na zagwarantowaniu jakoÅ›ci zarówno lakieru, jak i innych elementów – mówi Sancho.
Samochód na każdÄ… wysokość
Równie ważnym etapem kontroli sÄ… próby wysokoÅ›ciowe. Choć można mieć wrażenie, że testy pojazdów na wysokoÅ›ciach 5000 m.n.p.m. i wiÄ™kszych sÄ… zbÄ™dne, podróże na takich przewyższeniach sÄ… standardem w niektórych krajach. PrzykÅ‚adem jest Meksyk, gdzie modele SEAT-a cieszÄ… siÄ™ sporÄ… popularnoÅ›ciÄ…. Z uwagi na bezpieczeÅ„stwo i zdrowie ekspertów marki inżynierowie mogÄ… jednak sprawdzać wytrzymaÅ‚ość samochodów jedynie do symulowanej wysokoÅ›ci 3000 m.n.p.m. Do testów na wyższym poziomie wykorzystywana jest nowoczesna technologia. Specjalne roboty odbierajÄ… polecenia z zewnÄ™trznego symulatora, dziÄ™ki czemu mogÄ… bez opuszczania centrum testowego poprowadzić samochód na wysokość równÄ… szczytowi Mont Blanc.
14 300 testów rocznie
Centrum testowe pozwala nie tylko na sprawdzenie samochodów w komorach klimatycznych. Eksperci wykorzystujÄ… również m.in. dziewięć stanowisk multienergetycznych, które umożliwiajÄ… badanie każdego typu silnika, od fazy rozwoju do ich certyfikacji. Stacje pracujÄ… przez caÅ‚Ä… dobÄ™ i każdego roku przeprowadzajÄ… ponad 14 000 testów silników, ze szczególnym naciskiem na jednostki zelektryfikowane.
– PoÅ‚Ä…czenie nowych stanowisk kontroli silników i zdolnoÅ›ci technicznych naszych zespoÅ‚ów inżynierskich pozwala nam na badanie, kalibracjÄ™ i optymalizacjÄ™ nowych jednostek napÄ™dowych. Jest to szczególnie ważny etap przy rozwijaniu projektów silników hybrydowych i elektrycznych – podsumowuje wiceprezes SEAT-a ds. R&D, dr Werner Tietz.