Jak wynika z badaÅ„ RAC przeprowadzonych w Wielkiej Brytanii, opublikowanych w raporcie „RAC Report on Motoring 2017”, ponad poÅ‚owa (57 proc.) respondentów jest za wprowadzaniem dodatkowych opÅ‚at na obszarach o najgorszej jakoÅ›ci powietrza dla wÅ‚aÅ›cicieli samochodów z silnikami Diesla, jeżeli te nie speÅ‚niajÄ… najnowszych standardów emisji spalin. Natomiast 42 proc. zapytanych jest za wprowadzeniem opÅ‚at obejmujÄ…cych wszystkie samochody napÄ™dzane silnikami wysokoprężnymi – niezależnie od poziomów emisji spalin.
Badania pokazaÅ‚y również, że 36 proc. kierowców zgadza siÄ™ z tezÄ…, że to gÅ‚ównie samochody z silnikami Diesla odpowiadajÄ… za zanieczyszczone powietrze na obszarach miejskich. Z tezÄ… tÄ… nie zgadza siÄ™ 24 proc. zapytanych, a 29 proc. odpowiedziaÅ‚o „nie wiem”.
Jakość powietrza budzi niepokój
W rzeczywistoÅ›ci – wedÅ‚ug szacunków specjalistów z Wielkiej Brytanii – pojazdy odpowiadajÄ… za okoÅ‚o 65 proc. (60 proc. w samym Londynie) caÅ‚ej emisji dwutlenku azotu na obszarach o najgorszej jakoÅ›ci powietrza. Samochody z silnikami Diesla odpowiadajÄ… przy tym za dwie trzecie caÅ‚ej emisji dwutlenku azotu na wspomnianych terenach.
Zaledwie 16 proc. respondentów stwierdziÅ‚o, że najchÄ™tniej kupuje samochody z silnikami wysokoprężnymi. Warto dodać, że jeszcze rok temu udziaÅ‚ tej grupy wynosiÅ‚ 28 proc.
NastÄ…piÅ‚a również minimalna zmiana w nastawieniu samych kierowców do skutków zwiÄ…zanych z emisjÄ… szkodliwych substancji emitowanych przez samochody z silnikami Diesla. Obecnie 7 proc. ankietowanych (w zeszÅ‚ym roku 6 proc.) twierdzi, że martwi ich poziom emisji spalin. Co wiÄ™cej, 32 proc. kierowców wyraża zaniepokojenie lokalnÄ… jakoÅ›ciÄ… powietrza, a 40 proc. jest bardziej zaniepokojonych niż rok temu. Badania przeprowadzone przez organizacjÄ™ ADAC zdajÄ… siÄ™ potwierdzać obawy kierowców. W gronie 38 testowanych aut z jednostkami wysokoprężnymi tylko dwa modele zyskaÅ‚y dobre oceny (cztery na pięć gwiazdek), a w niektórych przypadkach normy byÅ‚y przekraczane nawet o 900 procent.
RównoczeÅ›nie 65 proc. respondentów zgadza siÄ™, że dziaÅ‚ania majÄ…ce na celu poprawÄ™ sytuacji muszÄ… być agresywniejsze i bardziej skuteczne, a 57 proc. (wzrost o 2 proc.) zgadza siÄ™ z zakazami wjazdu do miast dla pojazdów niespeÅ‚niajÄ…cych norm emisji spalin.
Na poczÄ…tku roku wÅ‚adze Paryża, Madrytu, Aten i Meksyku zapowiedziaÅ‚y, że do 2025 roku wprowadzone zostanÄ… zakazy wjazdu do centrów miast dla pojazdów z silnikami Diesla. Niemieckie miasta również walczÄ… ze smogiem, a za najwiÄ™kszych trucicieli uznawane sÄ… przez ich wÅ‚adze samochody z silnikami wysokoprężnymi – szczególnie te starsze rocznikowo. W Berlinie, Monachium i Hamburgu obowiÄ…zujÄ… przepisy zakazujÄ…ce wjazdu samochodom z dużą emisjÄ… trujÄ…cych spalin. Poziom zanieczyszczeÅ„ NOx w tych regionach wystÄ™puje tak czÄ™sto, że Komisja Europejska wystosowaÅ‚a już kilka upomnieÅ„.
W Polsce z powodu zanieczyszczeÅ„ w atmosferze umiera co roku okoÅ‚o 45 tys. osób – wynika z danych Åšwiatowej Organizacji Zdrowia. Plany zwiÄ…zane z wprowadzeniem stref ograniczonego ruchu lub zakazu ruchu pojazdów przekraczajÄ…cych normy spalin sÄ… brane pod uwagÄ™ w 16 miastach Polski – miÄ™dzy innymi w Warszawie, Krakowie, WrocÅ‚awiu i Gdyni. W praktyce oznaczaÅ‚oby to najprawdopodobniej wprowadzenie nalepek podobnych do tych, jakie obowiÄ…zujÄ… w niemieckich miastach.
Kierowcy odchodzÄ… od diesla – elektryki wciąż przyszÅ‚oÅ›ciÄ…
WedÅ‚ug badaÅ„ przeprowadzonych przez magazyn Fleet News, kierowcy używajÄ…cy samochodów sÅ‚użbowo również zmieniajÄ… swoje nastawienie i systematycznie odchodzÄ… od technologii Diesla. Zaledwie jedna trzecia (35 proc.) deklaruje, że kolejny samochód bÄ™dzie zasilany olejem napÄ™dowym. Podobna ilość zapytanych (34 proc.) planuje zakup samochodu z napÄ™dem hybrydowym, a 17 proc. deklaruje zakup auta z silnikiem benzynowym. Samochody z napÄ™dem elektrycznym nadal sÄ… niszÄ… – taki zakup planuje 8 proc. menadżerów floty.
Trendy te można zauważyć również na polskim rynku. Dane za pierwsze póÅ‚rocze 2017 roku pokazujÄ… wzrost rejestracji samochodów z napÄ™dem hybrydowym rok do roku o 90 proc. (8,5 tys. samochodów). Na liÅ›cie najpopularniejszych marek znalazÅ‚y siÄ™ Toyota (7979 hybryd) oraz Lexus (882 egz.), Kia (217 egz.), BMW (109 egz.), Hyundai (107 egz.) i Infiniti (71 egz.).
Brytyjscy specjaliÅ›ci zaznaczajÄ…, że maÅ‚a popularność samochodów z czystym napÄ™dem elektrycznym wynika przede wszystkim z braku zachÄ™t – zarówno tych podatkowych, jak i zwiÄ…zanych z cenÄ… takiego auta. Wyniki badania RAC pokazujÄ…, że najwiÄ™kszy wpÅ‚yw na zakup auta z napÄ™dem elektrycznym miaÅ‚yby koszty eksploatacji (30 proc.) oraz niższa cena zakupu (29 proc.), wiÄ™kszy zasiÄ™g samochodu (27 proc.), a także lepsza dostÄ™pność punktów Å‚adowania (25 proc.).
Obecnie w Wielkiej Brytanii planowane sÄ… dziaÅ‚ania majÄ…ce na celu wypracowanie jednego standardu dla technologii wykorzystywanej w punktach Å‚adowania oraz zasad wspóÅ‚pracy dla przyszÅ‚ych operatorów takich miejsc. SpecjaliÅ›ci podkreÅ›lajÄ… przy tym, że obecnie nie zauważa siÄ™ rosnÄ…cego zainteresowania na takie usÅ‚ugi. Jak temu zaradzić? Nick Lyes z RAC uważa, że motorem napÄ™dowym dla rozwoju sieci stacji Å‚adowania powinny stać siÄ™ samochody hybrydowe z technologiÄ… plug-in.