-
Wydajny, wolnossÄ…cy silnik V10 w dwóch wersjach mocy
-
Zmodyfikowane elementy zawieszenia wpływają na jeszcze bardziej dynamiczne prowadzenie
-
Uderzająca stylistyka zewnętrzna; premiera rynkowa na początku roku 2019
„Model R8 ma w Audi wyjÄ…tkowÄ… pozycjÄ™ – pod każdym wzglÄ™dem” mówi Michael-Julius Renz, dyrektor zarzÄ…dzajÄ…cy Audi Sport GmbH. „Teraz R8 jest jeszcze mocniejsze i jeszcze szybsze” – dodaje Oliver Hoffmann, dyrektor techniczny Audi Sport GmbH. „Sporty motorowe sÄ… istotnÄ… częściÄ… naszego DNA. OkoÅ‚o 50 procent podzespoÅ‚ów tego auta jest identycznych jak w modelu R8 LMS GT3, a odnoszÄ…c siÄ™ do R8 LMS GT4, to odsetek ten wynosi nawet 60 procent. Å»aden inny z naszych samochodów nie jest tak mocno zwiÄ…zany ze sportem motorowym, jak nowe Audi R8.”
Jeszcze mocniejsze: jednostki napędowe
BÅ‚yskawiczne reakcje, szybkie wchodzenie na najwyższe obroty i niepowtarzalny dźwiÄ™k – sercem Audi R8 jest wolnossÄ…cy silnik V10, dostÄ™pny tu w dwóch wersjach. Niemal identyczna technika napÄ™du w R8 LMS GT3 i w R8 LMS GT4 dobrze siÄ™ sprawuje na torach wyÅ›cigowych. Jednostka napÄ™dowa V10, produkowana w fabryce w GyÅ‘r, jest bardzo kompaktowa. Osobna chÅ‚odnica kontroluje temperaturÄ™ oleju silnikowego zasysanego z suchej miski. Zasada ta zostaÅ‚a przejÄ™ta ze sportów motorowych. Pozwala ona na przyjÄ™cie bardzo niskiej pozycji montażowej silnika, co z kolei wpÅ‚ywa na niski Å›rodek ciężkoÅ›ci pojazdu. ModuÅ‚ pomp charakteryzuje siÄ™ kilkoma stopniami zasysania i zapewnia odpowiednie smarowanie w każdych warunkach – nawet w przypadku możliwego do osiÄ…gniÄ™cia w nowym R8 przyspieszenia bocznego rzÄ™du 1,5 g. Obie benzynowe wersje silnikowe wyposażone sÄ… w filtr czÄ…stek staÅ‚ych.
Wysoka precyzja: zawieszenie
Modyfikacje, które zaszÅ‚y w zawieszeniu nowego modelu, wpÅ‚ynęły na stabilność i precyzjÄ™ prowadzenia. Wspomaganie – zarówno w przypadku dynamicznego ukÅ‚adu kierowniczego, jak i w przypadku ukÅ‚adu elektromechanicznego – zostaÅ‚o zestrojone na nowo. Reakcje ukÅ‚adu i informacje zwrotne pÅ‚ynÄ…ce z nawierzchni sÄ… jeszcze bardziej precyzyjne w caÅ‚ym zakresie prÄ™dkoÅ›ci.
W zależnoÅ›ci od wybranej jednostki napÄ™dowej, do gamy trybów systemu Audi drive select zostaÅ‚y dodane trzy nowe: jazda po nawierzchni suchej (dry), po nawierzchni mokrej (wet) i po Å›niegu (snow). Tryby te dostosowujÄ… parametry dynamiczne pojazdu do warunków przyczepnoÅ›ci nawierzchni. DziÄ™ki ulepszonemu systemowi stabilizacji toru jazdy ESC, ten topowy model rodem z Ingolstadt z prÄ™dkoÅ›ci 100 km/h aż do caÅ‚kowitego zatrzymania hamuje o 1,5 metra krócej niż jego poprzednik. Droga hamowania z prÄ™dkoÅ›ci 200 km/h jest nawet o 5 metrów krótsza, obie zależą jednak Å›ciÅ›le od warunków zewnÄ™trznych.
Standardowo, nowe Audi R8 wyposażone jest w felgi 19-calowe. Bardzo lekkie felgi 20-calowe w dynamicznej stylistyce piÄ™ciu poÅ‚ożonych obok siebie liter V, z nowymi letnimi i sportowymi oponami zapewniajÄ…cymi jeszcze bardziej precyzyjne prowadzenie, dostÄ™pne sÄ… opcjonalnie. AlternatywÄ… dla standardowych, stalowych tarczy hamulcowych sÄ… dostÄ™pne na życzenie tarcze ceramiczne. Stabilizator w przodzie samochodu może być opcjonalnie wykonany z tworzyw wzmacnianych wÅ‚óknem wÄ™glowym (CFK) i z aluminium, co obniża masÄ™ pojazdu o okoÅ‚o 2 kilogramy.
Ostrzejsza i bardziej zwarta: stylistyka
NiezwykÅ‚y charakter nowego R8 jest teraz jeszcze bardziej wyrazisty – również wizualnie. OsÅ‚ona chÅ‚odnicy Singleframe jest teraz szersza i bardziej pÅ‚aska. Duże wloty powietrza podzielono pionowo. PÅ‚ytkie przetÅ‚oczenia w masce silnika przywodzÄ… na myÅ›l ikonÄ™ marki – model Audi Ur-quattro. Nowy splitter w przodzie pojazdu, podobnie jak bardzo nisko zamontowana kratka wentylacyjna w tyle, jest teraz znacznie szerszy. Kratka w tyle jakby otacza unoszÄ…cy siÄ™ ku górze dyfuzor. Wszystkie te detale podkreÅ›lajÄ… sportowy wyglÄ…d nowego Audi R8. Filtr powietrza, znajdujÄ…cy siÄ™ w przedziale silnikowym, przykryty jest teraz nowÄ…, trzyczęściowÄ… pokrywÄ…. Pokrywa może być wedle życzenia zrobiona z tworzywa sztucznego lub
z wÅ‚ókna wÄ™glowego.
Klienci zamawiajÄ…cy nowe R8 wybrać mogÄ… jeden z trzech pakietów zewnÄ™trznych, zależnych od wersji silnikowej. Wszystkie trzy pakiety dodajÄ… dodatkowych szczegóÅ‚ów stylistycznych do splittera, listew bocznych i do dyfuzora. Na życzenie klienta cztery pierÅ›cienie w logo i inne znaki Audi mogÄ… być pomalowane na bÅ‚yszczÄ…cÄ… czerÅ„. Do gamy kolorystycznej dodano dwa nowe lakiery: szary Kemora i niebieski Ascari. Pakiety z serii Audi exclusive dajÄ… kupujÄ…cym dodatkowÄ… możliwość spersonalizowania swego nowego Audi R8 zarówno na zewnÄ…trz, jak i wewnÄ…trz.