-
Silnik o pojemności 1,3 litra i mocy 140 lub 160 KM zastąpi dotychczas stosowane jednostki 1,2 oraz 1,6 litra
-
Nowa jednostka napędowa zapewnia mniejszą emisję CO2, niższe zużycie paliwa oraz większą dynamikę jazdy
-
Nowa siedmiobiegowa przekładnia dwusprzęgłowa (DCT) debiutuje w popularnym modelu Nissana
-
Nowe jednostki napÄ™dowe zostaÅ‚y skonstruowane w ramach wspóÅ‚pracy w Sojuszu Renault-Nissan-Mitsubishi
Nowy, bardzo oszczÄ™dny silnik, dostÄ™pny w wersjach o mocy 140 i 160 KM, wyróżnia siÄ™ obniżonym zużyciem paliwa i mniejszÄ… emisjÄ… CO2. Jednostka powstaÅ‚a w ramach wspóÅ‚pracy Sojuszu Renault-Nissan-Mitsubishi z firmÄ… Daimler.
W gamie Nissana silnik ten debiutuje w modelu Qashqai. Może mu towarzyszyć szeÅ›ciobiegowa przekÅ‚adnia manualna lub najnowszy siedmiobiegowy dwusprzÄ™gÅ‚owy automat (DCT), w obu przypadkach w kombinacji z napÄ™dem na przedniÄ… oÅ›. Skrzynia DCT, która po raz pierwszy pojawia siÄ™ w Nissanie produkowanym na masowÄ… skalÄ™, zapewnia klientom sportowe i bardziej bezpoÅ›rednie wrażenia dynamiczne, w tym lepsze przyspieszenie przy ruszaniu oraz pÅ‚ynniejsze przekazywanie mocy.
ZespóÅ‚ napÄ™dowy z silnikiem o pojemnoÅ›ci 1,3 litra jest dostÄ™pny w trzech konfiguracjach: 140 KM i 160 KM z szeÅ›ciobiegowÄ… skrzyniÄ… manualnÄ… oraz 160 KM z siedmiobiegowÄ… przekÅ‚adniÄ… DCT. WartoÅ›ci momentu obrotowego wynoszÄ…: 240 Nm w przypadku sÅ‚abszej wersji, 260 Nm w mocniejszej wersji z przekÅ‚adniÄ… manualnÄ… i 270 Nm ze skrzyniÄ… DCT.
Udoskonalona gama napÄ™dów benzynowych wyróżnia siÄ™ nie tylko mniejszymi wartoÅ›ciami spalania i emisji CO2, ale także wyznacza nowy standard pod wzglÄ™dem wrażeÅ„ z jazdy Nissanem Qashqai. Klienci zauważą poprawÄ™ elastycznoÅ›ci i dynamiki dziÄ™ki wiÄ™kszej mocy, wyższemu momentowi obrotowemu i lepszej kulturze pracy silników, które sÄ… też bardziej ciche. WydÅ‚użone zostaÅ‚y również terminy okresowych przeglÄ…dów.
Jean-Philippe Roux, dyrektor generalny ds. crossoverów w Nissan Europe, powiedziaÅ‚: „Wprowadzenie najnowszej jednostki o pojemnoÅ›ci 1,3 litra to wÅ‚aÅ›ciwa odpowiedź na zmieniajÄ…ce siÄ™ uwarunkowania na rynku, zaspokajajÄ…ca zapotrzebowanie na bardzo oszczÄ™dne silniki benzynowe, które wyróżniajÄ… siÄ™ osiÄ…gami i niskim spalaniem”.
W Nissanie Qashqai trzy wersje silnika 1.3 zastępują trzy starsze konfiguracje: 1.2 115 KM z przekładnią manualną i CVT oraz 1.6 163 KM ze skrzynią manualną. Wszystkie nowe zespoły napędowe spełniają najnowszą normę emisji spalin Euro 6d Temp.
NEDC-BT
|
KoÅ‚a 17”
|
KoÅ‚a 18”/19”
|
140 i 160 KM, skrzynia manualna
|
Zużycie paliwa
|
5,3 l/100 km
|
5,7 l/100 km
|
Emisja CO2
|
121 g/km
|
130 g/km
|
|
|
|
NEDC-BT
|
KoÅ‚a 17”
|
KoÅ‚a 18”/19”
|
160 KM DCT*
|
Zużycie paliwa
|
5,5l/100km
|
5,8 l/100km
|
Emisja CO2
|
122g/km
|
131g/km
|
*Dane dla przekładni DCT oczekują na końcową homologację
Wszystkie trzy zespoÅ‚y napÄ™dowe oferujÄ… parametry konkurencyjne w porównaniu z ofertami innych producentów, a w wielu przypadkach ich wartoÅ›ci emisji CO2 sÄ… znacznie niższe.
Oprócz niższego zużycia paliwa i mniejszej emisji CO2,.nowy silnik charakteryzuje siÄ™ też lepszÄ… elastycznoÅ›ciÄ… przy niskiej prÄ™dkoÅ›ci obrotowej oraz wiÄ™kszÄ… dynamikÄ…, która pozwala na szybsze i bezpieczniejsze wyprzedzanie.
Obniżenie zużycia paliwa to efekt gruntownego przeprojektowania silnika w porównaniu do poprzednich jednostek benzynowych. Dodano filtr czÄ…stek staÅ‚ych, a udoskonalenia dotyczÄ… ukÅ‚adu wtryskowego, konstrukcji komory spalania, obniżenia tarcia oraz optymalizacji parametrów turbosprężarki. Wyższy moment obrotowy przy niższej prÄ™dkoÅ›ci obrotowej oznacza też mniejszy haÅ‚as w kabinie.
W porównaniu z wycofywanym silnikiem 1.2 115 KM z przekÅ‚adniÄ… manualnÄ… nowy silnik 1.3 140 KM z przekÅ‚adniÄ… manualnÄ… oferuje dodatkowe 25 KM mocy i 50 Nm momentu obrotowego. W Nissanie Qashqai z 17 calowymi koÅ‚ami emisja CO2 wynosi 121 g/km (NEDC-BT), czyli o 8 g/km mniej niż poprzednio (NEDC).
PorównujÄ…c obie jednostki napÄ™dowe poprawie ulegÅ‚o także przyspieszenie. Chociaż czas potrzebny na rozpÄ™dzenie samochodu od 0 do 100 km/h jest w nich niemal identyczny (10,6 s w silniku 1.2 kontra 10,5 s w 1.3) to przyspieszenie na 4. biegu w zakresie 80-100 km/h jest lepsze aż o 21% - z 5,7 do 4,5 sekundy. OsiÄ…gi na 6. biegu w zakresie 100-120 km/h sÄ… jeszcze bardziej imponujÄ…ce – poprawiono je o 35%, co przekÅ‚ada siÄ™ na jeszcze wiÄ™kszÄ… elastyczność pracy.
Moc nowego silnika 1.3 160 KM w porównaniu ze 163 konnym silnikiem 1.6 jest co prawda o 3 KM mniejsza, ale wartość maksymalnego momentu obrotowego wzrosÅ‚a o 20 Nm. W modelu Qashqai z 17 calowymi koÅ‚ami emisja CO2 wynosi 121 g/km (NEDC-BT), czyli o 13 g/km mniej niż poprzednio (NEDC).
W dwusprzÄ™gÅ‚owej przekÅ‚adni DCT zastosowano mokre sprzÄ™gÅ‚o, co przekÅ‚ada siÄ™ na lepsze wrażenia z jazdy. Nowa skrzynia biegów zostaÅ‚a wyposażona w nadzorowany elektrycznie system chÅ‚odzenia oraz elektro-mechaniczne sterowanie zmianÄ… biegów poprawiajÄ…ce efektywność caÅ‚ego systemu. W porównaniu do dotychczas stosowanej przekÅ‚adni CVT oznacza to szereg korzyÅ›ci dla klientów, zarówno indywidualnych, jak i flotowych. Kierowcy z pewnoÅ›ciÄ… doceniÄ… bÅ‚yskawicznÄ… zmianÄ™ biegów, bez zbÄ™dnych opóźnieÅ„ w przekazywaniu mocy, podczas gdy podwójne sprzÄ™gÅ‚o mokre zapewnia bardziej bezpoÅ›rednie wrażenia z jazdy. W skrócie samochodem jeździ siÄ™ po prostu przyjemniej.
Niższe koszty przeglÄ…dów silnika w caÅ‚ym jego okresie użytkowania przekÅ‚adajÄ… siÄ™ na zmniejszony koszt posiadania pojazdu. PrzykÅ‚adowo przebiegi pomiÄ™dzy kolejnymi przeglÄ…dami okresowymi zostaÅ‚y zwiÄ™kszone z 20 000 do 30 000 kilometrów. Dodatkowo redukcja emisji CO2 o 8 g/100 km w dwóch modelach wyposażonych w manualna skrzyniÄ™ biegów oznacza niższe podatki w niektórych krajach. W oparciu o aktualnie obowiÄ…zujÄ…ce przepisy, w przypadku Wielkiej Brytanii oznacza to oszczÄ™dność £290, w Niemczech €36, a we Francji €163.
Nowy silnik benzynowy 1.3 l, opracowany w ramach Sojuszu Renault-Nissan-Mitsubishi, przeszedÅ‚ 40 000 godzin testów i symulacji. W ramach testów silnik sprawdzano na dystansie 300 000 km w najbardziej ekstremalnych warunkach.
KorzystajÄ…c z zasobów Sojuszu, Nissan może korzystać z efektu synergii i przesuwać granice potencjaÅ‚u silnika benzynowego. PowstaÅ‚y zespóÅ‚ napÄ™dowy o pojemnoÅ›ci 1,3 litra oferuje najwyższy poziom osiÄ…gów i kultury pracy, speÅ‚nia najwyższe standardy niezawodnoÅ›ci i trwaÅ‚oÅ›ci oraz emituje mniej CO2.
Silnik zostaÅ‚ opracowany we wspóÅ‚pracy z koncernem Daimler, który bÄ™dzie wykorzystywaÅ‚ tÄ™ jednostkÄ™ napÄ™dowÄ… w modelach z gamy marki Mercedes-Benz. Sojusz planuje wyprodukowanie nawet miliona tych silników w nastÄ™pnym roku obrachunkowym oraz spodziewa siÄ™, że bÄ™dÄ… one montowane w ponad 50% sprzedawanych egzemplarzy Nissana Qashqai.
Silnik benzynowy 1.3 — korzyÅ›ci dla klientów
Ogólne korzyÅ›ci (w przypadku wszystkich trzech konfiguracji zespoÅ‚u napÄ™dowego)
-
Lepsze osiągi pod względem elastyczności silnika oraz przekazywania mocy i momentu obrotowego.
-
Wyższy komfort akustyczny w kabinie z uwagi na mniejsze zapotrzebowanie na wysokie obroty (zwiększające hałas), gdyż wyższy moment obrotowy jest dostępny już przy niskiej prędkości obrotowej.
-
Niższe zużycie paliwa oraz mniejsza emisja CO2 i czÄ…stek staÅ‚ych. Obniżenie zużycia paliwa to efekt gruntownego przeprojektowania silnika w porównaniu do poprzednich jednostek benzynowych Nissana.
-
Udoskonalenia dotyczÄ… ukÅ‚adu wtryskowego, konstrukcji komory spalania, obniżenia tarcia oraz optymalizacji parametrów turbosprężarki.
-
Niższe koszty użytkowania. Konstrukcja silnika pozwala na obniżenie kosztów przeglÄ…dów w caÅ‚ym okresie jego eksploatacji. DÅ‚ugość przebiegów pomiÄ™dzy kolejnymi przeglÄ…dami okresowymi wydÅ‚użono z 20 000 do 30 000 kilometrów.
KorzyÅ›ci dla klienta — silnik 1.3 140 KM, przekÅ‚adnia manualna
(w porównaniu z silnikiem 1.2 115 KM)
Wyższy moment obrotowy +50 Nm (do 240 Nm)
Większa moc +25 KM (do 140 KM)
Mniejsza emisja CO2 (NEDC-BT) -8 g/km (do 121 g/km) z koÅ‚ami 17”
Niższe zużycie paliwa (NEDC-BT) -0,3 l/100 km (do 5,3 l/100 km) z koÅ‚ami 17”
KorzyÅ›ci dla klienta — silnik 1.3 160 KM, przekÅ‚adnia manualna
(w porównaniu z wycofywanym silnikiem 1.6 163 KM)
Wyższy moment obrotowy +20 Nm (do 260 Nm)
Zbliżona moc -3 KM (do 160 KM)
Mniejsza emisja CO2 (NEDC-BT) -13 g/km (do 121 g/km) z koÅ‚ami 17”
Niższe zużycie paliwa (NEDC-BT) -0,5 l/100 km (do 5,3 l/100 km) z oponami 17”
SzczegóÅ‚y konstrukcji silnika
GÅ‚owica cylindrowa
-
DziÄ™ki kompaktowym wymiarom silnika pod maskÄ… pozostaje wiÄ™cej miejsca, a caÅ‚y samochód ma mniejszÄ… masÄ™.
-
W nowym silniku zastosowano gÅ‚owicÄ™ cylindrowÄ… o konstrukcji w ksztaÅ‚cie „delta”. Wtryskiwacze zamontowano centralnie w celu poprawy efektywnoÅ›ci spalania.
-
Kolektor wydechowy jest częściowo zintegrowany z głowicą w celu poprawy efektywności chłodzenia spalin oraz efektywności spalania, zwłaszcza przy niskiej prędkości obrotowej i dużym obciążeniu.
-
Dodano filtr czÄ…stek staÅ‚ych. Filtr usuwa czÄ…stki staÅ‚e ze spalin, zatrzymujÄ…c je w mikroporowatej strukturze w formie kanaÅ‚ów o przekroju kwadratowym. Regeneracja filtra nastÄ™puje automatycznie w regularnych odstÄ™pach.
Powierzchnia gładzi cylindra
-
Po raz pierwszy Sojusz zastosował tę technologiczną innowację w silniku przeznaczonym do masowo produkowanych modeli.
-
Za pomocą palnika plazmowego na powierzchnię cylindra natryskiwana jest cienka warstwa bardzo twardej stali. Tak wykonana gładź cylindra poprawia przewodnictwo cieplne w trakcie procesu spalania.
-
Oprócz znacznego obniżenia masy silnika taka technologia znacznie ogranicza niekontrolowane spalanie detonacyjne (stukowe) w silniku oraz pozwala zwiÄ™kszyć stopieÅ„ sprężania, a tym samym sprawność silnika.
-
Przyczynia się to do ograniczenia zużycia paliwa i emisji spalin o 1%.
Turbosprężarka
-
Turbosprężarka jest wyposażona w sterowany silnikiem elektrycznym zawór upustowy (tzw. e waste gate). Nowy ukÅ‚ad zastÄ…piÅ‚ zawór pneumatyczny stosowany w starszych silnikach.
-
Dzięki temu turbosprężarka reaguje bardziej elastycznie, zwłaszcza przy niskiej prędkości obrotowej silnika.
-
Nowy typ zaworu upustowego umożliwia optymalizacjÄ™ parametrów pracy silnika bez uszczerbku dla jego elastycznoÅ›ci.
Wtryskiwacze
-
Sześciootworowe dysze wtryskiwaczy zapewniają lepszą atomizację paliwa.
-
SÄ… one zasilane wspólnÄ… magistralÄ… (common rail) pod ciÅ›nieniem 250 barów. W poprzednim silniku o pojemnoÅ›ci 1,2 litra wartość ta wynosiÅ‚a 200 barów.
Zmienne fazy rozrządu i dźwigienki zaworowe
-
W układzie rozrządu zamiast zwykłych popychaczy zastosowano rolkowe dźwigienki zaworowe z hydrauliczną regulacją luzu. Pomaga to zmniejszyć tarcie i poprawia trwałość.
-
GÅ‚ównÄ… korzyÅ›ciÄ… jest ograniczenie tarcia, co przekÅ‚ada siÄ™ na zwiÄ™kszenie niezawodnoÅ›ci mechanizmu.
-
Silnik pracuje bardziej wydajnie, ponieważ zaworami dolotowymi i wydechowymi sterują dwa niezależne układy zmiennych faz rozrządu.