-
Kierowcy w Europie przeżywają ciężkie chwile, płacąc duże rachunki za awarie spowodowane dziurami na drodze. Tegoroczna mroźna i mokra zima sprawiła, że stan nawierzchni na wielu drogach znacznie się pogorszył
-
CaÅ‚kowicie nowa technologia wykrywania dziur w Fordach Focusach pozwala zmniejszyć negatywny wpÅ‚yw nierównej nawierzchni na komfort jazdy: system CCD (Continuously Controlled Damping) monitoruje moment najechania na dziurÄ™, zapewniajÄ…c pÅ‚ynnÄ… jazdÄ™
-
Technologię dopracowano na wymagającym torze testowym, wykorzystującym imitację najgorszych na świecie dziur
W zeszłym roku w Anglii i Walii naprawiano dziurę, średnio co 21 sekund.* W Rzymie władze miasta zobowiązały się naprawić 50 000 dziur w ciągu jednego miesiąca, a stan nawierzchni miała monitorować miejscowa prokuratura.** W Kolonii po tegorocznej wyjątkowo mroźnej zimie odnotowano ponad 6 000 dziur.***
Dziury i wyboje mają negatywny wpływ nie tylko na komfort jazdy; siła uderzenia spowodowana najechaniem na wyrwę w asfalcie może spowodować uszkodzenie koła, opony i zawieszenia pojazdu, a w serwisie odbić się na stanie naszego portfela.
Ford pomaga kierowcom nowego Forda Focusa ograniczyć wpÅ‚yw uszkodzonych dróg na stan ich finansów, wprowadzajÄ…c do tego modelu innowacyjny system wykrywania dziur. System rozpoznaje, kiedy koÅ‚o wpada w wyrwÄ™ i dostosowuje pracÄ™ zawieszenia tak, aby amortyzować siÅ‚Ä™ uderzenia.
Dzięki temu, koła i opony nie przenoszą aż tak dużej siły uderzenia podczas przejazdu przez wyboje. Tylne zawieszenie może reagować nawet szybciej niż przednie. Otrzymuje sygnał z przedniego koła i ostrzega tylne, zanim wjadą do dziury. To wszystko dzieje się w ułamku sekundy.
„Nasi inżynierowie zawsze szukajÄ… najgorszych dróg, aby gruntownie przetestować zawieszenie. Jednak ostatnio zauważyliÅ›my, że to dziurawe drogi znajdujÄ… nas” - powiedziaÅ‚ Guy Mathot, kierownik dziaÅ‚u dynamiki modelu Ford Focus. „Wyboje to problem, który nie zniknie w najbliższym czasie, ale dziÄ™ki zaawansowanej technologii zawieszenia w nowym Focusie udaÅ‚o nam siÄ™ zmniejszyć ich wpÅ‚yw.”
Całkowicie nowy system Kontroli Tłumienia Drgań (CCD) w nowym Fordzie Focusie jest oferowany opcjonalnie. Ta zaawansowana technologia, co 2 milisekundy monitoruje elementy zawieszenia, nadwozia, układu kierowniczego i hamulcowego oraz dostosowuje pracę zawieszenia pojazdu do stanu nawierzchni, przez co zapewnia większy komfort i płynność jazdy.
Ford prowadzi prace nad zawieszeniem używajÄ…c specjalnego toru testowego w swoim oÅ›rodku badawczym w Belgii. Nawierzchnia toru pokryta jest replikami najgorszych dziur, wybojów i innych zagrożeÅ„ typowych dla dróg na caÅ‚ym Å›wiecie. Inżynierowie dodatkowo udoskonalajÄ… systemy dziÄ™ki setkom godzin testów prowadzonych na różnych drogach w Europie, monitorujÄ…cobciążenia i siÅ‚y uderzenia za pomocÄ… sprzÄ™tu używanego przez sejsmologów do badania siÅ‚y trzÄ™sienia ziemi.
* Zobacz: : http://www.asphaltuk.org/wp-content/uploads/alarm-survey-2018-FINAL.pdf
**Zobacz: https://www.thelocal.it/20180309/rome-prosecutors-to-investigate-potholes-in-the-capital
***http://www.radiokoeln.de/koeln/rk/1498691/news/koeln