Najbardziej nowoczesny Golf w historii – jest dostÄ™pny w aż piÄ™ciu odmianach hybrydowych, elektryzujÄ…c Å›wiat samochodów klasy kompaktowej; cyfrowe urzÄ…dzenia w jego kabinie umożliwiajÄ… intuicyjnÄ… obsÅ‚ugÄ™ w dotychczas nieznanym stopniu; systemy asystujÄ…ce sÄ… w stanie ingerować automatycznie do prÄ™dkoÅ›ci 210 km/h. Åšwiatowa premiera tego modelu odbywa siÄ™ tam, gdzie Golf siÄ™ narodziÅ‚ i gdzie od 45 lat jest rozwijany i produkowany – w Wolfsburgu, w Autostadt.
Golf powstał w oparciu o najnowsze rozwiązania modułowej platformy podwoziowej MQB
-
innowacje zastosowane w Golfie mają wpływ na wszystkie modele powstające w oparciu o platformę MQB
-
Volkswagen produkuje na płycie MQB ponad 3,4 miliona aut rocznie
Motor postÄ™pu. Wraz z Golfem ósmej generacji debiutuje najnowsza wersja moduÅ‚owej platformy podwoziowej (MQB). Dlatego Golf – jak zawsze w swojej historii – jest czymÅ› wiÄ™cej niż kolejnym modelem auta. Åšwiatowy sukces Volkswagena i awans marki na pozycjÄ™ Å›wiatowego lidera wÅ›ród producentów samochodów sÄ… bezpoÅ›rednio zwiÄ…zane z sukcesem Golfa. W 2012 roku to wÅ‚aÅ›nie Golf byÅ‚ pierwszym samochodem Volkswagena, który powstaÅ‚ w oparciu o platformÄ™ MQB – na tej technicznej konstrukcji, umożliwiajÄ…cej dostosowanie jej do produkcji różnych modeli, powstajÄ… Å›wiatowe bestsellery. Należą do nich auta sprzedane w milionach egzemplarzy, jak Passat, amerykaÅ„ska Jetta czy cieszÄ…ce siÄ™ ogromnÄ… popularnoÅ›ciÄ… w Chinach – Lavida i Sagitar. SÄ… wÅ›ród nich także popularne na caÅ‚ym Å›wiecie SUV-y, jak Tiguan, T-Roc czy sprzedawany w USA Atlas. JeÅ›li zsumować wszystkie samochody wyprodukowane w oparciu o platformÄ™ MQB tylko w 2018 roku, okaże siÄ™, że byÅ‚o ich ponad 3,4 miliona. W caÅ‚ym koncernie, jeÅ›li doliczyć samochody innych marek, byÅ‚o ich nawet 5,1 miliona. Wszystkie skorzystajÄ… z faktu, że innowacyjny Golf ósmej generacji również, jako pierwszy, zostaÅ‚ skonstruowany w oparciu o platformÄ™ MQB w wersji, jaka od tej pory bÄ™dzie stosowana przez kolejne dziesięć lat.
Dynamiczna ewolucja wyglÄ…du Golfa
-
moc, precyzja i reflektory LED to elementy określające wygląd nowego Golfa
-
wspóÅ‚czynnik oporu powietrza Cx obniżono do wartoÅ›ci 0,275
WyglÄ…d przykuwajÄ…cy wzrok. Od czasu swojej premiery 45 lat temu Golf zawsze odznaczaÅ‚ siÄ™ funkcjonalnoÅ›ciÄ…, która znakomicie wspóÅ‚graÅ‚a ze stylistykÄ… tego auta. Tak samo jest w przypadku najnowszego modelu. Dobrym przykÅ‚adem poÅ‚Ä…czenia funkcji estetycznych z praktycznymi jest profil nowego Golfa. Elementem dominujÄ…cym w sylwetce auta widzianego z boku jest charakterystyczny sÅ‚upek dachowy C. DziÄ™ki niemu sylwetka auta nabiera dynamiki, a jednoczeÅ›nie przenosi do wspóÅ‚czesnoÅ›ci design pierwszego Golfa. DoskonaÅ‚e proporcje dachu i przeszklonej części nadwozia w stosunku do powierzchni znajdujÄ…cych siÄ™ poniżej linii okien nadajÄ… posturze nowego Golfa mocy, a niska linia dachu – sportowej dynamiki. Równie wyraziste sÄ… masywna tylna część nadwozia i majÄ…cy niepowtarzalny styl przód auta z bardzo wÄ…skÄ… osÅ‚onÄ… chÅ‚odnicy i charakterystycznym ostrym przetÅ‚oczeniem blach na wysokoÅ›ci klamek drzwi. We wszystkich wersjach Golfa zastosowano diodowe oÅ›wietlenie LED, która zastÄ…piÅ‚a konwencjonalne reflektory. Wzór diodowych Å›wiateÅ‚ staÅ‚ siÄ™ przy tym dominujÄ…cym i niepowtarzalnym elementem stylistyki Golfa ósmej generacji.
Wymiary i aerodynamika. Mimo że nowy Golf wydaje siÄ™ niższy, dÅ‚uższy i z wyglÄ…du bardziej dynamiczny od poprzednika, jego kompaktowe wymiary nie zmieniÅ‚y siÄ™. DÅ‚ugość auta wynosi 4.284 mm, szerokość 1.789 mm, a wysokość 1.456 mm. Rozstaw osi to 2.636 mm. O tym, że każdy element nadwozia zaprojektowano od nowa i dopracowano Å›wiadczÄ… wartoÅ›ci aerodynamiczne: powierzchnia czoÅ‚owa nowego Golfa zostaÅ‚a zmniejszona do 2,21 m2, a wspóÅ‚czynnik oporu powietrza Cx do 0,275.
Cyfrowa rewolucja we wnętrzu
-
cyfrowy kokpit zmienia sposób podróżowania
-
nowe, cyfrowe urządzenia obsługuje się intuicyjnie
Cyfrowy Å›wiat, w którym urzÄ…dzenia dziaÅ‚ajÄ… w sposób naturalny. Nowe wskaźniki i systemy multimedialne dziaÅ‚ajÄ…ce online Å‚Ä…czÄ… siÄ™ tworzÄ…c jeden, znajdujÄ…cy siÄ™ na tej samej osi cyfrowy kokpit; wspóÅ‚grajÄ… z nim dotykowe pola i ekrany. Zakres informacji dostarczanych kierowcy można poszerzyć korzystajÄ…c z opcjonalnego wyÅ›wietlacza Head-up. Dotykowe pola i możliwość sterowania różnymi funkcjami przy pomocy komend gÅ‚osowych sprawiajÄ…, że obsÅ‚uga staje siÄ™ naturalna i intuicyjna. Volkswagen siÄ™gnÄ…Å‚ po najnowsze rozwiÄ…zania w zakresie cyfrowych elementów obsÅ‚ugi i wskaźników, by na jeszcze wyższy poziom podnieść możliwoÅ›ci interakcji miÄ™dzy czÅ‚owiekiem a maszynÄ…. Systemy nie tylko wspóÅ‚dziaÅ‚ajÄ… miÄ™dzy sobÄ…, ale poprzez online connectivity unit (OCU) Å‚Ä…czÄ… siÄ™ ze Å›wiatem zewnÄ™trznym poza samochodem. Jednostka OCU stosowana seryjnie i wyposażona w kartÄ™ eSIM wspóÅ‚dziaÅ‚a z systemami usÅ‚ug internetowych zawartych w We Connect i We Connect Plus. DziÄ™ki poÅ‚Ä…czeniu online system nawigacji może dziaÅ‚ać aktywnie i na przykÅ‚ad dostarczać informacji na temat automatycznie pojawiajÄ…cych siÄ™ wzdÅ‚uż trasy przejazdu „points of interest” – podaje numer telefonu do restauracji, by umożliwić zarezerwowanie stolika przy użyciu smartfona z wykorzystaniem Bluetooth. Zestaw informacji i wyglÄ…d cyfrowych wyÅ›wietlaczy kierowca może dostosowywać do swoich osobistych potrzeb i upodobaÅ„. WnÄ™trze nowego Golfa z cyfrowymi wskaźnikami i urzÄ…dzeniami dziaÅ‚ajÄ…cymi online caÅ‚kowicie zmienia sposób podróżowania. Skok technologiczny w tej dziedzinie można porównać z tym, jaki dokonaÅ‚ siÄ™ wraz z debiutem pierwszego smartfona z dotykowym ekranem. Pod tym wzglÄ™dem nowy Golf zmienia reguÅ‚y gry.
Systemy asystujące i zbiorowa inteligencja zwiększają bezpieczeństwo
-
funkcje wspomagające kierowcę działają automatycznie do prędkości 210 km/h
-
system komunikacji Car2X z wyprzedzeniem ostrzega o niebezpieczeństwie
WspóÅ‚dziaÅ‚anie systemów asystujÄ…cych. Golf ósmej generacji wyznacza w klasie aut kompaktowych nowy standard w dziedzinie systemów asystujÄ…cych wspomagajÄ…cych kierowcÄ™ podczas prowadzenia samochodu. Zastosowany po raz pierwszy na Å›wiecie w aucie tej klasy system Travel Assist znany z nowego Passata sprawia, że Golf może poruszać siÄ™ po autostradzie póÅ‚automatycznie do prÄ™dkoÅ›ci 210 km/h – kierowca nie musi wykonywać ruchów kierownicÄ…, dodawać gazu, ani hamować. ZwiÄ™kszajÄ… siÄ™ dziÄ™ki temu komfort jazdy i bezpieczeÅ„stwo, zwÅ‚aszcza podczas dalekich podróży. Golf jest też pierwszym modelem Volkswagena wyposażonym seryjnie w system Car2X umożliwiajÄ…cy komunikacjÄ™ z otoczeniem. System ten wykorzystuje informacje pochodzÄ…ce z innych pojazdów znajdujÄ…cych siÄ™ w pobliżu, a także sygnaÅ‚y dostarczane przez urzÄ…dzenia infrastruktury drogowej, by ostrzegać kierowcÄ™ i przekazywać te ostrzeżenia do innych aut wyposażonych w system Car2X. DziÄ™ki temu idea zbiorowej inteligencji staÅ‚a siÄ™ rzeczywistoÅ›ciÄ…. Oznacza to poczÄ…tek nowego rozdziaÅ‚u w dziedzinie bezpieczeÅ„stwa drogowego, ponieważ system przekazywania komunikatów przez modele Volkswagena za pomocÄ… Car2X do innych samochodów w szybkim czasie może siÄ™ upowszechnić. ZwiÄ™kszeniu bezpieczeÅ„stwa podróży sÅ‚użą również nowe matrycowe reflektory diodowe IQ.LIGHT, także wyposażone w interaktywne funkcje.
Nowe rodzaje zespoÅ‚ów napÄ™dowych oszczÄ™dzajÄ…cych do 17 procent paliwa.
TSI, TDI, eTSI, eHybrid. Do nowego Golfa sÄ… oferowane silniki benzynowe (TSI), Diesla (TDI), zespoÅ‚y napÄ™dowe typu Mild-Hybrid (eTSI) oraz zespoÅ‚y hybrydowe typu plug-in (eHybrid). Wszystkie silniki benzynowe i Diesla wyposażono w bezpoÅ›redni wtrysk paliwa oraz w turbosprężarki. Spektrum mocy tych jednostek – gdy wszystkie znajdÄ… siÄ™ w sprzedaży – wyniesie od 66 kW/90 KM do ponad 221 kW/300 KM. Kilka zespoÅ‚ów napÄ™dowych bÄ™dzie oferowanych w Golfie po raz pierwszy. NowoÅ›ciÄ… sÄ… dwa trzycylindrowe silniki benzynowe o mocy 66 kW/90 KM i 81 kW/110 KM oraz dwa czterocylindrowe diesle osiÄ…gajÄ…ce moc 85 kW/115 KM i 110 kW/150 KM. Nowe jednostki benzynowe dziaÅ‚ajÄ… – to nowość – w innowacyjnym cyklu Millera dla silników TSI, wykazujÄ…c bardzo niskie zużycie paliwa i niskÄ… emisjÄ™ szkodliwych substancji. Z kolei w jednostkach TDI Volkswagen, jako nowość, zastosowaÅ‚ dwukrotny wtrysk czynnika AdBlue (Twindosing), znacznie zmniejszajÄ…c emisjÄ™ tlenków azotu (NOx). W porównaniu z tradycyjnymi silnikami nowe TDI zużywajÄ… nawet o 17 procent mniej paliwa. Nowe sÄ… również cztery spoÅ›ród Å‚Ä…cznie piÄ™ciu hybrydowych zespoÅ‚ów napÄ™dowych.
Trzy zespoÅ‚y eTSI i dwa eHybrid. Jako pierwszy Volkswagen nowy Golf bÄ™dzie dostÄ™pny z piÄ™cioma rodzajami hybrydowych zespoÅ‚ów napÄ™dowych do wyboru. Po raz pierwszy również zastosowano w Volkswagenie technologiÄ™ ukÅ‚adu elektrycznego o napiÄ™ciu 48 wolt. NapÄ™dzany paskiem generator-rozrusznik 48V, litowo-jonowy akumulator 48V oraz efektywne silniki TSI najnowszej generacji tworzÄ… zespóÅ‚ napÄ™dowy eTSI – tzw. Mild-Hybrid. Jego zaletÄ… jest oszczÄ™dność paliwa wynoszÄ…ca 10 procent (wedÅ‚ug WLTP), ponadto samochód wyposażony w ten rodzaj napÄ™du rusza z miejsca bardzo dynamicznie i komfortowo. Volkswagen bÄ™dzie oferowaÅ‚ napÄ™d eTSI w trzech wersjach o mocy 81 kW/110 KM, 96 kW/130 KM i 110 kW/150 KM. Poza tym Golf ósmej generacji bÄ™dzie dostÄ™pny w dwóch odmianach hybrydowych typu plug-in. W nowej wersji eHybrid uzyskuje moc systemowÄ… 150 kW/204 KM, z kolei sportowa wersja w modelu GTE osiÄ…ga 180 kW/245 KM. Obydwie wersje Golfa z napÄ™dem eHybrid sÄ… wyposażane w nowy akumulator litowo-jonowy o pojemnoÅ›ci 13 kWh, który pozwala na pokonywanie znacznych odlegÅ‚oÅ›ci wyÅ‚Ä…cznie w trybie elektrycznym, przez co nowy Golf staje siÄ™ autem do pewnego stopnia bezemisyjnym.
Cztery nowe wersje wyposażenia zapewniające maksymalną indywidualizację
-
Golf, Life i Style zamiast Trendline, Comfortline i Highline
-
nowa wersja R-Line zastÄ™puje pakiety „R” oferowane do poprzedniego Golfa
Nowe zestawy wyposażenia. Wersje wyposażenia Golfa skonfigurowano w zupeÅ‚nie nowy sposób. Dotychczasowe odmiany Trendline, Comfortline i Highline przeszÅ‚y do historii. OdtÄ…d dostÄ™pne sÄ… wersje Golf, Life oraz Style, a także sportowa R-Line. Wszystkie zawierajÄ… znacznie bogatsze wyposażenie niż to byÅ‚o w wypadku poprzedniego modelu. Już w podstawowej wersji znajdujÄ… siÄ™ diodowe reflektory i diodowe tylne lampy, system Keyless Start, Digital Cockpit, dostÄ™p do usÅ‚ug mobilnych oraz funkcji We Connect i We Connect Plus, wielofunkcyjna kierownica, automatyczna klimatyzacja, Lane Assist utrzymujÄ…cy auto na wybranym pasie ruchu, monitorujÄ…cy przestrzeÅ„ przed autem system Front Assist z prewencyjnÄ… funkcjÄ… ochrony pieszych oraz system Car2X. W ciÄ…gu roku pojawiÄ… siÄ™ kolejne odmiany Golfa: GTI, GTI TCR, GTD, GTE oraz Golf R.
Więcej zdjęć nowego Golfa można zobaczyć tutaj.