Atmosfera medialna wokóÅ‚ najmniejszego auta japoÅ„skiego producenta samochodów klasy premium jest od pewnego czasu dość burzliwa. W magazynach i na portalach motoryzacyjnych pojawiajÄ… siÄ™ pogÅ‚oski, że dostÄ™pny wyÅ‚Ä…cznie z napÄ™dem hybrydowym Lexus CT 200h ma zostać wycofany z oferty albo że kolejna generacja bÄ™dzie crossoverem.
Tym razem tajwański portal U-Car powołując się na zagraniczne informacje podaje, że prace nad nowym Lexusem CT 200h są kontynuowane i kolejnej generacji modelu można się spodziewać już w sierpniu tego roku. Auto będzie oparte na platformie TNGA (Toyota New Global Architecture) i wykorzysta hybrydową jednostkę napędową Toyoty Prius czwartej generacji.
JeÅ›li wiadomoÅ›ci o postÄ™pach prac sÄ… prawdziwe, informacje o platformie i napÄ™dzie sÄ… jak najbardziej wiarygodne – aktualny model Lexusa CT wielkoÅ›ciÄ… odpowiada Priusowi trzeciej generacji i ma tÄ™ samÄ… jednostkÄ™ napÄ™dowÄ…, wiÄ™c siÄ™gniÄ™cie po nowe, a już sprawdzone rozwiÄ…zania to rzecz naturalna.
Wykorzystanie platformy TNGA (Toyota New Global Architecture) byÅ‚oby jak najbardziej logiczne. Pozwala ona konstruować samochody o wiÄ™kszej funkcjonalnoÅ›ci i bezpieczeÅ„stwie, a jednoczeÅ›nie daje dużą swobodÄ™ stylizacji nadwozia. DziÄ™ki wykorzystaniu w niej nowatorskich metod produkcji, takich jak spawanie laserowe i klejenie, zastosowaniu zoptymalizowanej, pierÅ›cieniowej struktury przestrzennej ramy, a także użyciu na dużą skalÄ™ stali o podwyższonej wytrzymaÅ‚oÅ›ci udaÅ‚o siÄ™ z jednej strony obniżyć Å›rodek masy pojazdu, a z drugiej zwiÄ™kszyć sztywność nadwozia o 60 procent. Efektem jest znaczna poprawa stabilnoÅ›ci i innych wÅ‚asnoÅ›ci jezdnych samochodu oraz komfortu i bezpieczeÅ„stwa jazdy. Umożliwia to także tworzenie pojazdów o bardziej atrakcyjnej linii i przestronnym wnÄ™trzu.
Hybrydowa jednostka napędowa nowego Priusa pozwoliła zmniejszyć zużycie paliwa w stosunku do poprzedniego modelu o ok. 15%. Wykorzystuje ona pracujący w cyklu Atkinsona silnik benzynowy 1,8 l o rekordowej sprawności cieplnej 40%, osiąganej dotąd wyłącznie przez silniki wysokoprężne, a także mniejsze i lżejsze silniki elektryczne o większej wydajności, elektroniczny sterownik mocy o stratach mniejszych o 20% i nowe przekładnie o obniżonych stratach energii wskutek tarcia.
Czy Lexus istotnie pokaże w tym roku nowÄ… wersjÄ™ kompaktowego hatchbacka, czy też zastÄ…pi go miejskim crossoverem, np. podobnym do koncepcyjnego Lexusa UX, przedstawionego w ubiegÅ‚ym roku w Paryżu? Wprowadzenie na rynek crossovera jest jak najbardziej prawdopodobne – ten format staÅ‚ siÄ™ bardzo modny. Z drugiej strony, spora rzesza klientów zdecydowanie woli zwinne, praktyczne hatchbacki i nigdy nie przesiÄ…dzie siÄ™ do crossoverów. Może wiÄ™c Lexus zaprezentuje i jedno, i drugie?