Fabryczny pakiet Performance, opracowany przez dziaÅ‚ Ford Performance i gruntownie przetestowany w oÅ›rodkach rozwojowych Forda oraz na sÅ‚ynnej PóÅ‚nocnej PÄ™tli niemieckiego toru Nürburgring, jest dostÄ™pny wyÅ‚Ä…cznie dla piÄ™ciodrzwiowego hatchbacka, w wariancie z szeÅ›ciobiegowÄ… manualnÄ… skrzyniÄ… biegów, co gwarantuje najniższÄ… możliwÄ… masÄ™ pojazdu dla jak najlepszej kontroli, a także maksymalne poczucie satysfakcji za kierownicÄ….
W uzupeÅ‚nieniu przyspieszenia do 100 km/h w 5,7 sekundy i prÄ™dkoÅ›ci maksymalnej 250 km/h, które zapewnia 2,3-litrowy silnik benzynowy Forda EcoBoost o mocy 280 KM, ¹ nowy pakiet Performance pozwala kierowcy na precyzyjne dostrojenie rekcji pojazdu pod kÄ…tem prowadzenia na torze. Jest to możliwe m.in. dziÄ™ki regulacji nastawów gwintowanego zawieszenia KW Automotive, które wspóÅ‚pracuje z koÅ‚ami z lekkiego stopu, obniżajÄ…cymi masÄ™ nieresorowanÄ….
Ponadto pakiet Performance zwiększa skuteczność hamowania dzięki przednim tarczom hamulcowym o średnicy 363 mm i zaciskom hamulcowym Brembo. Indywidualnie dobrane do pakietu opony o odpowiedniej specyfikacji pomagają poprawić trakcję i osiągnąć jak najlepsze reakcje na torze.
„Nasz nowy pakiet Performance dla Focusa ST Å‚Ä…czy w sobie najwyższej klasy komponenty techniczne, dziÄ™ki którym hot-hatch staÅ‚ siÄ™ wymarzonym samochodem dla entuzjastów jazdy po torze” – powiedziaÅ‚ Stefan Muenzinger, menedżer dziaÅ‚u Ford Performance w Europie. „Regulowane zawieszenie, ogromne hamulce i opony o wysokiej przyczepnoÅ›ci pomagajÄ… poprawić osiÄ…gi, kontrolÄ™ nadwozia i wytrzymaÅ‚ość torowÄ…, co zapewnia maksymalnÄ… przyjemność – i o to wÅ‚aÅ›nie chodzi w tym samochodzie”.
Pakiet torowy Performance dla Focusa ST jest dostÄ™pny od dziÅ› w Austrii, Belgii, Czechach, Finlandii, Francji, Niemczech, Grecji, na WÄ™grzech, w Irlandii, Polsce, Portugalii, Rumunii, Hiszpanii, Szwajcarii i Wielkiej Brytanii, a pierwsze dostawy samochodów wyposażonych w pakiet spodziewane sÄ… w listopadzie.
OsiÄ…gi i kontrola na torze
Regulowany system gwintowanego zawieszenia dostÄ™pny w pakiecie Performance, opracowany wspólnie z ekspertami sportów motorowych, firmÄ… KW Automotive, wykorzystuje amortyzatory ze stali nierdzewnej z 12-stopniowÄ… regulacjÄ… reakcji w górÄ™ i 16-stopniowÄ… regulacjÄ… odbicia. Dwa tryby regulacji umożliwiajÄ… regularnym bywalcom torów wyÅ›cigowych precyzyjne dostrojenie reakcji zawieszenia, a nawet dostosowanie parametrów Focus ST do swoich ulubionych torów.
Amortyzatory wspóÅ‚pracujÄ… z malowanymi proszkowo sprężynami, które sÄ… sztywniejsze nawet o 50 procent i obniżajÄ… zawieszenie o 10 mm w porównaniu ze standardowym Focusem ST – niższy Å›rodek ciężkoÅ›ci pomaga zredukować przechyÅ‚y nadwozia, pozwalajÄ…c kierowcy na szybsze zmiany kierunku jazdy. WÅ‚aÅ›ciciele mogÄ… obniżyć zawieszenie jeszcze bardziej – do 15 mm, jeÅ›li pozwalajÄ… na to lokalne przepisy.
19-calowe obrÄ™cze kóÅ‚ sÄ… odlewane w procesie pÅ‚ynnego formowania, które zagÄ™szcza stop aluminium, w konsekwencji zwiÄ™kszajÄ…c wytrzymaÅ‚oÅ›ci na rozciÄ…ganie i odporność na wstrzÄ…sy, przy mniejszym zużyciu materiaÅ‚u i mniejszej masie. W rezultacie felgi sÄ… o 10 procent lżejsze od standardowych, co poprawia pionowÄ… dynamikÄ™ ich pracy, a w efekcie kontakt opony z nawierzchniÄ… i przyczepność podczas przyspieszenia, hamowania i pokonywania zakrÄ™tów. ObrÄ™cze sÄ… wyposażone w opracowane specjalnie pod kÄ…tem przyczepnoÅ›ci opony Pirelli P Zero Corsa, które gwarantujÄ… bezkompromisowe reakcje na torze o suchej nawierzchni.
Zadbano również o wyższÄ… skuteczność hamowania. Przednie tarcze majÄ… o 10 procent wiÄ™kszÄ… Å›rednicÄ™ niż standardowe wersje z tarczami o Å›rednicy 330 mm, co w poÅ‚Ä…czeniu z czterotÅ‚oczkowymi zaciskami Brembo poprawia siÅ‚Ä™ hamowania i zapewnia wiÄ™kszÄ… powierzchniÄ™ rozpraszania temperatury – redukujÄ…c utratÄ™ wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci hamowania, wynikajÄ…cych z przegrzania podczas dÅ‚ugich sesji na torze.
Ostrzejsze prowadzenie. Ostrzejsza stylistyka
Niepowtarzalny wyglÄ…d dodatków do nadwozia pakietu Performance sprawia, że Focus ST po wprowadzeniu w zeszÅ‚ym roku Å›miaÅ‚ych zmian wyróżnia siÄ™ stylistykÄ…, która jeszcze bardziej podkreÅ›la jego sportowy charakter.
Opracowane specjalnie dla wersji ST tylny spojler, dyfuzor i wstawki przedniego zderzaka sÄ… wykoÅ„czone na wysoki poÅ‚ysk w kolorze Agate Black, niezależnie od koloru nadwozia. Wszystkie trzy elementy poprawiajÄ… pasywnie parametry aerodynamiczne – optymalizujÄ…c siÅ‚Ä™ docisku i stabilność.
Czarny lakier w kolorze Agate Black zyskaÅ‚y również dach, górna osÅ‚ona chÅ‚odnicy i obudowy lusterek zewnÄ™trznych. Podobny efekt czerni o wysokim poÅ‚ysku nadano felgom z lekkiego stopu, kontrastujÄ…cym z wykoÅ„czonymi na czerwono zaciskami hamulcowymi.
Kolejny wyróżniajÄ…cy szczegóÅ‚ zewnÄ™trzny to subtelne czarne kontury logotypów ST, zastÄ™pujÄ…ce standardowy chrom. W ofercie znalazÅ‚y siÄ™ atrakcyjne kolory nadwozia Agate Black, Fantastic Red, Frozen White, Magnetic oraz dostepny wyÅ‚acznie dla wersji ST – Mean Green.
Ford w ubiegÅ‚ym roku wprowadziÅ‚ we wnÄ™trzu Focusa ST nowe elementy, w tym ergonomiczne fotele opracowane przez Ford Performance, które mogÄ… być teraz w peÅ‚ni wykorzystane przez wÅ‚aÅ›cicieli pakietu Performance, w którym zadbano także o jak najlepsze podparcie i komfort kierowcy podczas szybkich prób na torze.
Zaawansowane rozwiÄ…zania techniczne we wnÄ™trzu obejmujÄ… również 13,2-calowy centralny wyÅ›wietlacz dotykowy systemu Sync 4 z intuicyjnym interfejsem, dziÄ™ki czemu kierowcy nigdy nie potrzebujÄ… wiÄ™cej niż jednego lub dwóch dotknięć, by dotrzeć do dowolnej aplikacji, informacji lub sterowania funkcjÄ….
Focus ST jest napÄ™dzany 2,3-litrowym silnikiem benzynowym EcoBoost, osiÄ…ga moc 280 KM przy 5500 obr/min i maksymalny moment obrotowy 420 Nm w zakresie 3000‑4000 obr/min., dziÄ™ki turbosprężarce twin-scroll o niskiej bezwÅ‚adnoÅ›ci z systemem anti-lag.
Model korzysta z zaawansowanych rozwiÄ…zaÅ„ podnoszÄ…cych osiÄ…gi, takich jak funkcja szybkiej zmiany biegów, która utrzymuje przepustnicÄ™ otwartÄ… w momencie, gdy kierowca rozÅ‚Ä…cza sprzÄ™gÅ‚o w celu zmiany przeÅ‚ożenia, innowacyjny elektroniczny mechanizm różnicowy o ograniczonym poÅ›lizgu (eLSD), który wykorzystuje hydraulicznie uruchamiane sprzÄ™gÅ‚a do przekazywania nawet 100 proc. dostÄ™pnego momentu obrotowego na koÅ‚o majÄ…ce lepszÄ… przyczepność, co pomaga przeciwdziaÅ‚ać utracie trakcji. ReagujÄ…cy szybciej i z wiÄ™kszÄ… precyzjÄ…, niż tradycyjny mechanizm różnicowy o ograniczonym poÅ›lizgu, z wyprzedzeniem dobiera sposób rozÅ‚ożenia momentu napÄ™dowego na koÅ‚a, opierajÄ…c siÄ™ na danych z silnika i czujników pojazdu.
Kierowcy mogÄ… również korzystać z wyboru trybów jazdy ², dokonujÄ…cych korekt charakterystyki ukÅ‚adu eLSD, parametrów otwarcia przepustnicy, elektrycznego wspomagania ukÅ‚adu kierowniczego i elektronicznej kontroli stabilnoÅ›ci (ESC), dostosowujÄ…c zachowanie pojazdu do scenariusza jazdy. Torowy tryb Track zapewnia również dynamiczniejsze reakcje i najmniejszÄ… ingerencjÄ™ ze strony systemu ESC, dziÄ™ki czemu kierowca ma maksymalnÄ… przyjemność z panowania nad pojazdem.