Samochód powstaÅ‚ w oparciu o opracowanÄ… przez Volkswagen Group platformÄ™ MQB, która obecnie stanowi podstawÄ™ konstrukcji takich modeli, jak Audi A3, Volkswagen Golf czy Skoda Octavia. Przy dÅ‚ugoÅ›ci 4,24 m, nowy Leon jest o okoÅ‚o 5 cm krótszy od poprzednika, ale jego rozstaw osi jest wiÄ™kszy o prawie 6 cm. JednoczeÅ›nie, inżynierowie zredukowali zwisy i poszerzyli rozstaw kóÅ‚, co pozwoliÅ‚o na wygospodarowanie wiÄ™kszej przestrzeni w kabinie pasażerskiej i w bagażniku (380 litrów - o 39 litrów wiÄ™cej niż w modelu poprzedniej generacji). Nie bez znaczenia jest również fakt, iż auto jest lżejsze od poprzenika o 90 kilogramów (w wersji podstawowej Leon waży 1113 kg) i o 15% sztywniejsze.
Nowy Seat Leon jest też oferowany w 3-drzwiowej wersji SC (Sport Coupe) z rozstawem osi zmniejszonym o 35 mm (przy dÅ‚ugoÅ›ci pojazdu na poziomie 4,23 metra) i tylnÄ… szybÄ… pochylonÄ… o dodatkowe 19 stopni w stosunku do wersji 5-drzwiowej, co ma na celu uwypuklenie dynamicznego charakteru coupe. Niezależnie od wybranej odmiany, wnÄ™trze samochodu oferuje dużo miejsca dla pasażerów siedzÄ…cych zarówno z przodu, jak i z tyÅ‚u, gdzie nie brakuje przestrzeni ani nad gÅ‚owÄ…, ani na nogi.
DostÄ™pność dwóch przestronnych wersji nadwozia to nie jedyny atut, który wyróżnia Leona na rynku. Kompaktowy Seat jest też pierwszym autem tego segmentu, w którym producent zastosowaÅ‚ peÅ‚ne reflektory z diodami LED. W Polsce element ten oferowany jest w standardzie w wersjach wyposażenia Style i FR w poÅ‚Ä…czeniu ze Å›wiatÅ‚ami dziennymi LED, Å›wiatÅ‚ami tylnymi LED oraz oÅ›wietleniem tablicy rejestracyjnej w technologii LED.
Sportowe aspiracje marki odzwierciedla gama jednostek napÄ™dowych oferowanych w nowym Leonie. Oprócz podstawowego silnika 1,2 l TSI o mocy 86 lub 102 KM, auto może zostać wyposażone w wiÄ™ksze motory benzynowe TSI o pojemnoÅ›ci 1,4 l (122 i 140 KM) i 1,8 l (180 KM) oraz w oszczÄ™dne diesle 1,6 l (90 i 105 KM) i 2,0 l (150 i 184 KM).
W przypadku podstawowych silników 1,2 TSI (86 KM i 105 KM) oraz 1,6 CR (90 KM i 105 KM) producent oferuje manualnÄ… skrzyniÄ™ o 5 przeÅ‚ożeniach. PozostaÅ‚e odmiany (w tym 1,2 TSI START/STOP 105 KM, 1,4 TSI START/STOP 122 KM i 140 KM, 2,0 CR START/STOP 150 KM i 184 KM, 1,8 TSI START/STOP 180 KM) dostÄ™pne sÄ… ze skrzyniÄ… 6-biegowÄ…. Z kolei 7-biegowa przekÅ‚adnia automatyczna wspóÅ‚pracuje z jednostkami 1,2 TSI START/STOP 105 KM, 1,6 CR START/STOP 105 KM i 1,8 TSI START/STOP 180 KM, a automat 6-biegowy oferowany jest w wariancie 2.0 CR START/STOP 150 KM.
W parze z szybkimi silnikami idzie "szybkie" zawieszenie. Z przodu znajdują się kolumny MacPhersona na ramie pomocniczej, natomiast z tyłu zastosowano belkę skrętną (w wersjach silnika do 150 KM włącznie). Mocniejsze odmiany dysponują zawieszeniem wielowahaczowym.
Dodatkowo, w odmianach FR kierowca ma możliwość wyboru jednego z czterech trybów pracy (eco, comfort i sport i ustawienia indywidualne), umożliwiajÄ…cego zmianÄ™ siÅ‚y wspomagania kierownicy, reakcji silnika i pracy skrzyni DSG. Zmiana profilu napÄ™du wpÅ‚ywa też na dźwiÄ™k silnika (wyÅ‚Ä…cznie silniki 1,8 TSI 180 KM i 2,0 TDI 184 KM), który jest modulowany przez siÅ‚ownik emitujÄ…cy dźwiÄ™ki, jak również na podÅ›wietlenie wewnÄ™trzne, które w zależnoÅ›ci od stylu prowadzenia auta zmieni siÄ™ na biaÅ‚e (w trybie comfort, eco i indywidualnym) lub czerwone (tryb sport).
Pierwsze jazdy testowe modelami wyposażonymi w silniki 1,4 l TSI 140 KM i 2,0 l TDI 150 KM potwierdziÅ‚y, iż Seat w przypadku modelu Leon stawia przede wszystkim na emocje podczas jazdy. Kierowcom ze sportowym zaciÄ™ciem spodoba siÄ™ dynamika i elastyczność jednostek napÄ™dowych, precyzyjny ukÅ‚ad kierowniczy i relatywnie sztywno zestrojone zawieszenie, pozwalajÄ…ce na szybkie pokonywanie zakrÄ™tów bez obawy o wystÄ…pienie podsterownoÅ›ci. Rodzina powinna natomiast docenić bardzo dobre wyciszenie kabiny podczas jazdy z prÄ™dkoÅ›ciami autostradowymi, miÄ™kkie materiaÅ‚y wykoÅ„czeniowe i wygodne fotele.
Podobnie jak jego poprzednik, nowy Seat Leon został skonstruowany w fabryce Martorell w Hiszpanii, niedaleko Barcelony. Od premiery pierwszej generacji Leona w 1999, firma sprzedała ponad 1,2 miliona egzemplarzy tego modelu.
W tym roku Seat chce sprzedać na caÅ‚ym Å›wiecie okoÅ‚o 160 tysiÄ™cy sztuk nowego Leona, w czym pomóc ma dobrze skalkulowana cena. W Polsce najtaÅ„sza odmiana Entry 1,2 TSI 86 KM 3d kosztuje 51 084,79 zÅ‚ (wersja 5d - 52 835 zÅ‚). Standardem jest w tym przypadku peÅ‚ny pakiet bezpieczeÅ„stwa obejmujÄ…cy m.in. 6 poduszek powietrznych, ukÅ‚adu ASR, ABS i ESC oraz system kontroli ciÅ›nienia powietrza w oponach, a także elektrycznie sterowane szyby boczne z przodu, elektrycznie regulowane lusterka boczne, komputer pokÅ‚adowy czy centralny zamek ze zdalnym sterowaniem. W kolejnej wersji wyposażeniowej Reference (1,2 TSI 86 KM 3d 58 214,79 zÅ‚) klient znajdzie dodatkowo m.in. klimatyzacjÄ™ manualnÄ…, zestaw Media System Touch (z ekranem dotykowym) i kierownicÄ™ wielofunkcyjnÄ…. Dwa najbogatsze warianty Style (1,2 TSI 105 KM 3d - 68 444,50 zÅ‚) i FR (1,4 TSI 122 KM 3d - 72 834,50 zÅ‚) oferujÄ… nabywcom m.in. rozbudowanym systemem audio, automatycznÄ… klimatyzacjÄ™ dwustrefowÄ…, aluminiowe obrÄ™cze kóÅ‚ czy wspomniane peÅ‚ne reflektory LED.
Cennik w zakładce MEDIA (dla zalogowanych)