Na poczÄ…tku przyszÅ‚ego roku Ford zaoferuje w Europie osiem z siedemnastu modeli samochodów z zaawansowanym napÄ™dem AWD i 4WD, przy czym w roku 2012 w gamie dostÄ™pne byÅ‚y tylko trzy takie modele. WÅ›ród aut Forda wyposażonych w systemy pomagajÄ…ce kierowcy w warunkach terenowych, zwiÄ™kszajÄ…ce przyczepność na Å›liskich nawierzchniach czy optymalizujÄ…ce osiÄ…gi na torze wyÅ›cigowym znajdÄ… siÄ™: nowy Ford Edge, SUV Ford Kuga, Ford Galaxy, Ford Mondeo i Ford S-MAX, a także nowy Focus RS o wysokich osiÄ…gach, nowy pickup Ford Ranger oraz van Ford Transit.
Niedawno Ford rozpoczÄ…Å‚ produkcjÄ™ dużego, luksusowego Forda Edge w specyfikacji europejskiej, który jest już trzecim SUV-em po modelach Kuga - teraz dostÄ™pnym także z opracowanym przez Forda systemem SYNC 2- i EcoSport, realizujÄ…cym plan ekspansji Forda w segmencie SUV-ów.
Jak wynika z danych dostarczonych przez IHS, w caÅ‚ej branży motoryzacyjnej sprzedaż SUV-ów w stosunku do caÅ‚kowitej sprzedaży samochodów osobowych w Europie wzroÅ›nie z 20 procent w 2014 roku do 27 procent do roku 2020.
„DziÄ™ki gamie zaawansowanych ukÅ‚adów napÄ™dowych AWD i 4WD, Ford zaoferuje klientom odpowiednie rozwiÄ…zania dostosowane do ich samochodu i stylu życia,” powiedziaÅ‚ Roelant de Waard, wiceprezes ds. marketingu, sprzedaży i serwisu, Ford of Europe. „Popyt na SUV-y i samochody z napÄ™dem na wszystkie koÅ‚a jest tak duży, że w ciÄ…gu kolejnych trzech lat planujemy wprowadzić do sprzedaży pięć nowych modeli, które bÄ™dÄ… rywalizowaÅ‚y w segmencie SUV-ów i crossoverów.”
Układ AWD nabiera rozpędu
Na poczÄ…tku przyszÅ‚ego roku Ford zaoferuje ukÅ‚ad napÄ™du AWD lub 4WD w blisko 50 procentach swoich samochodów osobowych i użytkowych sprzedawanych w Europie, dajÄ…c klientom możliwość skorzystania z lepszych wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci jezdnych, lepszej przyczepnoÅ›ci i lepszych wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci terenowych.
Nowy Focus RS z silnikiem o mocy 350 KM wykorzystuje innowacyjny system napÄ™du na cztery koÅ‚a Ford Performance All-Wheel-Drive z dynamicznym rozdziaÅ‚em momentu obrotowego Dynamic Torque Vectoring, by zapewnić kierowcy niespotykany poziom prowadzenia i przyjemnoÅ›ci z jazdy. System opiera siÄ™ na dwóch elektronicznie sterowanych zestawach sprzÄ™gÅ‚owych po obu stronach tylnego mechanizmu różnicowego. ZarzÄ…dzajÄ… one nie tylko rozdziaÅ‚em napÄ™du miÄ™dzy przedniÄ… a tylnÄ… osiÄ…, ale i dystrybucjÄ… momentu obrotowego pomiÄ™dzy prawe i lewe koÅ‚o na tylnej osi. DziÄ™ki temu umożliwiajÄ… „wektorowanie momentu obrotowego”, co ma ogromny wpÅ‚yw na zachowanie siÄ™ auta w zakrÄ™tach i stabilność w Å‚uku.
Sterownik tylnego mechanizmu różnicowego nieprzerwanie dokonuje rozdziaÅ‚u siÅ‚y napÄ™dowej, zarówno w zakresie miÄ™dzyosiowym, jak i miÄ™dzy koÅ‚ami osi tylnej, dostosowujÄ…c siÄ™ do każdej sytuacji drogowej i monitorujÄ…c dane z rozlicznych czujników samochodu, aż stukrotnie w ciÄ…gu każdej sekundy. Do tylnej osi może być dostarczone maksymalnie 70% momentu napÄ™dowego, z czego do 100% może otrzymać oddzielnie każde z tylnych kóÅ‚.
„Ten system napÄ™du na cztery koÅ‚a to przeÅ‚omowa technologia, zdolna zapewnić najlepsze wÅ‚asnoÅ›ci jezdne w skrÄ™cie i przyjemność z prowadzenia samochodu na granicy przyczepnoÅ›ci”, powiedziaÅ‚ Dave Pericak, dyrektor Global Ford Performance. „Po prostu wyrzuciliÅ›my na Å›mietnik wszystkie dotychczasowe teorie, jakoby napÄ™dzane na cztery koÅ‚a hatchbacki nie mogÅ‚y zapewniać przyjemnoÅ›ci z jazdy i stworzyliÅ›my samochód, który po równi zaskakuje i nagradza.”
Fordy Edge, Galaxy, Kuga, Mondeo i S-MAX oferowane sÄ… z inteligentnym napÄ™dem na cztery koÅ‚a AWD, który poprawia trakcjÄ™ i przyczepność, przenoszÄ…c w pÅ‚ynny sposób moment obrotowy do wszystkich czterech kóÅ‚. System daje prowadzÄ…cemu poczucie pewnoÅ›ci za kierownicÄ…, szczególnie na Å›liskiej nawierzchni. Inteligentny napÄ™d AWD bada przyczepność kóÅ‚ do nawierzchni i jest w stanie dostosować moment obrotowy przy koÅ‚ach obu osi w stosunku 50/50 w czasie poniżej 20 milisekund, czyli dwadzieÅ›cia razy szybciej, niż zajmuje mrugniÄ™cie powiekÄ….
Inteligentny napÄ™d AWD dziaÅ‚a tylko wtedy, gdy wymaga tego sytuacja na drodze, dziÄ™ki czemu nie ma tak dużego wpÅ‚ywu na zużycie paliwa i emisjÄ™ CO2, jak staÅ‚y napÄ™d na wszystkie koÅ‚a. Ford Transit również zostaÅ‚ wyposażony w unikatowy, inteligentny ukÅ‚ad napÄ™du AWD, oferujÄ…cy wiodÄ…cÄ… w klasie trakcjÄ™ i dynamikÄ™ jazdy. Nowy system zawiera tryb blokady napÄ™du na wszystkie koÅ‚a, zapewniajÄ…c optymalnÄ… przyczepność w trudnych warunkach drogowych.
Pickup Ford Ranger oferuje zaÅ‚Ä…czany napÄ™d na cztery koÅ‚a z dwustopniowÄ… skrzynkÄ… rozdzielczÄ…. Kierowca może przy pomocy pokrÄ™tÅ‚a w konsoli Å›rodkowej wybrać tryb jazdy z napÄ™dem na oÅ› tylnÄ… lub obie osie. Zmiany trybu można dokonać nawet gdy pojazd jest w ruchu, przy prÄ™dkoÅ›ciach do 120 km/h. W celu uzyskania wysokiego momentu obrotowego przy niskich prÄ™dkoÅ›ciach lub dodatkowej siÅ‚y hamowania podczas zjazdu ze stromego wzniesienia, kierowca może także uruchomić niski zakres przeÅ‚ożeÅ„ napÄ™du na cztery koÅ‚a. W trudnych warunkach terenowych przydatna jest też elektroniczna blokada tylnego mechanizmu różnicowego.
Nowy Ford Ranger – już dostÄ™pny w sprzedaży – oferuje do 17 procent* niższe zużycie paliwa dziÄ™ki gamie wydajnych silników z systemem Auto-Start-Stop, nowym koÅ„cowym przeÅ‚ożeniom oraz elektrycznemu wspomaganiu ukÅ‚adu kierowniczego.
Luksusowy Ford Edge
Stylowy i wyrafinowany Ford Edge to duży SUV, który bÄ™dzie oferowany w Europie do wyboru z 2-litrowym silnikiem wysokoprężnymi TDCi o mocy 180 KM i z szeÅ›ciobiegowÄ… manualnÄ… skrzyniÄ… biegów lub z 2-litrowym silnikiem wysokoprężnymi bi-turbo TDCi o mocy 210 KM i z szeÅ›ciobiegowÄ… automatycznÄ… przekÅ‚adniÄ… PowerShift. Obie jednostki napÄ™dowe zapewniajÄ… Å›rednie zużycie paliwa wynoszÄ…ce 5,8 l/100 km i emisjÄ™ CO2 wynoszÄ…cÄ… 149 g/km, co byÅ‚o możliwe do osiÄ…gniÄ™cia miÄ™dzy innymi dziÄ™ki zastosowaniu ukÅ‚adu Auto-Start-Stop.
Nowy Ford Edge bÄ™dzie ponadto wyposażony w adaptacyjny ukÅ‚ad wspomagania kierownicy, przedniÄ… kamerÄ™ szerokokÄ…tnÄ… oraz ukÅ‚ad Pre-Collision Assist z funkcjÄ… wykrywania pieszych Pedestrian Detection. Wszystkie wersje Forda Edge sÄ… również wyposażone w system aktywnego redukowania haÅ‚asu Active Noise Control, który pozwala na wykrywanie niepożądanych haÅ‚asów dochodzÄ…cych z silnika do kabiny i niwelowanie ich za pomocÄ… fal dźwiÄ™kowych w przeciwfazie, które sÄ… generowane przez system audio samochodu.
Nowe rozwiÄ…zania techniczne w stylowym Fordzie Kuga
Ford Kuga zostaÅ‚ wyposażony w zaawansowany system Å‚Ä…cznoÅ›ci SYNC 2, który umożliwia kierowcy sterowanie telefonem, systemem audio, klimatyzacjÄ… i nawigacjÄ… za pomocÄ… prostych poleceÅ„ gÅ‚osowych. System SYNC 2 wyposażono w 8-calowy dotykowy ekran, na którym wyÅ›wietlany jest m.in. obraz z systemu tylnej kamery, co uÅ‚atwia manewrowanie samochodem. Otwierany dach panoramiczny w Fordzie Kuga zostaÅ‚ przekonstruowany, by zapewnić pasażerom lepszÄ… wentylacjÄ™ wnÄ™trza. UzupeÅ‚nieniem caÅ‚oÅ›ci sÄ… nowe kolory nadwozia Green Instinct i Shadow Black premium Mica.
Ford Kuga drugiej generacji wchodzÄ…c na rynek w 2012 roku sprowadziÅ‚ do Europy ukÅ‚ad napÄ™du wszystkich kóÅ‚ Ford Intelligent AWD. Samochód dysponuje też opracowanymi przez Forda otwieranymi automatycznie i bezdotykowo drzwiami bagażnika, systemem wspomagania parkowania Active Park Assist, systemem Active City Stop zapobiegajÄ…cym kolizjom przy maÅ‚ych prÄ™dkoÅ›ciach oraz systemem rozpoznawania znaków drogowych.
Ford Kuga jest dostÄ™pny z szeÅ›ciobiegowÄ… przekÅ‚adniÄ… manualnÄ… lub z przekÅ‚adniÄ… automatycznÄ… PowerShift oraz z gamÄ… zaawansowanych technicznie silników, w tym z 2-litrowymi silnikami wysokoprężnymi TDCi o mocy 120 KM, 150 KM lub 180 KM i emisji CO2 od 120 g/km, co przekÅ‚ada siÄ™ na zużycie paliwa od 4,6 l/100/km. Silniki benzynowe 1,5 l EcoBoost sÄ… dostÄ™pne w wersjach oferujÄ…cych 150 KM lub 182 KM przy emisji CO2 od 143 g/km i zużyciu paliwa 6,2 l/100/km. Ford sprzedaÅ‚ 92 900 egzemplarzy modelu Kuga w okresie od stycznia do listopada 2015, co daje wzrost o 19 procent w porównaniu do analogicznego okresu sprzed roku.