Honda Motor Co., Ltd. zaprezentowaÅ‚a nowego humanoidalnego robota ASIMO, który zostaÅ‚ wyposażony w pierwszy na Å›wiecie* ukÅ‚ad autonomicznego sterowania. UkÅ‚ad ten wspiera autonomiczne zachowania ASIMO, pozwalajÄ…c mu stawiać kolejne kroki bez zdalnej kontroli ze strony operatora. Co wiÄ™cej, dziÄ™ki wiÄ™kszej inteligencji robota i usprawnionym zdolnoÅ›ciom fizycznej adaptacji do okreÅ›lonej sytuacji, ASIMO jest coraz bliżej praktycznego wykorzystania swoich możliwoÅ›ci w przestrzeni publicznej lub biurowej, gdzie znajduje siÄ™ dużo osób.
Od czasu zaÅ‚ożenia firmy, Honda wciąż podejmuje nowe wyzwania w celu stworzenia nowych produktów i zaawansowanych rozwiÄ…zaÅ„ technicznych, które bÄ™dÄ… sÅ‚użyÅ‚y spoÅ‚eczeÅ„stwu. W zakresie robotyki Honda opracowaÅ‚a i nieustannie unowoczeÅ›nia humanoidalnego robota ASIMO, którego ostatecznym celem jest pomoc czÅ‚owiekowi i wzbogacenie jego codziennego życia.
Honda Robotics to nowa nazwa reprezentujÄ…ca wszystkie rozwiÄ…zania techniczne z zakresu robotyki oraz wszelkie aplikacje produktów bÄ™dÄ…ce wynikiem prac badawczych nad humanoidalnymi robotami. Firma bÄ™dzie kontynuowaÅ‚a badania w tym zakresie, a dodatkowo skupi siÄ™ na jak najszybszym zastosowaniu rozwiÄ…zaÅ„ z dziedziny robotyki w produktach masowych oraz praktycznym wykorzystaniu opracowanych aplikacji.
W oparciu o koncepcjÄ™ Honda Robotics, Honda wprowadziÅ‚a również eksperymentalny model zrobotyzowanego ramienia do wykonywania zadaÅ„, które zostaÅ‚o opracowane przy zastosowaniu wieloprzegubowego sterowania oraz ukÅ‚adu kontroli postury zapożyczonych od robota ASIMO. Zdalnie sterowane ramiÄ™ może wykonywać okreÅ›lone zadania w niestabilnych lokalizacjach, które sÄ… trudno dostÄ™pne dla ludzi.
* Dane Hondy (na dzień 8 listopada 2011 r.)
Nowy ASIMO
Nowy ASIMO przeksztaÅ‚ciÅ‚ siÄ™ z „maszyny automatycznej” w „maszynÄ™ autonomicznÄ…”, która posiada teraz możliwość podejmowania decyzji zwiÄ…zanych ze swoim zachowaniem w oparciu o reakcje otoczenia, na przykÅ‚ad ruchy osób znajdujÄ…cych siÄ™ w pobliżu. W poczÄ…tkowej fazie rozwoju projektu okreÅ›lono trzy czynniki niezbÄ™dne do stworzenia autonomicznej maszyny, a także opracowano ukÅ‚ady, które siÄ™ do tego przyczyniÄ…. SÄ… to: 1) możliwość zaawansowanego balansowania posturÄ…, dziÄ™ki której robot zachowuje równowagÄ™ poprzez bÅ‚yskawiczne wyciÄ…gniÄ™cie jednej nogi, 2) możliwość rozpoznawania otoczenia, co pozwala robotowi na gromadzenie informacji, takich jak na przykÅ‚ad ruchy ludzi w pobliżu, poprzez liczne czujniki, a nastÄ™pnie oszacowanie zmian, które majÄ… miejsce, 3) możliwość generowania autonomicznych zachowaÅ„, które pozwalajÄ… robotowi na przewidywanie sytuacji na podstawie zebranych informacji, a nastÄ™pnie podjÄ™cie autonomicznej decyzji odnoÅ›nie kolejnego ruchu bez zdalnej pomocy operatora. DziÄ™ki tym możliwoÅ›ciom nowy ASIMO wykonuje kolejny krok w stronÄ™ praktycznego wykorzystania w Å›rodowisku czÅ‚owieka.
1. Większa inteligencja
Honda opracowaÅ‚a nowy system stanowiÄ…cy podstawÄ™ zaawansowanej inteligencji, który integruje dane pochodzÄ…ce z różnych czujników odpowiadajÄ…cych zmysÅ‚om wzroku, sÅ‚uchu i dotyku czÅ‚owieka, a nastÄ™pnie ocenia sytuacjÄ™ w bezpoÅ›rednim otoczeniu robota i odpowiednio steruje jego zachowaniem. DziÄ™ki temu ASIMO może teraz reagować na ruchy osób znajdujÄ…cych siÄ™ w pobliżu oraz na wszelkie zdarzenia majÄ…ce miejsce w otoczeniu. ASIMO może na przykÅ‚ad przerwać wykonywanie bieżącego dziaÅ‚ania i zmienić swoje zachowanie, aby dostosować siÄ™ do intencji innej osoby. Co wiÄ™cej, wspóÅ‚praca pomiÄ™dzy czujnikami wzroku i sÅ‚uchu pozwala robotowi na jednoczesne rozpoznawanie twarzy i gÅ‚osu, co w konsekwencji umożliwia rozpoznawanie gÅ‚osów osób mówiÄ…cych w tym samym czasie. Warto przy tym dodać, że tego typu zadania sÄ… trudne nawet dla czÅ‚owieka.
ASIMO potrafi też przewidzieć kierunek, w którym za kilka sekund bÄ™dzie podążaÅ‚a inna osoba. Pozwala to robotowi na bÅ‚yskawiczne obranie innej drogi, aby uniknąć kolizji, jeÅ›li Å›cieżki ruchu ASIMO i drugiej osoby miaÅ‚yby siÄ™ przeciąć.
2. Większe możliwości fizyczne
PoÅ‚Ä…czenie wzmocnionych nóg, powiÄ™kszonego zasiÄ™gu ruchu nogi oraz nowoopracowanego ukÅ‚adu sterowania, który umożliwia ASIMO swobodnÄ… zmianÄ™ pozycji uÅ‚ożenia stopy podczas ruchu, pozwoliÅ‚o robotowi na chodzenie, bieganie do przodu i do tyÅ‚u, podskakiwanie na jednej nodze i na dwóch nogach w sposób ciÄ…gÅ‚y i swobodny. Rezultatem nabycia tych umiejÄ™tnoÅ›ci jest możliwość bardziej elastycznego dopasowywania siÄ™ do zmieniajÄ…cych siÄ™ warunków zewnÄ™trznych, dziÄ™ki czemu ASIMO potrafi na przykÅ‚ad chodzić po nierównym podÅ‚ożu przy zachowaniu stabilnej postawy.
3. Większe możliwości wykonywania zadań
Honda opracowaÅ‚a wysoce funkcjonalnÄ… rÄ™kÄ™ wielopalcowÄ… z czujnikami dotyku i siÅ‚y umieszczonymi na dÅ‚oni oraz na palcach. Czujniki te sterujÄ… każdym palcem z osobna. W poÅ‚Ä…czeniu z ukÅ‚adem rozpoznawania obiektów w oparciu o zmysÅ‚ wzroku i dotyku, wielopalcowa rÄ™ka pozwala nowemu ASIMO na wykonywanie zadaÅ„ wymagajÄ…cych dużej zrÄ™cznoÅ›ci, jak na przykÅ‚ad podnoszenie szklanej butelki i odkrÄ™canie nakrÄ™tki czy trzymanie miÄ™kkiego papierowego kubka, do którego zostanie nalana woda, bez zgniecenia go. Dodatkowo, ASIMO potrafi teraz wykonywać znaki w jÄ™zyku migowym, które wymagajÄ… skomplikowanych ruchów palcami.
Podstawowa specyfikacja nowego ASIMO
1. Wysokość
2. Waga
3. Liczba stopni swobody
4. Prędkość biegu
|
130 cm
48 kg (o 6 kg niższa w porównaniu z poprzednim modelem)
W sumie: 57 stopni swobody (o 23 stopnie swobody wiÄ™cej w porównaniu z poprzednim modelem)
9 km/h (poprzedni model: 6 km/h)
|
Nowy termin Honda Robotics reprezentujÄ…cy rozwiÄ…zania techniczne i produkty Hondy z zakresu robotyki
Podstawą technologii produkcyjnej Hondy jest poszerzanie wiedzy na temat człowieka, aby zrozumieć jego zachowania i czerpać wnioski z prowadzonych obserwacji. Prace nad humanoidalnymi robotami są ważną częścią tego założenia, jednak Honda pracuje też nad połączeniem mobilności i inteligencji w zmechanizowanych funkcjach odzwierciedlających zachowania człowieka.
Honda zastosowaÅ‚a nowy termin – Honda Robotics – oraz nowe logo, które reprezentujÄ… rozwiÄ…zania techniczne z zakresu robotyki opracowywane przez koncern, a także produkty stworzone w wyniku badaÅ„ nad robotami humanoidalnymi reprezentowanymi przez ASIMO.
Oprócz zaprezentowanego dziÅ› nowego ASIMO i zrobotyzowanego ramienia do wykonywania zadaÅ„, Honda wprowadziÅ‚a urzÄ…dzenie wspomagajÄ…ce chodzenie, które wykorzystywane jest do wspierania osób z osÅ‚abionymi mięśniami nóg, system wspierajÄ…cy ciężar ciaÅ‚a, który redukuje obciążenie nóg poprzez wspieranie wagi ciaÅ‚a, oraz urzÄ…dzenie U3-X, czyli kompaktowy, jednokoÅ‚owy przyrzÄ…d pozwalajÄ…cy na przemieszczanie siÄ™ we wszystkich kierunkach. Wszystkie te rozwiÄ…zania powstaÅ‚y na bazie doÅ›wiadczeÅ„ wyniesionych z prac badawczych nad robotem ASIMO ze szczególnym uwzglÄ™dnieniem ukÅ‚adu dwunożnego sterowania oraz ukÅ‚adu kontroli równowagi.
W dążeniu do zaoferowania odbiorcom produktów mobilnych nastÄ™pnej generacji, które zwiÄ™kszÄ… radość z przemieszczania siÄ™, Honda bÄ™dzie kontynuowaÅ‚a prace w dziedzinie robotyki, których wynikiem sÄ… takie produkty jak ASIMO, urzÄ…dzenia wspierajÄ…ce chodzenie oraz U3-X. Co wiÄ™cej, Honda bÄ™dzie aktywnie pracowaÅ‚a nad praktycznym wykorzystaniem tych produktów.
Zrobotyzowane ramię do wykonywania zadań
RozwiÄ…zania techniczne opracowane dla ASIMO zostaÅ‚y wykorzystane w eksperymentalnym modelu zrobotyzowanego ramienia do wykonywania zadaÅ„, które porusza siÄ™ samoczynnie i zostaÅ‚o zaprojektowane z myÅ›lÄ… o zastosowaniu w miejscach katastrof lub innych miejscach niebezpiecznych dla czÅ‚owieka. W zwiÄ…zku z tym zrobotyzowane ramiÄ™ może zostać zdalnie wysÅ‚ane w kierunku danego obiektu, przy którym wykona niezbÄ™dne prace w ograniczonej przestrzeni, na niestabilnym podÅ‚ożu i wÅ›ród wielu innych przeszkód.
UkÅ‚ad kontroli równowagi, sterujÄ…cy funkcjÄ… chodu i biegu ASIMO, wykorzystywany jest w tym przypadku do stabilizacji postury koÅ„cowej części ramienia na niestabilnym podÅ‚ożu, dziÄ™ki czemu zrobotyzowane ramiÄ™ może wykorzystać caÅ‚Ä… moc wymaganÄ… do wykonania zadania. Co wiÄ™cej, zastosowanie innych ukÅ‚adów zapożyczonych z ASIMO - takich jak technika projektowania strukturalnego kompaktowych ukÅ‚adów czy ukÅ‚ad wieloprzegubowego sterowania orbitowego, który steruje jednoczeÅ›nie nawet 57 silnikami umieszczonymi w przegubach rÄ…k i nóg - pozwoliÅ‚o temu zrobotyzowanemu elementowi na omijanie przeszkód i docieranie do celu w ograniczonej przestrzeni, na przykÅ‚ad w skomplikowanym rurociÄ…gu.
Zrobotyzowane ramiÄ™ zostaÅ‚o opracowane w celu otwierania i zamykania zaworów w rurociÄ…gach, jednak urzÄ…dzenie bÄ™dzie mogÅ‚o wykonywać również inne zadania poprzez zmianÄ™ koÅ„cówki ramienia.
Podstawowa specyfikacja zrobotyzowanego ramienia do wykonywania zadań
1. Długość
2. Szerokość
3. Głębokość
4. Waga
5. Liczba stopni swobody
|
1583mm (długość ramienia)
338mm (podstawa)
391mm (podstawa)
29,5 kg
10 stopni swobody (Å‚Ä…cznie z koÅ„cówkÄ… ramienia)
|
--
Materiały prasowe związane z tym tematem dostępne są do pobrania pod adresem
http://www.hondanews.info/en/ (Strona przeznaczona jest wyłącznie dla dziennikarzy.)