OgÅ‚oszony trzy tygodnie temu ambitny plan powrotu Peugeot na Pikes Peak wywoÅ‚aÅ‚ spore poruszenie w Å›wiecie sportów motorowych. Obecnie nadszedÅ‚ czas na kolejny etap przedsiÄ™wziÄ™cia, czyli prezentacjÄ™ samochodu, w którym Sébastien Loeb bÄ™dzie walczyÅ‚ w Kolorado o zwyciÄ™stwo. W porównaniu z seryjnÄ… 208-kÄ… jego konstrukcja zostaÅ‚a znacznie zmodyfikowana, specjalnie z myÅ›lÄ… o udziale w tej prestiżowej amerykaÅ„skiej imprezie.
TworzÄ…c Peugeot 208 T16 Pikes Peak, który ma wystartować w klasie „unlimited”, gwarantujÄ…cej sporÄ… dowolność w zakresie modyfikacji technicznych, zespóÅ‚ Peugeot Sport nie szedÅ‚ na żadne kompromisy. Pojazd zostaÅ‚ przygotowany pod kÄ…tem startu w legendarnym amerykaÅ„skim wyÅ›cigu, który – poza Indy 500 – jest najstarszÄ… tego typu imprezÄ… w USA i wymaga pokonania piekielnie trudnej, wysokoÅ›ciowej trasy naszpikowanej ostrymi zakrÄ™tami.
Peugeot w peÅ‚ni korzysta z bogatego doÅ›wiadczenia zdobytego podczas udziaÅ‚u w „WyÅ›cigu w chmury” przez Peugeot 405 T16, który w 1988 i 1989 odnosiÅ‚ tam spektakularne sukcesy, najpierw pod wodzÄ… Ari Vatanena, a nastÄ™pnie Robbiego Unsera. ZresztÄ… Sébastien Loeb należy do licznego grona tych, na których upamiÄ™tniajÄ…cy niezwykÅ‚y wyczyn Vatanena film „Climb Dance” zrobiÅ‚ ogromne wrażenie.
Teraz, gdy po niemal dekadzie caÅ‚kowitej dominacji w Rajdowych Mistrzostwach Åšwiata Sébastien Loeb zdecydowaÅ‚ siÄ™ odpocząć od rajdów, poszukuje on nowych, fascynujÄ…cych wyzwaÅ„. Oprócz udziaÅ‚u w GT World Series, zdecydowaÅ‚ siÄ™ wystartować w osÅ‚awionym Pikes Peak Hill Climb, aby sprawdzić siÄ™ solo na liczÄ…cej 156 zakrÄ™tów trasie. Francuz bÄ™dzie musiaÅ‚ również zmierzyć siÄ™ z wyczerpujÄ…cÄ… fizycznie zmianÄ… wysokoÅ›ci, bowiem trasa wyÅ›cigu wznosi siÄ™ o 1 500 metrów na zaledwie 20-kilometrowym odcinku, a meta znajduje siÄ™ na wysokoÅ›ci 4 301 m n.p.m.!
Peugeot 208 T16 Pikes Peak wychodzi z cienia!
Agresywny, dynamiczny i nieokrzesany... Tak można pokrótce opisać niesamowitego Peugeot 208 T16 Pikes Peak, który 30 czerwca w Kolorado stanie na starcie górskiej trasy Pikes Peak Hill Climb.
Samochód, którym Sébastien Loeb pojedzie po zwyciÄ™stwo, wyróżnia siÄ™ niezwykle wyrazistÄ… stylistykÄ…. Jak podkreÅ›la Michael Trouvé z Centrum Stylu Peugeot, odpowiedzialny za ksztaÅ‚t sylwetki pojazdu, „jego proporcje znacznie różniÄ… siÄ™ od produkcyjnej wersji modelu 208, dziÄ™ki czemu z wyglÄ…du 208 T16 Pikes Peak bliżej do sportowej bestii aniżeli seryjnego auta. Peugeot Sport narzuciÅ‚ nam oczywiÅ›cie pewne techniczne ograniczenia. Samochód musiaÅ‚ mieć okreÅ›lonÄ… szerokość oraz masÄ™ wÅ‚asnÄ… nadwozia. Z góry narzucono również rozmieszczenie kóÅ‚ i silnika, wiÄ™c pracowaliÅ›my wedÅ‚ug Å›ciÅ›le okreÅ›lonych wytycznych, ale i tak udaÅ‚o nam siÄ™ stworzyć prawdziwie ekstremalnÄ… odmianÄ™ 208-ki”.
Efektem pracy Michaela Trouvé oraz Attili Bocsiego jest samochód o unikalnej sylwetce. „Pojazdy fabryczne przeznaczone do sportów motorowych zawsze wyróżniaÅ‚y siÄ™ wyrazistymi, aerodynamicznymi profilami nadwozia. Peugeot 208 T16 Pikes Peak nie stanowi tu wyjÄ…tku. Pojazd posiada charakterystyczne elementy stylistyki seryjnego modelu 208, który już sam w sobie jest wizytówkÄ… nowoczesnego designu marki Peugeot”, wyjaÅ›nia Michael. „Jestem niezwykle szczęśliwy, że dane mi byÅ‚o wziąć udziaÅ‚ w tym przedsiÄ™wziÄ™ciu. Szczególnie, że nie byÅ‚o zbyt wiele czasu na dopracowanie stylistyki 208 T16 Pikes Peak. Zielone Å›wiatÅ‚o dostaliÅ›my dopiero w listopadzie, a projekt zakoÅ„czyÅ‚ siÄ™ już w lutym”.
Stylistyczne modyfikacje nadwozia nie mogÅ‚y siÄ™ oczywiÅ›cie odbyć kosztem pogorszenia wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci aerodynamicznych pojazdu. ZespóÅ‚ stylistów, który pracowaÅ‚ w sÄ…siedztwie siedziby Peugeot Sport, mógÅ‚ uczestniczyć we wszystkich etapach tworzenia samochodu. „Masywny tylny spojler nawiÄ…zujÄ…cy do zwyciÄ™skiego Peugeot 908 Le Mans oraz dyfuzor to dwa elementy, które nadajÄ… 208 T16 Pikes Peak wyglÄ…d prawdziwej bestii. Ogromne wrażenie robiÄ… również elementy nadwozia wykonane z wÅ‚ókien wÄ™glowych!”
Teraz pozostaje jedynie odkryć moc i potencjał drzemiący pod maską Peugeot 206 T16 Pikes Peak oraz jego ostateczne barwy wojenne. Cierpliwości. Niedługo przyjdzie czas i na to!
Pikes Peak: legendarny wyścig
Odkrycie pokÅ‚adów zÅ‚ota w samym sercu Gór Skalistych w Kolorado w lipcu 1858 roku przyciÄ…gnęło w tamte strony 100 tys. poszukiwaczy tego cennego kruszcu, którzy liczyli na odmianÄ™ losu i speÅ‚nienie marzeÅ„. Po wielu latach, bÄ™dÄ…cy niemym Å›wiadkiem licznych dramatów i niepowodzeÅ„, szczyt Pikes Peak odzyskaÅ‚ swój dawny spokojny charakter i obecnie posiada status Narodowego Pomnika Historycznego. Jednak raz w roku ciszÄ™ majestatycznej góry zakÅ‚óca ryk silników, a okolica przeżywa najazd miÅ‚oÅ›ników motoryzacji, który porównać można do XIX-wiecznej gorÄ…czki zÅ‚ota.
Gdy w 1916 roku ukoÅ„czono budowÄ™ drogi wiodÄ…cej na wierzchoÅ‚ek, zaczÄ™li siÄ™ tam pojawiać poszukiwacze innego rodzaju wrażeÅ„. Obecnie wyÅ›cig przyciÄ…ga ponad 150 kierowców, którzy zasiadajÄ… za sterami czÄ™sto niewiarygodnych pojazdów, aby Å›cigać siÄ™ na corocznym Pikes Peak International Hill Climb – najwyżej rozgrywanym wyÅ›cigu Å›wiata oraz, poza Indy 500, najstarszej tego typu imprezie w USA. Zasady „WyÅ›cigu w chmury” sÄ… banalnie proste. Uczestnicy majÄ… pokonać 20-kilometrowÄ…, niezwykle krÄ™tÄ… trasÄ™ wiodÄ…ca na szczyt i w jak najkrótszym czasie zameldować siÄ™ na poÅ‚ożonej na wysokoÅ›ci 4 301 m n.p.m. mecie.
Linia startu znajduje siÄ™ na wysokoÅ›ci 2 800 m n.p.m., co oznacza, że zawodnicy muszÄ… pokonać różnicÄ™ wysokoÅ›ci wynoszÄ…cÄ… okoÅ‚o 1 500 metrów. Rozrzedzone powietrze stanowi poważne wyzwanie nie tylko dla silników, które w tak trudnych warunkach mogÄ… tracić nawet do 30 % mocy, ale również dla kierowców, którzy na trasie liczÄ…cej 156 zakrÄ™tów nie mogÄ… sobie pozwolić nawet na sekundÄ™ dekoncentracji… Zadanie to wymaga ogromnej zrÄ™cznoÅ›ci, niezwykle drobiazgowych przygotowaÅ„ oraz odrobiny szczęścia!
Z czasem nawierzchniÄ™ trasy sukcesywnie utwardzano i w 2012 roku po raz pierwszy zawodnicy Å›cigali siÄ™ już wyÅ‚Ä…cznie na asfalcie, co oczywiÅ›cie przeÅ‚ożyÅ‚o siÄ™ na ustanowienie nowego rekordu. JadÄ…cy Hyundaiem Genesis Coupé Rhys Millen uzyskaÅ‚ czas 9:46.164 min. Jako ciekawostkÄ™ warto podać fakt, iż w 1916 pierwszy wjazd na Pikes Peak trwaÅ‚ dwukrotnie dÅ‚użej!
Uczestnicy wyÅ›cigu dzieleni sÄ… na 20 kategorii, w których klasyfikowane sÄ… bardzo różne pojazdy – samochody osobowe, motocykle, jednoÅ›lady z bocznym wózkiem oraz ciÄ…gniki siodÅ‚owe. GÅ‚ówna kategoria to klasa „unlimited”, w której wystartuje Sébastien Loeb w Peugeot 208 T16 Pikes Peak. Przed rozpoczÄ™ciem rywalizacji zawodnicy uczestniczÄ… w przejazdach testowych, które pozwalajÄ… im zapoznać siÄ™ z trasÄ…, ale tylko w odcinkach, po jednym w ramach każdej z kilku sesji. Z caÅ‚Ä… trasÄ… zmierzÄ… siÄ™ dopiero podczas wÅ‚aÅ›ciwego startu!
Pikes Peak: legendarny wyścig w zarysie
- Liczba zakrÄ™tów: 156
- Długość trasy: 19,9 km (asfalt na całej długości)
- Start: 2 865 m n.p.m.
- Meta: 4 301 m n.p.m.
- Aktualny rekord: 9:46.164 min. (Rhys Millen, Hyundai Genesis Coupé)
- Pierwszy wyścig: 1916 rok. W tym roku odbędzie się 91. edycja.
- Pierwsi zawodnicy z Europy pojawili siÄ™ w 1984 roku.
- Peugeot wygrał wyścig w roku 1988 (Ari Vatanen) i 1989 (Robby Unser).
- W 1989 roku pojawiÅ‚ siÄ™ film Climb Dance Jean-Louisa Mourey’a, który opowiada historiÄ™ zwyciÄ™stwa Ari Vatanena z 1988 roku (http://www.peugeot-sport.com/fr/endurance/dossier-15-2--video-climb-dance-avec-ari-vatanen.html)
- W 2011 roku Nobuhuro ‘Monster’ Tajima (Suzuki SX4) jako pierwszy ukoÅ„czyÅ‚ wyÅ›cig z czasem poniżej 10 minut (9:51.278 min.).
Program na 2013 rok:
- 25 czerwca (5:30-8:30): oficjalne jazdy testowe
- 26 czerwca. (5:30-9:00): oficjalne jazdy testowe
- 27 czerwca (5:30-9:00): oficjalne jazdy testowe
- 28 czerwca (5:30-9:00): oficjalne jazdy testowe
- 30 czerwca (8:00): start wyścigu.
Więcej informacji: http://www.ppihc.com