W powołaniu nowego składu Komisji Europejskiej prezes Odell upatruje szansy na budowę podwalin silnego i bardziej konkurencyjnego przemysłu motoryzacyjnego w Europie, co miałoby stanowić odpowiedź na coraz większą globalną konkurencję w tej branży.
Pełny tekst listu prezesa Odella:
List do Wydawców
Optymizmem napawa fakt, iż podczas ostatnich wyborów wÅ‚adze Unii Europejskiej zadeklarowaÅ‚y poparcie dla dziaÅ‚aÅ„ majÄ…cych na celu promocjÄ™ rozwoju gospodarczego, ochronÄ™ i tworzenie miejsc pracy, oraz wzrost konkurencyjnoÅ›ci. Realizacja tych postanowieÅ„ stanowić bÄ™dzie obecnie najwiÄ™ksze wyzwanie, przed jakim stajemy.
Od lat wspólny rynek ma kluczowe znaczenie dla europejskiej gospodarki, bowiem przyczynia siÄ™ do pomnażania bogactwa i tworzenia nowych miejsc pracy w stopniu, którego nie można by osiÄ…gnąć w warunkach podziaÅ‚u. Rynek ten gwarantuje możliwość swobodnego przepÅ‚ywu towarów, usÅ‚ug oraz ludzi, co stanowi podstawÄ™ prawnÄ… funkcjonowania naszej dziaÅ‚alnoÅ›ci gospodarczej i umożliwia jej przeniesienie na skalÄ™ globalnÄ…. W firmie Ford w peÅ‚ni popieramy te przywileje i zależy nam na ich zachowaniu i rozszerzeniu.
PrawdÄ… jest również, że konkurencyjny, prężnie dziaÅ‚ajÄ…cy europejski przemysÅ‚ motoryzacyjny o zasiÄ™gu globalnym to siÅ‚a napÄ™dowa wspólnego rynku, bowiem przyczynia siÄ™ do pomnażania bogactwa, rozwoju nowoczesnych technologii oraz utrzymania miejsc pracy. PrzemysÅ‚ motoryzacyjny na Starym Kontynencie zatrudnia niemal 13 milionów pracowników i odpowiada za najwiÄ™ksze inwestycje rozwojowo-badawcze w UE.
Jednak warunki gospodarcze nadal sÄ… bardzo trudne, a wychodzenie z kryzysu odbywa siÄ™ powoli i stopniowo. Wskaźniki bezrobocia uparcie pozostajÄ… na wysokim poziomie, a rozwój pozostaÅ‚ych regionów w skali globalnej stanowi coraz wiÄ™ksze wyzwanie dla europejskiej gospodarki.
W zwiÄ…zku z powyższym uważam, że aby móc w peÅ‚ni wykorzystać fakt posiadania wspólnego, otwartego rynku, musimy w Europie obrać zupeÅ‚nie nowy kurs.
Po pierwsze i najważniejsze, polityka UE powinna skupić siÄ™ na tworzeniu i utrzymaniu miejsc pracy oraz na zadbaniu o wÅ‚aÅ›ciwy rozwój i odpowiedni poziom konkurencyjnoÅ›ci. Podczas prac nad nowymi ustawami lub umowami handlowymi należy prowadzić badania, które pozwolÄ… dokÅ‚adnie ocenić korzyÅ›ci z nich wynikajÄ…ce dla europejskiej gospodarki oraz ustalić, czy wcielenie ich w życie przyczyni siÄ™ do przyspieszenia rozwoju oraz wzrostu zatrudnienia i konkurencyjnoÅ›ci. Ten tok myÅ›lenia powinny przyjąć wÅ‚adze zasiadajÄ…ce w Komisji oraz Parlamencie Europejskim, przy peÅ‚nym poparciu wszystkich paÅ„stw czÅ‚onkowskich.
Po wtóre, w unijnym ustawodawstwie potrzebne sÄ… zmiany, które umożliwiÄ… wprowadzanie mÄ…drych i przyjaznych ustaw i przepisów prawa. PrzemysÅ‚ motoryzacyjny należy do europejskich pionierów nowych technologii. JesteÅ›my dumni z najwyższych standardów ekologicznych i bezpieczeÅ„stwa, jakie wdrażamy oraz z wartoÅ›ciowych miejsc pracy, które tworzymy w placówkach rozwojowo-badawczych. Jednak, jeÅ›li chcemy wprowadzać nowe standardy, upewnijmy siÄ™ najpierw, że ich wpÅ‚yw na konkurencyjność zostaÅ‚ oszacowany w sposób odpowiedni i niezależny. PozwolÄ™ sobie w tym miejscu przytoczyć sÅ‚owa PrzewodniczÄ…cego KE, Jose Manuela Barroso, który powiedziaÅ‚, że czasem wiÄ™kszÄ… korzyÅ›ciÄ… dla UE jest ograniczone dziaÅ‚anie.
Po trzecie, powinniÅ›my wykorzystywać możliwoÅ›ci rozwoju, jakie niesie ze sobÄ… podpisanie sprawiedliwych i przemyÅ›lanych umów o wymianie handlowej. Ford ma w genach wpisane poparcie dla idei wolnego handlu, na niej opiera siÄ™ ponad 50% naszej globalnej produkcji, a funkcjonowanie firmy zależne jest od możliwoÅ›ci wolnego importu i eksportu pojazdów i części zamiennych.
Na przykład, porozumienie o wymianie handlowej między Europą a Stanami Zjednoczonymi znacznie poprawiłoby warunki do dalszego rozwoju i tworzenia nowych miejsc pracy, oraz przyniosłoby wiele korzyści klientom i dlatego będziemy silnie zabiegać o podpisanie takiej umowy.
Jednak takie porozumienie musi nie tylko oferować swobodÄ™ dziaÅ‚ania, ale powinno być również oparte na zasadach równoÅ›ci. Proponowana umowa miÄ™dzy UE a JaponiÄ… stanowi wyrazisty przykÅ‚ad źle skonstruowanego porozumienia, bowiem zapewnia niczym nieskrÄ™powany dostÄ™p do europejskiego rynku bez gwarancji liberalizacji rynku japoÅ„skiego. Taka umowa naraża przemysÅ‚ samochodowy w Europie na nieuczciwe praktyki ze strony konkurencji poprzez celowe osÅ‚abianie waluty japoÅ„skiej, i stanowi poważne zagrożenie dla europejskiego rynku pracy. Przypomina to porozumienie o wolnym handlu zawarte 3 lata temu miÄ™dzy UE a KoreÄ…. Umowa otworzyÅ‚a wówczas rynek europejski dla producentów koreaÅ„skich, ale tamtejszy rynek pozostaÅ‚ zamkniÄ™ty dla naszych koncernów, które nadal muszÄ… borykać siÄ™ z nowymi barierami pozataryfowymi.
Gospodarka europejska funkcjonuje w coraz bardziej konkurencyjnym otoczeniu, a niektóre europejskie firmy, np. Ford, zostaÅ‚y ostatnimi czasy zmuszone do podjÄ™cia drastycznych decyzji w celu zachowania konkurencyjnoÅ›ci. Aby urzeczywistnić wizjÄ™ konkurencyjnej Europy, trzeba nam spójnych proeuropejskich dziaÅ‚aÅ„ i wspólnego stanowiska wÅ‚adz oraz wysiÅ‚ku wszystkich akcjonariuszy. Tylko w ten sposób wspólny europejski rynek, który od lat silnie wspieramy, ma szansÄ™ rozwinąć swój peÅ‚ny potencjaÅ‚.
Firma Ford pozostaje mocno zaangażowana w dziaÅ‚alność i inwestycje na Starym Kontynencie. W tej materii od ponad stu lat nic siÄ™ nie zmienia. Jednak uważamy, że dzisiaj – podobnie jak wtedy, gdy w Europie powstaÅ‚ wspólny rynek – znaleźliÅ›my siÄ™ w decydujÄ…cym dla losów europejskiej gospodarki czasie, który wymagaÅ‚ bÄ™dzie od wszystkich akcjonariuszy odwagi i determinacji.
Dlatego apelujemy do wÅ‚adz UE oraz osób zasiadajÄ…cych w nowej KE, a także do liderów biznesu i przewodniczÄ…cych zwiÄ…zków zawodowych o wiÄ™ksze zaangażowanie w budowÄ™ podwalin silnego i bardziej konkurencyjnego przemysÅ‚u motoryzacyjnego w Europie, przemysÅ‚u, który bÄ™dzie źródÅ‚em nowych miejsc pracy oraz dochodu dla obecnych i przyszÅ‚ych pokoleÅ„.
Stephen Odell
wiceprezes Ford Motor Company i prezes Ford of Europe, Middle East and Africa