Ponieważ samochód miaÅ‚ być przeznaczony na rynek amerykaÅ„ski, aby lepiej trafić w gusta klientów projektowanie nadwozia powierzono kalifornijskiemu studiu Toyoty, Calty Design Research. Odpowiedzialny za projekt o oznaczeniu F3 Erwin Lui, wówczas Å›wieżo upieczony absolwent prestiżowego Art Center College of Design, postanowiÅ‚ zerwać z modnÄ… w owych czasach kanciastÄ… stylistykÄ…. MaÅ‚o tego – zastosowaÅ‚ wyjÄ…tkowo oryginalnÄ… metodÄ™ projektowania od razu w trzech wymiarach, bez uprzedniego szkicowania bryÅ‚y. WykorzystaÅ‚ do tego balony napeÅ‚nione pÅ‚ynnym gipsem, które projektanci mogli niemal dowolnie ksztaÅ‚tować przed stwardnieniem mieszanki. SpoÅ›ród powstaÅ‚ych w ten sposób krzywizn wybrano najciekawsze, które daÅ‚y poczÄ…tek ksztaÅ‚tom samochodu. W efekcie nowe coupe zyskaÅ‚o wyjÄ…tkowo wdziÄ™cznÄ…, opÅ‚ywowÄ… formÄ™, wyróżniajÄ…cÄ… je już na pierwszy rzut oka spoÅ›ród aut konkurencji i zapewniajÄ…cÄ… niski wspóÅ‚czynnik oporu powietrza (Cx) równy 0,31.
Ambitny design okazaÅ‚ siÄ™ wyzwaniem dla inżynierów, którzy musieli znaleźć rozwiÄ…zania licznych problemów. Trzeba byÅ‚o na przykÅ‚ad stworzyć od podstaw wpasowane w obÅ‚y przód auta reflektory, które przy niespotykanym wczeÅ›niej ksztaÅ‚cie dawaÅ‚yby niezbÄ™dny strumieÅ„ Å›wiatÅ‚a. Tak powstaÅ‚y charakterystyczne dla oryginalnego Lexusa SC podwójne reflektory z oddzielnymi lampami Å›wiateÅ‚ drogowych. Niespotykanie dÅ‚ugie drzwi wymusiÅ‚y skonstruowanie specjalnych zawiasów o wyrafinowanej kinematyce, dziÄ™ki której przy otwieraniu drzwi przemieszczaÅ‚y siÄ™ nieco na zewnÄ…trz i w przód, uÅ‚atwiajÄ…c wsiadanie i wysiadanie na ciasnych parkingach. Dla wytwarzania elementów karoserii o skomplikowanych krzywiznach trzeba byÅ‚o opracować nowe metody tÅ‚oczenia blach.
Silniki
Do napÄ™du Lexusa SC wykorzystano wolnossÄ…cy, czterolitrowy silnik V8, stworzony dla flagowej limuzyny LS 400. CharakteryzujÄ…ca siÄ™ wysokÄ… kulturÄ… pracy 32-zaworowa jednostka zostaÅ‚a skonstruowana z udziaÅ‚em specjalistów od silników wyÅ›cigowych, wyróżniajÄ…c siÄ™ zwiÄ™kszonÄ… wytrzymaÅ‚oÅ›ciÄ… i krótkim skokiem tÅ‚oków. Zastosowano w niej aluminiowy blok z żeliwnymi tulejami cylindrów, aluminiowÄ… gÅ‚owicÄ™, stalowe korbowody i waÅ‚ korbowy podparty na piÄ™ciu Å‚ożyskach oraz tÅ‚oki z hipereutektycznego stopu aluminium. Przy stopniu sprężania 10:1 uzyskano moc 191 kW (260 KM) i moment obrotowy 353 Nm.
MiÅ‚oÅ›nicy mocniejszych wrażeÅ„ mogli wybrać wersjÄ™ z 2,5-litrowym, szeÅ›ciocylindrowym silnikiem rzÄ™dowym wyposażonym w dwie turbosprężarki, rozwijajÄ…cym moc 280 KM. O ile V8 towarzyszyÅ‚a czterobiegowa przekÅ‚adnia automatyczna, nabywcy wariantu z silnikiem rzÄ™dowym mogli zdecydować siÄ™ również na manualnÄ… skrzyniÄ™ biegów o piÄ™ciu przeÅ‚ożeniach.
Nabywcy mogli wybrać jeden z trzech rodzajów zawieszenia: standardowe z resorami Å›rubowymi i konwencjonalnymi amortyzatorami, pneumatyczne z możliwoÅ›ciÄ… regulowania siÅ‚y tÅ‚umienia podczas jazdy oraz mikroprocesorowo sterowane zawieszenie hydropneumatyczne TACS (Toyota Active Control Suspension). To ostatnie zamiast resorów i drążków stabilizujÄ…cych wykorzystywaÅ‚o zestaw czujników przyspieszenia i przechyÅ‚ów oraz elektronicznie sterowanych elementów aktywnych, zapewniajÄ…cych idealnie poziome poÅ‚ożenia nadwozia podczas pokonywania zakrÄ™tów i nierównoÅ›ci. DostÄ™pny byÅ‚ również wariant ze skrÄ™tnymi koÅ‚ami tylnymi.
Kosmiczne wyposażenie
ZewnÄ™trzne obÅ‚oÅ›ci znalazÅ‚y swe odbicie również w kabinie Lexusa SC, której eleganckie wnÄ™trze byÅ‚o także dopracowane pod wzglÄ™dem ergonomicznym i obfitowaÅ‚o w techniczne nowinki. ByÅ‚y one szczególnie widoczne w samochodach przeznaczonych na rynek japoÅ„ski, które otrzymaÅ‚y cyfrowe przyrzÄ…dy, wycieraczki dostosowujÄ…ce tempo pracy do prÄ™dkoÅ›ci jazdy, 12-pÅ‚ytowe zmieniacze CD czy system Electro Multi Vision z wyÅ›wietlaczem mogÄ…cym peÅ‚nić rolÄ™ telewizora, pokazywać ekran GPS, widok z kamery cofania czy ustawienia systemu audio. To wszystko w 1991 roku! Standardowym wyposażeniem byÅ‚ siedmiogÅ‚oÅ›nikowy system audio Panasonica, za dopÅ‚atÄ… można byÅ‚o dostać audiofilski system Nakamichi.
BiorÄ…c pod uwagÄ™ osiÄ…gi (6,7 s od zera do setki) i kosmiczne wyposażenie, Lexus SC miaÅ‚ w USA nader atrakcyjnÄ… cenÄ™. Model SC 300 można byÅ‚o kupić już za 31650 USD, zaÅ› SC 400 za 37500 USD. Auto spotkaÅ‚o siÄ™ w Stanach ze znakomitym przyjÄ™ciem – magazyn Motor Trend przyznaÅ‚ Lexusowi SC tytuÅ‚ importowanego samochodu roku, a redaktor naczelny Car & Driver napisaÅ‚ żartobliwie, że jest sfrustrowany, ponieważ „nie znajduje rzeczy, którÄ… w coupe Lexusa można by byÅ‚o zrobić lepiej”. SC staÅ‚ siÄ™ popularny wÅ›ród celebrytów – jeździÅ‚ nim na przykÅ‚ad Harrison Ford.
Od SC do LC
PierwszÄ… generacjÄ™ Lexusa SC produkowano niespotykanie dÅ‚ugo – od 1991 do 2000 roku. W roku 2001 wprowadzono drugÄ… generacjÄ™, SC 430, z silnikiem V8 4.3 l z Lexusa LS 430 i piÄ™ciobiegowÄ… przekÅ‚adniÄ… automatycznÄ…. Moc 215 kW (292 KM) i moment obrotowy 430 Nm zapewniaÅ‚y przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 6,2 sekundy. Nowy SC zostaÅ‚ od poczÄ…tku pomyÅ›lany jako kabriolet ze sztywnym skÅ‚adanym dachem. Tym razem projekt nadwozia powierzono europejskim projektantom, którzy inspirowali siÄ™ luksusowymi jachtami z Lazurowego Wybrzeża – trzeba przyznać, że efekt byÅ‚ imponujÄ…cy. Podobnie jak oryginalny SC, druga generacja modelu wytwarzana byÅ‚a również przez dziewięć lat. ProdukcjÄ™ Lexusa SC zakoÅ„czono w lipcu 2010 roku. DziÅ› miejsce SC w ofercie marki zajmuje nowe flagowe coupe Lexus LC.