Arona to idealna propozycja dla wszystkich miÅ‚oÅ›ników nowych technologii. Jest to pierwszy crossover koncernu Volkswagen, który skonstruowany zostaÅ‚ na nowo opracowanej moduÅ‚owej platformie MQB A0. Wykorzystany już w Ibizie piÄ…tej generacji, koncept MQB A0 stanowi krok naprzód wzglÄ™dem rozwiÄ…zania stosowanego do tej pory. DziÄ™ki użyciu zwiÄ™kszonej liczby elementów formowanych przy bardzo wysokich temperaturach, staÅ‚ siÄ™ teraz jeszcze sztywniejszy i lżejszy. A to oznacza same korzyÅ›ci dla Arony.
Najważniejsze z nich to lepsze osiągi, niższe zapotrzebowanie na paliwo oraz wyższa dynamika podczas jazdy. W rezultacie nowy SEAT na drodze okazuje się zwinny, bezpieczny, stabilny i jednocześnie wygodny. Świetnie łączy ogień z wodą, zapewniając jednocześnie wysoki komfort i ogromną radość z każdego pokonanego kilometra.
Wszystkie dynamiczne możliwoÅ›ci Arony sÄ… dodatkowo wyostrzone w odmianach o mocy ponad 100 KM. Seryjnie wyposażone w mechanizm różnicowy, który dba o jak najlepszÄ… trakcjÄ™, wyróżniajÄ… siÄ™ jeszcze wyższÄ… skutecznoÅ›ciÄ… podczas pokonywania zakrÄ™tów.
Wydajne 3-cylindrowce
MiÄ™dzy przednimi koÅ‚ami Arony pracujÄ… jednostki benzynowe z rodziny TSI lub wysokoprężne TDI. Wszystkie majÄ… bezpoÅ›redni wtrysk paliwa, turbosprężarkÄ™ oraz system start/stop. Do wyboru sÄ… trzy różne warianty benzynowe. Pierwszy z nich to 3-cylindrowy 1.0 TSI o mocy 95 KM, wspóÅ‚pracujÄ…cy z 5-biegowÄ… przekÅ‚adniÄ… rÄ™cznÄ…. Kolejny w gamie jest także 1.0 TSI, ale w odmianie 115-konnej i z 6-biegowÄ… skrzyniÄ… rÄ™cznÄ… lub z 7-biegowym, dwusprzÄ™gÅ‚owym automatem DSG.
Wersja 95-konna osiÄ…ga prÄ™dkość maksymalnÄ… 173 km/h i od 0 do 100 km/h przyspiesza w zaledwie 11,6 s. DziÄ™ki maksymalnemu momentowi obrotowemu wynoszÄ…cemu 175 Nm, generowanemu w zakresie 2000–3500 obr./min, pojazd wyróżnia siÄ™ zaskakujÄ…co wysokim poziomem dynamiki, do czego przyczyniajÄ… siÄ™ również nieduża masa wÅ‚asna oraz modyfikacje skrzyni biegów, przeprowadzone w celu jak najlepszego zrównoważenia osiÄ…gów i zużycia paliwa. W rezultacie Å›rednie zapotrzebowanie na benzynÄ™ pozostaje na niskim poziomie wynoszÄ…cym 4,9 l/100 km. Maksymalny moment obrotowy dla obu tych wersji wynosi 200 Nm i jest osiÄ…galny stale w przedziale 2000–3500 obr./min. Co równie istotne, silnik chÄ™tnie odpowiada na dodanie gazu w niskim zakresie obrotów, zapewniajÄ…c przyjemne doznania podczas jazdy.
Oba warianty 115-konne mogÄ… osiÄ…gnąć prÄ™dkość maksymalnÄ… 182 km/h. Czas rozpÄ™dzania do 100 km/h jest zbliżony – 9,8 sekundy dla skrzyni rÄ™cznej wobec 10,0 s w przypadku dwusprzÄ™gÅ‚owego automatu. Tym niemniej DSG odznacza siÄ™ gÅ‚adkÄ…, pÅ‚ynnÄ… i bardzo sprawnÄ… pracÄ…, uwalniajÄ…c kierowcÄ… od koniecznoÅ›ci wciskania sprzÄ™gÅ‚a i operowania drążkiem zmiany biegów. A to, szczególnie w ruchu miejskim, jest nie do przecenienia.
Kolejne silniki w drodze
Pod koniec 2017 roku gama silników Arony zostanie uzupeÅ‚niona o kolejny wariant benzynowy, który podczas jazdy ma zapewniać najwiÄ™kszÄ… dawkÄ™ przygody. Czterocylindrowa jednostka 1.5 TSI EVO bÄ™dzie dysponować 150 KM mocy i zostanie zaopatrzona w aktywny ukÅ‚ad odÅ‚Ä…czania cylindrów. Odmiana ta ma wystÄ™pować tylko w wersji wyposażenia FR i z 6-stopniowÄ… przekÅ‚adniÄ… rÄ™cznÄ…. Åšrednio Arona 1.5 TSI EVO bÄ™dzie zużywać raptem 5,1 l benzyny na 100 km.
Po stronie wysokoprężnej wkrótce zadebiutuje wydajny i trwaÅ‚y silnik 1.6 TDI. DostÄ™pne bÄ™dÄ… dwie odmiany – o mocy 95 lub 115 KM. SÅ‚absza z nich ma wspóÅ‚pracować z 5-biegowÄ… przekÅ‚adniÄ… rÄ™cznÄ… lub z 7-stopniowym DSG, natomiast mocniejsza – ze skrzyniÄ… manualnÄ… o 6 przeÅ‚ożeniach.
Coś dla każdego
Arona, tak jak inne modele SEAT-a, oferowana jest w czterech wersjach wyposażenia. To Reference, Style oraz FR i Xcellence. Warianty Xcellence i FR sÄ… dostÄ™pne w tej samej cenie, ale przeznaczone dla różnych odbiorców. Pierwszy celuje w grupÄ™ klientów oczekujÄ…cych od samochodu elegancji i komfortu, drugi ma bardziej sportowy styl. Mimo różnego przeznaczenia obie wersje wyróżniajÄ… siÄ™ bogatym wyposażeniem. Ich wÅ‚aÅ›cicieli ucieszÄ… wiÄ™c dzienne Å›wiatÅ‚a LED, nastrojowe dwukolorowe oÅ›wietlenie diodowe kabiny (czerwone i biaÅ‚e), tylne czujniki parkowania, tempomat oraz ukÅ‚ad wykrywania zmÄ™czenia kierowcy.
O wysmakowany charakter wersji Xcellence dbajÄ… 16-calowe obrÄ™cze z lekkich stopów, chromowana osÅ‚ona chÅ‚odnicy oraz listwa pomiÄ™dzy oknami i bocznymi drzwiami, pÅ‚ynnie przechodzÄ…ca na tylny sÅ‚upek. WewnÄ…trz można zauważyć detale wyróżnione na biaÅ‚o oraz charakterystyczny styl konsoli Å›rodkowej, paneli drzwi, kierownicy i deski rozdzielczej.
Wariant FR jest dostÄ™pny w dwóch wersjach zawieszenia – normalnym i sportowym – oraz z ukÅ‚adem SEAT Drive Profile, pozwalajÄ…cym na wybór jednego z czterech trybów jazdy. SÄ… to: Normal, Sport, Eco oraz Individual. FR wyróżnia siÄ™ także 18-calowymi obrÄ™czami z lekkich stopów, osÅ‚onÄ… chÅ‚odnicy oraz tylnym zderzakiem – wszystkie te elementy opracowano specjalnie z myÅ›lÄ… o tej wersji. WewnÄ…trz odmiany FR znalazÅ‚y siÄ™ sportowe fotele i deska rozdzielcza wykoÅ„czona w kolorze czarnym.
Arona jest samochodem kompletnym, czyli atrakcyjnym dla oka, nowoczeÅ›nie zaprojektowanym i znakomicie wyposażonym. Jeszcze wiÄ™cej zyskuje po wyruszeniu w wielokilometrowÄ… trasÄ™. Wtedy urzeka oszczÄ™dnym silnikiem, szczególnym komfortem dla pasażerów oraz wzorowym zachowaniem na drodze.