Globalna gospodarka znalazÅ‚a siÄ™ w ostatnich miesiÄ…cach w sytuacji bezprecedensowej, z którÄ… zmierzyć musi siÄ™ każda firma. Jednak w okolicznoÅ›ciach stawiajÄ…cych wiele wyzwaÅ„ niektóre przedsiÄ™biorstwa dostrzegajÄ… nowe możliwoÅ›ci rozwoju. Szczególnie ciekawÄ… perspektywÄ™ zmian majÄ… marki motoryzacyjne o globalnym zasiÄ™gu, takie jak hiszpaÅ„ski SEAT. Przedstawiciele firmy podkreÅ›lajÄ… podobieÅ„stwo miÄ™dzy sytuacjÄ… na polskim i globalnym rynku.
– Pierwszy kwartaÅ‚ zostaÅ‚ zdefiniowany przez pandemiÄ™ COVID-19. Ta wymagajÄ…ca sytuacja okazaÅ‚a siÄ™ zarazem katalizatorem tendencji, które obserwujemy od dÅ‚uższego czasu. DotyczÄ… one zachowaÅ„ klientów poszukujÄ…cych nowego samochodu – mówi Jakub Góralczyk, PR Manager SEAT. – Coraz częściej poza wizytÄ… w salonie stacjonarnym polscy kierowcy chcieliby otrzymać zdalny dostÄ™p do informacji pomocnych w wyborze modelu. Bieżąca sytuacja, gdy ograniczamy wyjÅ›cia z domu, spowodowaÅ‚a jedynie intensyfikacjÄ™ tej tendencji.
Zakupy online na świecie
W perspektywie globalnej wyraźnie widoczny jest wzrost popularnoÅ›ci zakupów online wraz z wprowadzeniem przez kolejne kraje obostrzeÅ„ w przemieszczaniu siÄ™. WedÅ‚ug danych SalesForce.com w drugiej poÅ‚owie marca sklepy online odnotowaÅ‚y skokowy wzrost dochodów o 41%. Na wynik ten w dużej mierze miaÅ‚ wpÅ‚yw bezprecedensowy wzrost zainteresowania zdalnymi zakupami produktów pierwszej potrzeby – miÄ™dzy 10 a 20 marca na obserwowanych przez SalesForce.com rynkach odnotowano wzrost wydatków na te produkty o 200%. Dane te można uznać za tym bardziej zaskakujÄ…ce, jeÅ›li weźmie siÄ™ pod uwagÄ™, że rynek zakupów online w każdym kwartale 2019 roku odnotowywaÅ‚ ponaddziesiÄ™cioprocentowy wzrost. Trend wzmożonego zainteresowania zakupami online obejmuje nie tylko produkty spożywcze. Google w przeciÄ…gu tylko jednego tygodnia marca br. odnotowaÅ‚ w skali globalnej wzrost o 70% wyszukiwaÅ„ ofert samochodów i dostawczych.
Polacy kupujÄ…cy w Internecie
Wyraźne symptomy zmiany nawyków byÅ‚y widoczne w poprzednim roku również u polskich konsumentów. Jak wskazaÅ‚y wyniki raportu „E-commerce w Polsce 2019” zrealizowane przez Gemius dla e-Commerce Polska, prawie co piÄ…ta osoba planujÄ…ca zakup samochodu kupiÅ‚aby go wczeÅ›niej, gdyby mogÅ‚a dokonać zakupu online. Pierwszy kwartaÅ‚ 2020 roku, zdefiniowany przez globalnÄ… sytuacjÄ™ pandemicznÄ…, przyniósÅ‚ w Polsce dynamiczny rozwój sprzedaży online produktów z poszczególnych kategorii.
– Spodziewamy siÄ™, że zapotrzebowanie konsumentów na kontakt online z markami motoryzacyjnymi bÄ™dzie jedynie rosÅ‚o – stwierdza Góralczyk. – Jednak w odróżnieniu od marek spożywczych, które już w ostatnim kwartale zaliczyÅ‚y skokowy wzrost sprzedaży online, oferujemy produkty wysoce personalizowane. Klient oczekuje od nas możliwoÅ›ci doboru samochodu z najlepszym dla niego napÄ™dem, asystentami czy dodatkowymi elementami wyposażenia. Jako marka stale inwestujÄ…ca w innowacje SEAT postanowiÅ‚ przyspieszyć prace nad rozwiÄ…zaniami, by jeszcze w tym kwartale uÅ‚atwić polskim klientom wybór najodpowiedniejszego samochodu.
WedÅ‚ug zapowiedzi hiszpaÅ„ski producent planuje udostÄ™pnienie platformy agregujÄ…cej modele w dostÄ™pnych w Polsce konfiguracjach. Serwis ma poÅ‚Ä…czyć prezentacjÄ™ aktualnej oferty egzemplarzy z rozwiÄ…zaniami finansowymi zarazem dla klientów biznesowych, jak i indywidualnych. Z poziomu zabezpieczonej strony użytkownik bÄ™dzie mógÅ‚ m.in. w krótkim czasie otrzymać informacjÄ™ o przyznaniu leasingu. DziÄ™ki rozbudowaniu narzÄ™dzia wyszukiwarki i przejrzystemu formularzowi zamówieÅ„ liczba wizyt w salonie ograniczy siÄ™ do jednego spotkania, koniecznego do podpisania umowy na nowy samochód. Termin udostÄ™pnienia serwisu SEAT-a zostaÅ‚ ustalony na czerwiec bieżącego roku.