|
|
Silniki Audi w Le Mans pokrewne z jednostkami produkowanymi seryjnie
|
Dodano: 2013-06-17
Wyświetlono: 1593 razy
|
Od 15 lat postęp w rozwoju nowych silników wywiera istotny wpływ na osiągnięcia Audi w sportach motorowych. Permanentnie rozwijając i udoskonalając jednostki napędowe, inżynierowie Audi radzą sobie z obostrzeniami regulaminowymi w wyścigach i stale zwiększają efektywność.
|
foto © Audi |
|
|
Ulrich Baretzky, kierownik dziaÅ‚u rozwoju silników, dzieli historiÄ™ startów czterech ringów w Le Mans na dwie epoki. Do 2005 w samochodach wyÅ›cigowych LMP Audi montowaÅ‚o silniki benzynowe, a od roku 2006 – silniki diesla. Ten umowny podziaÅ‚, byÅ‚ dla Audi punktem wyjÅ›cia do wprowadzania wielu innowacji.
- W pierwszych bolidach Audi biorÄ…cych udziaÅ‚ w wyÅ›cigach w Le Mans, montowano silnik benzynowy o pojemnoÅ›ci 3,6 litra i mocy 400 kW (544 KM). Już rok później zastÄ…piÅ‚a go jednostka o mocy ponad 449 kW (610 KM). Dużym postÄ™pem byÅ‚o zastosowanie bezpoÅ›redniego wtrysku TFSI - po raz pierwszy w 2001 roku. W ten sposób znacznie obniżono zużycie paliwa, poprawiajÄ…c jednoczeÅ›nie wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci jezdne i reakcje pojazdów. Czas startu z pit – stopu skróciÅ‚ siÄ™ o 1,3 sekundy, ponieważ bezpoÅ›rednio wtryskiwane paliwo spalaÅ‚o siÄ™ od razu i dawaÅ‚o natychmiastowÄ… moc. RozwiÄ…zanie wypróbowane w sporcie motorowym Audi przeniosÅ‚o do produkcji seryjnej i w ten sposób pojawiÅ‚y siÄ™ pierwsze modele z silnikami FSI i TFSI, które cechowaÅ‚y siÄ™ o 15 procent niższym zużyciem paliwa.
- Zaledwie pięć lat później, marka z Ingolstadt odniosÅ‚a w Le Mans zwyciÄ™stwo dziÄ™ki silnikowi TDI. W 1989 roku Audi, wynalazca techniki TDI, wprowadziÅ‚o na rynek pierwszy model seryjny wyposażony w tÄ™ jednostkÄ™. W roku 2006 bolid Audi, również z silnikiem TDI pod maskÄ…, zwyciężyÅ‚ w Le Mans. Jednostka napÄ™dowa V12, w którÄ… wyposażono model R10 TDI, miaÅ‚a pojemność 5,5 litra, dziÄ™ki której moc samochodu siÄ™gnęła ponad 478 kW (650 KM). Szczególnie godny podziwu byÅ‚ jego moment obrotowy – 1100 Nm. Warto również zaznaczyć, że byÅ‚ to pierwszy silnik Audi z aluminiowym blokiem.
- Prowadzone przez inżynierów z Ingolstadt i Neckarsulm prace rozwojowe nad silnikami wysokoprężnymi czerpiÄ… bezpoÅ›rednio z rozwiÄ…zaÅ„ technicznych sprawdzonych w Le Mans. DoÅ›wiadczenia zebrane podczas prac przygotowawczych do wyÅ›cigu, wcielono w życie np. do rozwiÄ…zaÅ„ zwiÄ…zanych z wtryskiem paliwa. System wtrysku z dwiema pompami wysokiego ciÅ›nienia i wtryskiwaczami piezoelektrycznymi udoskonalono tak, by podczas zmagaÅ„ sportowych miaÅ‚y jak najwyższÄ… moc i byÅ‚y najbardziej efektywne. CiÅ›nienie wtrysku jest nieustannie zwiÄ™kszane . DziÄ™ki temu, można zoptymalizować spalanie i wykorzystanie mocy, a korzyÅ›ci z nowych rozwiÄ…zaÅ„ odnoszÄ… również samochody seryjne. Obecnie silniki stosowane w wyÅ›cigach majÄ… ciÅ›nienie wtrysku rzÄ™du 2800 barów, a w pojazdach produkcji seryjnej – 2000 barów.
- ZmiennÄ… geometriÄ™ Å‚opatek turbiny (VTG), bÄ™dÄ…cÄ… od dawna rozwiÄ…zaniem standardowym w pojazdach seryjnych, po kilku latach prac konstrukcyjnych i rozwojowych, w roku 2009 zastosowano po raz pierwszy w silniku wyÅ›cigowego bolidu V10 TDI. NajwiÄ™ksze wyzwanie stanowiÅ‚y wysokie, ponad 1000 stopni Celsjusza, temperatury. Technika VTG znacznie poprawia reakcje pojazdów. W 2010 roku, Audi ze swoim R15 TDI, nie tylko cieszyÅ‚o siÄ™ ze zwyciÄ™stwa w Le Mans, ale ustanowiÅ‚o również nowy rekord czasu, w jakim pojazd z Ingolstadt pokonaÅ‚ 397 okrążeÅ„ toru, czyli 5410 km. Poprzedni, niepobity wczeÅ›niej rekord obowiÄ…zywaÅ‚ caÅ‚e 39 lat.
- NajwiÄ™ksza zmiana w przepisach wyÅ›cigów, a równoczeÅ›nie prezentacja szczytowych możliwoÅ›ci technicznych inżynierów Audi, miaÅ‚a miejsce w 2011 roku. Nowy regulamin zmusiÅ‚ konstruktorów do zmniejszenia pojemnoÅ›ci silników diesla do 3,7 litra, czyli aż o 1800 centymetrów szeÅ›ciennych. W odpowiedzi na te obostrzenia, cztery ringi zaprezentowaÅ‚y jednostkÄ™ napÄ™dowÄ… V6 TDI, w której zastosowano szereg innowacyjnych rozwiÄ…zaÅ„. Część wydechowa silnika zostaÅ‚a umieszczona w wewnÄ™trznym kÄ…cie pomiÄ™dzy rzÄ™dami cylindrów, którego rozpiÄ™tość wynosi 120 stopni (zasada „ciepÅ‚a strona od wewnÄ…trz“). DwuprzepÅ‚ywowÄ… pojedynczÄ… turbosprężarkÄ™ z dodatkowym kompresorem, zasilajÄ… spaliny z obu rzÄ™dów cylindrów.
- Na kolejne ograniczenia regulaminowe inżynierowie Audi reagujÄ… wprowadzajÄ…c dodatkowe ulepszenia w silnikach. PrzykÅ‚adowo, Å›rednica ograniczników masy powietrza w jednostkach wysokoprężnych, od roku 2006 zmniejszyÅ‚a siÄ™ o 34 procent. CiÅ›nienie Å‚adowania zmalaÅ‚o o 4,7 procent, pojemność skokowa – prawie o 33 procent. Moc obniżyÅ‚a siÄ™ z 478 kW (650 KM) do dzisiejszej wartoÅ›ci 360 kW (490 KM), czyli o ok. 24 procent. Tym bardziej warto docenić wzrost mocy jednostkowej. Moc z litra pojemność wzrosÅ‚a z 87 kW (118 KM) w 2006 roku do 107 kW (146 KM) w 2011 roku, czyli także o ok. 24 procent. Jej gÄ™stość, tzn. miara mocy generowanej przez każdy cylinder z osobna, wzrosÅ‚a w tym okresie aż o 40 kW (54 KM) i siÄ™ga dziÅ› nawet 66 kW (90 KM), o 65 procent wiÄ™cej. Jeszcze wiÄ™kszy podziw budzi redukcja zużycia paliwa. Spalanie w jednostkach obecnej generacji (na jedno okrążenie toru Le Mans), przy równoczesnym zwiÄ™kszeniu mocy z litra, obniżono w porównaniu z pierwszÄ… generacjÄ… silników diesla o ponad 20 procent.
|
|
Źródło: Audi, informacja Mototarget.pl
|
|
Pisaliśmy również |
» Szczyty sportowego charakteru: od Audi S6 plus do Audi RS 6 Avant performance i RS 7 Sportback performance
|
» Audi SQ8 e-tron - już dostÄ™pne w konfiguratorze i w sprzedaży w Polsce
|
|
Inne artykuły
|
|
» Przygoda w kamperze! Co warto wiedzieć? |
2023-05-31 |
|
RozpoczynajÄ…cy siÄ™ sezon na wyprawy kamperem stawia przed wieloma miÅ‚oÅ›nikami tego typu turystyki zasadnicze pytanie: czy podczas moich wypraw chcÄ™ za każdym razem nocować na zagospodarowanym kempingu, czy zaszaleć i spÄ™dzać noce ?na dziko?, na Å‚oni... wiÄ™cej »
|
|
[1]234567891011121314151617181920212223242526272829303132333435363738394041424344454647484950515253545556575859606162636465666768697071727374757677787980818283848586878889909192939495969798991001011021031041051061071081091101111121131141151161171181191201211221231241251261271281291301311321331341351361371381391401411421431441451461471481491501511521531541551561571581591601611621631641651661671681691701711721731741751761771781791801811821831841851861871881891901911921931941951961971981992002012022032042052062072082092102112122132142152162172182192202212222232242252262272282292302312322332342352362372382392402412422432442452462472482492502512522532542552562572582592602612622632642652662672682692702712722732742752762772782792802812822832842852862872882892902912922932942952962972982993003013023033043053063073083093103113123133143153163173183193203213223233243253263273283293303313323333343353363373383393403413423433443453463473483493503513523533543553563573583593603613623633643653663673683693703713723733743753763773783793803813823833843853863873883893903913923933943953963973983994004014024034044054064074084094104114124134144154164174184194204214224234244254264274284294304314324334344354364374384394404414424434444454464474484494504514524534544554564574584594604614624634644654664674684694704714724734744754764774784794804814824834844854864874884894904914924934944954964974984995005015025035045055065075085095105115125135145155165175185195205215225235245255265275285295305315325335345355365375385395405415425435445455465475485495505515525535545555565575585595605615625635645655665675685695705715725735745755765775785795805815825835845855865875885895905915925935945955965975985996006016026036046056066076086096106116126136146156166176186196206216226236246256266276286296306316326336346356366376386396406416426436446456466476486496506516526536546556566576586596606616626636646656666676686696706716726736746756766776786796806816826836846856866876886896906916926936946956966976986997007017027037047057067077087097107117127137147157167177187197207217227237247257267277287297307317327337347357367377387397407417427437447457467477487497507517527537547557567577587597607617627637647657667677687697707717727737747757767777787797807817827837847857867877887897907917927937947957967977987998008018028038048058068078088098108118128138148158168178188198208218228238248258268278288298308318328338348358368378388398408418428438448458468478488498508518528538548558568578588598608618628638648658668678688698708718728738748758768778788798808818828838848858868878888898908918928938948958968978988999009019029039049059069079089099109119129139149159169179189199209219229239249259269279289299309319329339349359369379389399409419429439449459469479489499509519529539549559569579589599609619629639649659669679689699709719729739749759769779789799809819829839849859869879889899909919929939949959969979989991000100110021003100410051006100710081009101010111012101310141015101610171018101910201021102210231024102510261027102810291030103110321033103410351036103710381039104010411042104310441045104610471048104910501051105210531054105510561057105810591060106110621063106410651066106710681069107010711072107310741075107610771078107910801081108210831084108510861087108810891090109110921093109410951096109710981099110011011102110311041105110611071108110911101111111211131114111511161117111811191120112111221123112411251126112711281129113011311132113311341135113611371138113911401141114211431144114511461147114811491150115111521153115411551156115711581159116011611162116311641165116611671168116911701171117211731174117511761177117811791180118111821183118411851186118711881189119011911192119311941195119611971198119912001201120212031204120512061207120812091210121112121213121412151216121712181219122012211222122312241225122612271228122912301231123212331234 Wyświetlane: 0 - 20 z 24669 rekordów |
|
|
|