-
Bezemisyjna podróż w teren
-
Cztery silniki elektryczne i napęd quattro
-
Aicon i przyjaciele: podczas wystawy IAA 2019 Audi zaprezentuje cztery wizjonerskie pojazdy
Czteroosobowe Audi AI:TRAIL quattro łączy w sobie przygotowanie do zautomatyzowanej jazdy z możliwościami użytkowania tego samochodu w terenie. Jego kabina, przeszklona aż do podłogi, daje nieograniczoną widoczność. Olbrzymiej pojemności akumulator gwarantuje wystarczający zasięg nawet poza gęstą siecią stacji ładowania.
Trail – angielskie sÅ‚owo oznaczajÄ…ce „Å›cieżkÄ™” albo „szlak”, symbolizuje tu poznawanie natury. Dlatego na pokÅ‚adzie nie ma żadnego dużego monitora do oglÄ…dania seriali czy prowadzenia wideokonferencji. Zamiast tego, duże szklane powierzchnie umożliwiajÄ… oglÄ…danie otoczenia. Dyrektor ds. stylistyki Audi Marc Lichte, tak opisuje ten pojazd: „AI:TRAIL obrazuje naszÄ… koncepcjÄ™ samochodu terenowego z bezemisyjnym napÄ™dem elektrycznym, dajÄ…cego kierowcy zupeÅ‚nie nowe doÅ›wiadczenia poza asfaltowymi drogami. StworzyliÅ›my monolitycznÄ… bryÅ‚Ä™ nadwozia z maksymalnym udziaÅ‚em przeszklonej powierzchni, by w ten sposób osiÄ…gnąć intensywnÄ… Å‚Ä…czność z otoczeniem. To koncepcja zrównoważonej mobilnoÅ›ci na żądanie.”
Wizjonerskie pojazdy marki Audi
Audi AI:TRAIL quattro to czwarty przedstawiciel serii pojazdów koncepcyjnych z napÄ™dem elektrycznym. Pierwszy z nich – Audi Aicon – cztery pierÅ›cienie pokazaÅ‚y podczas IAA 2017. Po tym pojeździe klasy luksusowej, stworzonym z myÅ›lÄ… o w peÅ‚ni zautomatyzowanej jeździe na dÅ‚ugich trasach, w 2018 roku w Pebble Beach zadebiutowaÅ‚o Audi PB18 e-tron – bezemisyjne monoposto zaprojektowane z przeznaczeniem na tor wyÅ›cigowy. Na salonie IAA 2019 auto to otrzymaÅ‚o nowÄ… nazwÄ™, która wspólnym skrótem na poczÄ…tku „AI” wskazuje na jego przynależność do jednej rodziny. Wyrażenie „AI:RACE” jednoznacznie podkreÅ›la jakie przeznaczenie ma ten elektryczny samochód sportowy.
Trzeci pojazd tej serii – Audi AI:ME – zaprezentowany na targach w Szanghaju w roku 2019, jest autonomicznym samochodem miejskim, którego naturalnym Å›rodowiskiem sÄ… megametropolie caÅ‚ego Å›wiata. Auto to sprawia, że jego pasażerowie przestajÄ… siÄ™ martwić gÄ™stym i powolnym ruchem ulicznym w mocno zaludnionych obszarach. Samochód zapewnia im komunikacjÄ™ oraz bogatÄ… ofertÄ™ w zakresie infotainmentu, tak by czas spÄ™dzany w samochodzie mogli wykorzystać w maksymalnie sensowny i zrelaksowany sposób.
Modelem AI:TRAIL Audi otwiera teraz potencjalne możliwoÅ›ci wykorzystania wizjonerskiego pojazdu w terenie. Samochód wyposażony jest w cztery silniki elektryczne, systemy wspomaganej i zautomatyzowanej jazdy oraz – co typowe dla Audi – staÅ‚y napÄ™d na cztery koÅ‚a quattro.
Aicon, AI:ME, AI:RACE i AI:TRAIL Å‚Ä…czy wiÄ™cej niż tylko zrównoważona koncepcja napÄ™du i wybiegajÄ…ca daleko w przyszÅ‚ość stylistyka. SÄ… one ucieleÅ›nieniem nowatorskiej koncepcji mobilnoÅ›ci marki z czterema pierÅ›cieniami w logo. W przeciwieÅ„stwie do samochodów obecnie jeżdżących po drogach, pojazdy te nie muszÄ… już być kompromisowym poÅ‚Ä…czeniem różnych celów i scenariuszy użytkowania. Obecnie możliwe jest zaprojektowanie samochodów jutra w taki sposób, by byÅ‚y one zdatne do speÅ‚niania swego jednego podstawowego zadania – to tzw. pojazdy typu use case. Klienci, w zależnoÅ›ci od wÅ‚asnych upodobaÅ„ i osobistych potrzeb, bÄ™dÄ… mogli w przyszÅ‚oÅ›ci zamówić sobie z parku tych wyspecjalizowanych modeli Audi potrzebny im pojazd i wypożyczyć go na okreÅ›lony czas, nie muszÄ…c przy tym rezygnować z wysokiego stopnia indywidualizacji, który w odniesieniu do pojazdów premium jest dziÅ› już oczywistoÅ›ciÄ…, bowiem wszystkie znane dane i preferencje użytkownika można uwzglÄ™dnić już przy konfiguracji i wyposażaniu pojazdu przeznaczonego do wypożyczania.
Użytkownicy samochodów nie tylko otrzymajÄ… pojazd swoich marzeÅ„, ale i bÄ™dÄ… mogli skonfigurować go w sposób jak najbardziej odpowiadajÄ…cy ich osobistym preferencjom. Kolor, wyposażenie wnÄ™trza i opcje techniczne bÄ™dzie można wstÄ™pnie okreÅ›lić online korzystajÄ…c ze specjalnej aplikacji albo za pomocÄ… danych kierowcy zapisanych w systemie „myAudi“. Już przy wsiadaniu aktywuje siÄ™ indywidualnie preferowana temperatura wnÄ™trza pojazdu, perfekcyjne pod wzglÄ™dem ergonomii ustawienie foteli i osobista biblioteka muzyczna.
Oferta ta, Å‚atwa w dostÄ™pie i obsÅ‚udze, bÄ™dzie dostÄ™pna przy pomocy specjalnej aplikacji umożliwiajÄ…cej zamówienie pojazdu, ustawienie osobistych preferencji użytkownika i wielu opcji przydatnych podczas jazdy.
RzucajÄ…ca siÄ™ w oczy technika – stylistyka zewnÄ™trzna
Swój potencjaÅ‚ do jazdy poza asfaltowymi drogami atletyczne Audi AI:TRAIL sygnalizuje już samÄ… tylko dÅ‚ugoÅ›ciÄ… zewnÄ™trznÄ… 4,15 m i szerokoÅ›ciÄ… 2,15 m. Wysokość 1,67 m i olbrzymie 22-calowe koÅ‚a z ogumieniem w rozmiarze 850 mm jeszcze podczas postoju wskazujÄ… na doskonaÅ‚e cechy użytkowe w terenie. PrzeÅ›wit wynosi caÅ‚e 34 cm – tym samym umożliwia przejazd przez stojÄ…cÄ… wodÄ™ nawet o gÅ‚Ä™bokoÅ›ci ponad póÅ‚ metra.
Także w kamienistym, nierównym terenie architektura pojazdu pozwala na poruszanie siÄ™ bez wchodzenia umieszczonych w podÅ‚odze pojazdu akumulatoróww kontakt z podÅ‚ożem. Kabina to z kolei wielokÄ…tna przestrzeÅ„ otoczona dużymi przeszklonymi powierzchniami, oferujÄ…ca miejsce dla czterech osób. CharakterystycznÄ… cechÄ… pojazdu Å›wiadczÄ…cÄ… zarazem o pokrewieÅ„stwie AI:TRAIL z Aicon i AI:ME, jest wypukÅ‚ość w poÅ‚owie bocznych okien. Linia ta rozciÄ…ga siÄ™ zarówno ku przodowi, jak i ku tyÅ‚owi samochodu, wyglÄ…dajÄ…c niczym talia Å‚Ä…czÄ…ca poszczególne części nadwozia w jednÄ… monolitycznÄ… sylwetkÄ™. DziÄ™ki elektrycznemu ukÅ‚adowi napÄ™dowemu umieszczonemu bezpoÅ›rednio na osiach i dziÄ™ki montażowi akumulatora w podÅ‚odze, nie byÅ‚o tu potrzeby wydzielania poszczególnych sekcji nadwozia np. dla umieszczenia silnika, czy akumulatora. Swymi czterema wizjonerskimi pojazdami pokazanymi podczas IAA 2019 Audi zademonstruje, że jednobryÅ‚owa konstrukcja staje siÄ™ standardem w erze pojazdu elektrycznego.
Lekka konstrukcja i maksymalna sztywność karoserii to ważne cele techniczne, zwÅ‚aszcza w przypadku samochodu terenowego. Dlatego karoseria Audi AI:TRAIL to kompozycja wielomateriaÅ‚owa skÅ‚adajÄ…ca siÄ™ z najnowoczeÅ›niejszych stali, aluminiowych powierzchni i wÅ‚ókna wÄ™glowego. Mimo zastosowania wydajnych akumulatorów, masa pojazdu to zaledwie 1750 kg.
Również w Audi AI:TRAIL forma podąża za funkcjonalnoÅ›ciÄ…. We wnÄ™trzu krawÄ™dzie bocznych szyb dajÄ… najwiÄ™cej miejsca tam, gdzie pasażerowie najbardziej go potrzebujÄ… – na wysokoÅ›ci ramion i Å‚okci. ZapewniajÄ… także dodatkowÄ… przestrzeÅ„ tam, gdzie nisko siÄ™gajÄ…ca szyba boczna daje swobodny widok na podÅ‚oże. Celem stylistów byÅ‚ tu maksymalny kÄ…t widzenia pasażerów na ich otoczenie i naturÄ™: tym samym zanikajÄ… tu granice miÄ™dzy wnÄ™trzem pojazdu a otaczajÄ…cym go Å›wiatem. Podczas jazdy spojrzenie pasażerów nie jest skupione po prostu na drodze lecz może bÅ‚Ä…dzić, i przypadkowo odkrywać detale otoczenia. Relaks pasażerów i spokój podczas jazdy AI:TRAIL jest zatem samoistnym efektem.
Widok na wszystkie strony jak w śmigłowcu
Przednia szyba otacza przód auta niczym w kokpicie Å›migÅ‚owca. Pasażerowie majÄ… nieograniczony widok przed siebie oraz na pobocze trasy i jezdni. Przeszklony i przezroczysty jest nie tylko przód i boki. Prawie caÅ‚y dach od górnej krawÄ™dzi przedniej szyby, aż po tylny spojler, daje widok na niebo i krajobraz. Nawet pionowa osÅ‚ona chÅ‚odnicy Singleframe jest tu przeszklona. Na znajomym miejscu na tym przeszklonym oÅ›miokÄ…cie znajdujÄ… siÄ™ tylko cztery pierÅ›cienie logo Audi.
PrzedniÄ… szybÄ™ – podobnie jak pokrywÄ™ bagażnika – można szeroko otworzyć i uzyskać w ten sposób dostÄ™p do powierzchni Å‚adunkowej wyposażonej w taÅ›my do mocowania, zabezpieczajÄ…ce podczas jazdy umieszczone tu przedmioty. Z tyÅ‚u znajduje siÄ™ jeszcze zintegrowany ze zderzakiem osobny przedziaÅ‚ na brudne przedmioty takie jak buty turystyczne, sprzÄ™t do wspinaczki czy przemoczonÄ… odzież.
Progi poniżej otwieranych w przeciwnych do siebie kierunkach drzwi wysuwają się i chowają, co znacznie ułatwia dostanie się do bagażnika dachowego. Ponad wszystkimi czterema kołami, zamiast nadkoli znajdują się poziome osłony/błotniki. Dzięki temu, nawet podczas jazdy można zobaczyć z wewnątrz pracujące elementy zawieszenia.
Masywne wahacze poprzeczne i kolumny McPhersona ze sprężynami i adaptacyjnymi amortyzatorami zapewniajÄ… odpowiedniÄ… wytrzymaÅ‚ość i bezpiecznÄ… stabilność podczas jazdy. Specjalna konstrukcja opon widoczna jest już na pierwszy rzut oka – ich profil wydaje siÄ™ być wyciÄ…gniÄ™ty aż do wysokich boków opony. Jednak pod nim znajduje siÄ™ specjalna żebrowana konstrukcja, zintegrowana z bieżnikiem oraz wÅ‚aÅ›ciwÄ… powierzchniÄ… opony. Taka konstrukcja sprawia, że same opony – oprócz kolumn McPhersona – zwiÄ™kszajÄ… skok zawieszenia o kolejne 60 mm. Oprócz lepszych wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci terenowych zapewnia to pasażerom dodatkowy komfort podczas podróży.
Opony posiadają także kontrolowaną przez czujnik regulację ciśnienia powietrza. Optyczne czujniki w połączeniu z elektronicznym systemem stabilizacji toru jazdy ESC wykrywają rodzaj nawierzchni i odpowiednio do niej dostosowują ciśnienie w oponach. Dla lepszej przyczepności, na przykład na piaszczystym podłożu, ciśnienie może być obniżone, a tym samym zwiększa się powierzchnia kontaktu opon z podłożem. I odwrotnie, zwiększenie ciśnienia przy wjechaniu na asfaltową nawierzchnię poprawia stabilność jazdy.
Redukcja jako zasada stylistyczna – wnÄ™trze
UporzÄ…dkowane, z dużymi powierzchniami i nie rzucajÄ…cymi siÄ™ w oczy elementami obsÅ‚ugi – takie jest wnÄ™trze Audi AI:TRAIL. W pierwszym rzÄ™dzie znajdujÄ… siÄ™ dwa wygodne, wyglÄ…dajÄ…ce na delikatne fotele, oba z czteropunktowymi pasami bezpieczeÅ„stwa. W górnej strefie wnÄ™trza, aż po poziom siedzisk foteli i nisko osadzonej deski rozdzielczej, dominujÄ… jasne kolory. Tym bardziej odczuwalna jest wiÄ™c otwartość na Å›wiat zewnÄ™trzny. Wzrok przyciÄ…gajÄ… duże szklane powierzchnie z przodu i po bokach oraz prawie caÅ‚kowicie przeszklony dach.
PedaÅ‚y, wolant sÅ‚użący za kierownicÄ™, kilka przycisków, a do tego mocowany na kierownicy smartfon sÅ‚użący jako wyÅ›wietlacz i centrum sterowania funkcjami pojazdu i nawigacjÄ… – wiÄ™cej elementów nie potrzeba do interakcji miÄ™dzy kierowcÄ… a samochodem.
CaÅ‚a kolorystyka wnÄ™trza - z niebieskimi i szarymi powierzchniami oraz barwami ziemi – podkreÅ›la jego integracjÄ™ z otaczajÄ…ca naturÄ…. Doznanie to wzmacnia też zmysÅ‚ dotyku – szorstkie, ziarniste powierzchnie sÄ… sygnaÅ‚em dużej funkcjonalnoÅ›ci. MiÄ™kki weÅ‚niany filc w bagażniku stanowi miÅ‚y w dotyku kontrast. Podobnie jak we wczeÅ›niejszych pojazdach koncepcyjnych, styliÅ›ci Audi także w AI:TRAIL zastosowali materiaÅ‚y z recyklingu. WykÅ‚adzina jest wykonana z weÅ‚ny z recyklingu i tak samo pozyskiwanej skóry. Oba materiaÅ‚y sÄ… wytwarzane w zrównoważony sposób i charakteryzujÄ… siÄ™ dużą żywotnoÅ›ciÄ… oraz doskonaÅ‚ymi wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ciami akustycznymi i termicznymi.
Schowki znajdujÄ… siÄ™ miÄ™dzy siedzeniami oraz pod przedniÄ… szybÄ…. Pasy mocujÄ…ce zabezpieczajÄ… odÅ‚ożone tu przedmioty, które można zaÅ‚adować z zewnÄ…trz przez wysoko podnoszonÄ… przedniÄ… szybÄ™. Zwijacze gwarantujÄ… optymalne napiÄ™cie pasów zabezpieczajÄ…cych.
W drugim rzÄ™dzie znajdziemy ciekawostkÄ™: dwa siedzenia wykonane na wzór hamaków. PoÅ‚acie materiaÅ‚u, rozciÄ…gniÄ™te na przenoÅ›nej ramie z rurek, tworzÄ… wygodne miejsce do siedzenia i oparcia pleców oraz –dziÄ™ki bocznemu oparciu – także podparcie boczne ciaÅ‚a. Siedzenia te mogÄ… być wykorzystane w celach relaksacyjnych na wiele sposobów. Można je np. z Audi AI:TRAIL wyjąć i użyć jako przenoÅ›nych mebli ogrodowych.
Oczy na niebie
Mobilność i wielofunkcyjność: to cechy źródeÅ‚ Å›wiatÅ‚a w Audi AI:TRAIL. Miejsce klasycznych reflektorów zajęły źródÅ‚a Å›wiatÅ‚a swobodnie umieszczone poniżej sÅ‚upków A, mogÄ…ce emitować Å›wiatÅ‚o zarówno na zewnÄ…trz, jak i do wewnÄ…trz pojazdu. Przyciemniane i ze sterowanym kierunkiem Å›wiecenia, diodowe źródÅ‚a Å›wiatÅ‚a mogÄ… sÅ‚użyć i jako lampa oÅ›wietlajÄ…ca wnÄ™trze i jako oÅ›wietlenie pola przed autem. Tak samo funkcjonujÄ… Å›wiatÅ‚a tylne. RozciÄ…gajÄ…c siÄ™ na caÅ‚Ä… szerokość tyÅ‚u, element ten może sÅ‚użyć jako oÅ›wietlenie bagażnika oraz jako Å›wiatÅ‚a tylne o charakterystycznej sygnaturze.
Zamiast konwencjonalnych Å›wiateÅ‚ mijania i Å›wiateÅ‚ drogowych, Audi AI:TRAIL dysponuje piÄ™cioma bezwirnikowymi, trójkÄ…tnymi dronami z elektrycznym napÄ™dem ze zintegrowanymi elementami diodowych Å›wiateÅ‚ Matrix LED. SÄ… one w stanie lÄ…dować na bagażniku dachowym albo bezpoÅ›rednio na dachu pojazdu, a tam dokować siÄ™ do indukcyjnych urzÄ…dzeÅ„ Å‚adujÄ…cych.
Te obiekty latajÄ…ce o nazwie „Audi Light Pathfinder“ wytwarzajÄ… swÄ… siÅ‚Ä™ noÅ›nÄ… tak jak bezwirnikowe wentylatory wytwarzajÄ… strumieÅ„ powietrza. DziÄ™ki ich niezmiernie lekkiej konstrukcji, mogÄ… ze stosunkowo niewielkim nakÅ‚adem energii latać przed AI:TRAIL i oÅ›wietlać drogÄ™ – caÅ‚kowicie zastÄ™pujÄ…c tym samym reflektory. W razie potrzeby wbudowane kamery generujÄ… obraz wideo, który można przesÅ‚ać na ekran przed kierowcÄ… za poÅ›rednictwem Wi-Fi, zmieniajÄ…c Pathfindery w „oczy na niebie”.
Podczas postoju AI:TRAIL, drony mogÄ… także z swych pozycji na dachu oÅ›wietlać otoczenie – na przykÅ‚ad podczas pikniku w pobliżu pojazdu. A przez przezroczysty panoramiczny dach oÅ›wietlajÄ… wnÄ™trze pojazdu na wypadek, gdyby pasażerowie woleli pozostać w jego Å›rodku.
Zasadniczo drony, koordynowane w sposób w peÅ‚ni zautomatyzowany przez AI:TRAIL, latajÄ… parami. Jednak w razie potrzeby, Å‚Ä…czÄ…c siÄ™ podczas lotu w grupy do piÄ™ciu urzÄ…dzeÅ„ latajÄ…cych, mogÄ… emitować dodatkowÄ… moc Å›wiecenia albo oÅ›wietlać dodatkowÄ… powierzchniÄ™ wokóÅ‚ pojazdu. Przy pomocy specjalnej aplikacji sterujÄ…cej na smartfonie, pasażerowie mogÄ… zarzÄ…dzać nimi zgodnie z wÅ‚asnymi życzeniami.
Równie Å‚atwy w obsÅ‚udze jest „Audi Light Companion” – źródÅ‚o Å›wiatÅ‚a w postaci kieszonkowej latarki, jednak o wiele bogatsze w różne funkcje. Normalnie to źródÅ‚o Å›wiatÅ‚a jest przymocowane magnesem do foteli, gdzie peÅ‚ni funkcjÄ™ oÅ›wietlenia nastrojowego. OpuszczajÄ…c AI:TRAIL można Audi Light Companion zabrać ze sobÄ…. Wtedy rozbÅ‚yÅ›nie caÅ‚ym swym talentem. Z obudowÄ… zintegrowane sÄ… trzy wsporniki, przy pomocy których można go rozstawić – niczym ognisko albo reflektor krótkiego zasiÄ™gu. Z obudowÄ… zintegrowano także kilka kamer, które pozwalajÄ… na skanowanie drogi albo w razie potrzeby również na sfilmowanie miejsca naszego postoju i bezpoÅ›rednie przesÅ‚anie nagrania do mediów spoÅ‚ecznoÅ›ciowych.
Ale Audi Light Companion potrafi jeszcze wiÄ™cej. Skomunikowany z nawigacjÄ… AI:TRAIL może wyÅ›wietlić na drodze symbole kierunku, a nawet informacje tekstowe i tym samym pomóc w orientacji w terenie wÄ™drujÄ…cemu użytkownikowi AI:TRAIL.
Audi AI – zmierzajÄ…c ku inteligentnej mobilnoÅ›ci
Audi AI:ME i Audi AIcon – dwa samochody koncepcyjne, które już w nazwie zawierajÄ… dwuliterowy skrót, którym Audi okreÅ›la caÅ‚y zestaw innowacyjnych rozwiÄ…zaÅ„ technicznych z dziedziny mobilnoÅ›ci. AI:TRAIL to kolejny czÅ‚onek tej rodziny. Audi AI to szyfr dla szeregu elektronicznych systemów, które odciążajÄ… kierowcÄ™ i oferujÄ… mu nowe możliwoÅ›ci zaoszczÄ™dzenia czasu, który ten spÄ™dza w pojeździe. Audi AI wykorzystuje w tym celu również strategie i technologie z zakresu sztucznej inteligencji i uczenia siÄ™ przez maszyny (machine learning). Audi AI Å‚Ä…czy inteligencjÄ™ pojazdu umożliwiajÄ…cÄ… zautomatyzowanÄ… jazdÄ™ i inteligencjÄ™ interakcji, dziÄ™ki którym pojazd staje siÄ™ partnerem pasażerów.
Systemy Audi AI potrafiÄ… siÄ™ uczyć i myÅ›leć, sÄ… proaktywne i zindywidualizowane. DziÄ™ki Audi AI modele z czterema pierÅ›cieniami w logo bÄ™dÄ… w przyszÅ‚oÅ›ci poruszać siÄ™ w inteligentny i dosÅ‚ownie empatyczny sposób. MogÄ…c nieustannie komunikować siÄ™ z otoczeniem i swoimi pasażerami, lepiej niż kiedykolwiek bÄ™dÄ… dopasowywać siÄ™ do ich potrzeb.
Zautomatyzowana jazda po drogach, wsparcie jazdy w terenie
To, co przyjęło siÄ™ już w ruchu kolejowym czy powietrznym, w zakresie ruchu koÅ‚owego znajduje siÄ™ u progu przeÅ‚omu – zautomatyzowana jazda. Audi AI:TRAIL stworzono z myÅ›lÄ… o takiej jeździe na poziomie 4.
Na miÄ™dzynarodowej, ustandaryzowanej skali rosnÄ…cej automatyzacji jazdy, poziom 4 to drugi stopieÅ„ pod wzglÄ™dem zaawansowania. Systemy tej kategorii nie potrzebujÄ… wsparcia kierowcy, jednak sÄ… ograniczone do okreÅ›lonego obszaru dziaÅ‚ania – np. autostrady lub rejonu miejskiego wyposażonego w odpowiedniÄ… infrastrukturÄ™. Tutaj kierowca może caÅ‚kowicie przekazać systemowi prowadzenie pojazdu. Przejmuje je ponownie wtedy, gdy samochód opuÅ›ci obszar zdefiniowany dla w peÅ‚ni zautomatyzowanej jazdy. Z tego powodu Audi AI:TRAIL dysponuje tradycyjnymi elementami ukÅ‚adu kierowniczego takimi jak kierownica i pedaÅ‚y.
Kierowca potrzebuje ich chociażby podczas jazdy w terenie. Co prawda również drogi nieutwardzone – gruntowe i leÅ›ne – zostaÅ‚y już ujÄ™te w cyfrowych mapach, jednak ich poddawana erozji nawierzchnia jest zbyt zmienna, by w sposób pewny i na dÅ‚uższy okres można byÅ‚o stworzyć ich cyfrowy obraz na cele zwiÄ…zane ze zautomatyzowanÄ… jazdÄ…. Dlatego tylko w wyjÄ…tkowych przypadkach i w zakresie niewielkich prÄ™dkoÅ›ci na drogach szutrowych możliwa jest zautomatyzowana jazda na poziomie 3. Tutaj kierowca ma kilka sekund na przejÄ™cie kontroli nad pojazdem.
Czujniki i systemy wsparcia nie pozostawiajÄ… jednak kierowcy AI:TRAIL samemu sobie - także w terenie. Przede wszystkim na jego pokÅ‚adzie znajdziemy wypróbowany i przetestowany system czujników ESP. Informacje o wartoÅ›ciach tarcia i poÅ›lizgu oraz przyspieszeniu wzdÅ‚użnym i bocznym, dostarczajÄ… elektronice wszystkich parametrów koniecznych do zachowania stabilnoÅ›ci jazdy. Ponadto zastosowano tu caÅ‚y szereg czujników, które mogÄ… zarejestrować nierównoÅ›ci drogi i przeszkody na niej siÄ™ pojawiajÄ…ce. WspóÅ‚pracujÄ… one z systemami optycznymi, takimi jak kamera i laser, a także z czujnikami ultradźwiÄ™kowymi i z radarem. Dostarczane przez nie informacje sprawiajÄ…, że centralny system wsparcia kierowcy, przy pomocy ingerencji w pracÄ™ ukÅ‚adu kierowniczego i hamulców, w razie potrzeby pomaga uniknąć kolizji.
Dodatkowo elektronika wspiera kierowcÄ™ przy pokonywaniu nierównych odcinków, na przykÅ‚ad pochyleÅ„ terenu czy wyjÄ…tkowo trudnych wzniesieÅ„. W razie potrzeby systemy ostrzegajÄ… przed przekroczeniem krytycznych granic w przypadkach, które trudno kontrolować, np. przeÅ›witu, czy kÄ…ta natarcia. Systemy mogÄ… również w systemowych granicach utrzymywać pojazd na obranym torze jazdy, podobnie jak ma to miejsce w przypadku asystenta utrzymywania pasa ruchu wspóÅ‚pracujÄ…cego z tempomatem. W zależnoÅ›ci od okolicznoÅ›ci odbywa siÄ™ to na poziomie zautomatyzowania 2. Wymaga to jednak nieustannej uwagi kierowcy. Inteligentne systemy wsparcia zapewniajÄ… osobie prowadzÄ…cej pojazd skutecznÄ… pomoc i zdecydowanie poprawiajÄ… bezpieczeÅ„stwo.
Odkrywanie życia na niższych obrotach – napÄ™d
Katalog podstawowych wymogów stawianych wobec Audi AI:TRAIL znacznie różni siÄ™ od podstawowych wymogów, jakie muszÄ… speÅ‚niać pojazdy konwencjonalne, ponieważ podczas projektowania go celem nie byÅ‚o zapewnienie mocnego przyspieszenia czy „wykrÄ™canie” maksymalnych prÄ™dkoÅ›ci typowych dla jazdy autostradÄ….
W przypadku AI:TRAIL chodziÅ‚o – z perspektywy podróżowania w terenie pozbawionym infrastruktury umożliwiajÄ…cej Å‚adowanie pojazdu – gÅ‚ównie o zasiÄ™g: od 400 do 500 km jazdy drogÄ… utwardzonÄ… albo w terenie w Å‚atwych warunkach, dziÄ™ki akumulatorowi litowo-jonowemu – to zadeklarowany cel pojazdu (zużycie energii wg. cyklu WLTP). W terenie, gdzie zwiÄ™kszony uÅ›lizg kóÅ‚ niesie ze sobÄ… wyższe zużycie, oznacza to ograniczenie do 250 km.
W celu speÅ‚nienia tych kryteriów, maksymalna prÄ™dkość na drodze utwardzonej jest ograniczona do 130 km/h. Elektronika pojazdu nieustannie monitoruje przepÅ‚yw energii i zużycie, zapewniajÄ…c także w terenie maksymalnÄ… ekonomikÄ™ jazdy.
Audi AI:TRAIL posiada cztery silniki elektryczne, z których każdy napÄ™dza bezpoÅ›rednio jedno koÅ‚o. Terenówka ta jest zatem – co typowe dla Audi – prawdziwym quattro. Moc systemowa wynosi maksymalnie 320 kW, a maksymalny moment obrotowy do 1000 Nm. Zazwyczaj tylko niewielka część tej mocy jest mobilizowana do pracy. W normalnych warunkach wystarcza napÄ™d na jednÄ… oÅ›.
DziÄ™ki niezależnie od siebie napÄ™dzanym koÅ‚om, można byÅ‚o wiÄ™c zrezygnować z mechanizmów różnicowych i blokad. DziÄ™ki umiarkowanie skalkulowanej prÄ™dkoÅ›ci maksymalnej można tak ustawić przeÅ‚ożenie, by w każdej chwili do każdego koÅ‚a docieraÅ‚o wystarczajÄ…co dużo momentu obrotowego.
Elektronika koordynuje stabilność jazdy i przyczepność. JeÅ›li można uniknąć energochÅ‚onnego poÅ›lizgu, redukuje ona dostarczanie momentu obrotowego do danego koÅ‚a. Jednak w sytuacjach, w których poÅ›lizg jest użyteczny, np. na podjazdach o niskiej przyczepnoÅ›ci, system pozwala na pokonanie ich w zautomatyzowany sposób. Wysokie rezerwy mocy modelu AI:TRAIL pozwalajÄ… mu pokonywać trudne odcinki w trudnych warunkach – pewnie, bezpiecznie i bezemisyjnie.
Zdjęcia i dodatkowe informacje znajdą Państwo na stronie www.audi.press-bank.pl