W przeciwieÅ„stwie do przedstawicieli innych czoÅ‚owych producentów aut i firm oferujÄ…cych nowoczesne technologie, którzy testowali samochody autonomiczne wyÅ‚Ä…cznie na suchych nawierzchniach i w ciepÅ‚ych klimatach, eksperci Forda zdajÄ… sobie sprawÄ™, że przyszÅ‚ość aut autonomicznych nie może być zależna od idealnych warunków atmosferycznych.
„Nie ma problemów, gdy samochód autonomiczny porusza siÄ™ drogÄ… w doskonaÅ‚ych warunkach pogodowych,” powiedziaÅ‚ Jim McBride, kierownik techniczny Forda ds. samochodów autonomicznych. „Co innego, gdy czujniki takiego auta nie widzÄ… drogi, ponieważ jest pokryta warstwÄ… Å›niegu. Pogoda nie zawsze jest doskonaÅ‚a i dlatego testujemy pojazdy autonomiczne w zimowych warunkach z myÅ›lÄ… o klientach mieszkajÄ…cych w zaÅ›nieżonych regionach.”
Zimowe testy Forda odbywajÄ… siÄ™ w Michigan, w tym w Mcity- symulujÄ…cym warunki miejskie na placu testowym o powierzchni okoÅ‚o 13 hektarów zlokalizowanym przy Uniwersytecie Michigan.
Poruszanie siÄ™ w peÅ‚ni autonomicznych aut nie może być zależne wyÅ‚Ä…cznie od wskazaÅ„ GPS, których dokÅ‚adność ogranicza siÄ™ do kilku metrów - to nie wystarczy, aby zlokalizować lub zidentyfikować pozycjÄ™ auta. Samochód autonomiczny musi znać swojÄ… dokÅ‚adnÄ… pozycjÄ™, nie tylko w obrÄ™bie miasta czy drogi, ale pasa ruchu - kilka centymetrów odstÄ™pstwa oznacza w tym przypadku ogromnÄ… różnicÄ™.
Dużo bardziej precyzyjnym urzÄ…dzeniem od GPS jest LiDAR, który potrafi zidentyfikować poÅ‚ożenie Forda Fusion Hybrid wzglÄ™dem pasa ruchu z dokÅ‚adnoÅ›ciÄ… do centymetra. LiDAR emituje krótkie impulsy Å›wiatÅ‚a lasera w celu stworzenia w czasie rzeczywistym dokÅ‚adnego obrazu 3D o wysokiej rozdzielczoÅ›ci, ukazujÄ…cego otoczenie.
W idealnych warunkach pogodowych LiDAR jest najbardziej skutecznym systemem sÅ‚użącym do zbierania ważnych informacji i metadanych - czyli szczegóÅ‚owych danych o danych - z otoczenia, wykrywania pobliskich obiektów oraz wykorzystywania zebranych informacji do okreÅ›lenia najbardziej optymalnego toru ruchu. Jednakże na terenach oÅ›nieżonych lub w gÄ™stym ruchu ulicznym LiDAR i inne czujniki, w tym kamery, nie widzÄ… jezdni. To samo dzieje siÄ™ w sytuacji, w której obiektyw czujnika zostanie przykryty Å›niegiem lub brudem.
Mimo wszystko, specjaliÅ›ci z Forda i Uniwersytetu Michigan przystÄ…pili do wspólnych prac nad znalezieniem rozwiÄ…zania, które pozwoliÅ‚oby samochodom autonomicznym „widzieć” drogÄ™ podczas jazdy po Å›niegu.
Jak działają pojazdy autonomiczne podczas jazdy po śniegu
W celu sprawnego poruszania siÄ™ po zaÅ›nieżonych drogach, samochody autonomiczne Forda zostaÅ‚y wyposażone w mapy 3D o wysokiej rozdzielczoÅ›ci, obejmujÄ…ce informacje na temat drogi i tego, co znajduje siÄ™ wokóÅ‚ niej, a także oznakowaÅ„ drogowych, znaków drogowych, geografii, punktów charakterystycznych oraz topografii.
„Mapy opracowane przez inne firmy nie zawsze zdajÄ… egzamin na oÅ›nieżonych terenach,” powiedziaÅ‚ Ryan Eustice, profesor w Wyższej Szkole Inżynierii przy Uniwersytecie Michigan. „Mapy stworzone przez nas wspólnie z Fordem zawierajÄ… przydatne informacje na temat Å›rodowiska 3D wokóÅ‚ samochodu, co pozwala na zlokalizowanie auta na drodze pokrytej nawet grubÄ… warstwÄ… Å›niegu.”
Samochód autonomiczny tworzy mapy podczas jazdy w Å›rodowisku testowym w dobrych warunkach atmosferycznych, a przeznaczone do tego systemy automatycznie nanoszÄ… na nie odpowiednie znaki drogowe, drzewa czy budynki. Gdy samochód nie widzi jezdni, wykrywa punkty charakterystyczne wokóÅ‚ drogi, aby ustalić swojÄ… pozycjÄ™ na mapie, a nastÄ™pnie wykorzystuje jÄ… do poruszania siÄ™ w trudnych warunkach.
„Standardowe systemy bezpieczeÅ„stwa pojazdu, jak ESC czy kontrola trakcji, które sÄ… czÄ™sto wykorzystywane na Å›liskiej nawierzchni, wspóÅ‚dziaÅ‚ajÄ… z oprogramowaniem sterujÄ…cym jazdÄ… autonomicznÄ…,” powiedziaÅ‚ McBride. „Chcemy, aby nasze samochody autonomiczne wykrywaÅ‚y pogarszajÄ…ce siÄ™ warunki i decydowaÅ‚y, czy można bezpiecznie kontynuować jazdÄ™, a jeÅ›li tak, to przez jaki czas.”
Pionier w dziedzinie jazdy autonomicznej
Jazda zimÄ… wciąż jest niebezpieczna, ale testy Forda dajÄ… nadziejÄ™ samochodom autonomicznym. TakÄ… nadziejÄ™ dawaÅ‚ już pierwszy samochód autonomiczny Forda - model F-250 Super Duty wyposażony w LiDAR - który byÅ‚ testowany okoÅ‚o 10 lat temu.
W roku 2013 Ford zaprezentowaÅ‚ platformÄ™ samochodu autonomicznego drugiej generacji - sedana Fusion Hybrid wyposażonego w bardziej zaawansowane czujniki LiDAR. Latem zeszÅ‚ego roku Ford przeksztaÅ‚ciÅ‚ swój program rozwojowy samochodów w peÅ‚ni autonomicznych z fazy badawczej w fazÄ™ zaawansowanej inżynierii, która jest drugÄ… z trzech faz prowadzÄ…cych do produkcji seryjnej.
W tym miesiÄ…cu Ford ogÅ‚osiÅ‚ rozpoczÄ™cie nowego etapu - firma potroi flotÄ™ w peÅ‚ni autonomicznych pojazdów testowych do 30 aut, które bÄ™dÄ… testowane na drogach i torach testowych w Kalifornii, Arizonie i Michigan. W ten sposób Ford bÄ™dzie dysponowaÅ‚ najwiÄ™kszÄ… flotÄ… samochodów autonomicznych spoÅ›ród wszystkich producentów. Auta trzeciej generacji, zbudowane na bazie sedana Fusion Hybrid, sÄ… wyposażone w pierwsze tego typu czujniki LiDAR potrafiÄ…ce rozpoznać wiele różnych scenariuszy drogowych, co jest po części zasÅ‚ugÄ… dÅ‚uższego zasiÄ™gu wynoszÄ…cego okoÅ‚o 200 metrów.
W oparciu o ponad dziesiÄ™cioletnie doÅ›wiadczenie Forda w pracach nad samochodami autonomicznymi, nowe osiÄ…gniÄ™cia sÄ… kluczowym elementem w realizacji planu Ford Smart Mobility, majÄ…cego na celu zmianÄ™ sposobu funkcjonowania nowoczesnego Å›wiata za sprawÄ… innowacji z zakresu Å‚Ä…cznoÅ›ci, mobilnoÅ›ci, samochodów autonomicznych, satysfakcji klientów oraz przetwarzania dużych zbiorów danych.