Pierwszy luksusowy SUV
PomysÅ‚ komfortowego crossovera, Å‚Ä…czÄ…cego cechy luksusowej limuzyny i terenowego SUV-a, pojawiÅ‚ siÄ™ w zarzÄ…dzie japoÅ„skiego koncernu w roku 1993 i w kolejnym roku zyskaÅ‚ oficjalnÄ… akceptacjÄ™. W grudniu 1995 roku zaaprobowano ostateczny design opracowany przez zespóÅ‚ Makoto Oshimy i wkrótce rozpoczęły siÄ™ testy prototypów.
W lutym 1997 roku na wystawie motoryzacyjnej w Chicago zaprezentowano gotowy do produkcji prototyp jako samochód koncepcyjny SLV – Sport Luxury Vehicle. Wobec narastajÄ…cej fali popularnoÅ›ci samochodów klasy SUV auto wzbudziÅ‚o ogromne zainteresowanie, które zapowiadaÅ‚o przyszÅ‚y sukces seryjnego Lexusa RX.
Harrier i Lexus RX – bliźniacze modele
Samochód trafiÅ‚ do japoÅ„skich salonów w grudniu 1997 jako Toyota Harrier – aż do roku 2005 marka Lexus byÅ‚a zarezerwowana dla rynków eksportowych i poczÄ…tkowo wszystkie Lexusy byÅ‚y w Kraju KwitnÄ…cej WiÅ›ni sprzedawane z logo Toyoty. Na zagranicznÄ… handlowÄ… premierÄ™ modelu nie trzeba byÅ‚o dÅ‚ugo czekać – rozpoczÄ™cie sprzedaży Lexusa RX nastÄ…piÅ‚o w marcu 1998 roku. Auto bardzo szybko staÅ‚o siÄ™ bestsellerem marki, odegraÅ‚o też przeÅ‚omowÄ… rolÄ™: wprowadzajÄ…c model RX, Lexus de facto stworzyÅ‚ zupeÅ‚nie nowy segment luksusowych crossoverów.
DrugÄ… generacjÄ™ Toyoty Harrier i Lexusa RX rynek powitaÅ‚ w 2003 roku, przy czym Harrier staÅ‚ siÄ™ pierwszym w Japonii autem wyposażonym w radarowy system ostrzegania o zagrożeniu kolizjÄ… PCS. W zależnoÅ›ci od rynku, samochody byÅ‚y oferowane z różnymi wariantami napÄ™du – silnikami o pojemnoÅ›ci skokowej od 2,4 do 3,3 litra i napÄ™dem na przednie lub wszystkie koÅ‚a. Wspólnym dla obu modeli silnikiem byÅ‚a trzylitrowa benzynowa jednostka V6, w Japonii oferowano czterocylindrowy, rzÄ™dowy silnik 2,4 l, a w USA V6 o pojemnoÅ›ci skokowej 3,3 litra i mocy 230 KM. W 2005 roku do sprzedaży trafiÅ‚y hybrydowe wersje – Lexus RX 400h i Toyota Harrier Hybrid – pierwsze samochody tej klasy z napÄ™dem hybrydowym.
Krewniak Toyoty RAV4
Linie Lexusa RX i Toyoty Harrier rozeszÅ‚y siÄ™ pod koniec 2008 roku, wraz z premierÄ… trzeciej generacji RX, który od tej pory rozwijaÅ‚ siÄ™ niezależnie. Tymczasem Harrier doczekaÅ‚ siÄ™ kolejnej generacji dopiero w roku 2013. Jako jego podstawÄ™ wykorzystano platformÄ™ New MC, nota bene bÄ™dÄ…cÄ… fundamentem zarówno cenionej Toyoty RAV4, jak i cieszÄ…cego siÄ™ wciąż rosnÄ…cÄ… popularnoÅ›ciÄ… Lexusa NX, nieco mniejszego od modelu RX. W istocie, gdy spojrzymy na zdjÄ™cia Toyoty Harrier, można na nich dostrzec wyraźne cechy wspólne zarówno z RAV4, jak i NX.
Toyota Harrier WALD Sports Line
PodobieÅ„stwo to jest widoczne nawet w egzemplarzu zmodyfikowanym z użyciem zestawu do tuningu aerodynamicznego Sports Line firmy Wald International. W skÅ‚ad pakietu wchodzÄ… przedni spojler, nakÅ‚adki progów i dolna nakÅ‚adka tylnego zderzaka wykonane z tworzywa sztucznego i ozdobione chromowanymi akcentami. Opcjonalnie przedni spojler można wzbogacić o lampy LED oraz dodatkowe tylne Å›wiatÅ‚o stop w technologii LED. CzarnÄ… wersjÄ™ uzupeÅ‚niajÄ… koÅ‚a Jarret J11C 22” Gloss Black, a biaÅ‚Ä… – Duchatelet D41C 22” Black Polish.
Drapieżnik
Tym, których zastanawia logo z gÅ‚owÄ… ptaka w miejscu emblematu producenta, zdradzimy tajemnicÄ™ zarówno twórców crossovera Toyoty, jak i brytyjskiego samolotu: harrier to po Å‚acinie Circus spilonotus, duży ptak drapieżny z rodziny jastrzÄ™biowatych zwany bÅ‚otniakiem, zamieszkujÄ…cy zarówno w Europie, jak i w Å›rodkowej Azji, w tym na japoÅ„skich wyspach Hokkaido i Honsiu.