Badanie Ford Car Buying Trends 2015 uwzglÄ™dnia tendencje zakupowe klientów szukajÄ…cych nowych samochodów w 22 krajach europejskich, zwracajÄ…c szczególnÄ… uwagÄ™ na regionalne trendy i różnice narodowe. Badanie potwierdza, że dużo wiÄ™kszym zainteresowaniem wÅ›ród nabywców cieszÄ… siÄ™ samochody wyposażone w nowoczesne rozwiÄ…zania techniczne wspomagajÄ…ce parkowanie, pomagajÄ…ce uniknąć kolizji oraz utrzymujÄ…ce okreÅ›lonÄ… prÄ™dkoÅ›ci i staÅ‚Ä… odlegÅ‚ość w stosunku do samochodu jadÄ…cego z przodu.
„Wielu producentów, w tym Ford, pracuje nad autonomicznymi samochodami, podczas gdy klienci już teraz korzystajÄ… z wielu inteligentnych rozwiÄ…zaÅ„, które uÅ‚atwiajÄ… jazdÄ™ i parkowanie pojazdu, a także zapewniajÄ… wyższe bezpieczeÅ„stwo,” powiedziaÅ‚ Roelant de Waard, wiceprezes ds. marketingu, sprzedaży i serwisu, Ford of Europe. „Notujemy zwiÄ™kszone zapotrzebowanie na systemy pozwalajÄ…ce obniżyć poziom stresu podczas jazdy i czyniÄ…ce jÄ… bardziej przyjemnÄ…. Klienci bardzo szybko przyzwyczaili siÄ™ na przykÅ‚ad do ukÅ‚adów, które pomagajÄ… odnaleźć odpowiednie miejsce do zaparkowania i wprowadzić w nie auto.”
BadanieFord Car Buying Trends 2015 ujawniÅ‚o również, że w ostatnim roku z ponad 1 000 000 samochodów sprzedanych w Europie najczęściej wybieranym kolorem nadwozia byÅ‚ biaÅ‚y, a nastÄ™pnie czarny, srebrny, szary i niebieski - ten ostatni zyskuje obecnie coraz wiÄ™ksze uznanie w oczach nabywców modeli marki Ford.
Zaawansowane rozwiÄ…zania techniczne
W tym roku Ford ogÅ‚osiÅ‚ wdrożenie planu Ford Smart Mobility, majÄ…cego na celu zmianÄ™ sposobu funkcjonowania nowoczesnego Å›wiata za sprawÄ… innowacji z zakresu Å‚Ä…cznoÅ›ci, mobilnoÅ›ci, samochodów autonomicznych, satysfakcji klientów oraz przetwarzania dużych zbiorów danych.
Flota w peÅ‚ni autonomicznych pojazdów badawczych Ford Fusion Hybrid przechodzi obecnie testy drogowe w Stanach Zjednoczonych. Auta wykorzystujÄ… częściowo autonomiczne technologie spotykane w seryjnych modelach Forda, a sam program badawczy przeksztaÅ‚ca siÄ™ obecnie w zaawansowany projekt inżynieryjny.
Active Park Assist wykorzystuje czujniki i ukÅ‚ad kierowniczy w celu zidentyfikowania odpowiedniego miejsca parkingowego i wprowadzeniu w nie samochodu. System znalazÅ‚ siÄ™ w 34 procentach modeli Forda sprzedanych w Europie, podczas gdy w zeszÅ‚ym roku zostaÅ‚ zainstalowany w 28 procentach sprzedanych aut. NajwiÄ™cej klientów zdecydowaÅ‚o siÄ™ na to rozwiÄ…zanie w Szwajcarii (72 procent), Holandii (62 procent) i Hiszpanii (61 procent).
System zapobiegania kolizjom przy małych prędkościachActive City Stop w razie niebezpieczeństwa przygotowuje do działania układ hamulcowy, a jeśli kierowca nie zareaguje automatycznie uruchamia hamulce, aby zredukować siłę uderzenia. W ostatnim roku 13 procent wyprodukowanych aut zostało wyposażonych w ten system, podczas gdy w ubiegłym roku tylko 7 procent. Ten nowoczesny układ był najbardziej popularny w Szwecji (59 procent), Norwegii (58 procent) i Szwajcarii (41 procent).
Tempomat adaptacyjny pozwala kierowcy utrzymać staÅ‚Ä… odlegÅ‚ość od pojazdu jadÄ…cego z przodu nawet wówczas, gdy pojazd ten jedzie wolniej. W ostatnim roku ponad poÅ‚owa nowych modeli Forda sprzedanych w Europie byÅ‚a wyposażona we wszelkiego rodzaju tempomaty (wzrost z 48 do 52 procent). NajwiÄ™cej aut z tym rozwiÄ…zaniem sprzedano w Turcji (86 procent), Finlandii (84 procent) i Szwecji (80 procent).
System utrzymywania pojazdu na pasie ruchu wspiera ruchy koÅ‚em kierownicy, aby zapobiec niezamierzonemu opuszczeniu wybranego toru jazdy. W ostatnim roku 51 procent samochodów sprzedanych w Szwecji zostaÅ‚o wyposażonych w ten ukÅ‚ad, podczas gdy w Norwegii byÅ‚o to 28 procent, a w Szwajcarii 21 procent. W caÅ‚ej Europie odsetek aut z zainstalowanym systemem utrzymywania pojazdu na pasie ruchu wzrósÅ‚ o 20 procent.
Samochód, który CiÄ™ sÅ‚ucha
Od czasu prezentacji w Europie w 2012 roku, opracowane przez Forda systemy Å‚Ä…cznoÅ›ci z funkcjÄ… kontroli gÅ‚osowej szybko trafiÅ‚y na pokÅ‚ady wiÄ™kszoÅ›ci nowych modeli. W zeszÅ‚ym roku aż 78 procent wszystkich samochodów Forda byÅ‚o wyposażonych w system SYNC - to o 10 procent wiÄ™cej w porównaniu rok do roku.
Niebieski na fali
W caÅ‚ej Europie najbardziej popularne kolory lakieru to biaÅ‚y (23 procent), czarny (19 procent) i srebrny (16 procent), który wyprzedziÅ‚ kolor szary, plasujÄ…c siÄ™ na trzeciej pozycji.
Coraz wiÄ™kszÄ… popularność zyskuje kolor niebieski, który notuje o 63 procent wiÄ™kszy wzrost zainteresowania wÅ›ród klientów, wspinajÄ…c siÄ™ na piÄ…te miejsce.
BiaÅ‚y byÅ‚ najbardziej popularnym kolorem w Turcji, gdzie blisko trzy czwarte wszystkich nowych modeli Forda zostaÅ‚o pokryte tym lakierem - w ubiegÅ‚ym roku byÅ‚o to nieco ponad 50 procent. We wszystkich krajach, oprócz dwóch, klienci wybierali najczęściej kolory biaÅ‚y, czarny i srebrny. WyjÄ…tkiem byÅ‚y Czechy i Wielka Brytania, gdzie na prowadzenie wysunÄ…Å‚ siÄ™ niebieski.
Czarne samochody były najpopularniejsze w Portugalii (31 procent), Norwegii (28 procent) i Holandii (26 procent). Z kolei nadwozie w kolorze srebrnym dominowało w Irlandii (28 procent), Portugalii (25 procent) oraz na Węgrzech i w Polsce (21 procent). Klienci z Węgier chętnie też wybierali kolor brązowy (15 procent).
Liczy siÄ™ rodzaj nadwozia
W ostatnim roku najwiÄ™cej klientów wybraÅ‚o nadwozie piÄ™ciodrzwiowe (52 procent), a w dalszej kolejnoÅ›ci kombi (37 procent) i wersje czterodrzwiowe (11 procent).
Na praktyczne odmiany kombi modeli Mondeo i Focus najczęściej decydowali się klienci z Danii (84 procent), Niemiec (81 procent) i Holandii (78 procent). Z kolei wersje pięciodrzwiowe tych samych modeli były najpopularniejsze w Grecji (96 procent), Hiszpanii (87 procent) i Wielkiej Brytanii (83 procent). Warianty czterodrzwiowe były najchętniej kupowane w Turcji (87 procent).
Wybór w kwestii napÄ™du
DziÅ› klienci majÄ… wiÄ™kszy wybór w zakresie jednostek napÄ™dowych. Zdecydowana wiÄ™kszość (98 procent) wciąż jednak wybiera modele z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi.
W całej Europie dominowały samochody z silnikami benzynowymi (56 procent). Najwięcej modeli tego typu sprzedano w Rosji (96 procent), Holandii (87 procent) i Czechach (83 procent).
W ostatnim roku modele z jednostkami wysokoprężnymi dominowały w Irlandii (70 procent) oraz w Turcji i Rumunii (65 procent).
Preferencje dotyczÄ…ce rodzaju skrzyni biegów nie zmieniÅ‚y siÄ™ w stosunku do ubiegÅ‚ego roku. Europejscy kierowcy wciąż wybierajÄ… skrzynie manualne ponad automatycznymi - na taki rodzaj przekÅ‚adni zdecydowaÅ‚o siÄ™ 83 procent nabywców. W Grecji odsetek ten wyniósÅ‚ 97 procent, w Irlandii 96 procent, a w Polsce 95 procent.