Łączna moc bolidu TS040 Hybrid wynosi 1000 KM. 3,7-litrowa, wolnossąca jednostka benzynowa V8 rozwija 520 KM. Dodatkowe 480 KM wzrostu mocy dostarczają na wszystkie koła jednostki elektryczne. Jest to najbardziej zaawansowana technicznie konstrukcja hybrydowa wykorzystywana w motorsporcie.
Doświadczenia Toyoty z dotychczasowych startów hybrydowym bolidem w serii WEC są niezwykle istotne w procesie rozwijania seryjnych pojazdów hybrydowych koncernu. Już dziś ma miejsce transfer technologii z toru wyścigowego na zwykłe drogi. Toyota jest światowym liderem w dziedzinie napędów hybrydowych. Od 1997 roku, kiedy zadebiutował model Prius pierwszej generacji, firma sprzedała ponad 6 milionów samochodów hybrydowych.
Powrót zespołu TOYOTA Racing do napędu na cztery koła nawiązuje do koncepcji, którą zespół rozwijał od 2007 roku, kiedy Supra HV-R z napędem na cztery koła została pierwszym samochodem hybrydowym, który wygrał wyścig 24-godzinny (Tokachi 24 Hours).
Nowy napęd hybrydowy TOYOTA Racing został opracowany zgodnie ze zrewidowanymi wymogami WEC w zakresie obniżania zużycia paliwa. FIA zobowiązała zespoły do obniżenia zużycia paliwa o 25% w stosunku do sezonu 2013, zarówno w drodze usprawniania jednostek napędowych, jak i aerodynamiki bolidów. Czujniki zamontowane w każdym z bolidów będą mierzyły poziom zużycia paliwa, a w przypadku przekroczenia ustalonych limitów, na zespoły będą nakładane kary. Zespół TOYOTA Racing, dzięki współpracy z oficjalnym partnerem TOTAL i wykorzystaniu specjalistycznych olei, uzyskał jeszcze większą efektywność napędu hybrydowego.
Nowe, bardziej otwarte regulacje serii WEC, pozwoliły zespołowi wyraźnie zwiększyć moc napędu hybrydowego. Na przedniej osi bolidu został dodany silnik elektryczny–generator AISIN AW. Na osi tylnej pracuje tak jak dotychczas analogiczna jednostka DENSO.
W trakcie wytracania prędkości, generatory wspierają układ hamulcowy, akumulując energię, która za pośrednictwem inwertera jest przekazywana do superkondensatora NISSHINBO. Kiedy kierowca przyspiesza, oba pracują jako silniki, dostarczając wzrostu mocy o wartości 480 KM.
Zarówno napęd na cztery koła, jak i jednostka benzynowa V8 bolidu TS040, powstały w oddziale Motor Sports Unit Development centrum technicznego Higashifuji. Zawieszenie jest projektowane i wytwarzane w TOYOTA Motorsport GmbH (TMG) w Kolonii, będąc ewolucją rozwiązań znanych z poprzedniego bolidu TOYOTA Racing – TS030.
W pracy nad nowym bolidem TS040 HYBRID inżynierowie poświęcili wiele uwagi aerodynamice, dzięki czemu nie tylko obniżony został opór powietrza, ale także zwiększono docisk aerodynamiczny, co zapewnia większą przyczepność bolidu przy węższych niż w 2013 roku oponach (o 5 cm).
Na rok 2014 zespół TOYOTA Racing wprowadził także zmiany w podziale kierowców: Alex Wurz, Stéphane Sarrazin i Kazuki Nakajima pojadą bolidem nr 7, a Anthony Davidson, Nicolas Lapierre i Sébastien Buemi bolidem nr 8.
Bolid TS040 HYBRID miał swój debiut torowy 21 stycznia na torze Paul Ricard. Od tego czasu odbył 12 sesji testowych w Europie, pokonując dystans ok. 18 tys. km. Po dwudniowym prologu testowym na torze Paul Ricard (28-29 marca), zespół planuje jeszcze jedną sesję treningową przed 6-godzinnym wyścigiem na torze Silverstone, gdzie bolid TS040 rozpocznie walkę z zespołami fabrycznymi Audi i Porsche.